Zou er iemand een veulen nemen van deze hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Zou er iemand een veulen nemen van deze hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 17:06

Hallo,

Ik zit een beetje te twijfelen om een hengst te adopteren. Een van de voorwaarden is echter dat die hengst blijft. Ik wil dat hij gelukkig is, en dus mag dekken. Als er geen kansen zijn voor hem, dan neem ik hem niet en zoek ik verder. Het zou jammer zijn gezien ik er echt een klik mee heb en het absoluut iets voor mij is. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen. Wie van jullie zou er een veulentje nemen van deze hengst? En zo ja, hoeveel zouden jullie dan geven aan dekgeld (met garantie op veulen)?

Het is een Andalusier hengst uit Spanje. Doordat hij gered is daar, heeft hij enkel een paspoort en zijn er nooit PRE papieren aangevraagd. Hij is wel een zuivere Spanjaard, maar daar zijn door dat papier dan weer geen bewijzen van.

Het is een lieve hengst met een fijn karakter en zijn beenwerk zit er ook fijn aan. Ik heb helaas geen filmpjes van hem, enkel hierbij twee foto's.
Hij staat al een tijdje stil dus is een beetje uit vorm, en de foto's flateren hem niet, maar meer foto's heb ik op dit moment nog niet.

Afbeelding
Afbeelding

Sorry als dit verkeerd staat! En ik wil geen reltopic, dit topic is puur informatief bedoeld voor mezelf!

MarliesV

Re: Zou er iemand een veulen nemen van deze hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:10

Ik zou er nooit voor kiezen om te dekken met een papierloze, niet goedgekeurde hengst.

Daarnaast is het niet alleen het dekken wat het dier een fijn leven zou geven. Het dekken kan ook voor stress zorgen en onrust. Je moet goed weten wat je doet als je een hengst aanschaft. Heb je stalling voor hem waar hij ook veilig naar buiten kan?
Heb je hem ook in de buurt van hengstige merries gezien? Is hij netjes opgevoed?

Het lijkt me best een leuk dier maar ik zie de meerwaarde van het hengst zijn niet in bij dit paard.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:14

Ik ben het eens met MarliesV. Waarom moet hij per se hengst blijven als ik vragen mag?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:15

Ik ook niet.
Als ik dan toch mijn paard laat dekken dan heb ik de keuze uit zoveel mooie goedgekeurde hengsten.
Hij ziet er leuk uit hoor maar zie geen meerwaarde als ik een groot aanbod van andere hengsten heb
Vanwaar die voorwaarde?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:15

ik zou ook nooit voor een hengst kiezen zonder papier, prestaties of uitgebreide en rontgenologische keuring.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:17

Hier zou ook niet gedekt worden met een papierloze hengst. Je weet niet wat er achter zit en wat hij door fokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:17

Een andalusische hengst kun je best hengst houden zonder dat hij mag dekken en hem toch gelukkig houden..;-}

Maar idd absoluut niet gaan fokken met een papierloze hengst..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:19

Zou niet fokken met een ongekeurde papierloze hengst. Er is al zo'n overschot aan rommel paarden dat ik die niet zelf erbij zou willen hebben.
Kun je geen DNA test doen en zodoende zijn papier opvragen uit Spanje? Maar is hij wel gegarandeerd uit volle PRE ouders, die wel papier hadden?

Snap inderdaad niet waarom je hem hengst zou laten voor het dekken. Als ruin kan hij ook dekken en vaak een prettiger leven hebben gezien mensen hem dan niet in een verdoemhoekje stoppen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:20

En nog meer vlees fokken voor de slager, meisje, je bedoelt het goed maar neem een rijpaard of laat deze castreren als hij niet te hanteren is. Kan best een leuk dier onder het zadel worden maar een hengst die één dekking per jaar heeft is ongelukkiger dan een ruin.

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:21

Ik persoonlijk zou niet fokken met een papierloze hengst.
Met idd net als woogy zegt kun je miss een DNA test doen en zo proberen het papier als nog te krijgen
*typfout

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:23

Waarom zou een hengst pas gelukkig zijn als ie mag dekken? Enig idee hoeveel beperkingen daar bij komen kijken, waarvan heel veel paarden pas ongelukkig worden? Als je dit in goede banen kan leiden met voldoende afleiding en beweging.

Waarvan ik niet denk dat dit op dit paard van toepassing is. En als ie daarbij ook nog een geen papieren heeft… Nee ik hoef er dus geen veulen van.

Lekker knip knap doen en zelf van genieten :)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:27

zover ik weet zijn PRE hengsten vrij nuchter van karakter en makkelijker te hanteren dan normale rijpaarden... maar als je hem gewoon lekker aan het werk zet met wat hij leuk vind dan is hij ook niet ongelukkig hoor! :)
Meestal na natuurlijk dekken worden ze vervelend naar andere paarden je moet hem om het zo maar te zeggen dom houden

Als je zelf een merrie had die je wou dekke door je eigen hengst snap ik je nog wel maar komt inderdaad veel bij kijken misschien heeft niet voor niets geen papieren?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:28

Waarom moet hij hengst blijven?
Maar dan nog, op de foto's staat hij lekker buiten met andere paarden in het zicht, zet er een (mannelijk) vriendje bij en je kan hem prima gelukkig houden als hengst zonder dat hij moet dekken.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:35

Waarom zou een hengst ongelukkig zijn als hij niet mag dekken?
Ik zou niet met deze hengst gaan fokken, hij heeft zoals je zelf al aan geeft geen papieren. En er zijn al genoeg papierloze paarden.

Daarnaast zou ik er goed over nadenken of je een hengst wilt. Ik heb zelf een hengst en ik kan je vertellen dat het heel moeilijk is om een stalling te vinden waar een hengst mag staan en waar hij ook nog buiten komt.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:38

Leuke hengst maar tja...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:41

Leuk beestje. Maar ik zou er niet mee dekken. Zoals al gezegd: Geen papieren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:12

Niet mee dekken en bij voorkeur castreren, zodat hij met een groep de wei op kan, daar wordt hij het aller gelukkigst van! ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:14

Ik zou ook niet voor zo'n hengst kiezen. Waarom moet hij persé hengst blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:04

Een ruin kan gezellig in de groep het land op: ruinen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:09

Zoals hij op de foto's staat zie ik nu niet direct een geweldig goed gebouwd paard. Dus nee ook ik zou er niet mee fokken, ook niet als hij wel papieren had en goedgekeurd was.

Waarom kan hij alleen blijven als ie mag dekken, heb je zelf geen geld om hem te onderhouden?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:11

Wat ik zo op het eerste gezicht al zie is dat hij totaal niet mooi is van bouw.

En daar zou je mee willen dekken (en dus hoogstwaarschijnlijk centen mee vangen?!)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:12

zou het ook niet doen ; alle puntjes zijn al gezegd :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:13

Als hij gewoon goed papier zou hebben en goedgekeurd zou zijn (en ik een passende merrie zou hebben) dan zou ik erover denken. Maar fokken met een niet goedgekeurde, papierloze hengst? Nee.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:41

Ik ken de reden niet waarom hij hengst meot blijven. Ik heb gemaild en wacht nog op een antwoord. Ruinen is dus (nog) geen optie. Verder is het ook niet zeker dat ik dit paard neem, afhankelijk van wat het antwoord hierop zou zijn.

Gelukkig in die zin: hij moet nog voor veulens zorgen, de huidige eigenaar wil er in de toekomst nog af en toe een veulen van bij haar paarden.

Dit paard ken ik al langer, en hij is niet moeilijk in omgang, dus in die zin moet hij zeker niet geruind worden. En voor mezelf mag hij ook hengst blijven zonder dat hij voor nageslacht moet zorgen. Echter vraag ik me dan af, gezien hij dan soms wel 'zijn gerief mag bovenhalen' en soms (jaren?) niet of hij dan gelukkig is/kan zijn. Ook heeft hij al gedekt in het verleden.

Moest hij dekken, al dan niet met papier (ik ga eens horen voor dat papier, wat Woogy zegt), dan is het sowieso niet de bedoeling om er geld uit te slaan, het dekbedrag zal dan heel heel erg laag zijn. Puur om hem dan (weer, nogmaals) gelukkig te houden.

Nogmaals: dit topic is enkel bedoeld informatief voor mezelf!!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:44

sorry hoor maar voor andere mensen ter dekkng zetten zou ik zeker niet doen.
Nu kan hij nog braaf zijn , maar weetwel eenmaal ze de smaak te pakken hebben van het dekken dat hun karakter verandert en heftiger zullen reageren op hengstige merries.

Ook beetje raar dat de eigenaar hem ter adoptie wilt afstaan en uiteindelijk toch nog een veulen van hem erbij wilt.