goedkope dressuur hengsten .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iku

goedkope dressuur hengsten .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:21

Ik ga volgend jaar mijn merrie dekken . Maar ik weet alleen nog niet door welke hengst , ik zou graag een hengst willen die minimaal Z dressuur loopt (of heeft gelopen ) . Het moet een paard zijn voor mijn e-pony van 153 cm , het is de bedoeling dat er een paard uit komt . Het moet een hengst zijn die bij kwpn , nrps ofzoo geregistreerd is . Meer over mijn merrie : Lady Omara :9 vader Vrey's Sedan (Poolse arabier ) moeder Brilliant Lady (draver) , stermerrie (nrps ) 1e premie loopt L1 met 4wp's , heeft al een x een veulen gehad (v. Rubbels ) veulen was 2e op keuring van heel Nederland :o .

mag ook een hanoveraan zijn .

Advies graag! :D
Laatst bijgewerkt door petraaken op 28-11-12 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd.

MirandaDvG

Re: goedkope dressuur hengsten .

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:31

Mega veel verstand heb ik er niet van hoor...
Maar waarom zou je een arabier/ draver (redelijk smal en laag schat ik zo in) laten dekken door een paard? desnoods hannoveraan?
Dat kan volgens mij best eens problemen opleveren tijdens de bevalling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:47

Nou dat valt wel mee hoor. Het veulen gaat het meest groeien na de bevalling. Het kan wel een lastige bevalling zijn, maar hoef niet perse. Ik zou alleen al voor de bloedvoering niet voor een Hann. kiezen.

Ts, misschien kun je de charter van EHK doorlezen. Daar staan een aantal punten in waar je OP aan moet voldoen. Je OP voldoet daar nu niet aan. Erg lastig voor mensen om zo advies te geven.

Aan wat voor stokmaat zat je eigenlijk te denken. Een paard is 1.59 of gok je eerder op 1.65m? Dat laatste lijkt mij nl. erg onrealistisch.

En wat versta je onder goedkoop? Je wil duidelijk een hengst die gepresteerd heeft en die zijn meestal NIET goedkoop. (en met een reden ook). Voor kwaliteit moet je betalen.

Plus… wat wil jullie met het veulen gaan doen? Heb je ook toestemming van je ouders bijv.?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:46

Ik denk dat je misschien eerst eens goed moet nadenken, waarom wil je een veulen fokken? Wat zijn de kwaliteiten van je merrie, wat wil je verbeteren? Heb je al wat hengstenboekjes van bijv. van Uytert, Nijhoff of VDL bekeken?

Als je persé een goedkope hengst wil, dan zou ik sowieso niet willen fokken. Een veulentje is hartstikke leuk, maar je prioriteit zou het verbeteren van de merrie moeten zijn dmv een goed passende hengst die minpunten verbetert.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:29

Moderatoropmerking:
Graag nog een goede standfoto en/of een bewegingsfoto/filmpje van de merrie. Ook even de plus en minpunten van je merrie vermelden. Of de punten waaraan de hengst moet voldoen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 04:39

Als ik het goed begrijp is je pony een NRPSer?
Ik zou dan eerder een NRPShengst kiezen en dan gewoon in de E-maat. Er is nl een goede kans dat het veulen de maat van de moeder krijgt. Ik zou liever een goede E pony willen fokken.

Wat vind je daarnaast goedkoop? Ik vind 1200 euro voor een bewezen hengst goedkoop. Een ander kan dat veel vinden.

Gelderse hengsten zijn veelal goedkoop. Vitens loopt Z2 die is 170 groot. Hij is niet zo heel zwaar gebouwd. Zal niet meer dan 600 euro kosten.(excl BTW)
Gelderse hengsten zijn overigens KWPNers.

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 16:51

NatasjavE schreef:
Ik zou dan eerder een NRPShengst kiezen en dan gewoon in de E-maat. Er is nl een goede kans dat het veulen de maat van de moeder krijgt. Ik zou liever een goede E pony willen fokken.

Wat vind je daarnaast goedkoop? Ik vind 1200 euro voor een bewezen hengst goedkoop. Een ander kan dat veel vinden.

Gelderse hengsten zijn veelal goedkoop. Vitens loopt Z2 die is 170 groot. Hij is niet zo heel zwaar gebouwd. Zal niet meer dan 600 euro kosten.(excl BTW)

De bedoeling is dat er een paard uit komt zodat ik daar mee verder kan gaan .

CoronaLime schreef:
Ik denk dat je misschien eerst eens goed moet nadenken, waarom wil je een veulen fokken? Wat zijn de kwaliteiten van je merrie, wat wil je verbeteren? Heb je al wat hengstenboekjes van bijv. van Uytert, Nijhoff of VDL bekeken?

Als je persé een goedkope hengst wil, dan zou ik sowieso niet willen fokken. Een veulentje is hartstikke leuk, maar je prioriteit zou het verbeteren van de merrie moeten zijn dmv een goed passende hengst die minpunten verbetert.

Ik weet wel wat ik aan mijn merrie wil verbeteren ( alleen ben ik het vergeten het n de tekst te zetten :) )
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-11-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:56

iku schreef:
NatasjavE schreef:

De bedoeling is dat er een paard uit komt zodat ik daar mee verder kan gaan .

Je weet dat er een kans is dat dit niet lukt?

En wat vind je goedkoop?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:57

via edit kun je je post nog aanpassen hoor. De OP niet meer, maar tig berichtjes onder elkaar is dus niet nodig. Gewoon selecteren of kopieren waar je op wil reageren. je kan ook @naam gebruiken, snappen we ook wat je tegen wie zegt :)

Verder staan nog een paar vraagjes open, misschien dat je nog mee bezig bent?

edit: Had je pb nog niet gezien. :D

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:02

NatasjavE : ja , dat van mij lijkt nu best onrealistisch .

MirandaDvG mijn pony is niet echt smal haar moeder was namelijk een paard en haar vader een d-pony ( ze lijkt meer een paard )

:9 http://christinapoesiat.hyves.nl/#show_ ... state__=19
halfjaar geleden..
http://christinapoesiat.hyves.nl/#show_ ... state__=35
*stalbenen :oo
http://christinapoesiat.hyves.nl/#show_ ... state__=48
zoon :
http://christinapoesiat.hyves.nl/#show_ ... state__=49
sexy pony <<)
http://christinapoesiat.hyves.nl/#show_ ... state__=79
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-11-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:25

Hoeveel wil je nu aan die dekking uitgeven?

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:37

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-11-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:17

Dan zou ik voor een GelderseKWPN hengst gaan.

Vitens, Alexandro P, Wilson, Chablis zijn opties.

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:47

NatasjavE heb ook al een paar goeie hengsten op bokt gevonden .