welke hengst voor mijn merrie? (indoctro x renville)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_M_arieke

welke hengst voor mijn merrie? (indoctro x renville)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:24

Voor school moet ik een opdracht maken wat gaat over het schrijven van een verantwoord fokplan.
Omdat ik binnen een aantal jaar van plan ben om een veulen bij mijn merrie te fokken heb ik deze gekozen om zo al het een ander uit te zoeken.

Het gaat om een merrie met vader Indoctro (pref) en moeder Inverta (ster) VV; CapitolI VM; Renville (keur)
Paard kan uitmuntend springen, zelf nog niet heel veel en hoog gedaan omdat ik niet zo'n held ben, maar springt met veel gemak en denkt zelf fijn mee in het parcours.
Heeft hele fijne galop, makkelijk te bewerken. karakter is zeer goed, gedrag naar andere paarden ook.
wat zouden jullie aan haar verbeteren? en welke hengst zouden jullie dan kiezen?

Ik heb een filmpje van haar gemaakt, niet de beste kwaliteit maar kan in de loop van de week betere maken.
link naar het filmpje ; http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ZXZXLXNKLFDS.mp4
springfoto; Afbeelding
Afbeelding

ik ben benieuwd naar jullie mening. vragen mag altijd, brand los!

_M_arieke

Re: welke hengst voor mijn merrie? (indoctro x renville)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:06

niemand een idee?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:37

Heb je een goede standfoto?

Wat zou je graag willen verbeteren/behouden?

Zoek je een springhengst?

Weet je iets van de moederlijn? Sportprestaties, ...

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:18

thaliashof > een goede standfoto moet ik nog maken.
wat ik nog zou willen verbeteren is haar draf. ze maait iets rechts voor en haar draf is voor een springpaard voldoende maar zou nog wat beter mogen.

wat zou jij doen? het lijkt me niet logisch om een dressuurhengst te zetten op een merrie wat geheel in een springlijn gefokt is.

van de moederlijn weet ik dat ze Capitol I een goede springhengst geweest is, en dat haar moeder nog wel Z1 dressuur heeft gelopen. helaas zonder winstpunten omdat ze toen al hoogdragend was.

ik wil graag wat informatie over het fokken en over het maken van de juiste hengstkeuze want wil hier graag meer over leren.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:32

Qua afstamming zou ik ook niet kiezen voor een dressuurhengst. Eerder voor een goed bewegende springhengst.

Om te beginnen moet je je afvragen wat jouw fokdoel is. Als je deze eenmaal gevonden hebt, moet je naar jouw merrie kijken en afvragen of zij hieraan voldoet. Je schrijft de positieve en mindere punten van jouw merrie op (exterieur, gangen, karakter). Je spit de moederlijn uit en kijkt naar sportprestaties/keuringen/... Dan ga je op zoek naar een hengst, die in combinatie met jouw merrie aan jouw fokdoel kan beantwoorden. Als je een hengst denkt gevonden te hebben, ga je op zoek naar zoveel mogelijk nakomelingen om te kunnen beoordelen of de hengst het gewenste gaat doorgeven.

Verder moet je je ook afvragen wat je eenmaal met jouw veulen wil gaan doen (sport, fokkerij), ga je jouw fokproducten kunnen promoten (keuringen, vrijspringen, uitbrengen op wedstrijden), wil je fokken voor de verkoop (wat in tijden van nu niet zo verstandig is), kan je hem/haar een waardige opfokperiode geven?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:40

Over de moederlijn bedoel ik niet de hengsten, maar echt de moederdieren. Van de moeder zeg je dat ze Z1-dressuur gelopen heeft, weet je iets van die haar moeder en de volgende moeder, ... ? Het is ook altijd goed om te weten wat de nakomelingen van de moeders op rij gedaan hebben.

Staat ze geregistreerd op paardenfokken.nl?

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:07

Ik weet dat haar moeder nog een veulen gehad heeft, van Solitair. Deze heeft haar fokker ook nog steeds en rijd haar dochter nu op. deze loopt niet op dressuurwedstrijden maar wel springen, volgensmij L. Ook heb ik nog wel contact met de oude eigenaar. ik zal aan haar vragen wat de moederdieren in de moederlijn doen.

ze is niet geregistreerd op paardenfokken.nl zou je dit aanraden?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:08

Ze willen registreren op paardenfokken is volledig jouw keuze. Het is gewoon enkel voor de mensen, die mee zoeken naar een hengst, al iets gemakkelijker, omdat je zo een overzicht van de volledige afstamming hebt.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:28

Hier kan wel even mee vooruit, ontzettend bedankt voor de info!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:02

Graag gedaan!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 17:56

toegevoegd een aantal standfoto's
Afbeelding
Afbeelding

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:00

Mooie merrie.

Ik zou enkel graag nog een mooier front zien. Ook moet je zoeken naar een hengst met een rechter kruis. De merrie heeft een afhellend kruis.