Welke hengst op deze merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Welke hengst op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 19:49

Hoi allemaal,

Door een aandoening bij mijn sportpaard ( kissing spines + Spondylose ) is zij helaas ongeschikt verklaard als rijpaard. Nu wil ik haar heel graag volgend jaar laten dekken. Ik weet dat de merrie zelf absoluut geen interresant bloed voert, maar ik wil heel graag een veulen fokken voor eigen gebruik. Ik wil gewoon graag iets van deze merrie hebben.

Zhufarno ( Radar x Karandasj ) http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/298143

De merrie zelf is klein (1.63) en kort, dus ik wil graag iets meer maat en iets meer lengte. Daarnaast heeft ze een zeer gecompliceerd karakter dus dat is zeker iets waar rekening mee gehouden moet worden. Ze beschikt over een goed voorbeen ( maar zou iets ruimer mogen ) en een zeer goed achterbeen waar ik ook eigenlijk niet op in wil leveren. Uiteraard zijn er nog 101 dingen op de merrie aan te merken maar dat laat ik lekker aan jullie over. :)

Foto:
Afbeelding

Afbeelding
http://6.media.hyves-static.net/1323641 ... 41997.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-11-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Anoniem

Re: Welke hengst op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:05

Wat voor hengst? Ik zou deze merrie niet dekken. Om 101 redenen niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:07

Wup is wel leuk ;D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 20:14

Dan Ben ik benieuwd waarom niet?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:17

wat voor ras wil je? en hoe groot?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:14

Citaat:
Wat voor hengst? Ik zou deze merrie niet dekken. Om 101 redenen niet.

He wat flauw weer... Typisch een reactie van iemand die fokt om te verkopen.
TS geeft duidelijk aan dat zij voor eigen gebruik wil fokken en ze wil er eentje van deze merrie.
Ze vraagt niet om redenen om het vooral niet te doen (die kan ze zelf vast wel bedenken, zie openingspost).

Paard heeft een goede bouw en ogenschijnlijk ook goede gangen. Balen dat er toch wel serieus wat mis is met haar.
Je wilt dus een hengst kiezen waarvan je weet dat hij gezonde en duurzame nafok geeft. Ik zou daarom liever niet experimenteren met een pas goedgekeurde hengst of een hengst zonder erkenning van KWPN of NRPS.

Je wilt maat en braaf, denk denk ik aan oud Van Norel-bloed als Cabochon of Vincent. Daar lopen nog wel zonen van rond die zijn goedgekeurd. Kijk bijvoorbeeld eens naar een hengst als Briljant: http://www.pretendenthoeve.com/paginasned/briljant.html . Al weten we dus nog niet veel over zijn nafok. Bojengel schijnt ook braaf te zijn en groot te fokken.

Noot terzijde: ik denk dat je makkelijk hengsten kunt vinden die bravere nafok geven dan Radar ;) Wat dat aangaat hoef jij niet zoveel te vrezen, je verbetert dit gauw.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 15:54

Dankje Dees! Hier heb ik wat aan. :)

Het is niet zo dat ik een braaf paard wil fokken oid, heet en sensibel mag best, maar omdat de merrie heel lastig is leek het mij wel een punt van aandacht. Ik zal eens kijken naar de hengsten die jij noemt.

Dank je!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 17:55

Overigens is de aandoening van mijn merrie gekomen door een traume van buitenaf, ze heeft dus niet iets erfelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:47

Daarom is een dracht nog wel zwaar voor een merrie en qua dierenwelzijn dus helemaal niet aan te raden. Waarom zou je dat een dier aandoen? Ze is niet gezond.
Bovendien heeft de merrie niks wat haar een bijzonder goede fokmerrie maakt, niet qua afstamming, karakter, sportprestaties, maat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:02

[***] schreef:
Daarom is een dracht nog wel zwaar voor een merrie en qua dierenwelzijn dus helemaal niet aan te raden. Waarom zou je dat een dier aandoen? Ze is niet gezond.
Bovendien heeft de merrie niks wat haar een bijzonder goede fokmerrie maakt, niet qua afstamming, karakter, sportprestaties, maat.

Ik denk niet dat jij de persoon bent om hier over te oordelen. Vindt het knap dat jij dit kunt beoordelen zonder dat jij de precieze ernst weet van de aandoeningen die zij heeft. Paard is nog meer dan geschikt als fokmerrie. Denk je nou serieus dat ik met een merrie zou gaan fokken waarvan ik weet dat zij een dracht niet aankan? Ik ben niet iemand die toevallig een paardje heeft staan en hier geen kijk op heeft. Ik ben een professioneel ruiter, krijg jaarlijks honderden paarden door mijn handen dus ik ben meer dan ervaren genoeg om in te kunnen schatten of zo'n dier dit aankan. Daarnaast was het nota bene het idee van de DA om deze merrie te laten dekken. Paard is overigens in de jonge jaren wel degelijk succesvol geweest in de sport, maar heeft zich uiteindelijk nooit op (hoger) niveau kunnen bewijzen wegens blessure.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:47

Mag ik dan vragen waarom je nóg een extra paard wil hebben hier? Het hebben omdat het van je merrie komt, oke maar als iedereen zo dacht werd geen een paard meer verkocht. Koop je toch gewoon een paard/veulen van de markt met goed bloed en een goeie beweging...

iiamrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:00

Heey . Wat super leuk ten 1e dat je je merrie wilt laten dekken. Wat ik persoonlijk een hele mooie hengst vind is Desperado. Maar ik weet natuurlijk helemaal niet of het bij de bloedlijn van jou paard past, en of Desperado heeft wat jij zoekt ! En het is natuurlijk ook echt een Dressuur topper en ook weet ik niet of je dat zoekt, maar laat ik het zo zeggen : ik vind desperado een prachtige hengst !

En over de rest van de geplaatste berichten ga ik me oordeel niet geven ,je moet sowieso doen wat je zelf wilt !

drvanroy65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:14

De merrie is meer dan voldoende gebouwd en rugproblemen zijn weinig reden om ze niet te dekken.Gezien haar constitutie zou ik kiezen voor een hengst die formaat hoopt te geven, I m special de muze, Eldorado van de zeshoek, Thunder van de zuuthoeve,Nabab de reve, Vagabond de la pomme, Condor C, Cannabis Z.
Betaalbare en degelijke hengsten. Als ik de foto's zie begrijp ik niet dat je de merrie kort vind.

drvanroy65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:18

Karakter: Nabab, Nabab, Vagabond, Thunder.Condor is wat lastiger, voor de gevorderde fokker. Cannabis ? Vriendelijk in de omgang in tegenstelling tot de hengst zelf.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:22

TS wilt haar merrie laten dekken, punt.

Ik zou zelf niet weten welke hengst :+

jurgella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:05

ben je opzoek naar een dressuur/spring hengst ? :)