Pennypony Cortana zoekt pennyhengst!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MS_eventing

Pennypony Cortana zoekt pennyhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:57

Haha sorry de titel kwam ineens in me op :') .

Nou wie kent haar niet? Sprookjespaard\pennypony Cortana *\o/* .
Na veel overleg en vooral veel nadenken zijn we tot de conclusie om Cortana te laten dekken!! *\o/*

Mijn ouders hadden het er afgelopen jaar al een beetje met mij erover met de vraag wat ik er van zou vinden om haar te laten dekken? Ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik het niet wilde want , op dit moment gaat het super goed met de wedstrijden en dan zou ik het zonde vinden om haar een tijdje stil te hebben staan..
Maar....
Er begonnen de laatste maanden wat mensen te vragen of het niet leuk zou zijn om haar te laten dekken. Ik ben er steeds meer over gaan denken en opzoeken etc. En ik ben helemaal zeker nu: We gaan haar dekken! Ik heb altijd eigenlijk wel al een veulentje van haar willen hebben en dan het daar volgend jaar de beste tijd voor want mevrouw is al 11 en het wordt haar eerste veulentje :D . En ik heb het er zeker voor over om een halfjaartje lekker nogmeer dan ik al doe met haar te ''klooien'' ipv rijden :+

Over Cortana:
PRE+appaloosa
Stamboomloos
11 jaartjes jong
1.56
Nog wat foto's van de toekomstige moeder Cortana: <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dressuur:
http://imageshack.us/photo/my-images/690/dsc0731qu.jpg/

Springen
http://imageshack.us/photo/my-images/51/dsc0845nb.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/571/dsc0905o.jpg/

Cortana is een heel veelzijdige pony, we rijden M1 dressuur en L springen en we zijn onlangs ook gestart met de eventing wedstrijden. Een van haar belangrijkste eigenschappen is dat ze 100% betrouwbaar is als je eenmaal al haar vertrouwen hebt gevonden. Cortana heeft goede basisgangen maar haar minste gang is toch echt wel de draf voorderest heeft ze gewoon een normale bouw (Heb daar niet zoveel verstand van) :+

Doel met het veulen:
We houden het veulen gewoon zelf en we gaan echt niet perse fokken voor een goede stamboom (omdat Cortana stamboomloos is). Op de planning staat dat ik later met het veulen veel wedstrijden ga rijden en het liefste ook vooral springen. Maar ik blijf ook gewoon flink dressuren en eventing zou ook wel erg leuk zijn. Dus eigenlijk een soort van Cortana maar dan beter :P .
Het veulen kan gewoon lekker thuis bij ons opgroeien en we hebben hier in de omgeving een leuke veulenkudde dus dan kan hij of zij daar ook naartoe in de eerste jaren van z'n leven.

Eisen van de hengst:
-De bedoeling is dat het veulen een ''echt'' paard wordt en aangezien Cortana een grote E pony is van 1.56 moet de hengst groter dan 1.65 a 1.70 zijn.
-Erg goed kunnen springen maar eigenlijk het belangrijkste is dat hij een goede basisgangen heeft en metname een goede draf.
-Het liefst een schimmel of een leuk apart kleurtje.
-Cortana (vind ik) is een wat sierlijker paardje met een mooie uitstraling! Ik hoop dan ook echt dat het veulentje een leuke uitstraling zou hebben dus de hengst moet een beetje sierlijker zijn en echt een paard waar je ''u'' tegen kan zeggen, dus niet b.v een lompe hengst.

Korte samenvatting: Willen jullie mij helpen zoeken naar een leuke hengst? :D Hij hoeft niet perse aan alle eisen te voldoen maar als ik de hengst zie moet ik meteen ''wauw'' kunnen denken <3

xxMaartje
''respect'' voor als je het hele verhaal hebt gelezen }>
Zie mijn profiel voor alle topics en meer foto's van Cortana :D

CrazyCat

Re: Pennypony Cortana zoekt pennyhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:05

Ik ben niet zo thuis in de hengsten, maar wat leuk dat jullie haar gaan laten dekken.
Je hebt een erg leuke pony met geweldige uitstraling.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:13

Ik zou voor een PRE hengst gaan :j Denk dat dat wel veel toevoegt. Ik, persoonlijk, zou er dan een leuk kleurtje op gooien :)) naast dat de hengst natuurlijk een goede bouw en gangen moet hebben :P

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:15

Ik denk dat die alleen niet veel lengte gaat toevoegen (of heb ik het nou weer helemaal mis :') )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:15

je hebt ook PRE hengsten die 168+ zijn :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:16

Ik vind PRE's onwijs leuk, maar of die nou aan de eisen van de TS voldoen betwijfel ik.
A: de maat, de meeste PRE's zijn niet zo groot en ze wil paardgericht fokken
B: er zijn vast PRE's die aardig kunnen springen, maar ze staan er toch niet om bekend.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:16

Dan hou ik m'n mond :D

Vind dat eigenlijk ook wel een goede combi :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:28

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:30

wauw laraax dat is een knappe!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:47

Een Barock Pinto lijkt me een goede keuze. Neem bijv. Bonte Peter; Een hengst met goede maat, zeer goede draf en qua bouw barok maar wel met een sierlijke tint. De springkwaliteiten zijn over het algemeen niet uitmuntend maar een leuke sprong kunnen ze wel maken!

Mocht je meer op het springen gericht willen fokken moet je er uiteraard een springgefokte opzetten al zijn de dekprijzen ook een stuk hoger. In combinatie met jouw merrie kan er ook een leuk dier uit komen maar persoonlijk vind ik het zonde als je er een goede springhengst op zet!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:49

ik vind persoonlijk een barrock pinto toch wat "lomp" gebouwd. In elk geval niet sierlijk. Ze hebben een stevigere bouw dan een mooie grote PRE, en TS schrijft dat ze wel op zoek is naar een sierlijk paard :P
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 17-11-12 15:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:53

Mocht je voor een PRE willen gaan, ik heb een schimmel en een zwarte.
De schimmel is vorig jaar gemeten op 1.65 maar is in de tussentijd ook weer gegroeid.
Heeft maat, lengte in zijn lijf en benen en daardoor ook ruime gangen.
Super karakter. Door zijn lengte is het absoluut geen ''krabbelende prop''

Als je interesse hebt kan ik hem wel even op de foto zetten, beschik nu niet over een standfoto.
Staan wel een paar andere foto's in mijn profiel.

De zwarte is pas 3 jaar en daardoor nog niet zo groot, 1.60 nu.
Die gaat wel richting 1.64/1.65 over een paar jaar. Die is interessant als je evt. kleur wilt fokken.
Ook hij heeft een super karakter en super bewegingen.

Je bent ook altijd welkom om ze in het echt te komen bekijken.
Mooie merrie heb je trouwens, met recht een sprookjespaard :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:58

Je zou eens kunnen kijken naar NRPS hengsten. Daar hebben ze een heel aantal hengsten die meer maat geven.
Daarnaast hebben alle goed gekeurde hengsten 3 goede basis gangen en kunnen ze allemaal een goede sprong maken.
Daarnaast is het dekgeld van de meeste NRPS hengsten niet belachelijk hoog.
En krijg je bij het veulen dan een volledig papier.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:59

Barok betekent niet gelijk niet sierlijk ;-) Tuurlijk zijn er wel sierlijkere rassen maar aangezien haar paard ook ietwat barok gebouwd is lijkt me een barock pinto geen verkeerde keus. Ook binnen het stamboek heb je verschillende types. Een stevigere bouw heeft een type als Bonte Peter wel maar qua beweging vind ik ze heel wat sierlijker als de gemiddelde PRE.

Ook qua karakter zit er wel verschil in. De gemiddelde PRE heeft wel een heet karakter waar je mee om moet kunnen gaan. Een barock pinto heeft over het algemeen het meegaande karakter van de fries met een beetje invloed vanuit het andere ras.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:59

Bij de wensen van TS zou ik geen PRE nemen. Zeker niet als je zo veelzijdig wilt starten. Wat vindt je van de hengst Diarado? Waanzinnige springer met Grand Prix dressuur bloed daarachter en waanzinnig mooi! Voegt ook maat toe.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:03

FrieseMenner schreef:
Barok betekent niet gelijk niet sierlijk ;-) Tuurlijk zijn er wel sierlijkere rassen maar aangezien haar paard ook ietwat barok gebouwd is lijkt me een barock pinto geen verkeerde keus. Ook binnen het stamboek heb je verschillende types. Een stevigere bouw heeft een type als Bonte Peter wel maar qua beweging vind ik ze heel wat sierlijker als de gemiddelde PRE.

Ook qua karakter zit er wel verschil in. De gemiddelde PRE heeft wel een heet karakter waar je mee om moet kunnen gaan. Een barock pinto heeft over het algemeen het meegaande karakter van de fries met een beetje invloed vanuit het andere ras.

ik heb het niet over barok ;) ik heb het over de gemiddelde Barrock Pinto die "lomp" gebouwd is vergeleken met een PRE. PRE's zijn ook bekend om hun coole karakter.Je hebt ook hete er tussen zitten, maar toch anders dan een hete KWPN'er :) Ik persoonlijk ben niet echt weg van het stamboek. Bonte Peter ken ik niet, kan ik niet over oordelen, maar ik zou niet voor deze merrie een Barrock Pinto hengst gebruiken :) Maar dat ben ik dan he :P
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 17-11-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:04

Ik zou beginnen met jouw pony na te laten kijken door een dierenarts en foto's te maken van bv sprongen enz zodat je straks niet een veulen hebt van een pony die bv spat heeft.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:05

DaphneR93 schreef:
Bij de wensen van TS zou ik geen PRE nemen. Zeker niet als je zo veelzijdig wilt starten. Wat vindt je van de hengst Diarado? Waanzinnige springer met Grand Prix dressuur bloed daarachter en waanzinnig mooi! Voegt ook maat toe.

Een hele mooie hengst maar met het doel van TS zou ik het zonde vinden om deze hengst er op te zetten. Daarnaast is het dekgeld 1900 euro, voor een voor eigen gebruik recreatie/wedstrijdpaard zou ik dat teveel vinden!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:12

FrieseMenner schreef:
DaphneR93 schreef:

Een hele mooie hengst maar met het doel van TS zou ik het zonde vinden om deze hengst er op te zetten. Daarnaast is het dekgeld 1900 euro, voor een voor eigen gebruik recreatie/wedstrijdpaard vind ik dat veel!

Geen goedkoop grapje nee, maar ik begreep eruit dat ze een veelzijdig sportpaard wilt waar ze mee gaat starten. Maar het bedrag wat je er voor wilt uitgeven is natuurlijk persoonlijk. Alleen als ik SGW hoor en springen dan gaan mijn gedachte niet uit naar Barok pinto of PRE maar toch meer naar zo'n type. Of Tango, maar dan hebben we het weer over dezelfde prijsklasse ;)

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:18

@lifaya
Ik heb zowel ervaringen met de PRE als met de barock pinto. Uiteraard zijn er vele uitzonderingen maar op eigen ervaring baseer ik dat een PRE een vrij heet karakter heeft waar lang niet iedereen mee om kan gaan, kun je dat wel heb er een super dier aan. De barock pinto heeft daarintegen een meegaand karakter en is makkelijker dan een PRE.

Binnen het stamboek heb je zoals gezegd ook verschillende types. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om je daar eens wat meer in te verdiepen omdat ik denk dat het een hele mooie, leuke combinatie op kan leveren.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:20

kijk eens op http://www.hs-meijer.nl die heeft een paar hele leuke hengsten staan, zeker als je op kleur, maat en gangwerk wilt gaan fokken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:23

TS haar paard is half PRE, denk dat ze dus wel redelijk wat ervaring heeft betreft het karakter :P Ik heb als fotograaf veel verschillende paarden voor de lens gehad, zo ook PRE's en ik zie dat, ondanks dat ze heet zijn, ze niet over hun baas heen zullen lopen als die consequent is, uitzonderingen doorgelaten natuurlijk :) (en dan heb ik het nu even over hengsten, ) Wel is het zo dat ze zich erg hechten aan 1 baas en daar voor door het vuur gaan. TS haar paard neigt meer naar PRE dan naar appaloosa heb ik het idee :P heb het gangenwerk gezien. Over karakter kan ik niet veel zeggen, heb haar maar 2 x live mee mogen maken :P weet wel dat ze humor heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:29

lifaya schreef:
TS haar paard is half PRE, denk dat ze dus wel redelijk wat ervaring heeft betreft het karakter :P Ik heb als fotograaf veel verschillende paarden voor de lens gehad, zo ook PRE's en ik zie dat, ondanks dat ze heet zijn, ze niet over hun baas heen zullen lopen als die consequent is, uitzonderingen doorgelaten natuurlijk :) (en dan heb ik het nu even over hengsten, ) Wel is het zo dat ze zich erg hechten aan 1 baas en daar voor door het vuur gaan. TS haar paard neigt meer naar PRE dan naar appaloosa heb ik het idee :P heb het gangenwerk gezien. Over karakter kan ik niet veel zeggen, heb haar maar 2 x live mee mogen maken :P weet wel dat ze humor heeft :+

Klopt precies!
Ik kan mijn paarden zo heet maken als ik zelf wil, laatst heeft er een meisje van 14 opgezeten die alleen manegepony's gewend is, en mijn schimmel doet dan echt niks. Maar met mij kan hij wel heter zijn, maar dat vraag ik ook van hem. (heet in de zin van meewerkend zijn, niet oncontroleerbaar)
Kan ook met een lang teugeltje buiten gaan stappen als ik wil.
En betreft springen: Dat vind ie geweldig! Alleen ben ik zelf geen held met springen en spring dus nooit hoger dan een een kruisje.
Maar hij kan zéker meer. Op YT staan ook veel filmpjes van PRE's die >1.20 springen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:34

Zou ook gaan voor een pre evt met leuk kleurtje . Vooral omdat jou merrie al half pre is . En je dus terug fokt .
Dat pakt dan waarschijnlijk beter uit als een totaal vreemd ras erbij .

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:53

Dan kan je dus ook voor een appaloosa gaan... Omdat ze ook half appaloosa is.

Wat te denken van Scen Tao. 1.73m, Z2 startgerechtigd en zijn moederlijn is (kwpn)springen gefokt..
Afbeelding