wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

natascha1100

wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 02:16

hallo

wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw en zouden jullie je merrie erdoor willen laten dekken.zoja,wa zouden jullie er dan maximum aan uitgeven voor dekgeld.
Paard heet enjoy me okydo
is een tuigpaard geboren op 10-4-2009
heeft geen papieren
zijn moeder is wel bekend en is bea rose (fokker hans hilverda)
de vader van zijn vader is victory
doe express wa meerder foto's moesten er een paar zijn wa zijn bouw nt zo goed op te zien is

http://i46.tinypic.com/rqvsds.jpg
http://i47.tinypic.com/34h8gia.jpg
http://i49.tinypic.com/2ilympw.jpg
http://i45.tinypic.com/53o12r.jpg
http://i50.tinypic.com/v2r9f9.jpg
http://i49.tinypic.com/2reic2g.jpg

Nicje87

Re: wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:29

De zwakheden van de merrie zouden de sterke punten van de hengst moeten zijn. Het gaat niet alleen om de bouw ;)
Verder heb ik niet heel veel ervaring met fokken, dus er zijn vast nog wel bokkers die je een betere uitleg kunnen geven ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:31

Ga niet fokken met een papierloze hengst, schiet je niets mee op. Ik zal er nog geen 250 voor geven.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 02:34

zou gewoon willen weten eigenlijk hoe zijn bouw is ten op zichte van tuigpaarden.aangezien hij een tuigpaard is ma ik vind da hij meer aanleg heeft voor spingen en dressuur.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:36

Ik vind het een knap paard hoor, daar niet van. Maar denk jij dat er een markt is voor betaalde dekkingen met een papierloze hengst??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:36

Zo van de foto's af is het wel een leuk paard, lijkt me een prima gebruikspaard.
Maar zonder papieren is niet intressant voor de fokkerij en tuigpaardenbloed nog minder.
Dus als je hem ter dekking aan wilt bieden bedenk dan nog eens wat je daarmee wilt bereiken.
Hij is een stuk beter af als hij geruind is en lekker met vriendjes in de weide kan.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 02:43

hij staat samen met zijn vriendjes in de weide als hengst en gaat super
hij heeft al 1 merrie gedekt die van onze hoefsmid die vond de papieren niet zo belangrijk
in april 2013 word het veulentje verwacht
http://i50.tinypic.com/33b2611.jpg

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:49

De laatste weken haalt het zelfs in België en Nederland het nieuws hoe verschrikkelijk veel kerngezonde paarden naar de slacht moeten omdat de markt zo vol is dat ze niet meer verkocht worden. In de afgelopen 20 jaar nog nooit zoveel geweest als in 2012, en het jaar is nog niet eens voorbij (!). Ik zou tegenwoordig al goed opletten bij het fokken van een paard met prachtig papier, laat staan dat ik een papierloze op de aardbol zet, laat staan als het niet eens zo gewild bloed is.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:55

Ik vind hem een mooie hengst om te zien.
Maar ik zou er idd niet doelgericht mee fokken.
Lekker als rijmaatje enzo houden.

Een veulen van hem bij je hoefsmit, ben benieuwd naar de merrie.

En ja recordaantal naar de slacht...maar een hoefsmit zal dat niet snel doen hoop ik..?

Zelf zou ik niet meer merries laten dekken, vanwege overschot en andere zaken.
Maar ben benieuwd naar wat voor veulentje de merrie van de hoefsmit krijgt :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:58

natascha1100 schreef:
hij staat samen met zijn vriendjes in de weide als hengst en gaat super
hij heeft al 1 merrie gedekt die van onze hoefsmid die vond de papieren niet zo belangrijk
in april 2013 word het veulentje verwacht
http://i50.tinypic.com/33b2611.jpg

Als je hoefsmid volgend jaar oktober een papierloos half tuiger veulen moet verkopen wil ik hem daar nog weleens over spreken.

En bedenk je wel goed dat als hij meer gaat dekken hij een stuk lastiger wordt in omgang en ws niet meer met de andere hengsten in de weide kan.

Het is wel een leuk paard, daar niet van.
Maar er staan op het moment al hengsten MET papieren ter dekking voor 100-150 euro.
Er is helemaal geen vraag naar een papierloze dekhengst met tuigboed, ook niet voor 100 euro.
En het lijkt wel heel makkelijk geld vangen, 100 euro als je je hengst even laat springen. Maar in praktijk moet je daarvoor wel het hele dekseizoen beschikbaar zijn, wordt je gebeld en moet je dezelfde dag nog opdraven, merrie's komen 4-5 keer terug voor de hengstigheid over is en moeten daarna nog geschouwd worden en evt weer gedekt.
Al met al is het een boel werk en uiteindelijk levert het je misschien een paar honderd euro op.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 03:04

hij staat samen met 3 ruinen in de weide.Bij mijn hoefsmid zijn merrie was het van de eerste keer prijs.
Hierbij een foto van de merrie die hij gedekt heeft,het is de zwarte.mijn hoefsmid wou het veulentje houden voor zichzelf en niet voor de verkoop.Ben uiteraard ook benieuwd wa voor veulentje het gaat worden en welke kleur.Foto's van het veulentje zal ik zeker posten als het geboren is.Merrie is trouwens ook een tuigpaard.

http://i50.tinypic.com/11wgbrr.jpg

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:09

natascha1100 schreef:
.mijn hoefsmid wou het veulentje houden voor zichzelf en niet voor de verkoop

En dit is iets waar je nooit, nooit van moet uitgaan :) .

Je moest eens weten hoevààààk ik hier gelezen hebben "jamaar het kan geen kwaad, ik ga mijn paard toch noooit wegdoen, al moet ik er oud brood voor gaan eten." Drie keer raden wat voor advertentie je een vijf jaar later vindt...
Of denk je dat de hele paardenoverschot allemaal paarden waren die bewust gefokt waren om te verkopen? Hoeveel paarden daar tussen zitten die net op dezelfde manier geboren zijn: buurvrouw heeft al jaren een paard, buurman heeft toevallig een hengst, op een veulen want het is voor te houden dus maakt niet uit wat er uit komt, het gaat toch geliefd wordt. Maar een paard kan makkelijk dertig worden. En na bv twaalf jaar slaat het noodlot toch toe, gebeurd er iets in het leven waardoor er geen keus meer is dan het te verkopen. Zet maar op de markt, bij al die duizenden andere plezier gefokten.
Niemand heeft een glazen bol, ook je hoefsmid niet. Je zou altijd op zijn minst het scenario verkoop in je hoofd moeten houden, er vanuit gaan dat je een paard toch niet wegdoet is echt het stomste wat je kan doen, zeker in crisisjaren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:46

Ik heb ook altijd gezegd mijn eigen gefokte paard nooit te verkopen. Toen ik ziek was moest ik wel. En heb mijn super bewegende merrie met goede papieren voor bijna niks moeten verkopen. Dus alsjeblieft laat het fokken met papierloze paarden achterwege zeker in de tijd waarin we leven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:51

Om even niet in te gaan op de discussie en de vraag te beantwoorden over de bouw; ik vind hem niet zo mooi. Ik vind de billen te recht af lopen (ik zie liever een ronde kont, dit vind ik te hoekig), geen mooie hals en een groot hoofd in verhouding.
Wel een leuk kleurtje, maar dat is bijzaak.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:00

Ik ga met mijn voorgangers mee: niet fokken met papierloze dieren, zowel merrie als hengst.
De markt is overvol en nog nooit hebben zoveel dieren een nieuw tehuis moeten zoeken. Als dat niet lukt volgt noodgedwongen de slacht....
Er worden nog altijd veel te veel veulentjes gefokt 'omdat het zo leuk is' terwijl de toekomst voor deze dieren er hopeloos donker uit ziet.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:09

Ik vind dat je een leuke tuiger hebt, maar ik zo net als de rest mijn merrie nooit laten dekken door een niet-goedgekeurde hengst. In deze tijd van een overschot van paarden zou ik alleen voor topproducten gaan.
En zelfs in tijden van tekort vind ik dat je wel voor kwaliteit moet kiezen.

Je kan dit beestje toch het beste laten castreren, dan kan hij ook gezellig met anderen paarden de wei in.

Tuigpaarden kunnen vaak best leuk in de dressuur meedoen, wees voorzichtig met springen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:12

Ik zou er niet mee dekken.

Hij is niet GGK.
Hoe weet je hoe zijn sperma is?
Is hij rontgenlogisch gekeurd?

Er zijn namelijk bepaalde richtlijnen waar je aan wilt houden als fokker.
Door middel van GGK en bijvoorbeeld het niveau waarop een paard loopt en welke premies hij heeft behaald of zijn familie kan je aardig inschatten.

En een ''dek'' hengst neemt ook de nodige risico met zich mee.
Want zo n hengst die niet GGK doe je niet via KI neem ik aan.
Dus heeft het natuurlijk dekken op zich ook de nodige risico s met zich mee voor hengst en merrie.
Ook kwa gedrag kan het een en ander veranderen..

hengsten houders hebben hiervoor vaak een verzekering maar wat jij kan vragen voor je hengst haal je dat er absoluut niet uit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:20

Het niet goedgekeurd zijn zou voor mij niet zo'n heel groot probleem zijn, als er maar papieren bij zitten en hij rontgen gekeurd is.
Aan de papieren kun je toch enige voorspelling geven hoe hij zal fokken ed, weet je wat je kunt verwachten, kun je ook bewust combineren met bepaalde bloedlijnen.

Goedgekeurd kunnen ze op latere leeftijd ook nog worden, als de eigenaar er maar serieus mee bezig is, de hengst wordt in de sport uitgebracht en hij selectief is qua merriemateriaal.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:24

anneliesdj schreef:
Het niet goedgekeurd zijn zou voor mij niet zo'n heel groot probleem zijn, als er maar papieren bij zitten en hij rontgen gekeurd is.
Aan de papieren kun je toch enige voorspelling geven hoe hij zal fokken ed, weet je wat je kunt verwachten, kun je ook bewust combineren met bepaalde bloedlijnen.

Goedgekeurd kunnen ze op latere leeftijd ook nog worden, als de eigenaar er maar serieus mee bezig is, de hengst wordt in de sport uitgebracht en hij selectief is qua merriemateriaal.

Ik weet niet hoe het bij andere stamboeken is.
Maar AVS krijg je een boete als je dek met een niet GGK hengst.

Ik zou er wel waarde aan hechte in de zin dat de eigenaar van de Hengst dus wel serieus bezig is met bepaalde zaken.
Zoals binnen het AVS getest worden op bepaalde erfelijke genen of kwpn OCD of wat dan ook.

het dekken omdat je toevallig een hengst heb sta ik niet achter...er komt zo veel bij kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:31

Bij andere stamboeken krijg je geen boete maar komt je veulen in het B register.

En ik noemde ook al een betrokken eigenaar, een rontgen keuring is voor mij een eis.
En de hengst moet gewoon gereden en in de sport uitgebracht worden, je hebt niets aan een veulen van een hengst die zijn hele leven niets anders heeft gedaan dan aan een touwtje achter een merrie staan.

Bij het avs is dat nog weer anders omdat je ook show hebt, daar zijn genoeg hengsten die alleen geshowd worden en niet in de sport lopen, sommigen worden niet eens gereden. Als ik een av zou fokken zou ik dan liever gaan voor een niet ggk hengst die goed in de sport loop dan een ggk die alleen geshowd wordt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:39

anneliesdj schreef:
Bij andere stamboeken krijg je geen boete maar komt je veulen in het B register.

En ik noemde ook al een betrokken eigenaar, een rontgen keuring is voor mij een eis.
En de hengst moet gewoon gereden en in de sport uitgebracht worden, je hebt niets aan een veulen van een hengst die zijn hele leven niets anders heeft gedaan dan aan een touwtje achter een merrie staan.

Bij het avs is dat nog weer anders omdat je ook show hebt, daar zijn genoeg hengsten die alleen geshowd worden en niet in de sport lopen, sommigen worden niet eens gereden. Als ik een av zou fokken zou ik dan liever gaan voor een niet ggk hengst die goed in de sport loop dan een ggk die alleen geshowd wordt.

Ja dat zijn eigenlijk de eisen die ze op een HK ook stellen.
Helaas is het zo dat er behoorlijke wat hengsten worden aangeboden die niet gekeurd zijn in welke opzicht dan ook.
En puur dat men denk hengst+ dekken = geld

Gelukkig wordt de eis binnen ons stamboek steeds strenger...dan keer zijde daarvan is dat sommigen uitwijken naar de Baps.
Prestatie predikaten worden bij ons ook steeds meer toegejuicht.

Het aller mooiste zou zijn als er kan worden gekozen voor een soort verichtings onderzoek onder het zadel.

Maar dat is offtopic :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:47

Als avs zou ik het anders doen, het is nu een showpaard en leuk als ie onder het zadel kan, dat zou eigenlijk andersom moeten, hengsten als Lobeke zouden veel meer gepromoot moeten worden. (de promotie als showpaard is er wel en blijft van buitenaf ook wel komen)
Maar dat is wel heel erg offtopic ja :P

Als deze hengst nu goede papieren had en de eigenaar is serieus dan zou ik hem eerst rontgen laten keuren en daarna selectief merrie's gaan dekken. (veulens zijn je visitekaartje als hij uiteindelijk wel ggk zou worden) En daarna eerst bezig met een sportcarriere, als hij Z loopt of de punten heeft ter dekking stellen zodat je meer veulens krijgt, zorgen dat hij zijn punten in het Z heeft en dan aanbieden bij een stamboek.
Maar ik heb het idee dat de eigenaar van deze hengst alleen eurotekens ziet.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:12

wou gewoon info hebben zie helemaal geen info,heb mijn hoefsmid zijn merrie puur op de natuurlijke wijze laten dekken,had helemaal nooit gedacht aan dekken,maar mijn hoefsmid vond het een pracht paardje en na verschillende mislukte ki dekkingen(reageert de merrie nt goed op,telkens miskraam voor de 3 maanden dracht)vroeg hij mij of mijn hengst zijn merrie mocht dekken.Puur omdat hij mijn hengst een pracht van een hengst vond en superbraaf van karakter.Heb hem al vanaf dat hij 1 jaar is en is gewoon om tussen de 3 andere ruinen te staan.Heb al eens gewandeld aan de hand met hem in het bos terwijl er hengstige merrie's voorbijliepen en hij keek wel ma bleef braaf.zolang hij braaf blijft blijft hij ook hengst.Buiten enkel wa showen is het een doodbrave hengst.Heeft ook nooit een bok gegeven tijdens het zadelmak maken.Zou later aangezien ik nu nog geen merrie heb echt voor mijn eigen een nakomeling willen hebben van hem.
@mica hoezo voorzichtig met springen,wa bedoel je daarmee?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:16

Maar met alleen braafheid kom je er niet.
Hij moet ook presteren of in ieder geval laten zien wat hij in huis heeft.

Dat je hoefsmid met je hengst wilde dekken kan ik ook een andere reden voor bedenken.

En hoeveel dekkingen zal je daadwerkelijk krijgen.

Hij is uit 2009 dus 3 jaar.
Hij kan nu nog braaf zijn dat kan hij ook blijven maar hij kan ook veel meer mans worden....is dat het waard.

Ik heb zelf ook een Hengst die wel is GGK.

Toch adviseer ik castreren....echt een ruin is vaak zoveel makkelijker met alles:)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:19

Wat een vooroordelen en conclusies hier...
Helaas iets wat ik hier meer zie...

Fijn dat het zo een brave hengst is en ik.hoop dat deze zwangerschap goed gaat!
Zal een leuk gezelschaps/recreatie rijdpaardje uit komen denk ik.
Ik zal na al deze comments een stel boeren eens vragen of ze allemaal goedgekeurde veulens hebben...