Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 12:05

We zijn er over aan het denken om volgend jaar mijn merrie te laten dekken.
Zij is een Highland pony zonder papieren ( ouders wel bekend).
Zij is 1,44 groot en Grey dun (volgens fokker en paspoort)
Afbeelding
Afbeelding

Punten die ik (evt verbeterd) zou willen zien:

Langere nek.
Stokmaat mag gelijk blijven maar ook iets groter.
Kleur onbelangrijk (evt met kleurenberekening erbij uit nieuwschierigheid).
Ruime gangen.
Mag steviger zijn geen smalle pony.
nuchterheid.
geen heethoofd.

Het hoeft niet perse een Highlander te zijn het mag ook een andere ras zijn.
Kwa hengsten heb ik nog maar 1 op het oog en dat is de ICS ster hengst geronimo maar heb er maar weinig zicht over of het wel de juiste combi is.
Hou me ook niet vast aan 1 hengst dus alle ideen zijn welkom.

We weten het is de zoveelste kruising en marktplaats etc staan er mee vol maar deze nakommeling blijft bij ons in bezit en zal gebruikerspony voor me zoontje worden zodat ze samen kunnen opgroeien en uitgroeien ongeacht het geslacht ( hengst wordt gecastreerd).
Mijn zoontje rijd al en heb hem nu op een manege laten lessen zodat als het veulen oud genoeg is en beleerd is mijn zoontje ook al wat ouders is en meer rijervaring heeft.
Mocht hij er zelf geen intresse meer in hebben zal ik de nakommeling zelf gaan berijden naast de mijne.

Iemand ideën voor een evt toekomstige hengst?

Sammie

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:26

Leuke pony, de hals vind ik wel een enorm aandachtspunt. Imo te kort, onderkant (te)stevig bespierd. Ik zou zelf niet voor een stevigere pony gaan. Wat wil je met het veulen doen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 13:45

Dank je wel, Hals vindt ik zelf inderdaad ook een aandachtspunt, Te kort vondt ik dus ook en eerlijk gezegt de onderkant had ik nog niet echt gezien ( daarom heb er te weinig zicht op).
Sammie schreef:
Leuke pony, de hals vind ik wel een enorm aandachtspunt. Imo te kort, onderkant (te)stevig bespierd. Ik zou zelf niet voor een stevigere pony gaan. Wat wil je met het veulen doen?
Sammie schreef:
Wat wil je met het veulen doen?

Het is de bedoeling dat het een gebruikerspony voor me zoontje ( nu 7 jaar) gaat worden.
welke kant hij op wil gaan nog geen idee ( hij praat veel over springen maar of dat het doel wordt is hij nu nog te jong voor).
Wil er nu op uit gaan dat het een veelzijdige pony moet gaan worden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:30

Niemand ideen? :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:36

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:50

Dank je voor de tip.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:12

Kijk is ook naar Ismir du Tilleul: http://www.ismirdutilleul.be/

Zeer mooie (exterieur) hengst met een uitzonderlijk braaf en rustig karakter die ietjes barok aandoet wat bouw betreft. Hij geeft veulens met zeer mens-gericht karakters en met veel beweging.
Ismir zelf is 157 cm groot ... dus zou wat maat betreft goed passen ... is een goede 'all-rounder': wordt dressuurmatig bereden (is in de RBP Show team), heeft een deftig sprong, is ook aangespannen getraind, en er wordt Natural Horsemanship demonstraties mee gedaan.
Hij is levenslang ggk bij het Royal Belgian Palomino Stamboek en ook volledig medische gekeurd (dezelfde eisen als die van de Warmbloed hengsten keuring).

Hij is cremello dus krijgt je altijd een enkel verdund gekleurde veulen (palomino, valk of smokey black) ... welke kleur ligt aan wat de geboorte kleur van de merrie is.
Met uw merrie dus dan ook nog 50% dat het een schimmel is en 50% kans op een Dun.
Kleur mogelijkheden:
- palomino
- valk
- smokey black
- dunalino (palo + dun)
- dunskin (valk + dun)
- smokeyblack dun
- alles hierboven met of zonder schimmel

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 14:14

Peterina schreef:
Kijk is ook naar Ismir du Tilleul: http://www.ismirdutilleul.be/

Zeer mooie (exterieur) hengst met een uitzonderlijk braaf en rustig karakter die ietjes barok aandoet wat bouw betreft. Hij geeft veulens met zeer mens-gericht karakters en met veel beweging.
Ismir zelf is 157 cm groot ... dus zou wat maat betreft goed passen ... is een goede 'all-rounder': wordt dressuurmatig bereden (is in de RBP Show team), heeft een deftig sprong, is ook aangespannen getraind, en er wordt Natural Horsemanship demonstraties mee gedaan.
Hij is levenslang ggk bij het Royal Belgian Palomino Stamboek en ook volledig medische gekeurd (dezelfde eisen als die van de Warmbloed hengsten keuring).

Hij is cremello dus krijgt je altijd een enkel verdund gekleurde veulen (palomino, valk of smokey black) ... welke kleur ligt aan wat de geboorte kleur van de merrie is.
Met uw merrie dus dan ook nog 50% dat het een schimmel is en 50% kans op een Dun.
Kleur mogelijkheden:
- palomino
- valk
- smokey black
- dunalino (palo + dun)
- dunskin (valk + dun)
- smokeyblack dun
- alles hierboven met of zonder schimmel

Bedankt voor de tip, Heb de website goed bekeken deze hengst spreekt me wel aan en heb de eigenaar een mail gestuurt voor meer informatie.

Meer ideen zijn welkom

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:26

Misschien een connemarapony? Dat zijn leuke allrounders en tot hoge leeftijd beresterk. Kan je zoon later alle kanten mee op.

Wij hebben van deze hengst een nakomeling uit een NRPS merrie (zie profiel).
http://www.connemara.nl/dekhengsten/dek ... .asp?Id=16
Pony deed dit jaar nog mee met het connemara kampioenschap, zowel springen als dressuur, en niet onverdienstelijk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:31

Heb je op nu.nl en de hoofdpagina van bokt gelezen over het toenemende aantal slachtingen? Er is een overschot aan paarden en pony's. Ik snap dan ook niet dat je met een papierloze pony wilt gaan fokken, er zijn namelijk genoeg te koop die aan je eisen gaan voldoen.

Waarom koop je niet een leuk veulen? Of een leuke makke pony?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 10:10

Sammyoo schreef:
Misschien een connemarapony? Dat zijn leuke allrounders en tot hoge leeftijd beresterk. Kan je zoon later alle kanten mee op.

Wij hebben van deze hengst een nakomeling uit een NRPS merrie (zie profiel).
http://www.connemara.nl/dekhengsten/dek ... .asp?Id=16
Pony deed dit jaar nog mee met het connemara kampioenschap, zowel springen als dressuur, en niet onverdienstelijk.

Is een hele mooie hengst en de andere hengsten op de site maar volgens mij heeft dit ras ook een redelijk korte nek?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:39

Er zijn inderdaad wat compacte types bij de connemara, maar er zijn ook hengsten met voldoende lengte in de hals.
Ismir is ook een knappe hengst. Qua keur moet je er wel rekening mee houden dat je met je schimmelmerrie 50% of 100% kans op een schimmelveulen hebt.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 12:46

Sammyoo schreef:
Er zijn inderdaad wat compacte types bij de connemara, maar er zijn ook hengsten met voldoende lengte in de hals.
Ismir is ook een knappe hengst. Qua keur moet je er wel rekening mee houden dat je met je schimmelmerrie 50% of 100% kans op een schimmelveulen hebt.

Ik zal eens rustig rond kijken bij de connemara en evt hengstenhouders mailen voor meer informatie.
Kleur is het laatste waar ik naar kijk.
Komt er een schimmel uit maakt het me ook niks uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:57

Ik heb er niet heel veel verstand van maar vind de du bois ponys altijd erg aansprekend. Nakomeling zal een een stukje eleganter worden met een betere hals. Dan kan je zoon er echt alle kanten mee op, bosrijden, dressuur en springen..

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:21

Een arabier een idee?idv voor de hals een goed plan en je krijgt er een chique veulen mee.
Ik noem een idee

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:23

Oeps las net dat je geen heethoofd wou en te smal

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:43

leuk dat er allemaal arabieren aangeboden worden.. ze wil een leuek rijpony fokken voor haar zoontje van 7... dan lijkt me dit ras totaal niet geschikt als kruising aangezien die vaak erg heet en gevoelig zijn.

daarnaast ga ik mee met eerdere reactie over het paardenoverschot.. waarom een veulen als je een pony wil voor zo'n jong kind?? punt 1 is het veulen er pas als hij 8 is, dan kan het als hij 13 is worden ingereden, en is wellicht de intresse weg. daarnaast vind ik een jonge pony geen kinderpony, of je hem nu van veulen af aan hebt ja of nee, iedere pony krijgt een pubertijd en vraag me af of dit zo bevordelijk is voor een jong kind.

qua kleur is dit toch gewoon een schimmel? dit is grey dun: http://img.photobucket.com/albums/v12/6 ... us_dun.jpg

vind het een mooie merrie, alleen de hals is veel te zwaar.
trouwens als de ouders bekend zijn, kun je toch ook alsnog papieren aanvragen en een veulen met papier fokken als je echt een veueln wil?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:21

Over Arabieren zijn helaas te veel oordelen.
Er lopen binnen het stamboek meer dan genoeg Arabieren die het super doen onder het zadel als kinderpony.

Opvoeding doet ook al heel veel.
Je kan uit ieder ander ras net zo goed een heethoofd fokken...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 21:47

matasja schreef:
leuk dat er allemaal arabieren aangeboden worden.. ze wil een leuek rijpony fokken voor haar zoontje van 7... dan lijkt me dit ras totaal niet geschikt als kruising aangezien die vaak erg heet en gevoelig zijn.

daarnaast ga ik mee met eerdere reactie over het paardenoverschot.. waarom een veulen als je een pony wil voor zo'n jong kind?? punt 1 is het veulen er pas als hij 8 is, dan kan het als hij 13 is worden ingereden, en is wellicht de intresse weg. daarnaast vind ik een jonge pony geen kinderpony, of je hem nu van veulen af aan hebt ja of nee, iedere pony krijgt een pubertijd en vraag me af of dit zo bevordelijk is voor een jong kind.

qua kleur is dit toch gewoon een schimmel? dit is grey dun: http://img.photobucket.com/albums/v12/6 ... us_dun.jpg

vind het een mooie merrie, alleen de hals is veel te zwaar.
trouwens als de ouders bekend zijn, kun je toch ook alsnog papieren aanvragen en een veulen met papier fokken als je echt een veueln wil?

Mocht hij zijn intresse kwijt zijn zal ik hem-haar zelf gaan gebruiken zoals in het beginners post aangegeven staat.
Zoek een Grey dun en Highlandpony op google en je zult er vele zien die nog witter zijn dan de mijne.
Ze verschimmelen ook tot hellemaal wit.
Bij de Highlandpony moet de hengst een deklicentie hebben heeft deze die niet krijgen de nakommelingen geen papieren.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 21:51

Niet alle arabieren die ik kan zijn heethoofden kwa smalheid zal dit ras afvallen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:00

booster schreef:
Niet alle arabieren die ik kan zijn heethoofden kwa smalheid zal dit ras afvallen.

Ook daar zou je beter in moeten verdiepen.
Er zijn namelijk div types.
Diegene die ik aanbied is een robuuste hengst maar toch sjiek.
Hij is Russische gefokt dus deze type zijn stevige Arabieren

Zo heb je ook spaanse Arabieren en die zijn weer juist heel Barok.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:03

Barcelano schreef:
booster schreef:

Ook daar zou je beter in moeten verdiepen.
Er zijn namelijk div types.
Diegene die ik aanbied is een robuuste hengst maar toch sjiek.
Hij is Russische gefokt dus deze type zijn stevige Arabieren

Zo heb je ook spaanse Arabieren en die zijn weer juist heel Barok.

Klopt, Ik geef toe dat ik weinig verstand van arabieren heb.
Ik had gelezen dat er vroeger weleens gekruist werdt met de arabier en de Highlandpony.

Even een stukje van het internet gekopieerd:

Geschiedenis:
De Highland Pony is één van de oudste rassen in Groot-Brittannië. Hij hoort bij de groep Mountain en Moorland pony's, waartoe ook andere rassen uit Schotland, Engeland, Wales en Ierland behoren.
De Keltische pony en de Galloway vormden het basismateriaal, dat met behulp van de Franse Percheron en Spaanse paarden verbeterd werd. Ook Arabieren zijn gebruikt in de ontwikkeling van de moderne Highland pony. Bij de Garrons is verder nog de Clydesdale gebruikt.
In de 19e eeuw was er behoefte aan een grotere pony. De bedoeling was het paard zwaardere lasten te laten slepen, met name boomstammen in het bos. Door de Highland te kruisen met de Arabier, lukte dat. Eeuwenlang is het ras beïnvloed geweest door de Arabier. De MacNeil clan bijvoorbeeld, van het eiland Barra voor de Schotse kust, kruisten de Highland Pony met Arabische hengsten. Het resultaat was een paard met een uitstekend temperament, een knap voorkomen en een behoorlijke snelheid

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:26

Weet je wat fokken blijft gokken....
Dus voor het zelfde geldt ga je voor bijv een ras die er bekendstaat om hun koelheid en krijg je er een heethoofd uit:P

Ik zelf heb nu 2 AV s, de Hengst en een merrie en eerlijk zijn ze liever lui dan moe :+
Maar als ze er moeten zijn bijv op show dan is hij er wel voor me...
Hiervoor had ik ook een Av hengst en ook die was super nuchter.

Je moet gewoon hier en daar rondkijken en overwegingen maken:)

Een Arabier zal wel bepaalde eigenschappen compenseren wat jij graag wilt verbeteren.
Zoals de Hals.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:34

Barcelano schreef:
Weet je wat fokken blijft gokken....
Dus voor het zelfde geldt ga je voor bijv een ras die er bekendstaat om hun koelheid en krijg je er een heethoofd uit:P

Ik zelf heb nu 2 AV s, de Hengst en een merrie en eerlijk zijn ze liever lui dan moe :+
Maar als ze er moeten zijn bijv op show dan is hij er wel voor me...
Hiervoor had ik ook een Av hengst en ook die was super nuchter.

Je moet gewoon hier en daar rondkijken en overwegingen maken:)

Een Arabier zal wel bepaalde eigenschappen compenseren wat jij graag wilt verbeteren.
Zoals de Hals.

Fokken blijft altijd gokken inderdaad al zet je de 2 beste paarden met elkaar van het zelfde ras etc kan er nog een slechter nakomeling uitkomen.
Ik wil zoiezo hengsten gaan bekijken voor ik beslis en evt naar hengstenkeuringen gaan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:40

Als je bijv toch bij een aantal AV s wil kijken....Bij ons bestaat er niet meer zoiets als een hengstenkeuring waar je kan bezichtigen.
Wel zijn er over het hele jaar show verdeeld maar niet iedere Hengst die daar in mee loopt is GGK.

Wel kan je altijd gewoon de paarden op stal bezichtigen en vaak krijg je dan wel een beter beeld van een hengst hoe hij in zijn eigen omgeving is *D