hengst die maat en bewegingen doorgeeft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Image_1991

hengst die maat en bewegingen doorgeeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:02

Hallo ,
Ik ben van plan om binnen enkele jaren (3j ofz) met mijn merrie te fokken ( vader: wandor van de mispelaere , vm: leonardo I)
ik wil voor mezelf een paard kweken , maar het kan altijd zijn dat het paard je niet ligt , dus moet het ook verkoopbaar zijn (= bewezen hengst)
de reden dat ik nu al zoek , is dat ik ook jonge hengsten in het oog wil houden.
Positieve punten van de merrie:
* braaf karakter
* supertechniek voor te springen
* goede galop
* licht in de mond
* voorzichtig op de spring
* mooi in proportie ( verhoudingen grootte , lengte , rechthoekmodel)

Negatieve punten:
* maat ( < 1m60)
* durft té voorzichtig zijn op de sprong
* mist werklust
* durft met een iets langer voorbeen springen
* mist stuwing en soeplesse in draf

Ik ben benieuwd naar ideeën , liefst BWP-goedgekeurd , maar ik sta open voor advies

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 19-09-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Standfoto en bewegingsfoto + filmpje aan OP toegevoegd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:15

Ik neem aan een hengst in de spring richting?

petraaken

Re: hengst die maat en bewegingen doorgeeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:45

Moderatoropmerking:
Graag nog even een goede standfoto en/of bewegingsfoto/filmpje van de merrie. Zonder degelijke foto kan er geen goed advies gegeven worden.

Image_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:46

Peterina schreef:
Ik neem aan een hengst in de spring richting?

ja sorry :p

Image_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:49

petraaken schreef:
Graag nog even een goede standfoto en/of bewegingsfoto/filmpje van de merrie. Zonder degelijke foto kan er geen goed advies gegeven worden.

klinkt mss dom , maar hoe voeg je een afbeelding hier toe?
http://www.youtube.com/watch?v=2FJS4X4XJlY dit is een filmpje van haar eerste keer een parcour

Image_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:04

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:29

Ik heb even een goede standfoto, bewegingsfoto en het filmpje rechtstreeks in de openingspost gezet. Dat maakt het wat makkelijker voor de anderen. :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:00

Is het niet gemakkelijker om een veulen te kopen? Een merrie < 1.60m is niet erg commercieel, als je dan ook nog zegt dat ze weinig werklust heeft dan stopt het voor mij een beetje... Als je koopt weet je meteen wat je 'hebt' :j

Image_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 11:21

Umeo schreef:
Is het niet gemakkelijker om een veulen te kopen? Een merrie < 1.60m is niet erg commercieel, als je dan ook nog zegt dat ze weinig werklust heeft dan stopt het voor mij een beetje... Als je koopt weet je meteen wat je 'hebt' :j

als je een veulen koopt heb je een even grote gok dan je een fokt
Ik weet graag uit welke moeder ze komen , die van mij haar werklust ontbreekt wel , maar ik ben vrij zeker dat dit nog heel hard gaat beteren , ze is nog maar 4 en op een jaar tijd is het al een heel verschil.
Binnekort wordt ze in de cross (andere ruiter) gestart, in de hoop dat ze dan meer vooruit gaat zijn.
Ik ben ook niet van plan om volgend jaar al te fokken , dus ik heb tijd om erover na te denken. Ik wou gewoon graag ideeën horen van anderen ivm hengstkeuze en niet of ik al dan niet ga fokken , dat zal ik uiteindelijk zelf wel beslissen , ik weet niet hoe het in Nederland is , maar een braaf paard geraakt bij ons altijd verkocht , groot of klein.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:26

Ik ben van België en ik weet ondertussen dat dit niet het geval is :n Je moet al een speciale hebben om uit de kosten te komen. Voor 500€ geraak je ze natuurlijk altijd kwijt. Ik wil je ook helemaal niet aanvallen. Het is inderdaad jou keuze of je al dan niet fokt. Ik ga je ook zeker niet tegenhouden. Ik wil je er enkel op wijzen dat je in deze tijd enkel met 'super'merries met fokken. En dat als je dit niet doet je in je achterhoofd moet houden dat het paard wel eens bij de slager terecht kan komen (en dat is echt de realiteit van het moment, geloof me!) :)

Image_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 11:30

Umeo schreef:
Ik ben van België en ik weet ondertussen dat dit niet het geval is :n Je moet al een speciale hebben om uit de kosten te komen. Voor 500€ geraak je ze natuurlijk altijd kwijt. Ik wil je ook helemaal niet aanvallen. Het is inderdaad jou keuze of je al dan niet fokt. Ik ga je ook zeker niet tegenhouden. Ik wil je er enkel op wijzen dat je in deze tijd enkel met 'super'merries met fokken. En dat als je dit niet doet je in je achterhoofd moet houden dat het paard wel eens bij de slager terecht kan komen (en dat is echt de realiteit van het moment, geloof me!) :)

Ik fok puur voor mezelf , ik ken mensen die een paard zoeken, maar bijna overal staat : enkel voor gevorderde ruiter , ik weet uit ervaring dat dat meestal betekent : ni te berijden.
Ik begrijp wel dat iedereen zijn advies wilt geven en mensen tegenhouden om te fokken , maar ik hoef echt geen winst hieruit te halen , ik hoop gewoon dat ik een tof paardje kan fokken voor mezelf , die ik toch kan verkopen als het mij tegensteekt (m.a.w. ni te berijden is) en eerlijk , moest het zo een moeilijke worden , zou ik ze toch onder de prijs laten gaan
IK wil gewoon graag weten welke ervaringen sommigen hebben met hengsten die maat toevoegen , maar ik wil niet inboeten met de souplesse van het beenwerk , de springtechniek , ...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:48

Voor de gevorderde wilt niet zeggen dat ze niet te rijden zijn. Alleen niet voor een ruiter die enkel wat wilt rondhobbelen en buitenritjes wilt maken. Daarbij kunnen mensen dat er ook bij zetten om zeker te weten dat ze naar een goede ruiter gaan met dus meer kans op een goed huis. Dus om handelaren te vermijden.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:34

BWP-gekeurde hengsten, die maat en beweging geven zijn, die zo in me opkomen zijn:

Thunder VD Zuuthoeve en Enrico VD Withoeve.

Ik heb dit jaar zelf een veulen van Enrico, moest je meer info willen, wil ik je wel een pb sturen.