pre andalusier x nrps champagne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

pre andalusier x nrps champagne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 19:35

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen over deze combi.
In deze maand wil ik mijn merrie nog laten dekken. Ik heb rond gekeken, maar niet gevonden wat ik wou.

Een pre hengst met een bijzonder kleurtje is moeilijk te vinden en onbetaalbaar.
Toch zou ik graag een bijzonder kleurtje willen en kwam ik uit op de champagne hengst kharamel gf.

Voor fotos zie profiel en google.
Wat vinden jullie?

barrye

Re: pre andalusier x nrps champagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:57

Ik weet wel een hengst in spanje met champane kleur ( geen isabel want hij heeft ook lichtere manen)
Hij dekt wel met KI, maar of men ook verzend naar Nederland weet ik niet.
Vind trouwens september wel eg laat om nu nog te dekken.

wil je meer info stuur me dan maar een pb.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:04

Niet tikje laat? voor dekking?
Zit je volgend jaar (uitgaande van dat het in 1 x pakt) al met laat veulen.
Zou dan gewoon voor het voorjaar gaan met dekken, 1 kan je op tijd beginnen, meer kans op dracht dat jaar en 2 veulen
meer kans om hele zomer blij door de wei te kunnen dartelen voor het winter wordt.

Gewoon om praktische overwegingen zeg maar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 01:26

Een fatsoenlijke dierenarts helpt je hoogstwaarschijnlijk niet eens meer in deze maand (halverwege zelfs!). En dan is er nog wel de hengstenhouder bij wie het seizoen tot 15 sept of 31 aug loopt...

Dagen worden korter, wintervacht, kou. Je haalt de boel alleen maar overhoop als je nu nog gaat dekken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 02:21

Gewoon volgend jaar juni gaan dekken heb je veulen aan beginnvd zomer en nietneind augustus...

Wat betrefd de hengst......in combi met je merrie...

Zou goed kunne zijnmals jemmerie body heeft..dat laatste mist de hengst imo..en zou zon hengst iig op een merrie zetten ,et voldoende bone...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 02:35

Nu niet meer gaan dekken :n
Alleen maar gedoe en je zit volgend jaar met een heel laat veulen.
Daarbij heb je kans dat het niet in een keer pakt, en zo laat in het jaar is die kans best groot, wil je dan in oktober nog weer gaan dekken? En wat als het niet lukt, ben je wel de helft van je dekgeld kwijt.
En je weet nog niet eens welke hengst je wilt gebruiken!
Wordt allemaal een beetje vlug vlug afgeraffeld dan.

Ga je er lekker in verdiepen, de hele winter gebruiken om een gave hengst te zoeken, ga in april een paar hengsten bekijken, shows zien en eind mei breng je je merrie, lukt het niet meteen heb je nog tijd genoeg het nogmaals te proberen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:56

Los ervan dat je nog heel laat wilt dekken, wat alleen maar nadelen heeft, kies je alleen een hengst vanwege een apart kleurtje? Uberhaupt al gekeken naar de verbeterpunten van je merrie?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:16

Nee ik kies niet alleen om de kleur. Ik wil een paardje fokken die meer geschikt is voor de sport en ook een sprongetje kan maken.

Het is inderdaad laat om nog een veulentje te fokken, maar dit is niet een last minute keus zoals mensen hier boven denken.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:18

Op marktplaats zag ik laatst een advertentie van een palomino Andalusier, misschien wat? Was zeker betaalbaar.
Maar mee eens met de rest, wachten tot volgend jaar is verstandiger.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:20

Klopt, maar als ik voor een andalusier hengst kies dan ga ik ook voor een echte PRE.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:27

caj2008 schreef:
Het is inderdaad laat om nog een veulentje te fokken, maar dit is niet een last minute keus zoals mensen hier boven denken.

Nouja, aangezien je nu nog niet zeker bent van je hengstenkeuze en toch deze maand nog wilt dekken lijkt het wel zo. Misschien heb je al wel eerder dit jaar verzonnen dat je een veulen wilde maar ben je gewoon te laat begonnen met serieus plannen.

Een PRE hengst is duur maar dan heb je ook een veulen wat meer waard is. Kruisen met een arabier zou ik persoonlijk niet doen. Kijk eens bij de hengsten van stal Meijer, ze hebben een cremello en een perlino, de laatste is vrij barok qua type.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:36

Spanje ken ik zat mooie gekleurde hengsten maar grapje gaat dan veel centjes kosten en om een sprongetje te maken lijkt me een cremello PRE niet echt een geschikte kandidaat :D

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:40

9 van de 10 hengstenhouders dekken niet meer na 31 augustus. en terecht. Zowieso zou ik in deze tijd wel even 3 keer nadenken voordat ik veulen fok en al helemaal een kruising. Kharamel voert ontzettend veel arabisch bloed en al wil je betere gangen zou ik dit zeker niet combineren met een andalusier.

bij mijn weten staan er geen goedgekeurde palomino PRE's in nederland. Ik zou als je toch wilt dekken voor een PRE hengst gaan en dan eentje die je merrie kan verbeteren. Fokken op kleur heb ik zowieso mijn bedenkingen bij.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:48

In Spanje kruizen ze juist veel met arabieren , komen veel betere allround paarden uit met meer uithoudingsvermogen de hispano/arabe is veel geliefder bijv voor doma vaquera dan een pure PRE ze hebben ook hun eigen stamboek.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:50

anneliesdj schreef:
caj2008 schreef:

Nouja, aangezien je nu nog niet zeker bent van je hengstenkeuze en toch deze maand nog wilt dekken lijkt het wel zo. Misschien heb je al wel eerder dit jaar verzonnen dat je een veulen wilde maar ben je gewoon te laat begonnen met serieus plannen.

Een PRE hengst is duur maar dan heb je ook een veulen wat meer waard is. Kruisen met een arabier zou ik persoonlijk niet doen. Kijk eens bij de hengsten van stal Meijer, ze hebben een cremello en een perlino, de laatste is vrij barok qua type.

Bedankt voor de tip.
Deze hengst heb ik eerder het jaar ook al in mijn hoofd gehad. Toen stond er een andalusier op de planning maar wegens omstandigheden kon die niet meer dekken. Deze was trouwens zwart dus echt op kleur alleen fok ik niet.

Omdat het allemaal erg duur is een PRE hengst wil ik toch een goed alternatief. Een pre veulen is natuurlijk prachtig, maar een mooie veelzijdige sport pony,paard ook.

Dat het laat is in het jaar dat weet ik, maar ik vraag niet wat jullie daar van vinden dat is niet de stelling.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:51

jus schreef:
In Spanje kruizen ze juist veel met arabieren , komen veel betere allround paarden uit met meer uithoudingsvermogen de hispano/arabe is veel geliefder bijv voor doma vaquera dan een pure PRE ze hebben ook hun eigen stamboek.

_/-\o_ jeeh

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:56

Dat het in Spanje geliefd is wil niet zeggen dat je er hier ook wat mee kunt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:57

jus schreef:

Ja dat kan wel wezen, maar de basisgangen ga je er echt niet mee verbeteren. aangezien ze zei dat ze een beter sportpaard wou lijkt mij het niet verstandig.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 22:06

Nee dat klopt anneliesdj. De tijd zal het leren.
Als het allemaal door gaat fok ik niet een papierloos paard.

Het eventuele veulen kan bij het nrps en bij het cruzado stamboek.
Het lijkt er op dat men denk dat ik een waardeloos veulen wil fokken.

Waarom kan je de basisgangen niet verbeteren? lianne125

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:16

een arabier staat niet bekend om zijn ruime gangen. een PRE ook niet bepaald. Arabieren laten in mijn ogen ook te weinig buiging in het spronggewricht zien, met name in de galop en gaan daarbij vaak ook nog wijd. Plus dat je ook nog de kans heb dat hij het hete van een arabier meekrijgt en het hectische van de PRE, niet echt gunstig.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 22:22

Over dat hete heb ik ook over na gedacht. Het karakter van de hengst is erg koel. Mijn merrie is ook niet heel erg gevoelig.

Persoonlijk vind ik mijn merrie niet heel barok. Ze is niet heel kort in de rug zoals je meestal ziet bij andalusiers.

Als je zou kijken naar de bouw dan kan je wel zeggen dat dat elkaar wel aanvult zoals het iele van de hengst en het wat ronder van de merrie.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:25

Hier de website van de Hispano/Arabe , je zal er niks van snappen maar op fotos drukken kan altijd om een idee te krijgen.
http://caballohispanoarabe.com/

Om een sportpaard te creeren zou ik niet gaan kruizen met een Cremello PRE heb namelijk nog geen 1 gezien die correct beweegt , wel om te zien plaatjes hoor maar daar heb je weinig aan als je wilt springen (heb het dus nu uitsluitend over cremellos PRE)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:26

Onder de Lusitanos zijn er wel betere hengsten met cremello kleur

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 22:31

jus schreef:
Onder de Lusitanos zijn er wel betere hengsten met cremello kleur

Zou je zelf kiezen voor een lusitano?
Het is niet alleen de ras keuze het is natuurlijk ook het prijskaartje.

Kan je mij een voorbeeld geven van een betaalbare PRE hengst. Speciaal kleurtje onbelangrijk alleen geen schimmel.
Tja en dan vraag je je af wat is betaalbaar. Ik vind 750,- euro tot hoe ver die prijzen ook op lopen al veel.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:38

Ik heb geen idee wat voor lusitano hengsten er zijn in NL (woon in Spanje) maar kwalitatief zijn er betere cremello lusitanos dan PRE hier.
In dressuur heb ik nog geen cremello PRE gezien hier op wedstrijd wel Lusitanos :)