Discussietopic fokadvies Horse Event.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Discussietopic fokadvies Horse Event.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:59

Naar aanleiding van de clinic's op HE waar Cor Loeffen fokadvies heeft gegeven voor een aantal merrie's, hier een topic. Bedoeld om deze adviezen te delen zodat ook anderen hier wat aan hebben en om samen over te discussieren.
[VN] Gezocht: merries voor fokadvies op Horse Event

Degenen die met zijn/haar merrie op HE zijn geweest; willen jullie een bericht plaatsen met daarin wat korte gegevens over je merrie (karakter, sportprestatie's, predikaten ed.), een link met de volledige afstamming, een duidelijke standfoto en bij voorkeur ook een bewegingsfilmpje.
Daarbij graag het advies van Cor duidelijk omschrijven, dus ook de slechte en goede punten van de merrie en waarom hij een bepaalde hengst aanraad.

Aan de rest om daar verder over mee te denken.
Allemaal veel leer/lees plezier!

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:12

zo hier mijn verslagje

ik ben gisster bij cor loeffen geweest voor advies gevraagt
voor mijn 5 jarige merrie

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/588038
ik heb gevraagt welke hengst hij er het beste op zou zetten

ik had mijn keuzen naar:
eurocommorce vigero
en van team nijhof zambezi

hij zij dat ik meer zou gaan kiezen voor vigaro
hij advies eerde ook sterpower aan

ik had deze foto's mee waar hij mee kon beoordelen

stand foto
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
draf foto
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

hij vond het een zeer mooie merrie
met veel techniek in de draf

anneliesdj

Re: Discussietopic fokadvies Horse Event.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:03

Heeft hij ook gezegd waarom die hengsten?

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:08

omdat de techniek van de hengsten
zekker gaan verbeteren bij de merrie
omdat het uit een dressuur merrie komt en ik wil er graag meer springen uit wil halen
heeft hij zekker deze aangeraden
om toch te springen er meer er uit te gaan hallen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:44

Ik ben benieuwd naar nog meer verslagen. Ik heb de adviezen van vrijdag gezien.
Helaas gaf hij toen alleen een richting en noemde hij geen hengstennamen.
De eerste had geen stamboekpapier mee, zo kon de merrielijn niet betrokken worden in de hengstenkeuze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 11:48

Waarom alleen een richting? Dat is toch geen fokadvies?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:52

Nee dat viel mij ook een beetje tegen. In IDS doen ze ook weleens fokadviezen, dan worden er gewoon 3 hengsten bij de naam genoemd.

Vooral bij de tweede merrie noemde hij alleen 'Duits bloed' en 'iets met Gribaldi'. De eigenaresse vroeg, welke dan? Toen wilde hij geen namen noemen omdat het een proces is wat moet gaan leven bij jezelf.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:54

Het was een donkere Osmium merrie trouwens, mooi degelijk dier wat fijn kon lopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:54

Wat vreemd. :+

Neem toch aan dat je als paarden eigenaar wel weet in welke richting je het moet zoeken, maar niet bij welke hengsten misschien.

Ik zou hier eigenlijk ook komen kijken maar ben het vergeten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 12:47

GJ9 schreef:
Vooral bij de tweede merrie noemde hij alleen 'Duits bloed' en 'iets met Gribaldi'. De eigenaresse vroeg, welke dan? Toen wilde hij geen namen noemen omdat het een proces is wat moet gaan leven bij jezelf.

Nou sleep je ook mooi je paard het hele land door om dergelijk advies te krijgen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:01

GJ9 schreef:
Het was een donkere Osmium merrie trouwens, mooi degelijk dier wat fijn kon lopen.

Dankjewel.. Dat was die van mij :P

Hij zei indd tegen mij van gribaldi bloed.. En bloed met trakhener erin..
Ook jazz bloed zou kunnen.. Als ik volgend jaar wou dekken dan moest ik hem maar eens bellen
dat konden we dan het er nog eens over hebben..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:23

Echt? Wat stom zeg!
Waarom niet nu al bespreken? Je was er toch!

Beetje jammer van Cor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 13:31

Misschien omdat dit een kwpn gebeuren was en hij denkt dat je beter een duitse hengst kunt kiezen?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:31

GJ9 mijn merrie is dit jaar ook besproken in ids met fokadvies dat was veel uitgebreider als wat ik hier lees :j
je kan ook het kwpn mailen met fotos en info voor fokadvies :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:26

Whisperke schreef:
GJ9 schreef:

Ook jazz bloed zou kunnen.. Als ik volgend jaar wou dekken dan moest ik hem maar eens bellen

Wat een raar advies! Jammer!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:30

Whisperke schreef:
GJ9 schreef:

Alsjeblieft :)

En leuk dat je met Bojengel al op de goede weg zat wat Gribaldi betreft.

Er zal vast iets achter zitten waarom hij geen gericht advies gaf. Hij vroeg nog of je jonge hengsten erg vond, en noemde daarna vervolgens niet de jonge hengst waar hij aan zat te denken.
Maar iig mooi dat je nog eens contact op kan nemen met iemand die je merrie heeft gezien, dat zou mij meer zeggen dan een advies via de mail adhv afstamming en foto's.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:33

:= Cor Loeffen is een beste man maar hij heeft zo zijn stokpaardjes....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:07

Ik snap het wel, als Cor zegt dat je Vigaro moet fokken en je krijgt een draak van een veulen dan is het dadelijk 'zijn' schuld. Een soort van indekken door een bepaalde richting uit te denken is zekerder voor hem, en geeft een fokker ook de gelegenheid zichzelf te verdiepen in diverse hengsten. Fokken is gokken, als er mensen waren die jou de gouden combi konden voorschrijven hoefde we dit soort topics niet eens meer te starten ;)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:24

Als hij adviseur is, weet hij ook wel wat de karakters zijn achter bepaalde hengsten.. En hoe ze fokken...
Zo zei hij ook tegen mij iets van jazz erin.. Ik gaf aan dat het dan wel kwa karakter misschien niet paste en toen gaf hij als argument dat ik dan gewoon heel consequent moest zijn zou ik voor zo'n paard gaan. Dat het indd wel moeilijkere paarden konden zijn..
Ik had graag gehoord, van ja als ik met dit paard zelf zou moeten fokken, gezien beweging, karakter en papier..
Dan zou ik gekozen hebben uit bijv.. en dan 3 hengsten.. Maar een keuze blijft altijd aan een eigenaar..
Hij gistte nu maar een beetje. Het paard voor mij deed hij dat ook eerst maar kwam toen uiteindelijk wel tot 1 hengst.. Dat was charmeur..

Persoonlijk had ik zelf gevraagt of het ten eerste was voor eigen gebruik en hoe die verder kwa karakter was.. Want het meisje wat er naast stond had haar handen er vol aan. Het was best een drukke merrie.. Overigens was het een merrie van discovery.. Charmeur zit jazz in en ik persoonlijk zou bang zijn dat het kwa karakter het er niet rustiger op maakte..

Verder vond ik het wel een leerzame clinic want hij vertelde ook wel wat nuttigs.. Al moet ik de volgende keer weer overnieuw met hem in discussie.. Hij zei dat Naturel de witte haren van Wis vererfde, maar Osmium doet dat ook, al is hij daar nog niet van overtuigd....

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:24

hallo,
Ik ben zondag bij Cor geweest voor een fokadvies voor mijn merrie zie hieronder link afstamming moeder en vader
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/195450
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/20108
Mijn merrie is Oldenburger/Hannoveraan vaders kant en Gelders moeders kant zij heeft echter meer typisch Gelderse bouw klein (1.60) en vrij grof gebouwd.
Ik zou graag veulen voor eigen gebruik willen fokken en wil graag groter fokken en eleganter kreeg als
advies om voor hengsten van afstamming Jazz te gebruiken als concreet advies Zhivago of Chagall of als ik toch de Gelderse lijn wil voortzetten een Gelderse hengst.
Ik ben zelf totaal een leek op dit gebied en leek me wel leuk om te kijken wat jullie ideeen hierover zijn?
Ik ben me echt aan het orienteren en moet nog beslissing nemen of ik het doe maar vind het wel leuk om al vast adviezen te krijgen.
Ben helaas slecht in het plaatsen van foto's of filmpjes dus heb ik nu even niet bijgevoegd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:33

Zou dan toch eerst een foto willen zien en wat vond hij van haar bouw en beweging?
Moet zeggen dat zo op het eerste gezicht Jazz niet mijn keuze zou zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:02

RenateKo schreef:
hallo,
Ik ben zondag bij Cor geweest voor een fokadvies voor mijn merrie zie hieronder link afstamming moeder en vader
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/195450
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/20108
Mijn merrie is Oldenburger/Hannoveraan vaders kant en Gelders moeders kant zij heeft echter meer typisch Gelderse bouw klein (1.60) en vrij grof gebouwd.
Ik zou graag veulen voor eigen gebruik willen fokken en wil graag groter fokken en eleganter kreeg als
advies om voor hengsten van afstamming Jazz te gebruiken als concreet advies Zhivago of Chagall of als ik toch de Gelderse lijn wil voortzetten een Gelderse hengst.
Ik ben zelf totaal een leek op dit gebied en leek me wel leuk om te kijken wat jullie ideeen hierover zijn?
Ik ben me echt aan het orienteren en moet nog beslissing nemen of ik het doe maar vind het wel leuk om al vast adviezen te krijgen.
Ben helaas slecht in het plaatsen van foto's of filmpjes dus heb ik nu even niet bijgevoegd.

Wauw, prachtige moederlijn. Gewild lijntje bij de Geldersen!
Ik zou hier zeker een Gelderse hengst op zetten. Zonde om dat niet te doen.
Voor maat moet je bij Vitens wezen. Of Wilson. Beiden zit Koss in, wat mooie sportpaarden oplevert.
Voor meer info over de merrielijn kan je Anoukkie88 eens pb-en, wednesday is door haar opa gefokt zelf heeft ze ook een gave keurmerrie uit die lijn en ze weet goed wat de lijn vererft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 23:19

En als je groot en elegant wilt kun je bv Alexandro P kiezen, lijkt me een betere keuze dan een Jazz-zoon.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:22

Alexandro is een Koss x Satteliet, dat is mij teveel inteelt.
Wel hele gave hengst, Kossbloed matcht iig wel met Satteliet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 23:25

O daar heb ik dan even niet bij nagedacht, ben daar ook niet zo voor.