Fabine heeft dit zomerseizoen een ongeluk gehad in de wei, om die reden plaats ik nu liever geen foto`s van haar.
Fabine is nu 2 jaar en laat in alles een super mentaliteit zien. Ze heeft een goed bewegingsmechanisme en zelfhouding.
Ze lijkt tussen de 1.64 cm en de 1.68 cm uit te komen.
Graag zouden wij een veulen uit haar willen fokken met een stokmaat van uiterlijk circa 1.70 cm. Een zelfde fijn karakter. Daarlangs behouden wij graag de goede stap en galop in deze lijn.
Kleur is voor ons onbelangrijk, hengstenkeuring etc doet ook niet ter zaken, wij fokken graag een veulen voor de dressuursport.
Heeft iemand een idee qua hengstenkeuze voor onze Fabine volgend jaar?
Ik denk dat het wel moeilijk beoordelen is zonder foto. Wat zijn haar zwakke punten, waar wil je op verbeteren? En misschien moet je het aankijken tot ze 3 is. Dan zie je pas echt wat haar sterktes en zwaktes zijn...
krackertje
Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-12 03:21
De maat zou een aandachtspunt kunnen zijn, we willen niet onder de 1.63 cm uitkomen maar een kasteel zitten we ook niet op te wachten.
Behoud van het fijne karakter, rek in het lijf, juiste mentaliteit en beweging (hoeft geen spectaculair drafmechanisme te vertonen)
Liefst geen Ferro, Gribaldi of Contango-bloed, gezien haar bloedvoering ook geen Jazz of Pionbloed.
Lord leatherdale, winningmood (weet niet of hij aankomend jaar dekt) davino.
krackertje
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 11:57
Fokfanaat, Lord Leatherdale is niet mijn smaak maar Winningmood heb ik op mijn lijstje staan. Het stammetje van Davino spreekt mij niet aan. De hengst Wonderboy wil ik ook nog eens goed bekijken.
0ke, grof, zwaar en weinig souplesse neem ik mee in mijn beoordeling. Ik richt me daarbij ook op een opwaartse bouw en manier van bewegen. Onze stam heeft meer dan voldoende souplesse, is wat grover gebouwd maar daar liggen wij niet wakker van. Souplesse vinden wij wel erg belangrijk in onze lijn.
Komende winter zullen we ook tijd vrij maken voor het bekijken en beoordelen van Duitse hengsten.
agerrits
Geplaatst: 28-08-12 10:11
Een grovere bouw hoef je zeker niet wakker van te liggen. Democraat is erg goed, wel een hengst van het meer oude type, als je kijkt naar deze tijd. Klasieke mag je best een beetje bewaren. Onze hengst heeft afgelopen jaar ook een Democraat merrie drachtig mogen maken, ben erg benieuwd over die uitkomst, ook vanwege de kwaliteit van die merrie. Goede keuze om ook naar duitse hengsten te gaan kijken Succes met je zoektocht
krackertje
Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-12 00:40
agerrits, bedankt voor je reactie.
Klopt, Democraat is van het oudere type. Voor ons was deze hengst een bewuste keuze omdat wij graag dat type zien. Ja wij richten ook onze blik op de Duitse hengsten, we zullen dan ook alles afwegen (Democraat was al in Duitsland goedgekeurd voor dat hij hier in Nederland serieus genomen werd). Omdat dit onze laatste merrie is is uit deze stam hopen we binnen enkele jaren op een fijn merrieveulen voor de toekomst.
Oei, goed karakter? Toch nog maar ff afwachten hoe het karakter is als er een zadel op ligt Zou evengoed kiezen voor een hengst met een stabiel karakter. Als je merrie een sterke bovenlijn heeft en een goed achterbeen, zou ik LL ook een goede optie vinden. Hengst geeft veel maat, lengte, souplesse en goede karakters. En anders vind ik Everdale ook nog een goede gegadigde.
krackertje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 23:14
Rhea, Contango is niet ons type paard, dan zou ik eerder Contender zelf in het lijntje zien.
smeetjoew, de Olivi-merrie was het zachtaardigste paard wat ik ooit heb gehad. Wij hebben een al een Democraat uit deze lijn, ook dat is een grote goedzak. De bovenlijn van deze merrie is sterk en een goed gebruik van het achterbeen. Met LL ben ik bang in te boeten op de motor, Everdale wil ik eens gaan bekijken.
krackertje
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-13 02:08
We hebben besloten om te dekken met de hengst Zambuca. Deze hengst komt uit een fijne stam waar wij al beste sportpaarden uit voort hebben zien komen.
ceasario
Geplaatst: 08-01-13 13:34
krackertje schreef:
We hebben besloten om te dekken met de hengst Zambuca. Deze hengst komt uit een fijne stam waar wij al beste sportpaarden uit voort hebben zien komen.
Gelezen.
sarabande schreef:
Ik heb Zambuca laten staan omdat hij luchtzuigt. .
KahluaB
Geplaatst: 10-01-13 11:47
Ik heb hem ook sterk overwogen ,en hem om die reden uiteindelijk ook laten staan.....
Al heb je je keuze al gemaakt ; ik ben best benieuwd naar je merrie . Heb je anders nog veulenfotos ?
Dees
Geplaatst: 19-01-13 11:49
Een veulen met pech uit een veulenboekmerrie willen gebruiken om de fokkerij voort te zetten... Maat is een aandachtspunt....
Weet je zeker dat dit dé fokmerrie van je stam is?
En verder: je sluit wel heel veel bloed uit en spreekt een voorkeur uit voor een hengst die niet echt meedoet in zowel fokkerij als sport en genetisch ook niet zo interessant is. Wat is je fok-visie? Voor wie fok je? Wat is je doelgroep?
krackertje
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-13 14:21
Dees, wij fokken voor de sport, merrie-keuringen doen wij niets mee.
Ja dit is voor ons dé fokmerrie.
Uit de veulenboekmerrie komt een Sorento van bijna 1.80 cm. Alle andere paarden die wij gefokt hebben uit deze stam zijn ruim aan de maat tot dus extreem groot.
Ik heb een simpele foto van haar, ik weet niet meer precies hoe ik die hier kan plaatsen.
Was de veulenboekmoeder van deze merrie dan zo bijzonder? Maar het maakt verder geen fluit uit als je voor jezelf fokt hoor. Je kunt je enkel afvragen of de markt zit te wachten op een veulen uit een vb x vb merrie.