welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rebellin

welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 11:37

Ychella is een draversmerrie van 7 jaar vader Armbro Pompei, moeder Elaiza Gallant, moeders vader Meadow Gallant. Ze wordt nu doorgereden voor dressuur en gaat met sprongen vooruit. Stokmaat 1.62m. Ze is donkerbruin en heeft zwarte manen en staart. Ze is heel zachtaardig maar snel onzeker. We willen dus geen draverhengst maar een dressuur of springgefokte hengst als vader voor haar veulen, graag wel 1 met een heel rustig en evenwichtig karakter en dat ook door vererfd.

Afbeelding
Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:54

Dat is best lastig , ik zou een hengst nemen met een lang voorbeen. Op de foto lijkt jou merrie een kort voorbeen te hebben. Ook een hengst met een goede galop.

Amazing Star
Zhivago
United
Westenwind

Rhea

Re: welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:21

Waarom zou je deze merrie willen dekken?

a. het veulen gaat waarschijnlijk het dekgeld niet eens opbrengen
b. het blijft gokken wat eruit komt, zeker ook qua karakter
c. je neemt een risico voor de gezongheid van je merrie

M.a.w. Ik denk dat je goedkoper uit bent en een beter veulen hebt als je er een koopt. Bedoel het niet vervelend maar het is wel de harde realiteit

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:41

Wat is je fokdoel?? Eigen gebruik (zo ja hoe?) of verkoop?

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:08

Het is gewoon voor eigen gebruik hoor, mijn dochtertje en nichtje zitten beiden op paardrijden en we hebben naast Ychella nog een oude d-pony (24 jaar) genaamd Amber en zoals we helaas allemaal weten zal ze niet het eeuwige leven hebben, dus de bedoeling is gewoon een eigen veulen te fokken en die over 3 jaar zadelmak te maken. Mijn dochter en nichtje houden zowel van dressuur als van springen.

Het klopt dravers hebben over het algemeen langere achter dan voorbenen. Ychella is een Amerikaanse draver. Maar we kiezen er dus voor geen draverveulen te gaan fokken maar een veulen die veelzijdig is, hoeft echt geen topper te worden hoor:)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:12

Als je dan perse een spring/dressuur hengst wil (misschien is gelders/allround/ of koudbloed beter geschikt voor jullie doeleinde) dan zou ik kiezen voor een springhengst. Puur omdat ik vind dat een draver qua type meer aansluit bij een springpaard (ook qua bouw kwaliteiten, lang recht achterbeen etc)
Ik ben bang dat als je met een dressuurpaard gaaat fokken dat het het helemaal net niet gaat zijn. Er zijn wel meer paarden op het hoogste niveau waar draversbloed/tuigbloed ergens in de lijn in voorkomt. (ik meen Bella Donna? en nog een paard die op 1.60 niveau heeft gesprongen)

Als je echt voor jezelf fokt, dan zou ik echter kiezen voor gelders of koudbloed.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:15

Er lopen zoveel ontzettend leuke, goed gefokte veulens (dressuur, springen en zelfs allround) rond die je echt voor weinig geld kunt kopen. Dat zou ik veel eerder doen dan een kruising te fokken die het gebruikersdoel waarschijnlijk niet eens zal halen...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:19

Dit is geen fokken, maar vermeerderen.
Waarom koop je geen leuk ander paardje, hiervan weet je wat je koopt en of het aansluit bij je wensen en verwachtingen? Als je hier een veulen uit haalt, (hoe goed het karakter van de hengst ook is), blijft het afwachten of het dier aan je wensen en verwachtingen voldoet zowel qua karakter als qua uiterlijk en gebruiksdoel. Want wat als het niet voldoet aan je wensen/verwachtingen? Hou je het dan, gaat het de verkoop in? Dat laatste kan je dan nog wel behoorlijke problemen opleveren want niemand zit te wachten op een vermeerderingsproduct zonder papieren en incorrecte bouw, zeker niet in de huidige paardenmarkt.
Bedoel het niet vervelend, maar dit is wel de realiteit...

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:05

Smeetjow en Esther, zoals je al had kunnen lezen heb ik ook een 24jarige d pony, daaraan kun je al zien dat ik geen paarden heb die ik verkoop maar die ik een goede plek geef en een leuke oude dag. En dat jullie alleen denken aan raspaarden en dat een kruizing per definitie minder is dan een raspaard... En Esther ook Ychella hebben we gekocht terwijl we wisten dat het een draver was en nog vrij groen onder het zadel en maar afwachten of ze echt ooit goed te rijden is en die doen we echt niet weg als ze alleen stap en draf goed kent hoor, wij geven om ze en zien hen niet als een ding die je maar aanschaft en doet het niet wat je ervan verwacht dan hup weg ermee. En over incorrecte bouw even doorgaand, voor een draver is het de juiste bouw langere achterbenen dan voorbenen. Een ander voorbeeld is dat ik een 7 jarige oude Groenendaeler (herdershond) heb opgehaald bij mensen die niet meer goed voor hem konden zorgen, die bij die mensen bijna de hele dag in een bench zat en alleen zit en lig kende, dus ga mij niet zoiets voor de voeten gooien dan ik iemand zou zijn die dieren zomaar weg doet omdat ze niet aan mijn verwachtingen zouden voldoen, ik neem vaak juist dieren die anderen wegdoen omdat ze niet aan hun verwachtingen voldeden en geef ze tijd en liefde en aandacht en een leuke oude dag, dus oordeel niet voordat je mensen kent.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:10

Ho maar ik oordeel ook helemaal niet. Ik zeg alleen maar dat je voor veel minder geld een beter dier kunt kopen. Er lopen zoveel goede veulens rond waarvan velen opzoek naar een nieuwe baas, dat het dan gewoon zonde is - vind ik - om dan een beetje een lukrake combinatie te maken... En dat je ze een blijvend thuis geeft of niet, maakt mij niks uit, maar er zijn gewoon nog genoeg beesten die een nieuwe baas moeten en vind ik met een dergelijk paard fokken gewoon overbodig.
En je weet nooit wat de toekomst brengt, stel je moet 'm wel verkopen... in deze tijd raak je zo'n kruising dan aan de straatstenen niet kwijt en wordt het een enkeltje slager... Dat is ook niet echt een tof toekomstperspectief. Want verwacht niet dat de markt in een jaar of 5 weer helemaal aangetrokken is.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:19

Er zijn erg veel veulens te koop voor weinig geld, maar als je dan toch graag uit je eigen merrietje een veulen wilt dan zou ik gaan voor een gelders type paard. Deze geven een sterke rug en groffere benen door wat een draver zeker ten goede kan komen. Ze staan ook bekend om hun zachtaardig karakter wat dus best goed kan aansluiten om jouw eisen.
Dressuurpaard zou ik al zeker niet voor gaan omdat dit volgens mij alleen haar zwakke punten gaat versterken.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:19

Ik ga met smeetjoew mee. Zonde om met een draversmerrie te gaan fokken, ook al hoef je geen sportpaard. Hier gaat denk ik weinig moois/functioneel uitkomen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:28

ik zou jou draver laten dekken door een tinker.
want je hebt 4 types tinkers,1 type de scudder is met dravers bloed.
als je een goed gekeurde hengst neemt,kun je het veulen ook inschrijven in het stamboek en krijg je half papier er bij.

ook kun je kiezen voor een nrps of een arabier hengst. je moet zoren dat je 12,5% arabische bloed hebt dan kun je het veulen bij het nrps laten opnemen en krijg je ook papieren.

ook kun je kiezen voor een leuke welsh cob,bv deze dan krijgt je veulen ook nog een mooie kleur bv palomino/valk/smokey black http://perlinowelshcob.webs.com/
als je een goed gekeurde welsh neemt krijgt je veulen welsh partbrede papieren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:30

jsofie schreef:
Ik ga met smeetjoew mee. Zonde om met een draversmerrie te gaan fokken, ook al hoef je geen sportpaard. Hier gaat denk ik weinig moois/functioneel uitkomen.

nou nou,zo iets zegt iemand toch ook niet van jou paard.hou je het beetje netjes,uit een draver kan ook een leuk paardje komen,ts wilt gewoon een lief veulen voor de recreatie

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:17

Ik zie aan de reacties dat er nogal wat vooroordelen zijn over dravers, misschien zouden sommige zich eens moeten verdiepen in het ras Amerikaanse draver en hoe veelzijdig dit paard is, niet alleen op de drafbaan. Heel veel dravers hebben 5 gangen ook de telgang en sommige kunnen heel goed tolten.
Behalve dat ze het ook aardig ver soms schoppen in dressuur zie je ze vaak terug in TREC en Endurance. Ook kunnen ze prima springen, ze hebben een veel grotere uithoudingsvermogen als een KWPN-er en dus kun je ook op snelheid en langere ritten veel beter een draver hebben.

Misschien is het voor degenen met vooroordelen beter om eens dit te lezen:

http://www.bokt.nl/wiki/Amerikaanse_draver

Dan weet je dat de voorouder van de Amerikaanse draver dus een Engels volbloed is. Mijn draver heeft ook een hele lange stamboom...

Dus wellicht is de draver wel veelzijdiger als de meeste weten.

Dan nog even de beelden op Youtube bekijken een draver die in de M1 uitkomt enz enz:

http://www.youtube.com/watch?v=JnV-XtDNpKs

En vooral de reacties eronder even lezen...

Dus ook dressuur kunnen ze.
Laatst bijgewerkt door Rebellin op 08-08-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:29

Nou dan zeg ik: dekken met een draver! Dan borduur je verder op de stamboom van je merrie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:42

Ik snap het punt wel om eigelijk graag met je eigen merrie een veulen te fokken.
Ik heb mijn AV merrie ook geinsemineerd, alleen met me eigen hengst.
Dit omdat ik wilde weten wat zijn nafok zou zijn in verband met de HK.

Alleen en dat besef ik ook: met je merrie fokken/dekken betekend niet de garantie dat het meteen lukt.
Daarbij in die 3 jaar kan een hoop gebeuren als je even van het ergste scenario uitgaat.
En dan kan het een duur fokproduct worden.

Echter worden er ook met name voor endurance veel Dravers gekruist met Arabieren..
En vaak komen er ook nog eens hele leuke producten uit.

Ik persoonlijk zou dan wel naar Russen en eventueel de Spanjaarden kijken omdat deze wat robuuster zijn en ook vaak rijtypisch om te zien.
Daarnaast heb je ook crabbet arabieren en ook die zijn intressant

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:12

Waarom is dit niet fokken, maar vermeerderen? Fokken is volgens mij zoeken naar een geschikte hengst voor de merrie, die aan jouw fokdoel doet. TS geeft toch aan dat ze dit wil? Waarom zou er geen leuk gebruikerspaard gefokt kunnen worden uit een draversmerrie en springhengst? In sommige sportpaarden zit ook draver in.

Vermeerderen is in mijn ogen al de mensen die hun merrie maar laten dekken met het oog op verkoop en er zomaar een hengst opgooien (en ja hoor ook mensen die fokken met sportstamboekpaarden). Er lopen zat genoeg sportgefokte paarden rond, die 1) niet het geschikte karakter hebben voor de recreatieruiter en 2) niet genoeg kwaliteiten hebben voor de sport en ja, die kan je nu voor een prijsje kopen, maar wat ben je er dan mee? Het is toch niet omdat de markt nu verzadigd is met spotgoedkope veulens dat je nu voor zo eentje moet gaan ipv met jouw eigen merrie te fokken? Je moet u eigen toch niet opzadelen met een andermans gefokt veulen, omdat die er niet van afgeraakt? Ik vind het heel erg voor al die veulens, die gefokt worden voor de centen. Als je als fokker geen verantwoordelijkheid kan dragen voor uw fokproduct dan moet je maar niet gaan fokken. TS wil het veulen houden, wat wil zeggen dat ze verantwoordelijkheid draagt voor het levende wezen dat ze op de wereld zet. En zelfs als je voor de verkoop fokt dan zoek je als fokker nog naar het best geschikte thuis voor uw veulen, omdat dat uw plicht is. Weet je op voorhand dat de kans er in zit dat er geen vraag is naar jouw veulens dan fok je niet, dat is fokken. Kan je uw veulens bijhouden tot er terug markt voor is, des te beter.

Dus TS, als je over alles nagedacht hebt (kosten, opfok tot effectief zadelmak) en je hebt het er allemaal voor over, dan zou ik kiezen voor een springgefokte hengst. Er zijn denk ik nog enkele topics geweest, waarin een springhengst werd gezocht voor hun draversmerrie. Als je wil, zoek ik die wel even op.
Waarom springgefokte hengst? Ik denk dat het meer aansluit bij draver en aan jouw fokdoel. Er zijn genoeg springgefokte hengsten, die leuke allrounders geven. Zoek even de minpuntjes op van jouw merrie (zoals korter voorbeen) en dan kies je een hengst, die dit kan verbeteren.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:21

Met Thaliashof eens.

TS: 1 van mijn merrie's is een draver x KWPN (springbloed). Ik vind dat er vanuit de draverskant een ijzersterke draf meegefokt is. Het zou misschien niet mijn eerste keuze zijn, maar zeker voor veelzijdigheid en voor eigen gebruik kán een draver een leuke basis zijn. Er zijn ook zat dravers waar je écht niet aan ziet dat het een draver is.

Afijn, ik kan aan de hand van je foto's weinig zien, maar voor een stabiel, evenwichtig karakter zou ik geneigd zijn te kijken naar een springhengst. Ik heb mijn merrie in 2009 laten dekken door Zidane bijvoorbeeld (helaas niet gepakt), even buiten de bouw van je merrie, is hij qua karakter een enorme aanrader.

Misschien kan je eens standfoto's maken?

jsofie schreef:

Wel erg kortzichtig ;) Onze draverkruising had echt potentie, helaas kreeg zij HKO.

[EDIT] Ik bedenk met net een betere optie voor je merrie! Veel dravers kunnen namelijk tölten (ik heb ooit een draver gehad die dat ook kon, super gaaf), dus een combi die tegenwoordig ook vaak gemaakt wordt is een draver x gangenpaard. Ik ben totaal niet bekend met gangenpaarden, maar zoek er maar eens op.
Laatst bijgewerkt door Bijinn op 09-08-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:24

sjee wat een reactie's.
ts is opzoek naar een goeie hengst voor haar merrie.
ts doet het goed, eigen paardje fokken, zelf houden beleren en rijden,
en een oude dag geven.
ts helpt tenminste niet mee aan de IN en VERKoop van handelspaarden die met bosjes tegelijk worden aangeboden.

ts ik zou gaan voor een wat forser type paard. denk daarbij, aan een tinker, gelder , haflinger
en inderdaad wel een beetje op de voorbenen letten, die zijn bij je merrie iets korter.

mooi hoor om het vanaf het begin mee te maken, en je zelf weet dat je goed je best heb gedaan.
ook als de merrie straks drachtig is, met enten en voeren, zodat het veulen alles goed meekrijgt,
(dat moet je anders ook altijd maar afwachten)

ik zelf heb nu ook een hummeltje lopen, van me eigen merrie, en ben er super blij mee.
blijft lekker bij mij wonen en met de tijd gaat ze voor et karretje mischien wel samen met mams :)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:28

Een 'forsertype' cq koudbloed zal dat voorbeen toch niet verlengen, of ligt dat aan mij?

Hoe doen die Rocky Mountain Horses dat, of Tennessee Walkers? Is dat laatste niet een gave optie? Laatst zag ik een hele toffe hengst, zal eens zoeken...

[EDIT] Ja, ben ik weer. Deze bedoelde ik: www.pleasuregaits.com/Potter.htm. Potter, Golden Champagne van kleur. Mikkee hier op Bokt heeft enkele nakomelingen van hem.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:44

Esther28 schreef:
Dit is geen fokken, maar vermeerderen.

jsofie schreef:
Zonde om met een draversmerrie te gaan fokken, ook al hoef je geen sportpaard. Hier gaat denk ik weinig moois/functioneel uitkomen.

Gatverdamme wat een $%^ reacties, echt.

Ze wil uit haar eigen paard een veulen voor eigen gebruik fokken. Ze vraagt "Welke hengst?" en niet "Welke bokker die mijn paard nog nooit heeft gezien/aangeraakt wil even een rotopmerking over mijn paard neerzetten?".

Jullie doen alsof ze Totilas wil fokken, niet iedereen wil een paard dat volgens het papier mee moet kunnen lopen op de OS, niet iedereen heeft behoefte aan een paard dat volgens de papieren een goede dressuur/springpony wordt voor dochtertje + nichtje. Misschien wil ze niet voor minder geld een 'beter' dier kopen. (@ smeetjoew, weet jij ook wat voor de TS 'beter' is? Wat maakt een paard zonder papier 'slechter' als het voor eigen gebruik is, uit een eigen merrie?)

Hou er rekening mee dat je wel oordeelt over iemand anders zijn paard/maatje! Ik vind sommige opmerkingen echt te ver gaan, zeg je dat ook op die manier (in die bewoording!) als een stalgenootje zegt dat hij/zij een hengst zoekt en naar jullie mening geen Totilas zal worden? Er wordt blijkbaar ook gelijk gedacht dat de ts geen rekening houdt met karakter, bouw, gangen etcetera.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:20

er wordt geoordeeld op basis van de realiteit.

Misschien is deze ondoordachte gedachte zelfs egoistisch en dieronvriendelijk te noemen. Niemand kan er volledig voor instaan dat zijn fokproduct, ook al is de intentie nog zo goed, tot zijn dood bij de fokker blijft. Dan komt zo'n dier op de markt en dan is de kans heel groot dat hij in het dierenvoeder eindigt omdat zijn fokker een product gecreeerd heeft waar enkel zijn fokker "waarde" aan hechtte.

De reacties zijn met de beste bedoelingen. We willen enkel ts behoeden voor teleurstellingen en niemand zegt dat ts een "stom" paard heeft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:22

smeetjoew schreef:
Ho maar ik oordeel ook helemaal niet. Ik zeg alleen maar dat je voor veel minder geld een beter dier kunt kopen. Er lopen zoveel goede veulens rond waarvan velen opzoek naar een nieuwe baas, dat het dan gewoon zonde is - vind ik - om dan een beetje een lukrake combinatie te maken... En dat je ze een blijvend thuis geeft of niet, maakt mij niks uit, maar er zijn gewoon nog genoeg beesten die een nieuwe baas moeten en vind ik met een dergelijk paard fokken gewoon overbodig.
En je weet nooit wat de toekomst brengt, stel je moet 'm wel verkopen... in deze tijd raak je zo'n kruising dan aan de straatstenen niet kwijt en wordt het een enkeltje slager... Dat is ook niet echt een tof toekomstperspectief. Want verwacht niet dat de markt in een jaar of 5 weer helemaal aangetrokken is.

inderdaad. En wat denk je van de risicos die eraan zitten? Merrie en/of veulen kunnen overleiden, het veulen kan afwijkingen hebben, veulen kan afgestoten worden en ga zo maar eens door...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:26

Een opmerking als "Hier gaat niks moois/functioneels uit komen" is toch echt niet positief over haar merrie en die opmerking staat létterlijk in het topic.

Hoeveel paarden mét papier eindigen er nu niet tussen de hondenbrokken? Er zijn nu genoeg mensen die bewust 13 in een dozijn paarden fokken voor de verkoop, díe zijn verkeerd bezig. Zij wil een eigen paard en schetst de verwachting dat ze dit dier kan houden, als dit achteraf niet lukt, so be it, maar vooraf al zeggen dat ze d'r maar 1 moet kopen.

Ze wil een veulen van haar merrie en ze denkt er zo te lezen goed over na, laat haar.