Welke hengst voor Opium x Elcaro merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Welke hengst voor Opium x Elcaro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:48

Hoi,

Volgend jaar, of het jaar daarna wil ik graag een veulen fokken met mijn merrie. Ik ben niet zo thuis in het fokken dus ik ben me al aan het oriënteren op welke hengst het beste bij haar past.

Het doel is om een opvolger van Ul te fokken, het moet dus een dressuur paard worden.

Wat korte info over Ultra:

Leeftijd: 11
Hoogte: 1.75
Afstamming: Opium x Elcaro http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/260610
Niveau: ZZ zwaar en Young Riders

Goede punten van Ultra:

- karakter, erg betrouwbaar en lief maar toch voldoende temperament om te presteren.
- krachtig
- makkelijk te verzamelen
- veel zelfhouding
- goed zweefmoment in de draf, veel aanleg voor passage

Verbeterpunten van Ultra:

- Snelheid in het achterbeen
- Souplesse, vooral vanuit de rug
- relatief weinig "voorbeen" (komt uit weinig schoudervrijheid?)
- Mag meer bergop

Verder vind ik het heel belangrijk dat de hengst maat doorfokt, een paardje van 1,65 hoeft van mij niet, ik heb het liefst een paard vanaf de 1,75. Ook is het belangrijk dat de hengst een goed karakter doorfokt, ik zit niet te wachten op paard dat alleen door professionals te handelen is, ik ben ook maar een amateur en ik fok niet met het doel te verkopen.

Verder gaat mijn voorkeur uit naar een hengst die vos doorfokt, maar dit hoeft uiteraard niet. Het is meer zo dat als ik moet kiezen tussen 2 hengsten dat ik eerder voor de vos zal gaan.

Bloed van Ferro, Gribaldi, Krack C en Jazz liever niet. (al heb ik wel een zwak voor Charmeur)

Afbeelding

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9647_n.jpg

Afbeelding

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4012_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8525_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3018_n.jpg

Een duidelijke standfoto heb ik (nog) niet.

Ik ben heel benieuwd welke hengsten jullie wel wat vinden voor Ul!

gr, Cleo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke hengst voor Opium x Elcaro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:21

Jeetje, een Opium x Elcaro :D Het karakter is goed?
Een geslaagde combinatie zo te zien! Helaas heb ik er niet zoveel verstand van, maar misschien is Donnerhall bloed een optie? Correct me if I'm wrong, maar bergop en een sneller achterbeen lijkt mij iets wat een zoon van Donnerhall wellicht kan verbeteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:06

Je hebt mij gevraagd voor een eventuele Gelderse hengst.

Voor achterbeengebruik, goed karakter, maat en massa kom ik op Wilson. Koss x Cabochon. Komt uit een supermoederlijn, loop ZZ licht. Cabochon is een bekende dressuurvererver net al zijn grootvader van moederskant, El Corona. Hij is bruin maar op een vosmerrie heb je kans op een vosveulen.

Parcival is ook een mogenlijkheid. Is Prix st george, vos, zeer goede bewegingen. Parcival isokeen Koss( El Corona)
Parcival heeft al vele goede nakomelingen gegeven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:10

Charmeur zou op deze echt een buffel gaan geven, zou ik dus niet doen.
Was eerder aan het denken richting Vivaldi of een zoon van. Ik ben er zelf absoluut niet dé fan van maar op een merrie als deze kan hij wat veredelen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:40

Decor Dreamcatcher , 1.70 veel aanleg. natuurlijke souplesse , hoge cijfers een Day Dream x Rubinstein.

Voice , 176! De Niro x Rohdiamant. Voice heeft een uniforme groep nakomelingen die opvallen door rasuitsraling, souplesse, balans en bergopwaartse bewegingen

Helaas niet vos maar zouden wel wat aan je merrie toevoegen.

Met zon merrie zou ik Rohdiamant ook wel kunnen doen. Is wel een dure hengst maar de merrie is er zeker naar hij kost namelijk 1600 euro en geeft wel een mooi knietje door.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:33

Oei, die van Tanjaatjuh zou ik allemaal laten staan. Rubinstein bloed zo dichtbij, daar ga je het achterbeen niet mee verbeteren.

Wat ik heul mooi zou vinden bij deze merrie, er van uitgaande dat de hoefvorm breed genoeg is, is Lord Leatherdale (of een van zijn zonen). Beetje bloed, souplesse.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:25

@ Cayenne: Iedereen is zo verbaasd als ik de afstamming zeg, en nog verbaasder als ze in het echt zien hoe ze is. Ik heb zelden zo'n lief paard meegemaakt. Uiteraard heeft ze haar streken en rare gewoontes. Maar over het algemeen is ze heerlijk ongecompliceerd, zet op wedstrijd geen stap verkeerd, kan alleen naar het bos, rijdt wel eens een meisje van 11 op en die rijdt er zo wissels en een arbeidspirouette mee. En verder staat ze graag uren te knuffelen. Onder het zadel zou ze net wat vlugger mogen zijn van zichzelf.

Heb je toevallig ook een hengst in je hoofd? Ik kom voornamelijk Sir Donnerhall tegen, maar daarvan is Donnerhall de opa.

@ NatasjavE: Bedankt voor je reactie. Ik heb Wilson opgezocht maar ik kom tegen dat hij niet heel veel souplesse heeft? Klopt dat? En in hoeverre fokt hij dat door? Ik vind de hengst Vitens er ook wel interessant uit zien, zou dat wat zijn? Er staat wel bij dat hij niet geschikt is voor merries met een lang achterbeen, maar ik weet niet of mijn merrie nou een lang achterbeen heeft.

@ s0173957: Wat versta jij onder een buffel? Ik hou niet van ielige poppetjes, dus een paard van zeker 1,75 met flink wat body is welkom.

@ tanjaatjuhh: Voice had ik ook op mijn lijstje staan van potentiële vaders, wat me aanspreekt is dat hij de vlugheid in bewegen kan verbeteren. Maar er staat bij dat hij geschikt is voor merries met een lang voorbeen, maar ik heb geen idee of mijn merrie dat heeft.

Rohdiamant kwam als een van de eerste in mij op, maar heb daar heel wisselende nakomelingen van gezien en een aantal ukkies.

Viennanova: Heeft rubenstein vrijwel altijd een traag achterbeen? Lord leatherdale heb ik ook op het lijstje staan, tevens omdat er bij staat dat hij een goed karakter door geeft, wat voor mij een pre is. Maar geeft hij ook maat door? Haar voeten zijn breed genoeg, wellicht zelfs wat te wijd uitlopend.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:29

Ik heb hier even mijn lijstje:

Apache
voordeel: scherpte en voorbeen
Nadeel: afstamming

Bretton woods
voordeel: formaat
nadeel: rontgen niet 100%

Charming mood
Voordeel: achterbeen gebruik
Nadeel: opwaarts gebouwde merrie

Charmeur
voordeel: bewegingstechniek, Formaat?

Cupido
voordeel: ruimte in beweging, Merrie heeft lengte

Desperado
Voordeel: Kracht, souplesse
Nadeel: steile schouder

Everdale
Voordeel: formaat, Werklust

Eye Catcher
Voordeel: Souplesse, merrie heeft lengte
Nadeel: steile schouder

Lord leaterdale
Voordeel: Karakter
Nadeel: merrie correct achterbeen?

Voice
Voordeel: snelle beweging
Nadeel: merrie lengte in voorbeen?

Westenwind
Voordeel:karakter, schoudervrijheid

Ik heb ook nog een filmpje van vandaag onder het zadel, deze wil ik wel sturen naar wie het wil zien. Ik zet het niet openbaar hier omdat ik geen zin heb in rijtechnisch. :)

En allemaal bedankt voor het meedenken!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:34

Mij lijkt Everdale een goede keuze. Het goede achterbeengebruik van Negro gecombineerd met de souplesse van Lord Leatherdale.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:44

Heb je al eens overwogen om een, door KWPN goedgekeurde, Engelse Volbloed hengst te gebruiken?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:53

Met Apache zul je wel even wat meer bloedopdruk erin fokken, scherpte, souplesse en een goed gebruik van het achterbeen. Die hengst matched wel het mooist met je merrie.

Cupido is ook tof, alleen weet je nog weinig van de nakomelingen...

En Eye catcher vind ik ook wel passen. Goed achterbeen, veel go, goede galoppade. En vos :D

De rest van je lijstje zou ik laten staan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:20

smeetjoew schreef:
Met Apache zul je wel even wat meer bloedopdruk erin fokken, scherpte, souplesse en een goed gebruik van het achterbeen. Die hengst matched wel het mooist met je merrie.

Cupido is ook tof, alleen weet je nog weinig van de nakomelingen...

En Eye catcher vind ik ook wel passen. Goed achterbeen, veel go, goede galoppade. En vos :D

De rest van je lijstje zou ik laten staan.

Met Apache ben ik alleen erg bang voor het karakter wat er uit gaat komen...

Eye cather hoor ik nu al vaker, maar als ik hem bekijk heb ik er geen wauw gevoel bij. Wel oke, maar niet heel bijzonder. Wellicht omdat hij nog jong is.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:21

lizy29 schreef:
Heb je al eens overwogen om een, door KWPN goedgekeurde, Engelse Volbloed hengst te gebruiken?

Nog niet, heb je voorbeelden??

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:24

CleovG schreef:
lizy29 schreef:

Nog niet, heb je voorbeelden??

Ik heb zelf momenteel een "sit this one out" op proef en die heeft echt een gouden karakter. Sit is inmiddels overleden maar misschien dat je eens op http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid=736ad68c-b472-11e1-8f36-12313c03b1cc%20 kan kijken.

Op deze link staan de door het KWPN goedgekeurde EV's (even scrollen naar volbloeden)

Edit: Ik lees net dat er blijkbaar nog wel sperma beschikbaar is van Sit

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:07

Vrijwel alle volbloeden zijn gericht op de springsport, ik zie bij geen 1 dat het de bewegingen etc zou verbeteren helaas.

Misschien een domme vraag, maar zou het een idee zijn om een tuiger te kiezen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:11

Ik heb in jou lijstje dan ook vooral gekeken naar karakter, souplesse en snelheid in het achterbeen. De meeste EV's hebben dit wel.

Een tuiger zou ik zelf niet voor kiezen. Maar dat is meer persoonlijke smaak als dat ik het echt kan onderbouwen. Misschien dat je wel naar gelderse kan kijken als je meer die kant op wilt denken.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:26

lizy29 schreef:
Ik heb in jou lijstje dan ook vooral gekeken naar karakter, souplesse en snelheid in het achterbeen. De meeste EV's hebben dit wel.

Een tuiger zou ik zelf niet voor kiezen. Maar dat is meer persoonlijke smaak als dat ik het echt kan onderbouwen. Misschien dat je wel naar gelderse kan kijken als je meer die kant op wilt denken.

Wat dat betreft is een volbloed dan wel interessant, ik zal er nog eens beter naar kijken. Fokken ze ook wel wat maat door?

Ik keek net toevallig even bij de tuigers en wat me opviel is dat die veel voor en achterbeen doorfokken en activiteit, iets wat ik zoek. Maar je ziet het weinig, daar moet een reden voor zijn, dus ik ben wel benieuwd waarom wel of niet.

Gelders kijk ik ook naar, maar dan ben ik weer bang dat er een wat traag paard uit komt. Maar misschien slaat dat idee nergens op.

Al met al heb ik nog genoeg vragen, maar ik heb nog even de tijd om daar antwoord op te krijgen :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:41

Met het voorbeen van Voice dat valt best mee. Kijk maar eens naar het topic van Voice [HK] Hengst Voice (Deniro x Rohdiamant)

Tuigpaarden reed ik vroeger altijd , Vond ze zelf nogal houterig. hoofd zo hoog :') En bij springen was je je gebit kwijt.

Donkervos Don schufro is ook een optie. Met Donnerhall bloed is niks mis in Duitsland zijn ze zelf gek op de hengst. Heb zelf ook een Donnerhall.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:23

als je een dressuurpaard voor jezelf wilt fokken zou ik al een dikke streep door het woord tuiger zetten ;)

don schufro KAN maar ik vind persoonlijk dat je merrie dan wel een snel achterbeen moet hebben, hij heeft absoluut een heel functioneel achterbeen maar snelheid kan nog wel eens ontbreken. verder fokt hij heerlijke karakters, en super fijne bewegers

van je lijstje vind ik persoonlijk everdale het beste passen (ferro erachter doet veel met het achterbeen en galop ;) )
verder kan je voor snel van achter ook eens kijken naar dreamboy, geweldig karakter kan ik je vertellen! en echt een talent! kan zeer goed schakelen, heeft een heel sterk achterbeen en een super galop

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:28

Ik vind zelf dat ze een redelijk traag achterbeen heeft, maar ik heb een filmpje. Dus als iemand het wil zien kan dat stuur ik die via pb.

Allemaal bedankt voor het meedenken, leuk :) Alleen lastig dat er zoveel keus is!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:29

stuur maar aub! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:07

Als je voor jezelf wil fokken zou ik geen volbloed gebruiken. Volbloed is leuk als je het product als fokmerrie wil gebruiken. Als tussenstap zeg maar waarbij je hoopt dat die halfbloedmerrie de postieve punten van de volbloed doorgeeft maar hoopt dat de negatieve punten wegblijven.
Want volbloed geeft ook een aantal negatieve punten. Horizontale hals, weinig tact in de draf, lang achterbeen.

Tuiger zou ik zeker niet doen. Hals er TE veel op, te rechte rug weinig galopeer vermogen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:09

Totilas?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:19

shilady schreef:
Totilas?

Ik ben bij voorbaat al niet niet van plan om 10.000 euro neer te tellen voor iets waarvan ik niet weet wat het wordt. Voor dat geld koop ik een paard wat al af is :D

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:22

Dat is een zoon van Gribaldi, wil de TS niet. (hoewel ik het zou doen) Oh my god, lees net dat het dekgeld 10000 euro bedraagt? Jeeeeeezus... Never mind -O- :Y)