exterieur beoordeling en hengstenkeuze voor droomwals x ahoy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arista

exterieur beoordeling en hengstenkeuze voor droomwals x ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 00:58

hallo bokkers

Zelf heb ik inmiddels Cindy een half jaar. Ze is een droomwals x ahoy merrie. Ober cindy haar moeder weet ik niks. Alleen dat ze T. heet.
Nu zit ik erover na te denken om haar te gaan dekken, maarja dam krijg je natuurlijk de vraag welke hengst is verstandig?
Zelf is cindy ongeveer 1,65 maar het zou kunnen dat ze inmiddels nog een beetje is gegroeid..
Ze is 5 jaar oud (7juni 2007)
cindy loopt momenteel geen wedstrijden maar volgend seizoen ben ik van plan om te starten.
Cindy heeft een ren iets wat opgeheven draf (tuiger)
en een vrij korte galop (verbeter punt?)
het liefst zou ik willen dat het veulen een leu k dressuurpaard het hoeft van mij dus niet een tuiger te weze! ps graag wel de prijs van de dekking erbij plaatsen!
stand foto :Afbeelding
stap: Afbeelding
draf : https://album.partyflock.nl/82926205_2568540573.jpg
galop: https://album.partyflock.nl/82926206_82071578.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-07-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:27

Staat deze merrie als KWPN tuigpaard of als KWPN Gelders paard geregistreerd??
Als er wel een papier bij zit, dan zou ik voor een moderne Gelderse hengst kiezen.
Dan heb je iig nog een redelijk papier, aangezien Ahoy een Gelderse hengst is en Droomwals ook een flinke scheut Gelders bloed voert en voor de Gelderse gebruikt is. Bovendien fok je meer naar het veelzijdige type toe.

De stand foto is niet helemaal recht opzij genomen en het paard staat niet helemaal super opgesteld.
Beweging is niet te beoordelen voor mij aan de hand van deze foto's.

Maar een poging voor exterieur (let wel op, ik ben slechts lerende en geen pro):
Merrie staat wel goed in het rechthoeksmodel. Wat arm bespierd in de bovenlijn.
Hoofd is wel sprekend, maar hoofd-hals verbinding mag wel iets fijner.
Hals is extra vertikaal met wat onderhals.
Schoft is wat hoog en zou misschien iets verder door mogen lopen.
Schouder is wel redelijk gemiddeld denk ik, even als de croupe.
Het voorbeen is wat kort, hol en onderstandig.
Achterbeen lijkt wat lang en licht gebogen.

Kwa hengsten denk ik dan het eerst aan Chablis en WV Saron. Beide kunnen het model denk ik behoorlijk verbeteren. Beide komen uit een zeer goede moederlijn.

Chablis loopt ondanks zijn jonge leeftijd al M-dressuur. Ook maakt hij een leuke sprong. Zijn eerste veulens zijn dit jaar geboren. Degene die ik live heb gezien, hadden allemaal een aansprekend front en mooi model. Beweging was nog wat moeilijk te beoordelen, omdat ze nog erg jong waren. Dekgeld is 450euro dit jaar.

WV Saron heeft al een internationale springcarriere achter de rug op 140niveau. Hij is daarna binnen korte tijd naar de ZZ-licht dressuur gereden. Er zit dus iig genoeg sport in. Over zijn nakomelingen is nog niet veel bekend, aangezien de hengst op latere leeftijd is gekeurd. Bij zijn veulens lijkt Saron het model aanzienlijk te hebben verbeterd. Dekgeld 500euro dit jaar.

Wilson of Alexandro zou misschien ook kunnen, hoewel ik dat zelf niet direct zou doen bij deze merrie i.v.m. de souplesse. En als wel, dan wellicht eerder Wilson, dan Alexandro ivm de moederlijnen. Beide lopen Z+ dressuur. Dekgeld Wilson 550euro en Alexandro 600euro dit jaar.

Vitens zou het front en voorbeen gebruik aanzienlijk kunnen verbeteren. Zou ik niet doen, aangezien die ook een wat lang, gebogen achterbeen heeft. Loopt ook Z+ dressuur. Dekgeld 550 dit jaar.

Als ik jou was, dan ging ik zaterdag 28 juli as naar de Dag van Het Gelders Paard in Hengelo. Daar komen Diverse hengsten aan de start in dressuur en showblok.
Ook veulens van de diverse hengsten komen voorbij.

Je kan ook een fokadvies aanvragen bij het KWPN, of eventueel eens informeren bij de diverse hengsthouders / bekende fokkers.

Arista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:10

MariekeA schreef:
Staat deze merrie als KWPN tuigpaard of als KWPN Gelders paard geregistreerd??
Als er wel een papier bij zit, dan zou ik voor een moderne Gelderse hengst kiezen.
Dan heb je iig nog een redelijk papier, aangezien Ahoy een Gelderse hengst is en Droomwals ook een flinke scheut Gelders bloed voert en voor de Gelderse gebruikt is. Bovendien fok je meer naar het veelzijdige type toe.

De stand foto is niet helemaal recht opzij genomen en het paard staat niet helemaal super opgesteld.
Beweging is niet te beoordelen voor mij aan de hand van deze foto's.

Maar een poging voor exterieur (let wel op, ik ben slechts lerende en geen pro):
Merrie staat wel goed in het rechthoeksmodel. Wat arm bespierd in de bovenlijn.
Hoofd is wel sprekend, maar hoofd-hals verbinding mag wel iets fijner.
Hals is extra vertikaal met wat onderhals.
Schoft is wat hoog en zou misschien iets verder door mogen lopen.
Schouder is wel redelijk gemiddeld denk ik, even als de croupe.
Het voorbeen is wat kort, hol en onderstandig.
Achterbeen lijkt wat lang en licht gebogen.

Kwa hengsten denk ik dan het eerst aan Chablis en WV Saron. Beide kunnen het model denk ik behoorlijk verbeteren. Beide komen uit een zeer goede moederlijn.

Chablis loopt ondanks zijn jonge leeftijd al M-dressuur. Ook maakt hij een leuke sprong. Zijn eerste veulens zijn dit jaar geboren. Degene die ik live heb gezien, hadden allemaal een aansprekend front en mooi model. Beweging was nog wat moeilijk te beoordelen, omdat ze nog erg jong waren. Dekgeld is 450euro dit jaar.

WV Saron heeft al een internationale springcarriere achter de rug op 140niveau. Hij is daarna binnen korte tijd naar de ZZ-licht dressuur gereden. Er zit dus iig genoeg sport in. Over zijn nakomelingen is nog niet veel bekend, aangezien de hengst op latere leeftijd is gekeurd. Bij zijn veulens lijkt Saron het model aanzienlijk te hebben verbeterd. Dekgeld 500euro dit jaar.

Wilson of Alexandro zou misschien ook kunnen, hoewel ik dat zelf niet direct zou doen bij deze merrie i.v.m. de souplesse. En als wel, dan wellicht eerder Wilson, dan Alexandro ivm de moederlijnen. Beide lopen Z+ dressuur. Dekgeld Wilson 550euro en Alexandro 600euro dit jaar.

Vitens zou het front en voorbeen gebruik aanzienlijk kunnen verbeteren. Zou ik niet doen, aangezien die ook een wat lang, gebogen achterbeen heeft. Loopt ook Z+ dressuur. Dekgeld 550 dit jaar.

Als ik jou was, dan ging ik zaterdag 28 juli as naar de Dag van Het Gelders Paard in Hengelo. Daar komen Diverse hengsten aan de start in dressuur en showblok.
Ook veulens van de diverse hengsten komen voorbij.

Je kan ook een fokadvies aanvragen bij het KWPN, of eventueel eens informeren bij de diverse hengsthouders / bekende fokkers.

Cindy is geregistreerd als KWPN tuigpaard