Welke zwarte hengst voor Ahoy x Heineke? Saron?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

Welke zwarte hengst voor Ahoy x Heineke? Saron?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 21:47

De eigenaar (en tevens fokker) van mijn verzorgpaard zit er aan te denken om een veulen (haar eerste) bij haar te fokken (hij heeft tot nu toe haar moeder 3 keer gedekt met Ahoy).
We zaten te kijken met wat voor hengst we haar laten dekken, maar ik heb er niet veel verstand van.

Het gaat om een zwarte Gelderse merrie van 1.63 m met afstamming Ahoy x Heineke zie http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/750907

Ze wordt gebruikt voor mennen en recreatief rijden (wellicht in de toekomst wat wedstrijden richting dressuur), wat ook het geval zal zijn bij haar veulen.
Ze staat in Drenthe. Liefst een hengst met een goed karakter, die de zwarte kleur (hopelijk) mee geeft en die niet te klein is. Tevens het liefste een Gelderse hengst (of anders een kwpn'er), geen tuiger, en het liefst rijpaard/niet te grof gebouwd.

Ik heb al wat gegoogled en kom tot nu toe alleen de Gelderse hengst Saron tegen. Deze is volgens mij springgefokt. Zou dat wat zijn? Of hebben jullie andere goede ideeen?

Bij deze wat foto's van haar:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7397_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6067_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1226_n.jpg

tanjaatjuhh

Re: Welke zwarte hengst voor Ahoy x Heineke? Saron?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:43

Sir Oldenburg

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 09:47

tanjaatjuhh schreef:
Sir Oldenburg

Bedankt, ik zal even googlen. Kun je ook aangeven waarom die goed op deze merrie past?

En zou Special D misschien wat voor haar zijn of Saron?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:31

Sir Oldenburg is een hoogbenige langgelijnde hengst , iets wat jou merrie mist. Lijkt op de fotos iets propperig , voor de dressuur is toch iets meer lengte gewild. Je wilt er mee de dressuur in en daar scoort hij hoog voor. Het is een zwarte hengst met geen vosfactor. Bekijk zijn foto's maar ben je zo verkocht *\o/*

Je zocht een dressuurhengst die niet zo zwaar gebouwd was. Kwa karakter is het ook een fijne.

Special D is wat zwaarder gebouwd maar zeker geen gek idee. Wel fokt hij erg naar moederdier uit. Als ik de foto's zie lijken veel nakomelingen op de moederdieren kwa bouw.

Bij Saron ga je wel heel zwaar denken. Alleen dat hoofd is al behoorlijk grof. Als je iets wil veredelen eerder voor Sir Oldenburg of Special D gaan.

Zie op de foto's nu dat je paard ook een vrij grof voorbeen heeft. Zeker geen slecht idee te gaan veredelen met je merrie.

Wij wonen trouwens ook in drenthe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:39

Als je dat zwart niet laat varen wordt het behoorlijk lastig

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:40

Ik heb mijn Gelderse/Tuiger aantal jaren geleden gedekt door de hengst Kasparow. Ik wilde het verfijnen en dat is behoorlijk gelukt. Zwart veulen gekregen terwijl moeder een vos was.
Het enige wat hij niet kan verbeteren is de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:42

Kasparow is niet gelders en in mijn ogen ook geen fokhengst. SO en Special D trouwens ook niet

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:15

Ze hoefde niet persee een gelderse , kwpn was ook goed. Lees de beginpost eerst eens goed

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:19

tanjaatjuhh schreef:
Ze hoefde niet persee een gelderse , kwpn was ook goed. Lees de beginpost eerst eens goed

Gelders is KWPN... Alleen niet alle KWPN is gelders ;)

Verder mis ik een goede standfoto. Ik vind het knap dat sommige mensen met zo weinig info hengsten durven aan te raden.
Heeft ts ( of de eigenaar) al eens contact gehad met het kwpn voor een fokadvies? Is de merrie al eens op de keuring geweest? Wat is haar karakter?

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:21

Ah, wij hebben een hele beste uit dit lijntje gehad van Métall!
Als je Gelders zou willen blijven kun je naar Koss of Parcival kijken, maar aan deze foto's hebben we niet heel veel dus kunnen we ook niet naar de bouw kijken..

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 14:37

Bedankt voor jullie reacties, ik zal morgen even standfoto's maken.

Het mag dus ook een kwpn'er zijn, maar het lastige is dus dat er eigenlijk een zwart veulen uit 'moet' komen (liefst met bles en witte voeten). Dit ivm het lopen in tweespan, wat het mooiste is met dezelfde kleur/aftekeningen (veulen zou dan namelijk met moeders in span gaan lopen).

Ze is qua karakter niet de makkelijkste, vandaar dat het wel fijn zo zijn als de hengst hier wat verandering in het veulen kan aanbrengen.

Betere foto's volgen en tips voor hengsten zijn zeer welkom.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:45

Spangenoten moet je kopen, niet fokken...

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 14:47

klopt, ben ik het ook wel mee eens, maar het mooiste zou zijn als het wel zou lukken... In ieder geval de kleur zwart, aftekeningen zijn geen prioriteit

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:54

Kijk anders eens naar Groninger hengsten. Zijn ook lichtere bij en behoorlijk veel hengsten geven zwart door.

idojacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:18

saron een grof hoofd en zwaar volgens mij kijk je naar het verkeerde paard

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 16:57

idojacobs schreef:
saron een grof hoofd en zwaar volgens mij kijk je naar het verkeerde paard

Ik denk inderdaad ook dat hij te grof is voor deze merrie..
Een gelderse hengst zal met de kleur eis wel niet lukken, dus moeten we verder kijken naar andere rassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:36

tanjaatjuhh schreef:

Lees zelf eens goed. Kasparow is niet eens Kwpn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:37

Ik vind Saron trouwens eerder luxe en rijtypisch dan grof

idojacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:20

volgens mij is degene die de opmerking plaats dat saron grof is een blind paard

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:30

Ik vind persoonlijk saron grof gebouwd mag ik? mankeer niks aan mijn kijkers. Ze gaf zelf aan dat ze wat lichtere hengst wou dan is een kwpner misschien een betere optie.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:36

Sir Oldenburg! :j

Afbeelding

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:42

idojacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:07

nee je mag niet want als je zo een paard bekijkt heb je er geen verstand van en daar kan ik niet tegen praten saron grof hij maakt juist de paarden luxer er was op de keuring in didam een saron walser ahoy is overgens ster geworden en werd door de jury als een lux gelders paard betitelt dit zij wel feiten en geen hersen spinsels

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:14

idojacobs schreef:
nee je mag niet want als je zo een paard bekijkt heb je er geen verstand van en daar kan ik niet tegen praten saron grof hij maakt juist de paarden luxer er was op de keuring in didam een saron walser ahoy is overgens ster geworden en werd door de jury als een lux gelders paard betitelt dit zij wel feiten en geen hersen spinsels

Denkt u dat het een geschikt paard is voor de merrie waarover het gaat? Ik vind het een mooie hengst, gelders, around en het dekgeld is dacht ik 500 euro dus dat valt ook mee. Zijn hoofd is wel wat grof, maar die van de merrie niet.

idojacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:20

luister meid saron heeft geen grove kop en er is geen geldersehengst die meer presteerd dan saron 1.40 springen intr. en in 8 mnd naar het zz licht lopen en ook nog uitgenodigt worden voor de nederlandse kampioenschappen wie doet hem dat na kijk maar op de site van carolien reverdink en op joutube onder saron antwerpen en dan hoor ik graag van je