Hengst voor onze Lys de Darmen merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thornesele

Hengst voor onze Lys de Darmen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:23

We zijn op zoek naar een springhengst om onze merrie Nikita van Thornesele (Lys de Darmen x Lambiek) te dekken. Het is al een oudere fokmerrie uit de Fastradelijn, heeft nooit in de sport gelopen maar haar volle broer heeft wereldbekers gelopen. Ze heeft al veulens gehad van Guidam (1 ruin die 1.60 loopt en 1 merrie die 1.45 heeft gelopen), Cento (ggk hengst), Landgold (springt 1.50) Palestro vd Begijnakker, Heartbreaker, Quidam de Revel en Diamant de Semilly.

Pluspunten van de merrie: super karakter, haar veulens zijn makkelijk te rijden en hebben meestal voldoende springtechniek en veel vermogen, alleen 2 Quidam de Revel veulens misten wat vermogen, de rest van haar veulens die in de sport lopen, springen allemaal 1.30 of meer. Veulens tonen meestal een goed ruggebruik op de sprong. De veulens zijn absoluut niet kijkerig, springen echt alles en zijn erg werkwillig, ze worden nooit druk of heet en zijn makkelijk in de mond. Merrie is 1.64 groot en haar veulens groeien meestal uit tot tussen de 1.65 en 1.70, al zijn ze laat rijp en groeien ze lang door. De merrie fokt ook een actief dragend achterbeen door en de meeste veulens hebben een erg goede galop. De merrie heeft een ijzersterk beenwerk: 10 veulens rx gekeurd en 0 bemerkingen, geen ocd's, zelfs geen kleine afvlakkingen of andere bemerkingen, alle veulens zijn perfect op foto en hebben allemaal hetzelfde harde, droge beenwerk, nog geen enkel van haar sportpaarden heeft een probleem gehad met manken of hoefkatrol en dergelijke.

Minpunten van de merrie: klassieke merrie, haar veulens zijn nogal klassiek gebouwd en missen soms toch wat bloed, enkele veulens zijn wel werkwillig maar toch eerder koud en mochten wat meer bloed hebben. De merrie fokt niet erg ruim qua beweging: veulens hebben wel een goed achterbeen maar zijn vooraan eerder beperkt qua schoudervrijheid, vooral de draf is eerder beperkt. Sommige veulens zijn nogal op de voorhand gemaakt en 3 veulens hadden als jong paard wat moeite met de galopwissels. Enkele veulens waren ietwat trager in het voorbeen.

We zoeken: een heel moderne, bloedgemaakte, grote hengst met heel ruime en goede, opwaartse, soepele bewegingen. Modern gebouwd met een mooi, klein hoofdje en hoogbenig, stokmaat vanaf 1.70. Op deze merrie mag het echt een hengst met veel bloed zijn, geen koude kikker. De hengst moet ook goede, ruime beweging met voldoende schoudervrijheid vererven. De hengst moet zowel vooraan (snel in het voorbeen) als achteraan (goed basculeren) over een goede techniek beschikken met voldoende ruggebruik. De hengst moet goed presteren in de sport en al meedraaien op het hoogste niveau of toch zeker de potentie daarvoor tonen.

Alle suggesties welkom! Foto's en info over haar veulens op http://www.stalthornesele.be/nikita/nl/.htm

Umeo

Re: Hengst voor onze Lys de Darmen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:45

Heb je misschien een linkje naar horsetelex.nl?
Klinkt mooi :)

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:58

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:04

Is het afgelopen jaar nog makkelijk drachtig geworden?
Ik zou dan Guidam nog een keer proberen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:42

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:04

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:27

Bedankt voor de link, die is inderdaad de juiste, ik had 'm nogal door elkaar gehaspeld blijkbaar!
De merrie raakt nog steeds super makkelijk drachtig, ze wordt steeds geïnsemineerd 1 maand na de geboorte van haar veulen en steeds meteen drachtig, meestal met 1 rietje diepvries. Haar veulen van dit jaar is vorige nacht probleemloos geboren, dus daarom willen we haar inderdaad nog wel eens proberen te dekken, misschien haar laatste veulen.

Nikita heeft al 2 Guidams gehad en 2 heel verschillende veulens: een klein merrietje (1.62) met super veel bloed en een grote ruin (1.70) die nogal koud was. Beiden sprongen super, de ruin had nog meer vermogen dan de merrie. Allebei erg klassiek gemaakt, dus misschien willen we nu toch wel eens opteren voor een hengst die meer veredelt. Als het een moderne merrie zou zijn, zouden we er misschien onze lijn mee kunnen verder zetten.

Tornesch kende ik niet maar het ziet er wel een hele leuke hengst uit. Zo op het eerste zicht springt hij wel super qua techniek en heeft ie ook vermogen zat. Ik vind 'm wel wat aan de kleine kant, 1.65 op HorseTelex. Weet iemand of hij groot genoeg fokt? Heeft ie al gekeurde zonen?

Verder had ik nog Cassini Boy Junior in gedachten, die vind ik interessant gefokt en super qua beweging. Springen lijkt mij ook wel goed qua techniek en vermogen maar heel veel filmmateriaal en info vind ik er niet over. Weet iemand hoe deze fokt qua maat, techniek en vermogen?

Bedankt voor de reacties!

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:10

Hopelijk lukt dit, twee fotootjes van Nikita, met haar merrieveulen dat gisteren is geboren (Diamant de Semilly):

Afbeelding
Afbeelding

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 04:40

Jouw merrie met Cassini Boy Jr lijkt mij inderdaad ook geen verkeerde combinatie :j

Heb je al eens naar Toulon gekeken?

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:37

Toulon is vast en zeker een goed sportpaard en vererft zeker goede springpaarden maar persoonlijk ben ik er niet zo voor te vinden. Ik vind Cassini Boy Jr en Tornesch dan net iets mooier en moderner gebouwd en vooral meer bergop gebouwd. Ik vind Toulon precies ietwat kort in de hals lijken en Nikita fokt ook al vrij compact. Vooral de maat heb ik schrik voor, hoewel Toulon zelf zeker niet klein is, heb ik toch al heel wat Toulons gezien die erg klein gebleven zijn. Heartbreakerbloed is natuurlijk wel super. We hebben hier een 3-jarige Heartbreaker staan en die is super braaf en makkelijk qua karakter, maar het is de kleinste 3-jarige die we ooit gehad hebben, maar +/- 1.50. Veulens van Nikita zijn wel heel laat rijp en groeien makkelijk door tot ze 6 zijn maar deze is toch wel erg klein, kunnen we nog niet zadelmak maken en zo, dus even afwachten hoe ze uitgroeit. Dus dat is mijn grootste zorg met Toulon, dat het veulen ook erg klein zal zijn

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:39

Ik kreeg nog een suggestie voor Diarado, weet iemand hoe die fokt? Ik vind 'm persoonlijk heel erg mooi en goed bewegen maar ik vind dat ie altijd wat ongelijk blijft in het voorbeen. Ik weet niet hoe zijn veulens zijn als sportpaard en qua maat? Iemand? Iemand meer info over nakomelingen van Cassini Boy Jr en Tornesch?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:53

Uit jou lijstje zou ik kiezen voor Tornesch. Komen knappe veulens van! :j

Nog enkele suggesties:
- Numero Uno
- Ustinov
- Asca z
- balou du rouet
- ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:12

ik zou Toulon op deze merrie zeker geen verkeerde keuze vinden ..die doet het erg goed met Lys merries :j
Vigo ook trouwens
Welke heb je nu nog voor de fokkerij staat uit deze merrie
want een Diamant uit deze merrie om verder te fokken lijkt me ook wat
Baloubet zelf vind ik ook een optie voor deze merrie :j

ik heb zelf een Tornesch veulen dit jaar uit een Carthago x Nimmerdor merrie
Afbeelding

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:55

Tornesch bevalt mij steeds meer :-) Ik zag dat ie ook op de longlist voor Londen staat dus qua sportprestaties zit dat zeker al goed.

Numero Uno hebben we een veulen van gehad uit een Calvaromerrie van 1.73m, een klein (1.60) en fijn poppemieke dat wel de pannen van het dak sprong maar wel te klein gebleven is.
nog 1 Asca Z nakomeling staan uit een Concorde, die valt een beetje tegen qua voorzichtigheid maar ze is pas zadelmak en moet nog een pak spieren bijkrijgen, dus nog maar effe afwachten. Wel 3 super ruime gangen.
Balou du Rouet of Baloubet zelf hadden we ook al aan gedacht en Ustinov ken ik niet, net even filmpje bekeken, springt wel goed gaat wel nog effe lekker slaan na bijna elke sprong :-)

Super knap Tornesch-veulen, hoe oud is dat op de foto? Ziet er in elk geval groot genoeg uit! Vigo is Nabab en sja ondanks het sterke beenwerk van de merrie willen we toch wel wat van dat Nababbloed wegblijven. Nog geen enkele Nabab gezien met goeie foto's, al springen ze wel buitengewoon.

Voor de fokkerij hebben we momenteel keuze uit enkele dochters van Nikita
- een Quidam de Revel, donkerbruin, 4 jaar, 1.64 (groeit nog wel wat door, verwachte eindhoogte +/- 1.67), zadelmak: deze is een echte bloedmerrie, als jong paard erg arrogant en veel karakter maar sinds ze beleerd is echt braaf in de omgang geworden. Met het rijden ook braaf (nooit gebokt of gesteigerd) maar wel heel veel bloed, ze kan af en toe echt eens vertrekken dat je gewoon achterover slaat in het zadel :-) Ze wordt binnenkort geïnsemineerd en na het veulen zal ze effe in de sport gaan. Toont heel veel techniek, goed ruggebruik en veel vermogen. Heel goede galop met sterk achterbeen.

- een Heartbreaker van 3 jaar, bruin, 1.50: deze zal nog twee jaar nodig hebben om volledig uit te groeien en staat dus nog in de opfok, hopelijk krijgt ze binnenkort weer een groeischeut dat we ze volgend jaar eens kunnen insemineren. Met vrijspringen toont ze een goede techniek, heeft ook een sterke galop.

- het merrietje van Diamant dus, pas geboren dus nog even afwachten hoe ze uitgroeit

Zal straks nog wat foto's zoeken van de Quidam en de Heartbreaker.

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:06

De Heartbreaker merrie op 2,5-jarige leeftijd:

Afbeelding
Afbeelding

De Quidam merrie, op 3,5-jarige leeftijd en een kleine twee maanden zadelmak:

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:29

veulen is een dag of 2 daar

de bovenlijn van de HB ben ik niet weg van en haar voeten ook niet al ligt dat laatste misschien aan de foto ?

verder vind ik het jammer dat er vaak zo geroddeld wordt over de gezondheid van de hengsten en hun nafok ..soms denk ik dat mensen een RX apparaat in hun ogen ingebouwd hebben -O-

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:47

Asca Z zou ik niet aandurven op deze merrie.
Ik heb een Asca Z x Colino (wijffie half zus van Harmonie) x Voltaire gehad. Hij springt weergaloos, dat wel, maar is op type een klein Holsteiner propje van nog geen 1,60m. Wel een mooi paard, super fijn springen en heel fijn karakter.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7310_o.jpg

Zou eerder zoals al is genoemd voor NUmero Uno gaan of Diarado. Bij Diarado zou ik ook echter weer de maat in de gaten houden

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:55

2 dagen pas, amai dan is ie inderdaad wel groot. Knap veulen!
De Heartbreaker vind ik sowieso nogal pony-achtig sja we zien wel wat er van komt, ik ben er sowieso niet zo erg weg van en ze zal nog veel tijd nodig hebben om uit te groeien. Voetjes zijn prima in orde, hoefsmid is er toch erg tevreden over, dus dat zal dan misschien wel aan de foto liggen.
Rx in de ogen niet, in de auto wel, en toch al heel wat nakomelingen van bepaalde hengsten rx moeten keuren, dus ja op basis daarvan vermijden we inderdaad wel sommige hengsten of gaan we er juist wel voor kiezen omdat we heel wat mooie en goeie afstammelingen zien passeren. Vanuit commercieel standpunt is het altijd interessanter als je paarden kan verkopen zonder bemerkingen maar goed je weet natuurlijk nooit vooraf wat het wordt

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:57

Mooi paard die Asca Z, heel anders dan onze Asca. We hebben een 5-jarige Asca Z x Concorde staan en die is heel anders van type, heel fijngebouwd maar wel voldoende maat, ongeveer 1.67.
Diarado vind ik ook een hele mooie hengst, geen idee of ie groot fokt, ik heb er nog geen veulens van gezien.

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:30

Net dit topic gelezen, waarom Thunder vd Zuuthoeve niet ? fokt niet popperig, commercieel interessant.
Wij hebben dit jaar een numero uno uit carthago x almé (1.60m) , royaal veulen met soepele bewegingen
Voor hengsten met bloed, uit een doorgefokte stam = hengsten Roelofs ?
De veulens van Elvis ter Putte schijnen ook heel bloedgemaakt te zijn en zelf springt hij 1.50m ?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 05:32

Tornesch zou ik inderdaad ook geen verkeerde keuze vinden :j
Hij doet het de laatste tijd ook erg goed in de sport en schijnt ook een fijn karakter te hebben én dit ook de vererven.

Ik heb 3 Asca's gezien, allemaal vos, grote bles, enorm vermogen, zeer braaf karakter én boven de 1.80 :+
Dus ik denk dat de maat bij Asca niet zo'n probleem moet zijn.

Heb een paar Diarado veulens gezien afgelopen jaar, maar eigenlijk spraken ze mij niet echt aan :o Het waren goede, correcte veulens met voldoende maat, maar misten voor mij net die ene factor.
Zelf vind ik hengsten met Mr. Blue in de lijn (of hemzelf) ook erg fijne hengsten, maar dit is persoonlijk en ik denk ook niet dat dit zo'n goede keuze zou zijn voor jouw merrie.

Ik zou mij in Tornesch gaan verdiepen :j

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:14

Bedankt voor alle reacties. Heb al heel wat veulens van Thunder vd Zuuthoeve gezien en hij fokt inderdaad mooi grote, langgelijnde paarden maar om een of andere reden spraken ze mij ook niet echt aan, ik weet niet waarom :-) Elvis ter Putte hou ik zeker in gedachten voor onze andere Lys merrie, True Value, ik denk dat dat wel goed op haar zou passen ook. Volgend jaar dan wel want momenteel is zij drachtig van Nonstop. Voor Nikita voelen we hier steeds meer voor Tornesch en toevallig iemand gevonden die er twee nakomelingen van staan heeft niet al te ver van bij ons, dus daar even gaan kijken en dan beslissen denk ik :-) Normaalgezien nog twee weekjes voor ze geïnsemineerd kan worden, dus toch nog eventjes tijd :-)

AllSugarSKB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:56

En de hengst Whitaker? Heeft er daar iemand al ervaringen mee?
Deze past misschien wel op jouw merrie, de veulens zien er allemaal moderne types uit.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:34