[EHK]Merrie van sanbrentano x lennard x zeoliet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

[EHK]Merrie van sanbrentano x lennard x zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:12

Omdat wij binnen een bepaalde tijd wel eens met onze merrie's willen fokken plaats ik dit topic ik ben heel benieuwd naar de combi's die jullie in het hoofd hebben.

Het gaat om de volgende merrie
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/56919
Uit de zarma stam
1.70
Zal op ext worden gekeurd wanneer ze haar sport predicaat heeft gehaald om ster te worden.
Is recent RX gekeurd en prokwaardig bevonden

Goede punten:
Sterk achterbeen met goede buiging in de gewrichten
zeer goede stap ruim en taktvol
Draf is ook taktvol maar mist wat knie in het voorbeen
galop is makkelijk en ruim
Ze is heel makkelijk in de buigingen en zijgangen
zeer goed karakter

We willen natuurlijk haar karakter vast houden en ook het achterbeen is iets wat we natuurlijk willen behouden.

Kwa verbeter punten zou het veulen meer opwaarts gebouwd mogen zijn, meer knie in de bewegingen, maat moet worden behouden, misschien een rassiger hoofd in ieder geval niet grover, kwa body wil ik het zoas de merrie graag behouden.

stand foto (die is nog niet lang weer in training naar rij stop van de vorige eigenaar dus nog niet helemaal mooi bespierd)
Afbeelding

http://img835.imageshack.us/img835/2357 ... de2057.jpg

Afbeelding

als 4 jarige onder het zadel
http://img152.imageshack.us/img152/3429/azarma.png

en los (4,5 jaar)
http://img265.imageshack.us/img265/4397 ... entano.jpg

Voorkeur voor een kwpn hengst maar evt duitse hengst die de mindere punten kan verbeteren slaan we niet af. Kleur is niet belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-10-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:44

ik zou een hengst zoeken die veel uitstraling vererft, dat mag ze in mijn ogen wel wat meer hebben.
op de foto oogt ze wat strak onder het zadel, mag ze wat meer souplesse hebben?

de veulens die ik tot nu toe van dreamboy heb gezien zijn heel chique en ik denk dat hij een snelle galop geeft, karakter is top, super achterbeen
apache geeft veel ras aan de veulens mee, hij is zelf zeer succesvol in de sport. lijkt ook maat mee te geven

Seven

Re: [EHK]Merrie van sanbrentano x lennard x zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:56

Ze is niet meer strak onder het zadel, buigt heel makkelijk om het been heen en sluit ook makkelijk.

Waarin mist ze in jou ogen uitstraling es?

Ik wil niet een te sjiek dier fokken wil de body wel behouden, dus ik zoek geen hengst die heel popperige dieren fokt. Ik heb nog geeen nafok van dreamboy bekeken zal daar eens naar kijken.

Apache nakomelingen hebben inderdaad veel ras maar ben toch bang voor een te luxe dier dat de body dus wat verloren gaat (lees: Smalle dieren met heel lange benen.)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:03

ze mag er van mij meer "staan" beetje meer arrogantie zeg maar ;) en zou haar graag wat chiquer in het geheel zien, en dan toch de body behouden
ok dan word apache "niks"
wat vind je van charmeur? ik zou hem eerder op een bloederige merrie gebruiken maar als je de body wil behouden kan hij wel passen http://www.youtube.com/watch?v=gs7M1LbXBvY
veulens van gezien die heel goed bewegen, maat hebben, opwaarts bewegen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:06

Ik snap wat je bedoeld es, Ze kan heel veel uitstraling hebben en het echte arrogantje laten zien maar veelal is ze zo in de hand heel rustig zoals op de eerste fotos.

Heb over charmeur gedacht inderdaad ook Chagall werd me aangeraden maar kan niet heel veel over zijn nafok vinden.
Weet jij evt charmeur veulens uit een niet (vol)bloed merrie?

Ook houston is genoemd maar weet niet of dat te word kwa body de belisar's geven vaak wel echte tanks :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:13

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:14

bedankt es

Tja houston niet mijn persoonlijke keuze maar werd me door gegeven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:35

Het is wel een échte Lennard om te zien hoor: plat en gewoon van bouw, met een groot hoofd.

Om er meer uitstraling op te krijgen past Houston wel hoor. Maar geloof niet dat ik het zelf zou doen, terwijl ik toch heel positief ben over de nafok van Houston. Ik denk dat Houston op deze merrie geen lange lijnen gaat geven. De mooiste Houstons komen volgens mij ook uit merries die zelf ook bloed voerden.

Voor deze merrie zul je echt bloed nodig zijn om een beetje in deze tijd te fokken. Dan denk ik richting nafok Krack C, zoals inderdaad Apache. De merrie zelf is nou niet een type wat vandaag de dag zeer gewenst is. Je wilt in ieder geval geen stijle schouder en geen kort-gekootheid terugzien in de hengst en je wilt dus een hengst met zeer veel uitstraling.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:32

Merrie is in haar voordeel op de foto gezet, (vals plat), de kont komt dus in werkelijkheid nog een stuk omhoog. Zou voor een leuke hengst gaan, maar ook weer niet te beknopt en natuurlijk niet te duur :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:18

Houston was het eerste wat in me op kwam met oog op jouw eisen; behoud van massa, zeer goed bewegen, veel uitstraling en een mooi hoofd zijn eigenschappen die hij doorgeeft en die deze merrie imo kan gebruiken. Ze is lang gelijnd genoeg zoals ik het zie.

Voor een beter dressuurpaard zou ik echt voor een hengst met veel bloed kiezen om haar wat te veredelen, maar je geeft aan dat je dat niet wilt.

Je zou gezien jouw persoonlijke eisen ook voor een Gelderse hengst kunnen kiezen als je dit type wat wilt behouden; en dan het veulen gelders inschrijven. Qua dressuurmodel komt deze merrie imo echt tekort, maar misschien kun je er wel een mooi Gelders type mee fokken, dan zou ik voor een Koss nakomeling gaan zoals Alexandro P of bijvoorbeeld Parcival. Goedbewegende paarden die het goed doen in de sport.
Laatst bijgewerkt door Lante op 18-06-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:21

Veredelen geen probleem maar wil er geen klein smal popje uit fokken :D
Ze kan zeker wat mooie silhouette gebruiken maar wil toch de body behouden, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Heb wel besloten dr sowieso eerst in de Z uit te gaan brengen voordat we dr evt gaan gebruiken.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:47

eerste wat ik dacht: prachtige bouw

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:46

Fijne merrie zo te zien!

Zoek je een bewezen hengst of mag een ook een jonge hengst uit een bewezen lijntje zijn?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:01

Wat vind je van Decor Dreamcatcher , super karakter mooie nakomelingen , mooi voorbeen. Zeer hoge cijfers voor gangen en aanleg.In sport Intermediare II mooie maat 1.70 en mooie afstamming , Day dream x Rubinstein.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:58

Bedankt iedereen,
Ik ga deze dame eerst doorzetten in de sport en over een aantal jaren terug kijken toch bedankt voor de ideeen.

Wizarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:49

He wat leuk dat u een merrie uit de Zarma stam hebt en er in de toekomst mee wilt fokken. Toevallig heb ik ook met een merrie uit de zarma stam gefokt en hoop dit in de toekomst nog weer te kunnen doen. Wij hebben zarma's die wat verder van die van u afstaat. We hebben gefokt met een Balzflug x Hierarch(Mizarma) x Willow Cratic xx (Rizarma). Hieruit hebben we inmiddels een Farrinton merrie van 9 jaar die Z1+6 is. hier hopen we in de toekomst nog eens een veulen bij te fokken. Tevens hebben we nog een 6 jarige Flemming ruin uit de Balzflug merrie, maar deze is door gebrek aan tijd nog maar een enkele keer uitgebracht op concours. toevallig hebben onze paarden de zelfde goede eigenschappen als u paard. Sterk achterbeen, zeer goede zijgangen, zeer werkwillig karakter en super alert, maar zowel de Balzflug merrie als de Farrington mogen meer buiging in het voorbeen hebben. Mij geeft dit het gevoel dat deze eigenschappen sterk verankerd liggen in deze stam. en dat je hier serieus rekening mee moet houden. Onze Farrington is een iel paard, maar de Flemming is een kast. Ze hebben beide wel een lux hoofd en erg veel uitstraling.

Gr.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:56

bedankt voor je reactie, wat leuk. Precies zoals je jou dieren beschrijft is deze dame ook :j ze heeft echter misschien niet het sjiekste hoofd maar dat stoort mij niet. Ben wel vreselijk benieuwd naar fotos en meer info over jou paarden via PB.