Barock pinto of toch fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Barock pinto of toch fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:27

Hey mensen!
Ik zit te twijfelen tussen 2 hengsten voor mijn deels friese merrie.
http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... Castor.htm
of
http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... er/Udo.htm

Beide hengsten al bekeken en denk dat castor het best op mijn merrie past.
Voornamelijk door zn mooie harde beenwerk :j

Merrie:
http://www.youtube.com/watch?v=0_L4xu-C ... o7__rf15yH
Beetje idee van dr rug:
Afbeelding
Duidelijkste stand foto's die ik heb kunnen vinden :P
Afbeelding
Afbeelding

Enige nadeel van haar vind ik eigenlijk haar chronische dikheid.
Ze heeft er weinig last van en is altijd al zo geweest.
Verder heb ik als enige verbeterpunten:
Iets meer aan de maat, iets soepeler in de rug.

Wat vinden jullie? :D
(Ik zal nog even een foto van Udo uploaden als ik mn kabel van de tel heb gevonden :P )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:30

Ik vind de merrie nou niet zo goed en fijn van bouw dat ik er mee zou gaan fokken...

Ik zou met de huidige markt iig voor een BP gaan. Een mooie bonte kun je meer mee als een grappige Fries. En aangezien je geen volle Fries hebt kun je met een "fries" veulen weinig kanten op..
Laatst bijgewerkt door Chaos op 08-06-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:38

Chaos, ik begrijp jouw uitspraak "met een bonte kun je meer dan met een fries" niet helemaal, leg eens uit?

Ben het wel met je eens dat dit geen geweldig paard is om mee te fokken...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:41

Er is meer vraag naar een mooie Bonte als naar een naar een Fries zonder papier met wit.

Het staat er idd wat onhandig. Maar wie legt er nu nog meer dan 100€ neer voor een Fries zonder papier, waarvan de moeder geen school voorbeeld is qua model en type en mams heeft ook nog eens wit en dan is de kans dat veulentje wit draagt ook al weer groter (met dat laatste ga ik twijfelen terwijl ik het opschrijf, dus verbeter me als dat niet waar is).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:44

Hm, niet helemaal met je eens... hier zijn de niet-echte "friezen" erg populair, omdat ze beter te betalen zijn dan stamboekfriezen. Die liggen, zelfs met de paardenmarkt naar de klöte, nog steeds hoog qua prijs.
Maar goed, ik weet niet waarvoor TS wil fokken met dit beestje, ik zou er met deze merrie persoonlijk niet aan beginnen. Al zal ze vréselijk lief zijn, maar qua bouw vind ik het niet interessant...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:48

Okee, hier in NL zijn de gemiddelde! Friezen op dit moment geen drol waard, de echt goede gaan nog altijd vaak richting buitenland. Wij hebben bijvoorbeeld geen kampioensmerries qua keuringen en hoger dan het L2 zijn we tot dusver ook niet. Wij kiezen ervoor nu niet meer binnen het KFPS te fokken maar bijv. kruizen met een bonte.

De "nep" Friezen worden hier veelal verkocht als recreatie paarden en hoeven dus idd minder op te leveren. Ik vind ze vaak ook veel minder interessant, maar dat ter zijde.

Je komt ze best kwijt hoor. Maar of je gave bonte naar het buitenland gaat (want daar is veel vraag) of je simpele Fries naar bos-crosser. Dan zie je toch duidelijk verschil op je bankafschrift. :P

Ik vind de merrie ook geen super fokmateriaal. Maar zag in het profiel dat er al meer mee gefokt is. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:00

Chaos schreef:
Okee, hier in NL zijn de gemiddelde! Friezen op dit moment geen drol waard, de echt goede gaan nog altijd vaak richting buitenland.

Chaos schreef:
Maar of je gave bonte naar het buitenland gaat (want daar is veel vraag)

Daar zal het aan liggen :)

Chaos schreef:
Ik vind de merrie ook geen super fokmateriaal. Maar zag in het profiel dat er al meer mee gefokt is. :)

Dat er al eerder mee gefokt is betekend niet dat het ineens super fokmateriaal is. Vruchtbaar, ja :D

Ik wil absoluut niet ongelofelijk het paardje van TS afkraken, het dier heeft een lief koppie en zal ongetwijfeld een droompaardje zijn voor een paar mensen. Alleen voor de fok.. dat zou ik zelf niet doen. Dat is vermeerderen van een apart gebouwd, te dik (mét aanleg) recreatiepaardje zonder papieren. Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over.

Ik ben wel héél benieuwd naar een foto van nakomelingen van deze merrie! (misschien komen er wel schitterende sjouwers uit, wie weet!)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:01

Afbeelding
Dit is een foto van de hengst :j

xZiva_

Re: Barock pinto of toch fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:05

ik zou voor de barock pinto gaan!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:06

Is ook geen hele fijne foto voor de Hengst.

Gamblerscup: Nee zo bedoel ik het niet, maar het is voor TS dus blijkbaar geen rede niet te fokken. We zullen vast niet de eerste zijn die zeggen dat het geen topper is qua exterieur.

TS: Ik bedoel dit idd niet banketstaaf, maar persoonlijk zou ik hier dus niet verder mee fokken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:07

Niet mee dekken. Niet met de hengst en niet met de merrie. Koop liever een leuk veulen waarvan je zeker weet dat het goed in elkaar zit :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:08

De reden dat we met deze merrie blijven fokken is dat er súper veulens uit komen.
Een foto van haar dochter is ook in mijn profiel te vinden, en tot nu toe zijn al haar veulen erg ijdel geweest, met een erg goeie bouw en eigenlijk altijd haar super makke kindvriendelijke karakter.

Haar veulens verkopen altijd best goed, zowel in NL als in Duitsland(daar staat ze).
Nu zijn al onze veulens erg gewild, vaak komen de mensen die eerder al een veulen van ons kochten en weer op zoek zijn weer bij ons kijken, en heb al vaker de opmerking gekregen "als er uit diezelfde combi weer een merrie veulen rolt mag je ons zeker bellen".

+ als we haar niet laten dekken zou ze nóg dikker worden, ook de DA heeft daarom gezegd dat het voor de merrie beter is als ze een deel van haar voeding moet delen met een veulen :j

Maar voor alsnog welke hengst zouden jullie kiezen?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:09

Dochter:
Afbeelding
Afbeelding
Dochter en kleindochter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:11

Geen hengst. Vind de Friesse hengst ook niet goed genoeg lijken om hem op een merrie te zetten.

Okee, ik vind dat recreatie paarden ook een gezonde bouw moeten hebben, en dus zou daarom als het mijn paard besluiten niet met dit dier verder te fokken.

Dochter is beter als mams, nog niet zaligmakend maar lijkt beter, fok daar dan mee. Probeer je "lijn" iig te verbeteren.

Nu heb ik de paarden niet in het echt gezien, en het zijn geen van alle foto's waarop je een paard goed kunt beoordelen omdat je gelijk de negatieve punten al opvalt zo.

___
Ik heb overigens ook paarden staan die dik worden van lucht. Het beste is nog altijd 6 dagen per week goede training. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:13

Nou eentje die goed in elkaar zit. Dus een sterke bovenlijn en met een goed papier. Daarnaast geen vreemde beenstanden of andere erfelijke toestanden. Zie dat jullie ook met die Bacardi II hebben gedekt. Ik wil niet te negatief zijn, maar zo'n hengst zou ik dus niét gebruiken..

Weet je.. kruisingen zijn wel grappig, maar het is puur vermeerderen en ik begrijp nog steeds niet waarom je daar zoveel geld en energie in steekt. Een goeie eet net zoveel als een paard zonder papier ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:14

Haar veulen van vorig jaar(helaas ingeslapen wegens ongeval):
Afbeelding
Afbeelding

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:16

Pletje123 schreef:
Nou eentje die goed in elkaar zit. Dus een sterke bovenlijn en met een goed papier. Daarnaast geen vreemde beenstanden of andere erfelijke toestanden. Zie dat jullie ook met die Bacardi II hebben gedekt. Ik wil niet te negatief zijn, maar zo'n hengst zou ik dus niét gebruiken..

Weet je.. kruisingen zijn wel grappig, maar het is puur vermeerderen en ik begrijp nog steeds niet waarom je daar zoveel geld en energie in steekt. Een goeie eet net zoveel als een paard zonder papier ;)

Op een goed papier kun je niet rijden, een goed paard wel.
Ik zei al onze veulen zijn tot nu toe allemaal goed verkocht, en allemaal tevreden mensen waarvan we met het merendeel nog contact hebben :j

T is puur hobby fokken en deze hengsten keus is onze keus, vrijheid om te kiezen dus dat doen we ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:18

Een paard met een goed papier dekken met een ggk hengst die dus ggk is op oa exterieur heeft meer kans tot slagen (een goed paard) dan wat je nu wilt fokken...

Als je ze nou allemaal zelf zou aanhouden okee, maar ik zou persoonlijk niet willen fokken voor een paar tientjes winst.

Net als je advertentie: een Bonte Welsh bestaat niet, dus hoe kun je dat ter dekking aanbieden?
Nogmaals geen aanval, wij zijn ook hobby fokker.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 08-06-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:20

Sorry TS, maar als je fokt met paarden die zelf al niet goed in elkaar zitten, dan fok je geen goede ;) en dan zijn ze nog papierloos ook.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:20

Nou als er een merrie uit deze combi rolt dan zeker dikke kans op houden :D

branka16

Re: Barock pinto of toch fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:21

Maar dit was de discussie niet ik vroeg welke hengst *\o/*

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:23

Nouja, elke willekeurige hengst voor jou dus mogelijk. :)

Je fokt puur voor een merrie veulen eigenlijk, de rest word sowieso verkocht.
Vooralsnog weet je nog niet wat voor een hengst, alleen dat als het een merrie veulentje word uiteindelijk dan mag het blijven. Dat wil dus zeggen dat het ongeacht wat voor merrie eruit komt het voor jullie een opvolger is van de huidige merrie en er dus mee zult gaan fokken.

MAW: je weet dus nu al dat je met een evt. merrieveulen wilt gaan fokken, je weet echter nog niet eens wat voor hengst er op de merrie komt.

Dat klinkt als een hobby fokkerij waar wellicht heel iets meer bij nagedacht mag worden, zodat jullie fokkerij kan groeien.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:25

Chaos schreef:
Nouja, elke willekeurige hengst voor jou dus mogelijk. :)

Je fokt puur voor een merrie veulen eigenlijk, de rest word sowieso verkocht.
Vooralsnog weet je nog niet wat voor een hengst, alleen dat als het een merrie veulentje word uiteindelijk dan mag het blijven. Dat wil dus zeggen dat het ongeacht wat voor merrie eruit komt het voor jullie een opvolger is van de huidige merrie en er dus mee zult gaan fokken.

MAW: je weet dus nu al dat je met een evt. merrieveulen wilt gaan fokken, je weet echter nog niet eens wat voor hengst er op de merrie komt.

Dat klinkt als een hobby fokkerij waar wellicht heel iets meer bij nagedacht mag worden, zodat jullie fokkerij kan groeien.

We proberen zo langzaam aan merrie's met papier te krijgen etc, maar we gaan stapje voor stapje vooruit :j
Nogmaals deze merrie is mij gewoon erg dierbaar en wil graag nog een dochter van haar om aan te houden voor als deze dame een keer verkocht gaat worden.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:26

Ik ben het met TS eens.
Ken wel meer "mindere" moeders met fantastisch mooie veulens!
En ze fokt idd mooie veulens, en zoals TS al zegt: het is puur hobby fokken.

Ik zou voor nummer 1 gaan!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:27

Een goed papier kan ook vaak veel zeggen,maar mag ik vragen wat je reden is om te fokken? Alleen omdat de merrie dan heel misschien mogelijk afvalt? Want je geeft aan dat het chronisch is dus dan helpt fokken toch ook niet?
En wat wil je met het veulen gaan doen? wil je die zelf houden voor recreatie? of voor de verkoop? Ik zou zelf voor de Pinto gaan, die heeft mooie lange benen en volgends mij (of komt doordat ze dik is) jouw pony niet? Ook vind ik de rug wat kort lijken maar dat kan vertekenen op de foto. En de pinto ziet eruit alsof die een mooie lange rug heeft. Ook denk ik dat er een mooi veulen uit zou komen met hopelijk meer van de papa als de mama