Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:26

Hoi!

Ik ben me aan het oriënteren om mijn merrie (1.52) te laten dekken.
Haar ouders zijn onbekend, maar ze komt bij een fokker weg die veel bonte koudbloeden fokte.

Het is een heel fijn te rijden paard, buiten nergens bang voor. Ijverig maar eigenwijs.
Met vrij springen heeft ze een goede techniek en afdruk. De motor zit achterin, haar voorbeen is wat traag. Groot uithoudingsvermogen.

Ik zoek een hengst die wat groter fokt en haar 'fouten' weg fokt. Ik hoef niet de sport in, gewoon voor recreatie doeleinden.
Wat denken jullie?

https://picasaweb.google.com/gerdienbouwers/Esther#

Donutje

Re: Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:44

Ik zie dat je topic al heel veel bekeken is maar dat er niemand reageert. Waarschijnlijk durft niemand zijn vingers hier aan te branden, bang voor het commentaar. Lees het topic over Bacardi II maar eens door dan weet je waarom. Er zijn genoeg leuke hengsten dus het gaat je vast wel lukken een goede voor jouw merrie te vinden. Succes.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:02

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ga toch een suggestie doen :D

Omdat jouw merrie geen papieren heeft, zou je kunnen kiezen voor een NRPS hengst, dan kan de nakomeling volgens mij wel in het sportregister ingeschreven worden?? Op de foto lijkt bij jouw merrie de bovenlijn wat strak en het kruis is erg schuin. Als ik daarbij lees over het karakter van je pony zou het me niet verbazen als het een Haflo is.
Wellicht kan je Goodlord overwegen. Een allround hengst met een mooie bovenlijn, net een maatje groter als jouw merrie en niet teveel dekgeld. http://www.rickjansen.com/goodlord.php Wat ik uit een aantal topics op bokt heb begrepen, geeft hij fijne nakomelingen.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:14

Bedankt allebei! Nu heb ik wat meer gericht leesvoer ;)

Andere suggesties zijn nog steeds welkom!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:26

Donutje schreef:
Ik zie dat je topic al heel veel bekeken is maar dat er niemand reageert. Waarschijnlijk durft niemand zijn vingers hier aan te branden, bang voor het commentaar. Lees het topic over Bacardi II maar eens door dan weet je waarom. Er zijn genoeg leuke hengsten dus het gaat je vast wel lukken een goede voor jouw merrie te vinden. Succes.

Deze reactie leest een beetje apart. 66 maal bekeken is helemaal niet veel. En de aanname die je vervolgens doet is nergens op gebaseerd. Misschien de discussies gewoon zuiver houden. Die van Bacardi II in het betreffende topic en de merrie van ts hier? Al kan het zeker geen kwaad dat ts dat topic doorleest waarom mensen advieseren om niet met een papierloos paard te fokken. Zeker niet in deze tijden. Vervang hengst in dat topic voor merrie en voila :)

Gerdien, misschien een idee om aan te geven wat haar ''fouten'' zijn?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:32

Dat er reacties komen dat je niet moet fokken met een papierloze / predikaatloze / prokloze merrie is onvermijdelijk. Ook kruisingen worden door een aantal bokkers niet op prijs gesteld. Laat je niet door dergelijke reacties ontmoedigen. Volgens mij ben je zelf reuzeblij met je papierloze merrie, dus waarom zou dat niet ook zo voor haar nakomeling kunnen zijn. Neem wel de moeite om een passende hengst bij je merrie te zoeken en laat je hierin goed adviseren.

Je zou kunnen overwegen om tevens op kleur een hengst uit te zoeken. Mocht je onverhoopt je veulentje toch niet kunnen houden, dan verkoopt een bijzonder kleurtje wat gemakkelijker.
Baron is hiervan een voorbeeld http://www.hs-meijer.nl/site/index.php?cat=3
Als ik mij niet vergis krijg je daarmee een palomino of valkkleurig veulen.
Of Sublime http://perlinowelshcob.webs.com/ Alleen ga je daar het kruis niet mee verbeteren en fok je vooral breder ipv groter. :D

Er lopen verschillende topics over hengsten met een bijzonder kleurtje. Daar zou je eens kunnen kijken.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:33

Achja,
ik weet niet of het precies is wat je zoekt, maar ik kan niet beter dan onze eigen hengst (van werk) te promoten toch?
Vind trouwens dat je een leuk paardje hebt!

Nalet,
een goedgekeurde arabische hengst, koel in z'n koppie en lief van karakter, enorm slim en nieuwschierig.
Vererft gespierde maar sierlijke paarden..

https://lh5.googleusercontent.com/-MZxW47S_gnQ/T0STO6Whs3I/AAAAAAAAAhw/O_1L8WtVIJ4/s640/DSC07394.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-Z0b9Rd-EI6Q/T0STYi59M8I/AAAAAAAAAig/BD_ZwFheqLM/s640/DSC07448.jpg

Zoon

Andere zoon

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:43

Bedankt voor de reacties. Morgen zal ik meer tijd hebben om alles aandachtig door te lezen.

Sammie,
De 'fouten' van mijn merrie zijn vooral het trage voorbeen, weinig opwaartse gangen, vooral erg voorwaarts (Misschien komt dit nog, ze is pas 4). Er mag wat meer beweging en ruimte in haar gangen komen. Het is nu niet kort, maar ook niet bijzonder. Ook kruist ze aan de voorkant.
Ze heeft een lange rug met een zware schouder. Haar achterhand begint zich meer te ontwikkelen.
Kwa karakter zoek ik dus geen heethoofd, de merrie is soms heftig genoeg.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:45

Kwa kleur wil ik niet lichter of schimmel trouwens. Liever ook niet bont.
(zweet)vos, bruin en zwart vind ik wel erg mooi

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:48

Deze reactie leest een beetje apart. 66 maal bekeken is helemaal niet veel. En de aanname die je vervolgens doet is nergens op gebaseerd. Misschien de discussies gewoon zuiver houden. Die van Bacardi II in het betreffende topic en de merrie van ts hier? Al kan het zeker geen kwaad dat ts dat topic doorleest waarom mensen advieseren om niet met een papierloos paard te fokken. Zeker niet in deze tijden. Vervang hengst in dat topic voor merrie en voila :)

Gerdien, misschien een idee om aan te geven wat haar ''fouten'' zijn?[/quote]

Sorry dan, ik vond 66 best veel in zo'n korte tijd. Ik heb overigens helemaal niets tegen het fokken met papierloze paarden maar er zijn er op bokt gewoon heel veel die dat wel hebben en die vinden het dan nodig om je af te branden. Dat bedoelde ik er mee, meer niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:54

Ga je merrie nog dit jaar laten denken of ben je voor volgend jaar aan het orienteren?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:01

ik heb een mooie hengst :P.. maar je wilt een grotere voor op die van jou.. die van mij is maar 1.40m

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:02

Wel zou ik de merrie voor je laat dekken op de foto laten zetten. Natuurlijk kost dat wat maar wat zou je er aan hebben als je bv met een merrie fokt die hko of spat heeft.
Ik vind het een leuke merrie en zou er niet een "rare"kruizing uit willen dus bv Nrps oid past vast.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:18

Ik ben aan het orienteren voor volgend jaar ;) Ze is net 4 en bij mij nu een paar maand onder het zadel. Eerst daarmee aan de gang.

En ik wil idd iets groter fokken, zodat elke volwassene erop kan rijden. Ik ben zelf niet zo groot, maar stel dat het veulen toch in de toekomst weg moet..

Bedankt voor de tips! De merrie is trouwens in januari nog gekeurd, dus weet gelukkig wel wat ik heb gekocht. er zit ook een scheut koudbloed in, dus weet nog niet of ik ook die kant op wil of toch nrps/kwpn oid..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:23

Mijn advies zou inderdaad zijn om niet met een papierloze merrie te fokken. Mocht je het veulen door omstandigheden ooit kwijt willen, dan raak je het gewoon niet gemakkelijk kwijt.
Er is een enorm overschot aan paarden momenteel.
Waarschijnlijk wil je het graag zelf houden, maar toch zou ik er niet aan beginnen.
Dit bedoel ik overigens helemaal niet onaardig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:29

Ik zou persoonlijk ook niet fokken met dit paard.

Waarom? Idd papierloos. En ze heeft een verschrikkelijke maat.. Of je moet en een flinke D uit proberen te fokken of niets...

E pony's zijn eigenlijk niets waard. En paarden onder de 1.63 eigenlijk ook niet. Dat zijn gewoon paarden met een stokmaat waar je "niets mee kunt". En dus met een lage markt waarde.

Vind het verder wel een leuke pony

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:43

Waarom zet je er niets "speciaals" op? Een leuk ras, zeldzame kleur etc...
Net omdat je niet gebonden bent aan een stamboek, heb je volledig vrij spel.
Niks mis mee om daar dan eens wat plezier mee te hebben en je volledig te laten gaan.
Kies gewoon je 'droomhengst'. Zolang de hengst zelf 'correct' is en qua type mooi aansluit op je merrie, kan je fokken wat je wilt. ;)
Ik weet natuurlijk niet wat jij zelf leuk vind, maar ik zou op zo'n merrie gerust een barokke hengst durven gebruiken of een Paso Peruano, of een Morgan met een leuke kleur of...

Om je een voorbeeld te geven, ik heb mijn E-pony Volbloed-Quarter horse kruising laten dekken door een knappe Lusitano kerel met een leuke kleur. En het veulen dat ik er nu uit heb is helemaal super! Ik had hem zelf niet beter durven dromen. Bouw, beweging, karakter, kleur... hij is precies wat ik wilde!
En papier of geen papier, ik kan er niet wakker van liggen. Mocht ik mijn veulen ooit willen verkopen (wat absoluut niet gaat gebeuren ;) ) Dan zijn daar echt wel liefhebbers voor te vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:56

Niet met deze markt hoor. Elite kwpn merrie's gaan voor 2.500 weg en vorig jaar heeft een grote Duitse HH nog dik 175 jonge (goede!) paarden naar de slacht gebracht, want hij kon ze nergens kwijt. Veulens met goede papieren gaan al voor 750 euro weg. Leuk als het dekgeld 800/900 euro is met alle bij komende kosten van dat jaar. Waar denk je dat de papierloosjes of de net nietjes eindigen?

Fokken met het oog op met ‘evt. voor de verkoop, want je weet het maar nooit’ vind ik eigenlijk zeer verstandig. Hulde! Maar in deze tijd zou ik de merrie lekker nog even leeg laten. Daarbij is de merrie op dit moment nog jong zat, dus heb je tijd genoeg om de kwaliteiten van de merrie te ontdekken. Dan weet je in de toekomst ook of je plek hebt voor twee paarden of niet. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:00

Sammie schreef:

Nu ga je wel héél kort door de bocht, papierloos staat niet gelijk aan niet-goedgekeurd.
Bacardi komt uit stamboekouders, goedgekeurde hengsten en bewezen prestatielijnen, de merrie van TS is gewoon papierloos.

Ik ben ook niet voor fokken met papierloze paarden omdat je niet weet wat je kunt verwachten.
Maar zo te zien is het paard van TS wel correct gebouwd, ik kan er zo geen afwijkingen aan ontdekken, benen zijn ook correct en er is niets waarvan je zegt; dat moet je niet willen.
Dus best een leuke basis om een fijn paard mee te fokken voor jezelf.
Maar alleen als je het 100% voor jezelf doet, zoals al gezegd is zijn paarden niets waard en je merrie is ook nog vos, als je er een vosveulen uit fokt raak je die helemaal niet kwijt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:05

Ik begrijp je eerste opmerking niet zo goed, annelies. Sowieso al niet waarom die discussie over die bacardi hier gevoerd moet worden (en het verbaasd mij ook dat er al twee lange overlopen :D :D ). Wat dus bij voorbaat al niet was gebeurd als donutje die (imo onnodige) opmerking hier nooit had gemaakt. Als je een discussie wil voeren over verschillen in papierloos en niet-goedgekeurd kun je beter een ander topic openen. Dat lijkt mij ook fijner voor ts dan dat hier te doen, op een reactie waarin dat ook niet eens wordt gesuggereerd. Slechts dat het doorlezen ervan geen kwaad kan omdat er dus wel paralellen te trekken zijn tussen die opmerkingen en adviezen daar en hier over wel/niet dekken met en hoe. enz enz. . :)

Ik vind de merrie van ts ook zeker niet verkeerd om te zien, maar daar red je het op dit moment helaas niet meer mee. Merrie is nog jong zat, toekomst ligt nog open. Ik zou het plan in de ijskast leggen en er over een jaar of wat nog eens uittrekken. :)

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:22

Bedankt voor jullie adviezen.
Het is zeker niet verkeerd om andere topics door te lezen over papierloze paarden etc.. Maar de discussie hoeft niet hier gevoerd te worden.

Ik wil komend jaar of die jaren daarna zeker wel met haar fokken, gewoon omdat ik dat erg leuk vindt. Het is een correct gebouwd paard, dus met een leuke hengst erbij zou er zeker een leuk veulen uit kunnen komen.
Haar maat is voor menig recreatieruiter prima.

Ik heb ook meer interesse voor de barokke hengsten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:38

i vind het paard van ts niet verkeerd om te zien ,en als ik ts was zou ik op zoek gaan naar een leuke aansprekende hengst met een goed karakter.zelf hebben wij nu een lusitano jaarling,maar wat een geweldig karakter hebben deze paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:40

Sammie schreef:
Ik begrijp je eerste opmerking niet zo goed, annelies. Sowieso al niet waarom die discussie over die bacardi hier gevoerd moet worden (en het verbaasd mij ook dat er al twee lange overlopen :D :D ). Wat dus bij voorbaat al niet was gebeurd als donutje die (imo onnodige) opmerking hier nooit had gemaakt. Als je een discussie wil voeren over verschillen in papierloos en niet-goedgekeurd kun je beter een ander topic openen.

Je begint zelf over vervang merrie door hengst.
Of je daarmee Bacardi II gelijk wilt stellen aan een papierloos paard of een papierloos paard gelijk aan een niet goedgekeurde hengst, geen idee.
Maar de vergelijking is gewoon raar.

En als je mijn reactie hebt gelezen zie je dat ik het heb over een veulen fokken voor jezelf, voor de markt/handel of wat ook moet je er nooit aan beginnen (wat ik ook al aangaf).

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:42

Wil je zo vriendelijk zijn mij er buiten te laten. Volgens mij heb ik mijn excuses al aangeboden. Verwijder mijn bericht dan gewoon, dan is het probleem opgelost.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:02

Hoop onnodige stekels hier :)
anneliesdj schreef:
JOf je daarmee Bacardi II gelijk wilt stellen aan een papierloos paard of een papierloos paard gelijk aan een niet goedgekeurde hengst, geen idee.
Als je dat niet weet is het misschien handig om dat eerst te vragen, alvorens te roepen dat mijn opmerking te kort door de bocht is. :) Want nee dat was mijn bedoeling dus niet. Sterker nog, hele vergelijking is niet eens in mijn hoofd opgekomen. En vervang hengst door merrie moet je dan dus ook niet te letterlijk lezen. Slechts wat daar staat over fokken enz. kan hier ook van toepassing zijn.

Citaat:
En als je mijn reactie hebt gelezen zie je dat ik het heb over een veulen fokken voor jezelf, voor de markt/handel of wat ook moet je er nooit aan beginnen (wat ik ook al aangaf).
Lijkt mij dat we het op dit punt dus gewoon eens zijn. :)
Donutje schreef:
Wil je zo vriendelijk zijn mij er buiten te laten. Volgens mij heb ik mijn excuses al aangeboden. Verwijder mijn bericht dan gewoon, dan is het probleem opgelost.
Naar mijn idee is er geen probleem hoor. :D Als jij je bericht verwijderd wil zien, kun je een tem plaatsen. Ik haal alleen aan dat die hele discussie over wel/niet fokken hier sowieso niet plaats had gevonden als je er zelf niet over begonnen was :D Wat overigs ongetwijfeld goed bedoeld was.

Hopelijk is dat nu uit de lucht. Back on topic wat mij betreft. ;)