Exterieurkennis gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Exterieurkennis gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:17

:wave: hoi!

Iemand hier die me kan helpen? :)
Dit is mijn veulen, nu bijna 2 maanden oud. Ik zou misschien met hem naar het Z-festival willen gaat (keuring voor springpaarden) Er wordt gejureerd op beweging en bouw.
Wat vinden jullie van zijn exterieur? Ik ben een echte leek op dat gebied. :o
Het gaat dus om een hengstje van 2 maanden ongeveer, springgefokt.
V. Centurio (Cassini II) Moeder is een Del Piero P&B (Heartbreaker).

Kwaliteit standfoto's is bagger, maar het was donker in de stal.

Afbeelding

Afbeelding

http://imageshack.us/photo/my-images/854/dsc09756b.jpg

Beweging (op foto 5 dagen oud):

http://imageshack.us/photo/my-images/41/dsc09576c.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/23/dsc09570r.jpg/]

Hier 1.5 maand oud.
http://imageshack.us/photo/my-images/854/img6293v12.jpg

Al bedankt om het topic te bekijken!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-05-12 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Sammie

Re: Exterieurkennis gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:47

beestje is overbouwd :D

Achterbenen zijn wat stijl., hals wat arm bespierd. (ik vind ''m in z''n geheel wat te dun eerlijk gezegd). Verder wel een correct veulen om te zien.

Ik zou gewoon gaan, toiletteren en lekker van de dag genieten :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 08:19

Bedankt voor je commentaar!!

Hihihihi, dat overbouwde tja...:D

Steil achterbeen dat zou kunnen (ben er echt niet in thuis) :o Meende altijd gehoord te hebben dat een wat rechter achterbeen bij een springpaard niet zo erg is, dan openen ze beter. Ik vind dat hij wat steil op de koten staat, maar dat zou nog bijtrekken met ouder worden?
Ben ook benieuwd naar de croupe. Die zou ook rechter mogen zijn voor een springpaard, dan zijn ze niet te knijperig vanachter bij het springen.
Arm bespierde nek is wel een beetje zo, maar dat los je met training later ook voor een deel op denk ik, maar een echte "blok" is het inderdaad niet. :) Merrie is ook heel slank gebouwd, gelukkig heb ik dan voor een zware hengst met bot gekozen, anders was het helemaal een poppetje geweest :o
Correctheid heeft hij wel, dat zei onze DA ook. Lengte ben ik ook tevreden over, korte paarden hebben meer last bij brede oxers of brede combinaties, dus lang vind ik niet erg.

Ja, ik wil heel graag gaan, enkel nog even vriendlief overtuigen, die zag het niet zo zitten... :o

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:39

Charisma schreef:
Bedankt voor je commentaar!!

Hihihihi, dat overbouwde tja...:D

Steil achterbeen dat zou kunnen (ben er echt niet in thuis) :o Meende altijd gehoord te hebben dat een wat rechter achterbeen bij een springpaard niet zo erg is, dan openen ze beter. Ik vind dat hij wat steil op de koten staat, maar dat zou nog bijtrekken met ouder worden?
Ben ook benieuwd naar de croupe. Die zou ook rechter mogen zijn voor een springpaard, dan zijn ze niet te knijperig vanachter bij het springen.
Arm bespierde nek is wel een beetje zo, maar dat los je met training later ook voor een deel op denk ik, maar een echte "blok" is het inderdaad niet. :) Merrie is ook heel slank gebouwd, gelukkig heb ik dan voor een zware hengst met bot gekozen, anders was het helemaal een poppetje geweest :o
Correctheid heeft hij wel, dat zei onze DA ook. Lengte ben ik ook tevreden over, korte paarden hebben meer last bij brede oxers of brede combinaties, dus lang vind ik niet erg.

Ja, ik wil heel graag gaan, enkel nog even vriendlief overtuigen, die zag het niet zo zitten... :o

Aan jouw commentaar te horen, heb je er zelf meer dan genoeg verstand van!
Hij heeft geen dressuurfront, het is ook een springpaard ;) en een dikke nek geeft alleen maar nadeel met rekken boven de sprong!
Ben het eens met je aanmerking op de croupe, ik vind deze ook wat "hoekig" overkomen, had wat rechter mogen zijn, het zitbeen had net wat verder naar voren mogen zitten zodat het "kiepen" wat makkelijker zou gaan. Recht achterbeen, mits niet teveel op de voorhand gebouwd is niks mis mee, overbouwde komt gewoon door de leeftijd. Ik zou het gewoon proberen, bij Z geven ze altijd leuke prijzen weg ;). Lengte is ook goed, mits ze niet in 2 of 3 stukken gebouwd zijn, de verbindingen zijn het allerbelangrijkst, bij ieder paard.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:59

Thx Sky-as!
Merrie is langs moederskant van Don Renoir dus de iets hoekerige croupe zal daarvan wel komen. Merrie staat ook meer in het dressuurmodel maar springt toch vlot een parcours van 1.30m rond :)
Het rechte achterbeen maak ik me ook niet veel zorgen over en bewegen doet hij nu al bergop, dus op de voorhand gebouwd gaat hij denk ik niet worden. Merrie en hengst zijn dat beide niet.
Vind hem wel mooi in het rechthoeksmodel staan (zover dat beoordeelbaar is met het overbouwde nu)

Vader:
Afbeelding

Moeder:
Afbeelding

Hier kan je beetje de hals/borst verbinding zien. Die vind ik wel mooi breed.
Afbeelding

Hihihi, wil het idd proberen, maar weet niet of hij voor Zangersheide wel "interessant" genoeg is. Hij heeft gen Z-hengsten in de afstamming en ze zijn nogal chauvenistisch op dat gebied :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:13

Waarom wil je naar het Z festival? Wil je hem verkopen op de Z Auction later het jaar?

Hij is lang in het achterbeen, wat stijl in de koten, de hals is niet zo mooi gevormd.
Kijk over 2 maanden nog eens hoe hij eruit ziet, denk dat hij dan al mooier is.
Als je gaat voor de punten zou ik het niet doen, puur voor het leuke kan het nooit kwaad natuurlijk.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:23

Gewoon voor de ervaring, niet voor de verkoop. Hij blijft bij mij tot hij zadelmak is en dan kijken we hoe hij ontwikkeld als springpaard.

Wat zijn de gevolgen van je bemerkingen voor zijn toekomst als springpaard? En trekken deze nog bij? (ben benieuwd naar je mening :) )

Mijn mening:
Steil in de koten is voor een springpaard niet erg vind ik, lang achterbeen tja, ik wou maat fokken, halsvorm komt wel goed, ook later in training denk ik dan.

Hij is idd nog erg dun op de foto, maar ik vind IRL dat dat heel goed meevalt, het is absoluut geen plat veulen als je erlangs staat, zit best al wel wat spier op :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:36

Die stijle koten kunnen nog wel wegtrekken, persoonlijk zie ik ze liever wat te week dan te stijl. Het geeft minder demping dus is minder prettig voor de ruiter maar belangrijker is dat het de schok bij de landing minder goed opvangt.
Dat achterbeen blijft zo, wat mij betreft geen probleem, kan ook voordelen hebben, zolang hij het been maar correct beweegt (dus niet draait in de gewrichten).
Halsvorm kan wel verbeteren, bij merrie en hengst lijkt die mooier dus ik heb goede hoop
De overgang hals-schoft is niet zo mooi, de hals-kaak aanzet is wat zwaar maar dat is meer voor het oog, daar heb je in praktijk geen last van, daar is het niet ernstig genoeg voor.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:44

Ja, ik heb er enkele gereden met weke koten en dat zit idd wel prettig :D maar voordeel in de springring zie ik er niet in. Week geeft vaak wat minder kracht in de afzet is mijn ervaring. Paps is ook vrij recht in de koot en mams ook, dat zal daar van komen vrees ik.
Hij draait niet in de gewrichten, loopt heel correct (DA heeft dat gecheckt)
Hals verbetert idd nog wel, daar ben ik van overtuigd.
Kaak aanzet idd zwaar, paps heeft dit ook vind ik :D
Schoft zit er idd hard op, maar ik vind deze wel goed gevormd. (passend zadel moeilijker misschien) Hier zie ik ook geen nadeel in qua rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:47

De schoft zelf is heel mooi hoor, hoog, loopt lang door, dat is juist een pluspunt.
Weke koten hebben ook geen voordelen, stijle koten ook niet, maar persoonlijk zou ik ze liever wat te week dan te stijl zien, dat heeft imo meer nadelen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:56

Ja, dat snap ik wel! Hopelijk zakt hij nog een beetje uit met ouder worden :) Bedankt voor je aanvulling, altijd leuk om meningen te horen! :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 11:03

Rico is nu 6 maanden oud (op foto's 5 maanden) , dus ik wou de veranderingen even laten zien met de foto's in het begin van het topic.

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu erg overbouwd, schofthoogte 1.38m, kruishoogte 1.43m.
Hij staat nog steeds recht op de benen, koten zijn wel al minder steil.
Lengte is nog steeds genoeg aanwezig.
Halsvorm is mooier geworden, wel nog vrij dun.
Kruis is hoekig voor een springpaard, maar dat is de dressuurinvloed van de mama gok ik zo.
Hals - borst aanzet is mooi breed, schoft is lang en goed ontwikkeld, minder prominent als een paar maanden geleden.
Lang en hoog op de benen (wou maat fokken).
Bewegen doet hij goed (voor een springgefokt paard).
Ook is het hele dunne ervan af, hij wordt steeds meer paard.

Meningen, mits goed onderbouwd, worden geapprecieerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:53

Heb je meer foto?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:14

Ik zal er vanavond een paar opzetten, zal een duidelijkere standfoto en frontfoto maken straks. :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:57

Hier zijn de foto's dan! :D Wel met enige vertraging.

Allereerst een poging tot standfoto's, niet makkelijk met zo'n stuiterbal naast je!

Afbeelding

Afbeelding

Dan in draf, vind het er niet heel slecht uitzien voor een springgefokt veulen :)

Afbeelding

Afbeelding

Dan 1 mooie galopfoto, was niet de bedoeling op de beton, maar meneer dacht er duidelijk anders over :)

Afbeelding

En tot slot zijn mooie koppie!

Afbeelding

Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:27

9.5 maand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding