ik wil Queen laten dekken van een Cremello hengst...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyC

ik wil Queen laten dekken van een Cremello hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:48

Hoi allemaal,
Ik zou volgend jaar Queen (bruin) willen laten dekken van een cremello kleurige hengst. Liefst een hengst die ook wat kan springen.
Dit doe ik bewust zodat ik een cremollo kleurig of een palomino kleurig veulen zou kunnen krijgen... Of een buckskin kleurig veulen.
Weet er iemand een goede hengst? en hoeveel procent kans ongeveer op welke kleur...

Anoniem

Re: ik wil Queen laten dekken van een Cremello hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:48

Hoe groot is ze, wat voor afstamming heeft ze, wat wil je verbeteren etc. etc. etc.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:52

Waarom is kleur zo belangrijk? staat bij mij altijd achteraan op het lijstje...... hoe zit het met gezondheid?, verbeteren enz?

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:13

Heb al met verschillende kleuren van hengsten gefokt, en ze geeft altijd bruin. Zelf is ze een super sterke en gezonde merrie. Ze is ondertussen 19 jaar en is nog nooit ziek of mank geweest...
Ik wil nu gewoon eens iets aparts van hengst hebben... Dat is de enige reden

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:15

Queen is zelf 1m65 ongeveer, bruin, en is een dochter van Larome x Watzmann. Ze heeft met mij internationaal gesprongen en heeft al een goedgekeurde hengst gegeven. Haar jongste merrie veulen valt ook reuze mee. Heb nu met 2 totaal verschillende hengsten gefokt (nu drachtig van haar 3de veulen) en ze heeft identieke veulens Qua bouw, en beweging... Dus dat is al goed...
maar nu wil ik eens iets aparts proberen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:20

Met welke hengsten heeft ze welke kleuren gegeven? En watvoor kleur hebben haar ouders en voorouders?

Een cremello heeft vos als basis en in principe kun je daarmee vos, bruin en zwart krijgen maar altijd met één verdunningsgen (een cremello heeft er 2 en geeft er dus altijd één door), dat worden dan dus palomino, valk en smokey black. Een dubbele verdunning kun je niet fokken omdat het veulen maar één verdunningsgen krijgt, je kunt dus geen cremello of perlino fokken.

Met jouw wensen en merrie denk ik meteen aan Cream on Top maar daarmee heb je 50% kans op een verdunning en kun je dus ook een 'gewone' bruine, vos of zwarte krijgen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:30

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:38

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 13:14

voor cream on top en voor weissgold had ik ook al gekeken... :) vind ze beiden super tof...

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 13:17

Moet eerlijk zeggen dat die Weissgold een beetje mijn voorkeur heeft... Hij is zo speciaal he... en is ook groot genoeg... En de kans op palamino of buckskin is relatief groot. Had gezien bij cream on top dat hij bij bruine merries ook vaak vos gaf of gewoon bruin...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:31

Kans op palomino of valk is niet alleen relatief groot maar 100% zeker. Als je merrie homozygoot voor zwart is dan is het 100% valk, als zij vos-drager is dan is het 50/50 palo of valk.
Vos-drager zou kunnen langs moeder's en moeder's moeder kanten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:31

Ja zoals ik al zei heb je bij een cremello of perlino gegarandeerd een veulen met een verdunning, dus ALTIJD een palomino, valk of smokey black.
Bij Cream on Top heb je 50% kans op een verdunning en 50% kans op een 'gewoon' gekleurd veulen.

Maar cream on top lijkt me in jouw geval veel intressanter qua bloedvoering en dan zou ik de mindere kans voor lief nemen maar dat is natuurlijk ook wat je zelf graag wilt.

Hoeveel veulens heb je al van de merrie en uit welke hengsten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:33

Peterina schreef:
Als je merrie homozygoot voor zwart is dan is het 100% valk, als zij vos-drager is dan is het 50/50 palo of valk.

Waarom kan het geen zwarte worden als de merrie vosgen draagt?
Dat klopt dus niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:34

Omdat de hengst Weissgold homozygoot is voor Agouti en dus altijd op zwart een valk gekleurd veulen zal geven.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:35

Moet het persé een paarden hengst zijn?
marjolein van du Bois stoeterij hebben ook een cremello van 1.48 geloof ik.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:37

anneliesdj schreef:
Ja zoals ik al zei heb je bij een cremello of perlino gegarandeerd een veulen met een verdunning, dus ALTIJD een palomino, valk of smokey black.
Bij Cream on Top heb je 50% kans op een verdunning en 50% kans op een 'gewoon' gekleurd veulen.

Maar cream on top lijkt me in jouw geval veel intressanter qua bloedvoering en dan zou ik de mindere kans voor lief nemen maar dat is natuurlijk ook wat je zelf graag wilt.

Hoeveel veulens heb je al van de merrie en uit welke hengsten?

Eigenlijk qua bloedvoering niet zoveel interessanter omdat er bijna noppes aansluiting is met die van de merrie en je zit nog altijd met het 'vreemd' bloed van ASB in de 4e generatie van een hengst die door het KWPN is afgekeurd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:38

Ayla_4Ever schreef:
Moet het persé een paarden hengst zijn?
marjolein van du Bois stoeterij hebben ook een cremello van 1.48 geloof ik.

Zoals Kelly al aangaf: Queen is een super, internationale springend WB merrie ... waarom zou je dit gaan 'verkleinen' met een pony hengst????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:39

Inderdaad een beetje zonde!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:40

Peterina schreef:
Omdat de hengst Weissgold homozygoot is voor Agouti en dus altijd op zwart een valk gekleurd veulen zal geven.

Dus zal het nooit een zwarte worden, of de merrie nu homozygoot is of niet.
Als de merrie vosfactor draagt heb je 50/50 op palomino of valk, draagt ze GEEN vos dan wordt het 100% een valk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:41

anneliesdj schreef:
Peterina schreef:

Dus zal het nooit een zwarte worden, of de merrie nu homozygoot is of niet.
Als de merrie vosfactor draagt heb je 50/50 op palomino of valk, draagt ze GEEN vos dan wordt het 100% een valk.

Zoals ik al boven melden ......

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 13:42

oei, dat moet ik eens snel opzoeken of daar ergens vos in zit. Momentje he! ga even kijken op paardenfokken.nl De vader van de moeder is vos. Volgens mij zit er wel geen zwart in.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/151931

Haar eerste veulen is van Canturano (bruin), Deze hengst is ondertussen goedgekeurd bij het AES
Haar 2 de veulen is een merrie van Cassiro (schimmel) (cassini x linaro)
En nu is ze drachtig van Concordance (vos) (concorde x Casini)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:45

Peterina schreef:
Eigenlijk qua bloedvoering niet zoveel interessanter omdat er bijna noppes aansluiting is met die van de merrie en je zit nog altijd met het 'vreemd' bloed van ASB in de 4e generatie van een hengst die door het KWPN is afgekeurd.

Dat ligt eraan wat je intressant vind.
De merrie Kaline heeft al meerdere goede springpaarden gegeven en Hollands Golden boy is ook bij het kwpn geen onbekende, waarom hij werkelijk 'afgekeurd' is valt alleen maar de speculeren.
En Weissgold is ook niet door het kwpn gekeurd dus waarom is dat een probleem?
Cream on top is Zangersheide gekeurd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:46

Peterina schreef:
Zoals ik al boven melden ......

Ow sorry ik zie het, zal het wel verkeerd gelezen hebben :=

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 13:48

Waar dat ze goedgekeurd zijn maakt mij opzich nog niet zoveel uit! Heb mijn hengst ook AES voorgebracht omdat ik bv BWP of zangersheide te duur vond...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:49

Queen is zowiezo basis zwart gewoonweg omdat zij bruin-gekleurd is. Bruin is een genetisch zwart paard met daarbij minstens een Agouti gen ... dit agouti verjaagt het kleur naar de uiteinden (benen, manen en staart) waarbij een genetisch zwart paard bruin-gekleurd wordt.

Vader van de moeder was vos, en vader van de moeder's moeder gaf ook vos-gekleurde veulens ... dus er bestaat een kans dat Queen ook vos drager is. Zal je zeker weten als haar veulen van Concordance een vos-gekleurd veulen is; zo niet dan is het nog gissen.

Omdat een cremello een vos-basis gekleurd paard is met 2x Creme allelen kan het alleen vos en creme doorgeven, maar Weissgold is ook homozygoot voor agouti (AA) en zal ook altijd 1x agouti doorgeven. Dit betekend dat hij nooit een zwart-gekleurd veulen kan geven (zwart, smokey black of smokey cream) alleen palomino of valk gekleurd veulens.