Hallo! Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn Metall x Darwin. Ze is een 3/4 zuster van de ggk hengst Paddox (komt uit dezelfde moeder). Merrie heeft reeds 5 veulens gehad, o.a. van Trento B (dressuurpaard Zweden), Vivaldi (veulenveiling Maren Kessel), Tuschinski (weinig maat) en Carlton Hill. Deze laatste was overduidelijk het beste veulen; maat, lengte, front en goed bewegen. Helaas is ze dit jaar gust. Wie wil er met me meedenken over een geschikte hengst?
Verbeterpunten: - langer voorbeen - iets meer bloed - iets meer lengte in het lichaam - hogere verzenen - draf kan krachtiger en meer gedragen
Sterke punten merrie: - veel hals - veel schoft - Zeer goede stap en draf - Goed achterbeen
Heb zelf een paar hengsten in gedachten maar houd deze nog even voor me om adviezen niet te beinvloeden.
Vorig jaar had ik haar drachtig van Chippendale, helaas is ze het vruchtje verloren na 2 maanden. Terugdekken met Chippendale is een optie maar ben bang dat hij te klein fokt. Inderdaad voeg je dan wel bloed toe. Desperado is me aanbevolen maar ben bang voor een te kort voorbeen (2x Ferro). Bon Bravour heb ik ook aan gedacht, zal er eens de afstammelingenrapportage op naslaan. Wat is jullie mening v.w.b. Davino???
Frouk
Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-12 16:01
Apache past inderdaad erg goed denk ik. Maar een hengst die zo ontzettend veel gebruikt wordt, weet ik ook niet of dat dan nog wel interessant is.
Op Chippendale krijg je dan nu wel een bepaalde korting toch??? Waarom denk je dat die te klein blijft? Hij is zelf 1.68 meen ik? Lijkt mij mooi passen
Gezien je wensen denk ik aan Zhivago. Uit de lijn van Van Helvoirt, doet het goed in de sport en is kwa type een zeer aansprekende hengsten. Zal net dat stukje 'snit' brengen wat deze merrie op papier ogenschijnlijk mist.
Eerder heb ik al veulens gehad van Vivaldi, Tuschinski (2x) Trento B, allen Krack in de afstamming. Dat was ik in mijn vraagstelling vergeten te vermelden dat ik bij voorkeur een hengst wil gebruiken met been vrije bloedvoering. Vandaar dar Zhivago voor mij afvalt.
Hoe denken jullie over Davino? Ik weet dat het achterbeen niet ideaal is maar mijn merrie heeft daarentegen een zeer goed gesteld achterbeen.
smeetjoew
Geplaatst: 10-05-12 19:00
Bon Bravour vind ik ook heel mooi passen! Voldoet aan vrijwel al je eisen. Nakomelingen lijken erg goed! Kanttekening vind ik echter wel de galoppade van de hengst.
Davino is een bloedmooie hengst! En idd vrij van het bekende bloed. Ik heb 'm tijdens de aanlevering in Stegeren gezien en toen vond ik er echt niks aan, maar hij zal ongetwijfeld heel veel verbeterd zijn!
Je kunt ook nog eens kijken naar Cupido (daddy cool x jazz). Zal niet meer lengte in het lichaam geven, maar wel veel ras, super lopen, extra galop, prachtige voorhand en goed achterbeen. http://www.youtube.com/watch?v=zRIwWSx_ ... e=youtu.be
Toch nog wat foto's gevonden van de merrie, helaas geen mooi foto's op stand.
Dees
Geplaatst: 10-05-12 20:03
Frouk schreef:
Hoe denken jullie over Davino? Ik weet dat het achterbeen niet ideaal is maar mijn merrie heeft daarentegen een zeer goed gesteld achterbeen.
Je merrie lijkt body genoeg te hebbem om deze hengst 'aan te kunnen'. Het is zelf nogal een smal gebouwde hengst. Het achterbeen zou ook mee kunnen vallen met deze merrie, die genetisch gezien sterk moet kunnen bewegen achter.
Excuses voor het niet meer reageren op de laatste adviezen, ben om gezondheidsredenen even afwezig geweest. Maar goed nu moet ik op zeer korte termijn een keuze hebben gemaakt en ikben er helaas niet uit. Heb wel een lijstje maar zou graag jullie korte reactie horen hierop. Het betreft: Bon Bravour Chippendale Desperado Wynton ....... door jullie gemotiveerd aan te vullen
Alvast bedankt, komend weekend moet ik er toch echt uit zijn.
Ik vind Bon Bravour een hele goeie voor je merrie. Bel anders gewoon even een hengstenhouder uit je buurt, die komen kijken en kunnen je zo vertellen welke goed past...
Met BB ga je op lijnteelt op Ferro. Dat zal de beenlengte aan voorzijde niet ten goede komen. Er is niets 'vrij' aan de lijnen van Wynton (Jazz) en Desperado (Vivaldi). Blijft over Chippendale
pullaar
Geplaatst: 18-05-12 20:02
En Chippendale is dan weer Lord Leatherdale x Negro ( Ferro ... ), dus ook niet "vrij" .
Dan heb ik de voorkant goed afgegrendeld maar met Lord Leatherdale zelf lever ik weer in op het achterbeen. Vresen jullie een kort voorbeen met Chippendale, ik denk dat dat wel meevalt. Ik ben eerder bang voor de maat. Hoe het er nu voorstaat denk ik dat de meest passende hengst Desperado is alhoewel ik de vrije bloedvoering dan wel moet loslaten. Deze hengst heeft denk ik alles om de minpunten van mijn merrie te verbeteren. Daarbij kan het interessant zijn een jonge hengst te gebruiken. Vorig jaar pakte het ook bijzonder goed uit met Carlton Hill. Ik heb nog een dag.... Alles adviezen/reacties zijn meer dan welkom.
Bon Bravour is gaaf, kanttekening vind ik wel de galoppade. Wel een heel aansprekend paard, heel veel ruimte in de beweging en goed karakter! Zal ook niet meer kracht toevoegen.
Chippendale heeft een beetje het Apache effect vind ik. Je denkt dat 'ie beetje splintertjes fokt, maar het tegendeel is waar. Zie er tot nu toe (heb ook een aantal 2jr van Chippendale gezien) mooie, grote paarden van. Oppassen is wel het platte kruis en de halslengte, maar dat lijkt jouw merrie goed te compenseren.
Desperado is gaaf, extra galop en mooi groot. Zal niet veel meer kracht toevoegen, maar met Metall ben je eigenlijk al wel verzekerd van een actief achterbeen. Hij heeft een super karakter, wel bijna richting flegmatiek en hij heeft een lang achterbeen.
Wynton doet het super. Heb er tot nu toe echt een paar aparte paarden van gezien! Strooit alleen een beetje met de maat en de merries moeten vaak wel genoeg lengte in het middenstuk hebben, anders worden ze wat te popperig. Wel hele fijne karakters van wat ik er tot nu toe van heb gezien.
Tja, lastige keuze! Allemaal totaal verschillende paarden! Gewoon gaan voor de hengst die je zelf ook het meest aanspreekt. Van dit rijtje spreekt Wynton mij het meest aan, maar denk dat Desperado het meest verbetert op je merrie. Mja, da's ook weer een gok, want nafok is er nog niet.
Ik zou bij Chippendale vooral bang zijn voor een ordinair groot hoofd, geloof ik.... Maar goed, dat is smaak.
Van de 4 staat ook voor mij Desperado op 1, gevolgd door Wynton. Wat is er gebeurd met je voorkeur voor Davino?
pullaar
Geplaatst: 19-05-12 09:45
Ik zou ook voor Desperado gaan, ook omdat bij jouw merrie Ferro al iets verder weg zit.
Mijn ferro merrie is hengstig aan het worden, en ben ook nog aan het twijfelen, mijn merrie lijkt op die van TS, en heb dezefde verbeterpunten. Moeilijk ....
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Geplaatst: 19-05-12 09:50
Ik zou haar dekken met Sorento. Bewezen vererver en zal waarschijnlijk ook wat meer lengte in het voorbeen geven. Ook qua karakter kan hij verbeteren want ik weet dat de zuster van deze merrie geen lieverdje was. En natuurlijk geen Jazz en Flemmingh erin.