Dekadvies gevraagd voor Dutch Boy X Lector merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuszoey

Dekadvies gevraagd voor Dutch Boy X Lector merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 09:03

Hoi hoi,

Graag wil ik jullie hulp bij de keuze voor een hengst. Merrie heeft zeer goede nakomelingen gegeven van oa Painted Black, Cocktail Time II, Chippendale.
Merrie is zelf Keur, bruin, 1,68 mtr hoog, super fijn karakter. Helaas kan ik haar eigen gangen niet meer goed beoordelen. In de loop der jaren heeft ze wat slechte tijden gekend waardoor
haar gangen niet meer al te best zijn. (bevangen geweest, hoeven verwaarloost)
Ik heb deze merrie opgehaald, ik was op zoek naar de moeder van mijn merrie en na een zoektocht ben ik bij haar uitgekomen en kreeg na enig contact te horen dat ze
weg moest. Keuze was : Of ik haalde haar op .... Of ze ging naar de slacht........ Dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.....

Veulen is voor eigen gebruik, heb al een 12-jarige dochter (cocktail time II) van haar thuis staan die ik uitbreng in het Z1.

Wat zoek ik in de hengst ??
- vergrotend fokken
- veel front
- lang voorbeen
- goede galop
- uiteraard sterk achterbeen gebruik

Foto's kun je zien als je googled op Nanuzanne...... (ik krijg ze er zelf niet op.......) bij OMHG-horses. Of op Horsetelex : Nanuzanne.

Ik zit zelf ook te denken aan oa Rhodium.

Wie oh Wie kan me helpen ?????

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:22

Hoi, ik heb fotos van de merrie gezien. Zijn er ook foto's van de merrie in beweging en/of onder het zadel?

Je zoekt een hengst die vergrotend fokt. Hoe groot zijn haar nakomelingen?

Een hengst die bij me opkomt is Charmeur. Jouw merrie komt best bloederig op mij over en ik weet niet of ze dit nafokt. Maar Charmeur zelf kan wel een scheutje gebruiken en fokt paarden die goed aan de maat zijn en opwaarts bewegen.

Een andere optie zou ik Bon Bravour kunnen vinden omdat deze kracht en lenigheid zou kunnen toevoegen. Maar om daar nog iets zekerder van te zijn moet ik betere foto's zien. Maar met Painted en Ferro breng je kracht en mogelijk dondere kleur met zich mee.

De combinatie Flemmingh met Dutchboy doet het ook altijd goed. In dat geval zou een hengst met Flemmingh scheutje erin ook wat kunnen toevoegen aan deze merrie.

Zijn er foto's van haar nakomelingen te vinden?

hoogendroog

Re: Dekadvies gevraagd voor Dutch Boy X Lector merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:28

Gisteren was bij de hengstenshow van Zwartjes een Dutchboy merrie met een veulen van Bentley, een tuiger. En dat diertje kon me toch bewegen! Soepel, super vertrekken vanaf het achterbeen, fijn door het lichaam. Mooi gemodelleerd. Die Bentley gaf hele beste veulens. Een mooi alternatief!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:43

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:38

Nee, er zijn geen foto's van Nanuzanne onder het zadel. Ze heeft een jaar of 6 geleden zo'n lichamelijke optater gehad, dat ze niet meer 100 % regelmatig kan lopen. Ook als ze op stal heeft gestaan wordt ze meteen ontzettend stijf en krijgt dikke achterbenen.
Ze heeft in haar leventje alleen gediend als fokmerrie. Ik ken haar nog als 4-jarige die het ibop had gelopen. (toen lag ze ver boven mijn budget) Het is een merrie die veel meegemaakt heeft, maar toch het vertrouwen in de mens heeft gehouden.

Ik heb haar dochter 12 jaar geleden als jaarling gekocht.

Suzanne is een zeer werkwillige merrie die makkelijk "heet" te maken is, maar die je ook heel makkelijk kunt laten "afvloeien".
Suzanne is zelf 1,72 meter, sterk achterbeen, mocht meer opwaarts gebouwd zijn en een iets moderner kruis (is nu wat hoekig), qua karakter is Suus werkwillend, meewerkend, meedenkend.... (soms heel lastig) maar wel dominant.

Ik zat zelf aan Rhodium te denken vanwege de souplesse en de moderne bouw. Hoe vinden jullie Laurano (Lauries crusador) ?? Ga je terug op zeer oud bloed, wat ook in de lijn zit.......

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:06

Zo... deze afstamming ken ik :)*

Ik heb 1 van Nanuzanne's nakomelingen in mijn bezit, Anulena, Painted Black.
Fantastisch paard onder het zadel, eerlijk, werkwillig, slim maar toch braaf. Nou ja, het paard had alleen maar pluspunten.
In de omgang kon ze wel nogal druk zijn en enorm in der bloed komen, ze kan echt niet alleen staan.

Painted Black lijkt me dus wel een aanrader op haar :j
Of Bon Bravour, zoals hier vermeld.

Foto's van de Painted Black:
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:02

Ferro bloed geeft meestal geen souplesse door..om even uit te proberen zou ik Bon Bravour wel aan willen raden..aangezien ze met Painted al een goede nakomeling heeft gegeven en BB heeft zelf verschrikkelijk veel souplesse wat hij hopelijk ook doorgeeft.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:11

Hey Joyce

Aan het kijken voor een hengst voor Nanuzanne? Duim voor je dat ze dit seizoen fijn dragend wordt.
Je wilt een nakomeling voor jezelf? Dus denk dan toch aan dressuur met een fijn betrouwbaar karakter.
Ik weet niet wat je uit wil geven aan dekgeld. Daar zitten nogal behoorlijk wat verschillen in.
En wil je bij het KWPN blijven? Of mag het ook een ander stamboek zijn?
Ik weet niet of ze wat frans staat of vererft, moet je beetje bij uitkijken met Jazz bloed
Rhodium (€800) ken je zelf aan. Zoef is dan wel wat heet, maar toch geeft Rhodium over het algemeen fijne paarden met maat en front.
Don Tango (€950) Contango x Jazz veel souplesse, zeer goede houding en balans kan bewegingstechniek en rijbaarheid verbeteren
Valdez (€750) Houston x Jazz veel souplesse en ruimte, laat zich goed bewerken, opwaartse galop
Amazing Star (€ 900) Flemmingh x Ferro ras uitstraling, expressief voorbeen .... vind het een schitterende hengst, heb hem zelf nog wel niet gebruikt :o
Bon Bravour (€ 1000) Painted Black x Chronos , schwungvolle beweging, veel ras en uitstraling, ben zelf niet zo gek met Painted Black bloed/nakomelingen
Armani (€850) United x Jazz vereft hoogbenige veulens verder wat weinig bekend
Charmeur (€1250) Florencio x Jazz veel houding, beentechniek
Easy Game (€1000) trakener, geen kwpm 1.76 Gribaldi x Schwadoneur hoogbenige hengst met ras/uitstraling
Metall (Ferro x Ramiro) € 1000
Cupdio (Daddy cool x Jazz) € 1000

Omdat je vrij bent van JFFG bloed heb je ontzettend veel mogelijkheden.
fokken = Gokken, je moet proberen de zwakkere punten te verbeteren maar ook de sterke punten te verankeren

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:24

hey hey die An !!!

Ik wist niet dat je onder deze naam op bokt zat !! Leuk !!!

Ja, Cupido : daar heb je nu zelf een geweldig voorbeeld van. Ben zeer gecharmeerd van je veulentje.

Ik heb zelf zitten denken aan Rhodium en Armani. Ze komt dalijk hier aan huis te staan. (bij buurman) dus dan kan ik haar mooi in de gaten houden.