hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:24

Hallo allemaal.

Ik zit de laatste tijd sterk te denken om mijn merrie te laten dekken.
Op mijn stal hebben ze er ervaring mee dus mocht ik het toch overwegen kan ik altijd op hun rekenen qua hulp.
Nu ben ik toch benieuwd wat de experts van mijn merrie qua bouw vinden en of er een leuke hengst voor is.
Ik wil zelf graag de sport in qua vooral dressuur en hou van paarden met karakter.
Ik ben zelf 1.63 dus het veulen moet wel tussen de 1.55/1.65 komen.
Ik heb dus geen idee wat de kleuren van haar ouders waren, wel weet ik dat haar half-broertje ook palomino is. Zij hebben dezelfde vader dus de kans dat de vader palomino is is vrij groot, of ze dit ook doorgeeft weet ik niet.

wat informatie:
Roos
7 jaar
afstammeling onbekend ook geen papieren
Quater x Nrps
Palomino
1.53

QUA bouw:
Het quater kan je goed terug vinden in haar schoft die erg breed is voor een doorsnee nrps en haar kont is hoger als haar schoft. Verder heeft ze een sterk achterbeen/werk.
Ze heeft wat iele benen al zeg ik het zelf, geen korte nek en mooi compact hoofdje.

QUA innerlijk:
Roos is een merrie met veel engerie (wel positieve engerie). Ze wil graag werken en doet ook haar best.
Ze is wel wat eenkennig, mij vertrouwd ze door en door maar zodra er een vreemde komt (bv de DA) kan die niet zomaar op haar afstappen, wil eerst altijd zegmaar 'kennis' maken.
Sensibiel paardje maar gaat ook door het vuur voor je.
Eerlijk laat ook merken waneer ze het niet leuk vind en ik heb haar 1 keer boos meegemaakt en dan laat ze niks meer toe.
Een pittige tante qua rijden dus met een eigen willetje maar wel met een gouden hart, zal je nooit wat aandoen is extra voorzichtig met kinderen.
Een gevoels merrie merkt snel wanneer iets klopt of niet. zoals met de dierenarts merkt ze snel genoeg wanneer hij met een spuit komt en wil zichzelf verdedigen omdat denkt dat hij haar pijn doet.
Heeft geen merriestreken met omgang. Is wel erg op de ruinen gesteld maar in omgang heb ik nog nooit problemen gehad.

wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding

beweegfoto's:
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... ssie-1.png
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... CN1023.jpg
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... C03899.jpg

rijfoto's:
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... os/jjj.jpg
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... 235931.jpg
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... /roosv.png
http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... oossv1.png

beweeg en rijvideo:
http://s643.photobucket.com/albums/uu15 ... ijfilm.mp4
http://s643.photobucket.com/albums/uu15 ... 8-2026.mp4

Ik hoop dat jullie wat tips hebben op welke gebieden ik haar kan verbeteren qua bouw en welke hengst het beste bij haar past, graag je mening onderbouwen zodat ik er wat van kan leren

belle_boef

Re: hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:28

Waarom niet gewoon een leuk veulen kopen in plaats van weer een papierloos veulen op de wereld te brengen?

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:31

norski schreef:
Waarom niet gewoon een leuk veulen kopen in plaats van weer een papierloos veulen op de wereld te brengen?

is dat tegenwoordig dan zo erg?
Ik ben geen handelaar of iets dergelijks en doe het puur voor de hobby, om het veulentje zelf groot te brengen en te houden? Heb de merrie ook niet als fok merrie gekocht.
Maar het lijkt me mooi om haar voorteplanten, wat misschien eenmalig?

Moet je tegenwoordig een ster merrie kopen wil je fokken?
Vind dit een beetje raar antwoord.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:32

Maar wat als jij om wat voor reden dan ook er niet meer voor kan zorgen. Dan zul je ze toch moeten verkopen, en dat valt niet mee.

En een net afgespeend veulen kun je ook zelf opvoeden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:37

@ TS: nee, je hoeft geen stermerrie te hebben (al is het wel mooi) maar als je merrie papieren heeft en het veulen zal ook papieren hebben, dan is dat wel een stuk zekerheid. Ook al is het voor jezelf.

Ik zou persoonlijk nooit met een merrie zonder papieren fokken.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:39

persoonlijk zal ik ook niet fokken met deze merrie. denk dat je dan helemaal een kruisingen warboeletje krijgt... niet naar bedoelt hoor.
ik zou een leuk veulentje kopen.
daalijk gaat de bevalling mis ofzo. zou ook zonde zijn voor je merrie en de kans is heel groot als ze een veulen heeft gehad dat het een zeik merrie word.

wij hebben er ook 1 die hebben we gekocht en daarvoor was ze vokmerrie, als die hengstig is, is er geen land mee te bezeilen zo zeikerig!
denk er dus goed over na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:45

Da's ook onzin, wij hebben vroeger ook weleens een veulen gefokt, zodat de merrie wat liever werd.

Een pismerrie is een pismerrie, daar hoeft ze geen veulen voor gehad te hebben.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:49

@malissapaard, ik ken een heleboel paarden waar mee gefokt is/word, maar ze zijn een zeik merrie of ze zijn het niet daarna verandert er niet aan.
als jou gekochte paard dat gedrag heeft had die dat ook voor dat er mee gefokt werd, alleen misschien nog minder duidelijk als het paard de eerste keer al jong gedekt is.

@ts ik zou als ik jou was goed gaan kijken naar welk ras meer jou voorkeur heeft, nrps of eventueel een kwpn hengst.
daarna gaan kijken naar de verbeter punten en gaan vergelijken, voor dat je kan dekken heb je nog een lange denk en zoek weg te gaan
en als je het veulentje toch zelf wil gaan houden vind ik dat je ook papierloos een veulentje kan fokken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:54

Even over de kans op een palomino:
In elke lichaamscel liggen strengen dna (chromosomen) in paren. Op beide strengen van zo'n paar is inofrmatie te vinden over dezelfde eigenschappen. Om geslachtscellen te krijgen wordt zo'n gewone cel gesplitst. De geslachtscellen (zaadcel bij de hengst en eicel bij de merrie) hebben dus geen paren maar enkele strengen. Jouw merrie heeft dus in haar cellen 2 strengen waar de informatie voor haar kleur op staat maar ze geeft er slechts 1 door aan het veulen. Datzelfde doet de hengst.

Jouw merrie is palomino. Dat houd in dat ze als basiskleur vos is. Daarnaast heeft ze 1 keer het verdunningsgen (dus op 1 streng van het paar). Hierdoor is ze lichter en heeft ze witte manen en staart. Als ze 2 keer het verdunningsgen zou hebben zou ze cremello zijn.

De kans dat jouw merrie het verdunningsgen voor de kleur door geeft is dus 50%

Natuurlijk is ook de hengst van invloed op de kleur. Maar als je er echt voor kiest om een veulentje te fokken uit jouw merrie dan zou ik vooral eerst kijken naar bouw en beweging van de hengst.

Misschien zou je eens bij het Royal Belgian Palomino stamboek kunnen kijken of er iets voor je bij is?
http://www.royalbelgianpalomino.be/

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:29

@melissapaarden dit vind ik geen reden om niet te dekken.
@Luf_Midnight : Ik heb de voorkeur tussen nrps en kwpn de kwpn'er.
Ik heb al een beetje haar bouw aangeven en foto's waarop ik hoop dat mensen een beetje haar + en - punten zien en me hierop kunnen wijzen en wat daaraan verbeterd kan worden.
Uiteraad is 1 van de verbeterpunten haar kont aangezien het toch wel nadelen geeft dat deze hoger ligt.
Ik zoek een wat sterker gebouwde hengst. Haar front vind ik mooi ook qua nek en hoofd.
Qua beweging mag er wel wat meer knieactie komen. Ze heeft wel sterke achterbenen wat ook toepasselijk is bij een quater.
Het quater mag er van mij iets meer uit en het dressuurpaard wat meer in.
@Malenka bedankt voor de uitleg!
Ik hoef niet persee een palomino, is wel leuk maar op kleur kan je niet rijden.
Ik hou alleen niet zo van bruin. Ik weet niet hoe groot deze kans is?
Heb weinig kennis over kleur. dus welke kleuren er uit zou komen bij bv. een bruine hengst of juist een vos?
Je link doet het bij mij niet

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:55

Bij een voshengst in combinatie met jouw merrie heb je geen kans op een bruin veulen. Bij een bruine hengst wel. Dat komt omdat bruin (eigenlijk zwart met agouti) dominant is over vos. Als een paard beide genen bij zich draagt zal hij er altijd bruin uitzien.

Maar hoeveel kans je op een bruin veulen hebt bij een bruine hengst is afhankelijk van welke kleurmogelijkheden hij op de dna-strengen heeft liggen. Dat is niet voor elke bruine hetzelfde. Als het paard een streng heeft voor bruin (zwart met agouti) en een voor vos dan is het paard voor het oog bruin. Maar kan hij dus ook het vos gen doorgeven. Als een van de ouders van de bruine hengst een vos is dan weet je zeker dat de hengst ook het vos-gen op een van de strengen heeft. Dan is de kans dus 50% dat hij vos door geeft en 50% dat hij bruin door geeft aan het veulen.

Als de hengst op beide strengen het gen voor de kleur bruin heeft dan krijgt het veulen van jouw merrie zeker het bruine gen. Maar zelfs als de hengst een bruin gen geeft aan het veulen dan heb je met jouw merrie nog steeds 50% kans dat zij het verdunningsgen doorgeeft. Dan zou je dus een valk/buckskin veulen krijgen.

Vos = altijd vos + vos
Bruin = bruin + bruin of bruin + vos
Palomino = altijd vos + vos met verdunning
Valk = bruin + vos met verdunning of bruin + bruin met verdunning of vos + bruin met verdunning

Kun jij nu zelf een rijtje maken met percentages voor de volgende hengsten in combinatie met jouw merrie?
1) hengst met 2 keer het gen voor bruin
2) hengst met 1 keer het gen voor bruin en 1 gen voor vos

(Voor de kenners: we laten 'puur' zwart hier even buiten beschouwing.)

EDIT: en eigenlijk zou je voor verdunning eigenlijk creme moeten lezen omdat er ook andere verdunningen zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:04

Fokken met een kruising heb ik geen bezwaren tegen, maar als de ouders ook onbekend zijn is het kiezen van een passende hengst erg lastig. Je hebt nl geen zicht op wat voor bouw er uit kan rollen en je zit vrijwel vast aan een niet quarter of nrps ivm mogelijke problemen door inteelt. Ik zou dus liefst eerst willen proberen info over de ouders te krijgen. Staat de eerste eigenaar misschien in het paspoort?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:26

Sorry maar hier ga je nooit een dressuurpaard uit fokken..je kan wel zoeken naar een hengst die z'n type sterk doorgeeft..maar het quarter fok je er niet zomaar uit..je kan er dus vrijwel op rekenen dat je zowiezo een paard fokt met "die kont" en een op de kop bouw..

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:55

tamary schreef:
Fokken met een kruising heb ik geen bezwaren tegen, maar als de ouders ook onbekend zijn is het kiezen van een passende hengst erg lastig. Je hebt nl geen zicht op wat voor bouw er uit kan rollen en je zit vrijwel vast aan een niet quarter of nrps ivm mogelijke problemen door inteelt. Ik zou dus liefst eerst willen proberen info over de ouders te krijgen. Staat de eerste eigenaar misschien in het paspoort?

Ja die is ook eens langs geweest.
Als ik het me goed herinder hebben ze nrps en arabieren merries bij een qauter hengst gezet en hier zijn veulens uit gekomen.
Deze fokker is toen overleden en via via zijn de veulens bij een handelaar gekomen. Daar hebben ze pas een paspoort gekregen. Vanaf dat punt weet ik alls van haar verleden.
Ik heb dus al behoorlijk wat doorgespit in haar verleden maar verder kom ik niet.
Contact met de halfbroer van mijn paard heb ik ook maar die komt ook niet verder.
@elisa2 ik verwacht ook heus niet dat er toltias uitkomt.
Omdat ik zelf erg van de dressuur ben wil ik haar op dat punt verbeteren.
Ik ben ook geen ruiter die in de hogere sport wil
@melenka dankjewel! Nu begrijp ik het :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:00

Oke..maar denk goed na..je weet gewoon niet wat er uit gaat komen dit soort paardjes hebben geen hele goede vooruitzichten als ze in de handel komen.{je weet nooit hoe dingen lopen} Het is een risico voor je merrie..die kun je ook kwijtraken..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:30

norski schreef:
Maar wat als jij om wat voor reden dan ook er niet meer voor kan zorgen. Dan zul je ze toch moeten verkopen, en dat valt niet mee.

En een net afgespeend veulen kun je ook zelf opvoeden ;)

Dat is toch anders dan een veulen van je eigen merrie.
Een vriendin van mij had al heel lang een papierloze merrie waarmee ze emotioneel heel sterke band had. Op hogere leeftijd is de merrie door een goede hengst gedekt en daar is een knap veulen uit gekomen. De merrie is ondertussen helaas overleden en mijn vriendin is nu dolblij dat ze nog haar nakomeling heeft. Ook dit paard zal altijd in de familie blijven.

Zo heeft iedereen persoonlijk zijn / haar eigen redenen om een veulentje te fokken. De een wil een goed sportpaard fokken, een ander wil er geld aan verdienen en weer een ander wil graag een nakomeling van de eigen merrie. En het zijn niet per definitie de sportpaarden die hun leven lang bij een goede baas lekker in de wei doorbrengen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:28

Ook ik zeg: koop een leuk veulen wat je aanspreekt :)

De markt is momenteel erg slecht en je weet nooit hoe het gaat. Fokken voor eigen gebruik is leuk, totdat je het niet meer kunt financieren. Dat kan altijd gebeuren. Op dit moment staan er legio paarden te koop. Je bent dan waarschijnlijk nog goedkoper uit dan wanneer je deze merrie laat dekken. En nog een belangrijker voordeel: je weet wat je krijgt!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:59

Ik zeg je niet wat je moet doen. Maar ik zou er inderdaad wel heel goed over nadenken. Zoals Pletje123 al schrijft weet je als je een veulen koopt wat je krijgt. Wat het dan als 3 jarige is moet je nog afwachten. Maar je weet bijvoorbeeld dat je geen bruine hebt. ;)
Nog belangrijker is het om te kijken naar de risico's die je met je merrie neemt. Je wilt een veulen van haar omdat ze je zo dierbaar is. Maar heb je ook al eens naar de risico's gekeken die dracht en bevalling met zich meebrengen? De kans dat het veulen een verbeterde versie van je merrie wordt is daarbij ook nog eens heel klein.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je een veulen wilt fokken van je eigen merrie. En mocht je de beslissing nemen dit ook te doen dan wens ik jullie heel veel geluk en plezier toe. Maar denk er eerst goed over na.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:18

Dus je hebt voorkeur voor een KWPN'er?

De merrie is nogal stevig, mooi dier hoor. Dus je wil verder in de dressuur?
Zet er een Lusitano op, groot model maar niet te zwaar. Niet te Baroque..... er is een verschil. Ik ken in Nederland geen fokkers maar wie zoekt die vindt.... zowiso is het een verassing wat eruit komt.... Maar ik zou voor een Luso gaan of voor een grote maat Arabier........
Moet je even goed overnadenken welk type je wil :). Maar geen KWPN..... teveel verschillen lijkt mij....

Een mix is leuk- ik heb een KWPN-Lusitano, ook een dochtertje uit mijn paard genomen. Ben ik heel blijf mee en het resultaat mag er zijn. Jij doet gewoon wat jij wil, je zal zelf wel weten dat het financieel duurder wordt en dubbel zoveel werk.....:)

Groetjes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:01

Als het veulen dressuurpaard moet worden dan moet je er geen Lusitano op zetten. Niet dat Lusitano's geen goede dressuurpaarden kunnen zijn maar op dit diertje gaat een Lusitano de croupe vorm en de schouder niet verbeteren.
Ik zou een hengst met een zeer goede schouder, croupevorm, maat en lengte in het lijf nemen.

Maar ik ga ook met de andere mee, verstandiger is het om niet te fokken.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:46

ik denk dat een Luso het mooiste resultaat zou geven en geen KWPN'er.
Uiteindelijk wil de TS een beter paardje via haar merrie...... het zou een bijdrage zijn als je kijkt naar de merrie, enkel mits de hengst grote veulens doorgeeft. Dit valt altijd op te zoeken......

Dressuurpaardje van maken? Tja waarom niet? Daarvoor hoeft ze niet Europees kampioen te willen bereiken met dit toekomstig veulen maar dressuur is training en elk paard kan er wat van, mits de trainer-ruiter het ook wil....

Ze heeft der merrie en wil er een veulen van. Punt. Snap niet waarom iedereen erzo tegen is aangezien het veulentje helemaal de verkoop niet ingaat?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:51

oke, je vraag om advies, dus ik geef het je. of je er wat mee doet is het 2e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:55

Balada schreef:
ik denk dat een Luso het mooiste resultaat zou geven en geen KWPN'er.
Uiteindelijk wil de TS een beter paardje via haar merrie...... het zou een bijdrage zijn als je kijkt naar de merrie, enkel mits de hengst grote veulens doorgeeft. Dit valt altijd op te zoeken......

Dressuurpaardje van maken? Tja waarom niet? Daarvoor hoeft ze niet Europees kampioen te willen bereiken met dit toekomstig veulen maar dressuur is training en elk paard kan er wat van, mits de trainer-ruiter het ook wil....

Ze heeft der merrie en wil er een veulen van. Punt. Snap niet waarom iedereen erzo tegen is aangezien het veulentje helemaal de verkoop niet ingaat?

Nou, punt is dat de meeste paarden iets duurder zijn in het onderhoud dan de gemiddelde kat, en ook meer ruimte nodig hebben, en dat kan je nú wel hebben, maar heb je dat over 10 jaar nog? En dan heeft het beest met een beetje geluk nog 20 jaar.......

Dan kun je er dus beter een fokken die eventueel verkoopbaar is, dan een papierloos vuilnisbakkie. Niet dat die niet schattig is, maar mensen betalen niks voor schattig. En dan heb je voor de slacht gefokt....... van je eigen merrie....... weet je hoe kloten dat is?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:57

Yamcha schreef:
Ik zou persoonlijk nooit met een merrie zonder papieren fokken.

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand een veulen wil van haar eigenste merrie om te houden. Als je je geld verdient in de paardenhandel/fok zie ik wel bezwaren, maar dit lijkt me hier niet van toepassing.

En nee je weet nooit hoe het loopt, maar dat weet je met niks in het leven.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:58

Pff jee zeg..wat doen er mensen moeilijk over afstamming en alles.

Een kruising kan juist goed een dressuur of springpaard worden omdat je de "slechte" eigenschappen van het ras een beetje kan compenseren met een ander ras dat daar juist wel potentie voor heeft.
Ik heb geen idee welke hengst je er op moet zetten.. Iig succes!!