Opzoek naar een hengst voor mijn Merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine_1994

Opzoek naar een hengst voor mijn Merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:37

Hallo allemaal.

Ben opzoek naar de perfecte hengst voor mijn merrie.
ken jij de perfecte hengst of weet jij er gewoon veel vanaf? Antwoord of Bp me.
Mijn verhaal.

Afbeelding
Dit is Ofcourse (Corleone x Orthos )
Ze is een 15 bijna 16 jaar jonge KWPN Merrie.
Donkerbruin met een super mooie tekening.
Schofthoogte 1.70

Sinds 2011 is er r.v artrose geconstateerd in het kroongewricht.
Ze is heel lang kreupel geweest en met de juiste middelen zoals speciale beslag en artrose remmers gaat het nu goed.
Ik wil haar absoluut nog niet kwijt. maar als ze weer flink achteruit gaat en valt niet meer te helpen ben ik niet egoïstisch en maak ik de keuze wat het beste voor haar is.
Gelukkig zijn we nog lang niet zo ver.
Ik heb wel weer wat gereden maar ze was niet zo fit.
Ik wacht tot de zomer aanbreekt en ze hele dagen heerlijk buiten staat zodat haar gewrichten warm zijn.
Mevrouw kan goed door pijn heen lopen zonder ook maar wat te laten merken.

Ofcourse heeft 1 Nakomeling Wild River ( Riverman x Corleone )
Afbeelding
Linkst Ofcourse< >rechts Wild river

Ik heb besloten aangezien er geen verdere fok is Ofcourse te laten dekken!
Want echt zo'n paardje als haar is er geen ander!
Ze is een heerlijke pittige tante! maar met de jaren echt een vriendin en mijn maatje voor het leven!
En omdat Ofcourse een super karakter, een super mooi hoofd (kleinste maat full), met vreemde oortjes(scheef) en een mooi bouw heeft.
dat als de tijd aankomt zij nogmaals moeder mocht wezen en ik een kindje van haar bij me hou.

Afbeelding

In verdere afstamming van de ouders zit geen artrose (zover is het niet bekent). en ik weet dat het erfelijk kan zijn.
Maar het veulen is niet voor de verkoop maar voor mijzelf!

Afbeelding
Ofcourse haar vader Corleone.

Ik ben opzoek naar een donkerbruine Kwpn hengst van rond de 1.70 die groot fokt!
mag met kol maar zonder bles. mag witte voetjes hebben.
Het hoeft van mij niet een paard te zijn die al hoog in de sport loopt.
het mag ook een nakomeling zijn van een bekend paard of bekende bloedlijn.
Er moet een goede afstamming achter zitten zonder erfelijke ziektes.
De hengst moet een koel karakter hebben en wel 1 waarvan je denkt die springt er uit.
1tje die al wat nakomelingen heeft.
Iemand enig idee? wat een super hengst is?

Afbeelding
Zardando ( Tango x Gribaldi x Contango )
Dit is het soort paard wat ik zoek. met een super afstamming, maar een duur paardje.
Hieronder een foto van een nakomeling van Zardando

Afbeelding
Dit is Everything ( Zardando x Future x Houston ) een zoon van Zardando zoals je kunt zien en al gelezen hebt :D
mijn voorkeur gaat naar hem *D maar hij is net of nog geen 3 jaar jong en word volgens mij nog niet gebruikt voor de fok... ;(

Nog wat foto's van de hengst Everything.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie meningen en voorkeur voor bepaalde hengsten.
Alvast bedankt. <3

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:53

Waarom dek je dan niet met Zardando? Die is niet duur en hij schijnt goede karakter door te fokken. Als je het dekgeld van Zardando al duur vind kun je het beter maar laten. Die zit qua KWPN in de goedkoopste klasse!

Wees er wel zeker van dat deze artrose niet erfelijk is. Ookal is het veulen dan voor jezelf, het is zowel voor jezelf als voor het paard zonde als ze straks 4 of 5 is en je hebt nummer twee staan met artrose.

MariekeA

Re: Opzoek naar een hengst voor mijn Merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:03

De merrie loopt goed door pijn heen??? Moet je dat willen dan??
Wat als de merrie drachtig is en er ineens wel last van krijgt??

Als het een koude winter is (kou verergert de pijn van artrose) en de merrie heeft allemaal extra gewicht door het veulen??

Voor jezelf of niet, ik vind dit onverantwoord.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:47

Misschien eerst met je dierenarts overleggen voor wat betreft dracht en erfelijkheid.
En ik denk dat Sammie je een goed advies geeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:01

Ik zou ook even met je DA overleggen,sommige artrose is erfelijk en sommige niet..en idd je merrie moet het extra gewicht ook aan kunnen,want daar zal ze vooral in de winter last van hebben.En voor het geld wat je kwijt bent met fokken kun je ook een leuk jong paard kopen die aan je wensen voldoet.{met een rontgenologische keuring erbij}
Ik denk dat je nooit moet fokken met een extra risico op beenproblemen,ookal is het veulen voor jezelf..

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:36

Als je merrie artrose heeft kun je niet met haar fokken. Het kan natuurlijk wel, maar de gevolgen daarvan zijn niet bepaald gunstig. Atrose kan versterkt worden door dracht. Een drachtige merrie krijgt tijdens de dracht periode een andere botstructuur. Jou'n merrie zal juist vele malen meer last krijgen van haar atrose, dit is wetenschappelijk bewezen. Vraag je DA voor advies en ook vooral wat Artrose met je merrie doet tijdens de dracht. Denk ook na dat de artrose na de bevalling van je merrie dus ernsitger is dan daarvoor. Denk ook na dat je merrie wellicht niet meer volledig hiervan hersteld, of dat ze het einde van haar dracht niet zal halen.