Ik heb een merrie van zuidhorn die 1.62 groot is en haar voorbenen zijn wat korter als haar achterbenen, de heeft een vrij korte nok een een relatief groot hoofd. Ze is eigelijk totaal spring gefokt, maar ik heb er ook altijd leuk dressuur wedstrijden mee kunnen rijden. Ze loop wel met knie actie en heeft voldoende achterbeen gebruik. Ze is alleen echt moeilijk aan de teugel te rijden door haar korte nek en heeft een lui karakter.
Ze is nu qua rijden met pensioen en het lijkt ons super om er een veulen bij te fokken. Ze is vroeger ook fokmerrie geweest en schijnt hele goede (spring) nakomelingen te hebben gehad.
Ik heb alleen geen idee wat voor hengst het beste past bij ons paard. Aan gezien ze maar 1.62 is zou het fijn zijn dat de hengst grootramigheid door fokt en de bles en sokken die ze heeft vind ik heel leuk, tuurlijk is het moeilijk te bepalen hoe het veulen eruit gaat zien maar het zou leuk zijn als het veulen ook vier sokken zou hebben. En ze heeft dus weinig looplust dit zou ook fijn zijn als het veulen wel looplust heeft. Ik wil het zelf zadel mak gaan maken, dus het moet en een dressuur paard worden.
Heeft iemand enige idee welke hengst het beste is?
bretton woods? Armani? Johnson? Jazz? ... etc?