Fokavies voor Rubiquil x Flemmingh

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isjaa

Fokavies voor Rubiquil x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:05

Hallo allemaal,

Ik wil dit jaar of anders volgend jaar mijn merrie laten dekken door een kwpn goedgekeurde hengst. Graag hoor ik van jullie adviezen en waarom jullie deze hengst aanraden.

Merrie is 1.64 cm hoog haar afstammelingen is: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=89218. Momenteel M1 geklasseerd. Het veulen zou voor eigen gebruik zijn.

Wat ik zoek in een hengst is:

- vergrotend fokken
- veel front
- lang voorbeen
- goede galop
- uiteraard sterk achterbeen gebruik

De merrie zelf is wat vlak in haar galop, heeft een kort voorbeen, te weining front en ik zou graag een hengst hebben die groot doorfokt. Ze is in de omgang superbraaf. Tijdens het rijden is ze braaf maar ze kan erg driftig zijn en daardoor gaan drammen, ze is absoluut voorwaarts.

Ik heb zelf al heel wat hengsten bekeken maar ik ben eerst eens benieuwd welke hengsten jullie in gedachten zouden hebben. Foto's zal ik proberen morgen te maken en hier te plaatsen. Want ik vind het moeilijk om mijn eigen merrie kritisch te bekijken.

Bedankt!

smeetjoew

Re: Fokavies voor Rubiquil x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:33

Desperado (Vivaldi x Havidoff x Ferro) lijkt me wel een mooie combinatie, op basis van je uitleg (paar foto's van je merrie erbij is vaak wel wat handiger). Paard met een enorme galop, maat en formaat, naar mijn weten een heel prettig karakter en een rijke voorhand.
Echter wel een hele jonge hengst....

Afbeelding

Afbeelding

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:41

Desperado is zeker een mooie hengst! Een jonge hengst zou ik wel aandurven. Alleen heb ik dan wel te maken met lijnenteelt Flemmingh. Dat houdt me wat tegen... Wat is daar je gedachten over? Wat betreft lijnenteelt/fokken ben ik een leek. Vandaar dat ik o.a. op deze manier zoveel mogelijk kennis wil opdoen!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:47

Daar heb je gelijk in, dat was me nog niet opgevallen. In dit geval zit Flemmingh nog achter Krack, dus het zou in die mate mijn inziens niet zo kwaad kunnen. Persoonlijk heb ik zo min mogelijk Flemmingh bloed in een paard :D maar deze hengst voldoet op zoveel fronten aan je verbeterpunten, dat ik enige lijnenteelt in deze mate geen probleem zou vinden.
Er zijn namelijk niet zoveel grote cq vergrotende hengsten met rijke voorhand en goede galop te vinden die ook een goed achterbeen hebben.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:12

Ik heb wel als advies Charmeur (Florencio x Jazz) van de fokker die ook mijn merrie gefokt heeft gekregen. Theoretisch zou het misschien wel leuk kunnen uitpakken, alleen ben ik zelf nog niet direct gecharmeerd ;) van deze hengst.

Desperado heb ik zeker in gedachten en inderdaad ik heb over zijn karakter goede verhalen gehoord. Karakter is natuurlijk niet onbelangrijk!

Al zat ik zelf ook nog aan Tango te denken...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:14

Tango vind ik een fijne hengst, hebben we ook twee keer gebruikt bij onze merrie. Fokt alleen wel erg degelijk dus een rassige/bloederige merrie is wel genoodzaakt. Nakomelingen missen vaak een beetje 'het gouden randje' als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ook een hengst met een mooie voorhand en een goed achterbeen. Hengst is alleen wel enorm steil gekoot, da's wel een aandachtspunt.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:28

Merrie zou best wat meer bot mogen hebben. Haar hoeven zijn mooi rond gevormd, kootstand lijkt me normaal, daardoor ben ik voor dat steil gekoot niet zo bang. Alleen kan Tango wel degelijke paarden fokken...

Hengsten die mijn aandacht trekken en vergrotend zouden moeten fokken:

Charmeur (Florencio x Tango
Bojengel (uptown x Gribaldi)
Bon Bravour (Painted Black x Chronos)
Bretton Woods (Johnson x De niro) lijnenteelt flemmingh
Bristol (Jazz x Goodtimes)
Desperado (Vivaldi x Havidoff) lijnenteelt flemmingh
Lord Leatherdale (Lord Loxley x Farrago)
Rhodium (Ferro x G. Ramiro Z)
Rousseau (Ferro x Roemer)
Santano (Sandro Hit x Silvano N)
Westpoint (Jazz x Michelangelo)
Tango (jazz x contango)

Heeft iemand daar nog adviezen over ten opzichte van hetgeen ik wil verbeteren in mijn merrie?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:28

Rousseau is interessant omdat je dan lijnenteelt hebt op dat Roemer bloed. Zou van lijnenteelt met Flemmingh wat afstappen als je kan. Eerder combineren met Donnerhall bloed of Florestan bloed.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:18

Ik dacht dat de nakomelingen van Donnerhall (bijv. Voice en de Niro) niet vergrotend fokken. Ze bewegen wel super! De moeder van mijn merrie fokt niet groot door, dus ik wil wel graag een hengst die echt vergroot. Dit zou trouwens het eerste veulen worden, dus ik weet niet wat mijn merrie zelf doorfokt.

Florencio fokt gemiddeld dacht ik ook niet vergrotend door... (m.u.v. Charmeur) Heb je nog andere hengsten van Florestan in gedachten?

Inderdaad lijnenteelt met Flemmingh lijkt me ook niet zo'n goed idee. Ik wilde even weten hoe een ander hier over zou denken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:16

Ik zie toch weinig kleine Donnerhall nazaten. Ze zitten toch bijna allemaal op 1.70m. 1.64 is trouwens een normale maat vind ik. Persoonlijk heb ik liever zo een dan een van 1.70 of meer. Uit mijn Rubiquil merrie is er een veulen geboren met Dreamcatcher. Erg lief, goed bewegen met een krachtige achterhand. Was langbeniger dan haar moeder. Weet alleen niet hoe het diertje er nu uit ziet. Heb het niet meer gezien sinds ze op 2 jarige leeftijd bij ons is vertrokken.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:23

Laatst bijgewerkt door Isjaa op 21-02-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:26

Als je Vivaldi interessant vind, maar je wilt wat Flemminghbloed vermijden, maar een beetje de richting op zoeken van Desperado, waarom dan niet Havidoff naar voren halen? (Aangezien die uit een Havidoffmoeder komt) Alleen Rubiquill zit daar dan nog tussen, en neemt daar ook nog mooi wat van Rubinstein van mee (topbloed).

Havidoff is bewezen, geeft fijne bewegers. VAder Clavecimbel leeft helaasl al een tijd niet meer, maar man wat een hengst......

Ik zou voor een hengst gaan waarvan je weet wat hij vereft. Die jonge hengsten kunnen wel laten zien wat ze hun mogelijkheden zijn, MAAR............ wat geven ze daarvan door?

Ik weet dat je wat Havidoff betreft niet erg modebewust bent, maar wél kwaliteitsbewust. ;)

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:08

Leuke inbreng +:)+

Waar staat deze hengst er dekking? Niet meer bij van Bommel...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:57

Isjaa schreef:
Leuke inbreng +:)+

Waar staat deze hengst er dekking? Niet meer bij van Bommel...

Daar zeg je wat. Ik heb gezocht bij het kwpn en daar staat bij zijn status wel "beschikbaar". Maar wel vreemd dat nergens vermeld staat wáár. Ik heb ook nooit vernomen dat hij overleden is, dus hij moet er nog zijn. Misschien moet je het eens vragen bij het kwpn.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:45

Ja, inderdaad zal het eens navragen.

Wat vinden jullie van Charmeur (florencio x Jazz) op deze merrie?

Hij zou maat kunnen doorfokken. Al is hij op het moment behoorlijk populair het dekgeld zal ook wel steeds duurder worden... Vorig jaar zijn zeker zijn eerste nakomelingen geboren?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:01

Charmeur zou veel massa kunnen toevoegen, en dat heeft de merrie mijns inziens niet nodig.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:07

Deze merrie is een laatbloeier, dit jaar wordt ze 7 jaar en ik ben blij dat ze nu eindelijk wat massa heeft. Ze was daarvoor best iel. Ze staat nu goed gevuld misschien geeft dat ook wel een vertekenend beeld. Dus de hengst mag best wat massa hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:33

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:36

foto's plaatsen geeft een beter beeld.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:37

Enkele posts boven je staan wat foto's van de merrie in link.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:52

Smeetjoew bedankt. Had ik over t hoofd gezien. Nu ik er wel naar gekeken heb ben ik benieuwd waarom TS met deze merrie wil fokken.
Is het om in de fokkerij iets te bereiken? Of gewon een leuk paard erbij waar je later plezierig mee kunt rondrijden?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:15

Dees schreef:
Havidoff zelf is in 2010 overleden.

Wellicht interessant als je de Havidoff-hoek in denkt:
http://www.deijzerenman.com/hengsten/61

Dat wist ik niet, wat jammer zeg. De hengst hierboven komt uit leuke moederlijn: havidoff x Doruto. En Donnerhall erin is ook héél leuk.
deze hengst lijkt op Havidoff.

Isjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:51

Veulen is voor eigen gebruik, wel om fanatiek wedstrijden mee te gaan rijden.

Ik mis alleen een beetje waarom jullie deze hengsten adviseren?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:07

Isjaa schreef:
Veulen is voor eigen gebruik

There is no such thing ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:14

Dat die merrie driftig wordt begrijp ik wel. Ze heeft hele bolle lendenen waardoor buigen lastig is. Ik zou dus in ieder geval een hengst nemen met een hele correcte rug.