hengst voor mijn KWPN merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

hengst voor mijn KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:39

Op dit moment is mijn merrie drachtig van Rousseau.
Ik weet op dit moment nog niet of ik nog met haar wil fokken, wil na dit veulen sowieso even kijken of ik nog wat in de sport met haar kan bereiken. En dan over een paar jaar als ze met pensioen kan, misschien weer een veulentje eruit halen.
Aan de andere kant kijk ik ook eerst even dit veulen af. Ik heb wel besloten dat als het een goed veulen is, dat ik mijn merrie laat PROKken (ze is natuurlijk wel al 13 jaar, wat voor een PROK keuring iets aan de late kant is). Mocht het een matig tot slecht veulen zijn, dan fok ik niet meer met mijn merrie. (het veulen is overigens wel bedoeld voor mezelf)

Ze is een Hemmingway x Bustron x Bentley (Jacoba-stam, merrielijn 39, fokfamilie 230, zie paardenfokken: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=349169 )
Is pas laat zadelmak gemaakt i.v.m. veulens. Is in een jaar tijd naar het M gegaan, en ik moet heel eerlijk zijn, ik was nog niet ambitieus genoeg om serieus door te rijden en trainen. Maar ze toont zeker aanleg voor meer.
Wij zijn op een keuring geweest, Exterieur kreeg ze 70 of 75 punten voor (weet het niet meer), dus sterwaardig qua exterieur.
Op beweging kwam ze iets te kort, en ik moet toegeven, ze had een slechte dag :Y) ....ik weet zeker, dat als ze zichzelf iets beter had getoond dat ze zeker ster was geworden. (de voorbrenger, toch wel een zeer bekende in deze wereld, zei zelfs tegen me dat hij twijfelde of ze ster zou worden, terwijl ik al wist dat ze zich niet genoeg toonde, daarbij is haar lijn niet zo bijster interessant dat dat een reden geweest zou zijn om haar het voordeel van de twijfel te geven, hier was ik het ook helemaal mee eens en ik vond dat ze zeer netjes gescoord is)
Merrie is 1.67 groot, wil een hengst die zeker niet verkleind.
Ze heeft een apart karakter, vrij eenkennig, maar wel in de omgang het braafste paard van stal. Stap is zeer goed. Draf is redelijk, met een voldoende sterk achterbeen, zou misschien iets vlugger kunnen zijn, maar het “piaffe” knopje zit er wel in, hierin is ze dan wel vlug genoeg. Vanuit de schouder zou ze met iets meer ruimte kunnen bewegen. Galop is ook voldoende, zou nog wel wat mogen verbeteren.
Uit de eerdere veulens die ze gehad heeft kan ik geen conclusies trekken, deze waren springgefokt en niet terug te vinden (haar vorige eigenaar, die ermee gefokt heeft, heeft ook haar moeder nog en nakomelingen, maar volgens mij doet hij niks anders als alleen fokken want geen van allen is ooit op een keuring of wedstrijd geweest)

Hieronder wat foto’s van de merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goede punten merrie:
- veel uitstraling
- mooi front (werd ze op de keuring ook voor geprezen)
- sterk achterbeen (zou wel iets vlugger mogen)
- "piaffe" knopje
- werkwillig karakter (rustig maar heet te krijgen)
- hals is vrij verticaal (ondanks dat er toch springbloed achter zit)

Verbeterpunten:
-Ik zou zeker niet kleiner willen fokken (vind rond de 1.70 mooie maat voor een dressuurpaard)
-Zou wat meer schoudervrijheid willen zien (met een licht "knietje" maar graag weer niet zo hectisch als Tuschinski of Trento B)
-achterbeen zou iets vlugger mogen, is zeker sterk genoeg
- ik hou van paarden met "body" (heeft mijn merrie ook ruim voldoende, maar wil zeker niet minder)
- Front moet ook zeker niet verminderen
- Galop mag wat beter
- Haar rug is wat richting week, dus de lijn van flemmingh/krack c ben ik wat voorzichtig mee, al ben ik van mening dat een wat weke rug altijd beter is als een strakke rug!

Verder wil ik een eerlijk paard qua karakter. Eenkennig, vlug maakt allemaal niks uit, maar ik hoef geen staker of 1 die je afschiet als je erop gaat zitten.
Ik wil gerust een buitenrit kunnen maken (hoeft echt niet bomproof te zijn, heter etc. is geen probleem).

Ik ben ontzettend benieuwd waar jullie mee komen.

74Joanna

Re: hengst voor mijn KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:59

Aansprekend paard(je). Waarom heb je voor Rousseau gekozen als ik mag vragen? (interesse).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:08

Ja dat is een goede, ik wilde ten eerste zeker niet kleiner fokken. Ik had namelijk meerdere hengsten op mijn lijstje staan, waaronder Oscar, Johnson, negro, Royal Dance.
Deze zijn allemaal afgevallen om bepaalde redenen. Oscar en Johnson fokken wat wisselend in maat, waarbij Johnson ook niet het allergezondst fokt naar wat ik begrepen heb. Negro, geweldig paard, maar dan moet je wel een heel hoogbenige merrie hebben, anders heb je kans op een duikboot.
Royal Dance, komen wel brave en grote paarden van, maar mist net "iets".
Rousseau kon voor mij maat en lijf toevoegen, stap en galop. Draf misschien niet enorm veel, maar draf is iets wat je met training kunt verbeteren. ik heb toen der tijd op paardenfokken wat ingevuld wat ik wil verbeteren bij mijn merrie, dus absoluut geen weke rug, mooi front, maat, dragende draf (geen duwende) en zo nog een hoop dingen. Rousseau stond toen ook op het lijstje en toen heb ik op de site van het KWPN zijn fokwaarden e.d. opgezocht en die stonden me allemaal wel aan. Op internet en youtube wat filmpjes gaan zoeken.
Daarnaast heb ik in mijn directe omgeving wat Rousseau's rondlopen die me erg aanspreken.
Hij heeft hele gunstige dekvoorwaarden, wat zeker voor een eerste veulen (dressuurrichting) geen slechte zet is. Ik had wel gelijk Totilas (bij wijze van) kunnen pakken, maar ik weet nog helemaal niet wat mijn merrie doorgeeft.
Ik ben er niet zo kapot van om jonge "onbewezen" hengsten te gebruiken.
Ben erg weg van ferro bloed, maar ferro rechtstreeks in te duur en teveel karakter (wat ook tegen je kan werken).
Jazz ben ik niet zo'n grote fan van....

Het is nog steeds een gok, voor het zelfde geldt komt er een slechte uit, dat is dan echt jammer, fokken blijft gokken. En je probeert de "mindere" punten van je merrie te compenseren. Maar ik weet natuurlijk nog niet wat ze doorfokt.
Als je 3 veulens hebt, en die zijn alle 3 boven de 1.70, weet je dat je je om de maat geen zorgen hoeft te maken. (wij hebben op stal een merrie van 1.57 staan, al haar nakomelingen zijn boven de 1.70-1.80, bij deze merrie, ook al is ze zelf klein hoef je niet heel veel rekening met maat te houden)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:54

Wat vind je van Rhodium? Heeft het Ferro bloed wat je zo fijn vindt, ook springbloed achter de lijn, sterke bovenlijn, een goed achterbeen en een goede galop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:18

Rhodium, weet niet, ben er niet super weg van. Ik vind dat je ook maar erg weinig van de nakomelingen hoort. Die ik ken vind ik over wat weinig uitstraling beschikken.
Hij is toch al 14 jaar oud, dus dat betekent dat zijn eerste nakomelingen een jaar of 9 zijn dus toch wel door zouden moeten gaan breken....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 11:08

Ik heb nog eens gekeken, maar als je de exterieur index van Rhodium bekijkt, zijn de eigenschappen niet echt gunstig voor een paard. En zeker niet voor mijn merrie.
Hij fokt vierkant (niet echt het gewenste rechthoekige, al staat mijn merrie mooi in het rechthoeksmodel, ik wil zeker niet inkorten op het achterstuk bij haar)
Een zware halsverbinding (vaak niet fijn met rijden)
Horizontale halsrichting, niet gewenst voor een dressuurpaard (gaat vaak ten koste van front)
strakke rug en lendenen. (ik wil niet graag een weke rug, maar een strakke rug is helemaal uit den boze. Die van mij is zelf al strak genoeg in de lendenen, ze moeten wel kunnen kantelen van achter)
Sabelbenig achterbeen ben ik geen voorstander van
steile kootstand en lage verzenen (vooral dat lage verzenen....heb bij een dressuupaard liever hoge verzenen)
Voos en licht beenwerk (daar gaat de degelijkheid)
korte stap, is wel mijn merries beste gang, maar ik wil toch niet inleveren op dit soort dingen
Draf zou wel kunnen verbeteren. Maar ik denk dat er wel betere hengsten zijn die meer kunnen verbeteren.
Ik heb overigens bovenstaande van de kwpn site: http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000009007

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:00

Ik kan mij voorstellen wat je zegt, vanuit jou oogpunt. Lage verzenen en sabelbenigheid is wel iets wat bij meerdere Ferro's voorkomt. Toch lijkt Jazzbloed dan ook niet ver van je wensen te liggen, ik zou dat dan zeker ook niet uitsluiten. Wil je perse Nederlands bloed?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:46

Jazz ben ik niet op tegen...alleen wil de lijnen allemaal niet te klein maken, en ik hoef geen hengst die 300 of 400 merries per jaar dekt,
Hierom zou ik bijv. Vivaldi al laten staan.
Hoeft niet per se Nederlands hoor, alleen duits is niet zo mijn ding.
Ik hou wel van dat "bloed" waar Nederlandse hengsten over beschikken. Ik moet geen "trapzak" hebben zeg maar. Bovendien hou ik ook niet van hakkentrekkers (ook een reden waarom Johnson niet gekozen heb).
Dat duits bloed is allemaal heel mooi en leuk op groot lopen, maar sluiten moet je toch wel redelijk wat mans voor zijn om dat bij elkaar te krijgen....

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:54

Ik heb onlangs Furst Wilhelm gezien in real life gezien. Een Furst Heinrich X Sandro Hit X De Niro. Ik vind de Duitser vaak ook niks maar deze was wel erg gaaf. Mooi front en mooi over de benen. Alleen heb ik er nog geen nakomeling van gezien..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:12

Die ken ik dan niet, heb je toevallig een filmpje? maar nogmaals, ik hou wel meer van bewezen hengsten. Soms kunnen hengsten zelf nog zo goed zijn, dit fokken ze niet altijd door.... Sandro Hit x De Niro ben ik wel weer heel weg van. Donnerhall vind ik ook superbloed.
Maar voor mezelf moet het wel vlug genoeg zijn, ik ben een beetje een luie ruiter, en heb er een hekel aan als ik een paard bij elkaar moet hengelen en duwen om ze fijn te krijgen.
Lord Leatherdale ben ik ook wel vrij weg van, alleen heb ik daar ook al een paar " iele" nakomelingen van gezien, die in het achterbeen nog wat tegenvallen dus dat durf ik ook nog niet helemaal goed aan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:20

Kun je wel een index lezen of niet??

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:12

hoe bedoel je?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:20

als je bedoelt dat bijv. 102 nog steeds vrij gemiddeld is, dan begrijp ik je wel, maar het feit alleen al dat het naar een kant neigt, en niet precies op 100% staat geeft al iets aan. Daarbij heeft bijv. Rhodium voor mij genoeg minpunten waarom ik hem niet zou willen gebruiken, zijn index geeft me alleen maar nog meer redenen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:06

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:08

Heef gaaf dier, vind hem alleen iets te traag in het achterbeen....

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:19

Indexen zeggen weinig. De gebruikte moeders zijn namelijk ook niet jou merrie ;) ga in real life nakomelingen bekijken, zegt zoveel meer als een index!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:29

begrijp ik, en dat doe ik ook echt wel, alleen indexen zeggen wel iets, anders zouden ze niet gemaakt en gebruikt worden ;)
niet voor niks dat ze nu met OC index bezig zijn en deze in de toekomst toch vrij belangrijk gaat zijn....
en jullie weten ook wel, dat er gewoon hengsten zijn, die klein, groot fokken, sterk achterbeen doorfokken, mooi voorbeen doorfokken, ongeacht de moeder.... (met hier en daar misschien een uitzondering).

Maar het ging nu over Rhodium, die sprak me al niet aan, de nakomelingen die ik ken spreken me niet aan, in de sport hoor je maar weinig over zijn nakomelingen, en aan de hand daarvan ben ik naar zijn index gaan kijken, en die beviel me al helemaal niet, genoeg redenen om hem dus niet te nemen.

Maar weer back on topic, nog mensen met ideeen voor een hengst voor mijn merrie?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:59

Umeo schreef:
Indexen zeggen weinig. De gebruikte moeders zijn namelijk ook niet jou merrie ;) ga in real life nakomelingen bekijken, zegt zoveel meer als een index!

Inderdaad!

Sky_As schreef:
niet voor niks dat ze nu met OC index bezig zijn en deze in de toekomst toch vrij belangrijk gaat zijn....

OC index is een wassen neus, zolang niet alle moeders PROK zijn, is er maar weinig van te zeggen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:05

Sky_As schreef:
Sabelbenig achterbeen ben ik geen voorstander van

Sky_As schreef:
Jazz ben ik niet op tegen...alleen wil de lijnen allemaal niet te klein maken....

Dan is Jazz toch helemaal geen optie ;)

Umeo schreef:

Inderdaad!
Sky_As schreef:

OC index is een wassen neus, zolang niet alle moeders PROK zijn, is er maar weinig van te zeggen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:48

Een directe jazz is misschien geen optie, maar een paard als Valdez? (al weet ik nog niet helemaal wat ik daarvan moet vinden hoor)

maar goed, genoeg over de indexen, daar heb ik verder niks aan! Wil graag wat tips voor hengsten voor mijn merrie. (index is alleen een aanvulling /bevestiging van wat je al van een hengst vindt)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:59

Ja Valdez zou ik ook kiezen denk ik met een mooi formaat en voldoende front en een goede bovenlijn.

Andere optie: Charmeur denk ik

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:41

Ik denk dat Charmeur er minstens zoveel dekt als Vivaldi, niet echt een optie dus.... wil wel een klein beetje bloedspreiding houden....

christ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:14

Ik bezit ook zo'n merrie, wel wat heet maar voor de rest dezelfde kenmerken.

Ik dank aan Sir Donnerhall of aan Florencio. Wat denk je van die twee?

Ik weet wel dat je geen veelfokker wil, maar los daarvan?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 11:26

Sir Donnerhall, heb ik er een aantal van gezien, en die ik gezien hebben, vind ik erg lelijk in het achterstuk (nogal een plat kruis) Daarnaast vind ik hem VEEL te duur in het dekgeld (ik vind hem te duur, wat niet wil zeggen dat hij het niet waard is, Jazz vind ik bijv. ook veel te duur), wel een gaaf paard verder hoor! En de paarden die ik ervan gezien heb beschikken ook zeker over voldoende talent...maar ja, het oog wil ook wat.

Florencio, weet niet, ben er helemaal niet weg van! Van hem zelf dan nog wel, maar van de meeste van zijn nakomelingen niet...alhoewel, heb even op internet gekeken, die hou ik nog even in de gaten!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 11:28

Special D heb ik overigens ook al een paar HELE fijne van gezien, terwijl ik van de hengst zelf niet heel erg weg ben....