Hengst voor BWP merrie van Aldo Du Reverdy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Hengst voor BWP merrie van Aldo Du Reverdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:02

Ik ben van plan om deze zomer mijn BWP merrie te laten dekken. Nu nog een geschikte partner vinden.
Aangezien ik niet helemaal thuis ben in de fokkerij plaats ik dit topic voor suggesties.

De afstamming van de merrie is Aldo Du Reverdy x A Lucky One x Furioso.

Ik zoek een hengst die vergrotend fokt, merrie is 1.62 m. Merrie beweegt goed met goed achterbeen gebruikt ze mag meer front maken.
Ze is werklustig maar kan ook ril zijn, daarom wil ik een hengst met niet teveel volbloed in de pedigree.

De merrie is spring gefokt maar ik rij zelf dressuur dus mijn voorkeur gaat uit naar een goed bewegende allround hengst.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!!

Sammie

Re: Hengst voor BWP merrie van Aldo Du Reverdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:59

Voorkeur voor bepaald stamboek?

Rilligheid hoeft niet persé door het volbloed te komen. Ik zou wel kijken naar een hengst die iig niet verzwaard qua type.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:13

Nee geen voorkeur voor bepaald stamboek. Nee dat rillerige hoeft inderdaad niet door de volbloed te komen. Heb gelderse gehad die ook rillerig waren.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:10

Wat denk je van Thunder vd Zuuthoeve? Werkt vergrotend en nakomelingen kunnen aardig lopen. Maar goede eigenschap aan hem is zijn kool karakter dat wordt doorgegeven.
en BWP gekeurd (aanvaard voor alle stamboeken)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:42

De hengst Quattro is allround :) Springen én goede dressuurpaarden! Ik vraag me alleen af of hij wel meer ras brengt...

Ik denk nog even verder :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:56

Thunder van de Zuuthoeve lijkt me niet zo'n goede optie, ik lees ook dat hij wat moeilijkere monden kan gaven.
@Pletje; Ik heb even gegoogeld en Quattro spreekt me wel aan.

Iemand anders nog ideeën??

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:14

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:16

Tja echt Allround denk ik toch aan een Gelderse. Ik denk dat ze er genoeg bloed voor heeft en dus het veulen scherp genoeg blijft. Zal ook de croupevorm verbeteren.
Chablis, Wilson of Alexandro.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-01-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:17

En Rock Forever?

Eveneens volledig springgefokt maar een van de meest beloftevolle jonge dressuurhengsten van Duitsland.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:02

Waar staat rock forever ter dekking?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:05

Bagoniebos verdeelt em in België, en ik denk De Watermolen in Nederland...

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:09

Okè, thanks voor de info.

Iemand anders nog suggesties??

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:27

Wat denken jullie trouwens van de hengst Vainqueur op deze merrie, is ook een allrounder.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:13

Ik geef dit topic even een schopje! In 2012 heb ik de merrie bij nader inzien toch maar niet laten dekken. Ik wil haar nu in 2013 toch onder de hengst doen, tenminste als alles na dierenarts controle in orde is. Ze heeft dan inmiddels de leeftijd van 16 jaren bereikt. Dus wie o wie heeft er een leuk idee voor een partner voor deze merrie.

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:30

Ik zou, als ik van u was, niet fokken met deze merrie. Je gaat waarschijnlijk u beweging beperkt verbeteren. Koop beter een dressuur gefokt veulen of jong paard, je gaat sneller kunnen begingen te rijden, het zal je minder kosten en bovendien zal je een betere kwaliteit kunnen kopen voor minder geld. Nog een voordeel is dat je ziet wat je koopt, bij het fokken moet je nog afwachten wat het brengt. Er zijn in het verleden al genoeg veulens gefokt die noch vlees noch vis zijn. Indien je toch wil fokken is mijn advies Lissaro van de Helle

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:09

@Xantia: Inderdaad je hebt gelijk wat betreft het kopen van een veulen, hier ben ik zelf ook al een poosje over aan het nadenken. Het is inderdaad een voordeel dat je ziet wat je koopt, alleen karakter technisch weet je het niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:55

Dat weet je bij fokken al helemaal niet! Een paard wat je kant en klaar koopt is beter te beoordelen dan een veulen dat er niet is.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 20:08

Sammie Bij fokken weet je het karakter van de merrie dat telt ook zeker mee als je een veulen wilt fokken. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ze dat door fokt. Deze merrie is werklustig en heeft gewoon 3 goede basis gangen met een goed achterbeen gebruik. Verder is ze makkelijk te rijden vind ik.
Als ik een veulen koop weet ik ook niet wat ze op latere leeftijd gaan doen als ze aan het werk moeten.
Je kunt nooit van te voren zeggen of het paard op een leeftijd van een jaar of 4-5 wanneer ze wat meer aan het werk worden gezet het ook nog allemaal goed vinden. Heb zelf een veulen gehad die zeer geschikt leek als dressuurpaard was ook nog eens een plaatje om te zien maar toen ze 4.5 was en ze wat meer aan de gang mocht had je 1 a 2 keer per week flinke ruzie voordat ze aanpakte.
Dus in mijn ogen is een veulen fokken of kopen is sowieso een gok.