hengst voor Appaloosa merrie van 1.56 zonder papier.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

hengst voor Appaloosa merrie van 1.56 zonder papier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:14

hallo,

ik ben rustig op zoek naar een leuke hengst voor mijn papierloze Appaloosa merrie.
wanneer ze gedekt gaat worden weet ik nog niet ( dit jaar of volgend jaar) voor zo ver ik weet heeft ze eerder een veulen gehad.
het veulen zal voor eigen gebruik zijn.

Afbeelding

info over de merrie:

ze word dit jaar 6 en 1.56 hoog sinds maart 2011 onder het zadel. het is een echte laat bloeier.
ze is erg sensibel. en heeft een vrij moeilijk karakter. en is ook heel eenkennig.
ze is wel heel eerlijk en vriendelijk, ze is verder altijd vrolijk.
ze bouwt snel spanning op tijdens het werk.
ze heeft hele ruime krachtige gangen. een goed actief been gebruik. ( heeft moeite met de galop, dit kan komen door een trauma)
ze is zeer soepel en behendig.

verbeter punten voor het veulen:

een wat stabieler karakter, wat makkelijker meewerkend.
zou wat groffer gebouwd mogen zijn met een wat stoerdere uitstraling ( mijn merrie voelt zich echt een prinsesje :Y) )
vollere manen en staart zou fijn zijn

enkele eisen voor een hengst:

een uiterst rustig/nuchter karakter
grote maat.
een apart kleurtje zou leuk zijn. ( ik wil het liefst zo min mogelijk kans op een normale gangbare kleur)
hengst moet een sterke galop hebben. en ruime krachtige gangen.
over het algemeen zijn alle rassen en kruisingen welkom, maar geen tinker.

de hengst hoeft niet goedgekeurd te zijn als dekhengst.
het veulen word voor eigen gebruik. papieren van de ouders of voor het veulen vind ik niet belangrijk.
zowel KI als natuurlijke dekking is een optie.
het veulen zal later gebruikt worden als rijpaard.

Afbeelding
Afbeelding
ik heb op dit moment geen draf foto los. deze kan gemaakt worden.
alle foto's zijn van juli 2011.

deze hengst spreekt mij erg aan kwa uitstraling alleen vind ik hem wat aan de kleine kant, zijn galop blijkt ook niet zijn sterkste punt te zijn.
http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... /Peter.htm

PS: ik hoef geen discussie of je wel of niet met een papierloze merrie moet fokken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:27

Aangezien je een grote maat hengst zoekt met een goed karakter en goede bewegingen en een aparte kleur...
Peru's Scen tao, 1.73m, zwart panterbont, net voor het 5de jaar op rij kampioen grote maat bij het NAS.

kijk eens op http://www.appaloosahengsten.com

nicole_hetty

Re: hengst voor Appaloosa merrie van 1.56 zonder papier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:58

bedankt voor je reactie. ik vind het een hele mooie hengt.

toch ben ik bang dat er dan een veulen uit gaat komen met heel veel wit.
de echte vlekken van mijn merrie gaan zoals het lijkt ook nog weg. dan blijft er bij haar ook heel veel wit over.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:55

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:03

Ik zou een nette bonte rijpaardhengst gebruiken, dan omzeil je iig het "echte" fewspot-wit wat een kruising met een appaloosa meebrengt. Platenbont x platenbont geeft slechts 25% kans op effen als beide ouders heterozygoot zijn.
Zowel van het kansdeel bont als effen heeft de helft de kans op dat het appie van de moeder meegegeven wordt, dus 37,5% kans op weer een pintaloosa net als moeders, en maar 12,5% kans op een compleet effen veulen.

Wat dacht je van Dylon? Haarlem x Samber.

Wat ook leuk zou zijn is een rijpaardhengst met een verdunningsfactor, Cream on Top b.v. Heb je wel weer wat risico op een "gewone" effen. Wel bont/niet bont, wel appa, niet appa, wel verdund/niet verdund... Poe... toch ook maar 12,5% denk ik.
De kinsky in de post hierboven is zelfs dubbelverdund! Dan heb je altijd wat aparts.

Dylon en Cream, hengsten met springbloed, zouden de galop moeten kunnen verbeteren. Dylon zit nog wat gelders bloed achter ook, voor karakter en massa.

Leuke merrie trouwens!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:59

klopt, een bonte hengst geeft voor mij wel voorkeur. fewspot vind ik persoonlijk niet zo mooi. even als een effen kleur.
ik zou misschien toch wel een veulen willen die iets groffer gebouwd is dan de merrie. en iets minder temperament heeft. iets van koudbloed of een kruising koudbloed is ook mogelijk.

ik heb Dylon even bekeken. ik vind hem jammer genoeg geen wauw factor hebben.
ik vind hem ook iets te klein. en zijn stap is gehaast. mijn merrie heeft ook een gehaaste stap.

ik vind het echt heel moeilijk om wat leuks en passends voor haar te vinden.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:03

Hmm.. ik had een mooie appie hengst in gedachten.. maar dat is bij lange na geen koudbloed ;)
Misschien lijkt het je alsnog wat, Sunflowers Joy Jewel.
Ik weet niet of je ook meer maat wilt fokken?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 22:16

koudbloed is niet een eis van mij maar wel een optie :)

ik wil wel graag wat meer maat fokken ja.
en dat zal met Sunflowers Joy Jewel niet gaan lukken :D

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:17

Nee, klopt.. vandaar mijn vraag ;)
En Palousa-Convenance dan?

Gaat je voorkeur specifiek uit naar bont of appie?

edit; toevoeging

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:27

Je moet wel rekening houden met het feit dat je merrie het er uit moet kunnen krijgen.
Ik zag hierboven een hengst aanbevolen worden van meer dan 1,70m en dan zou het ook nog een grove moeten zijn. Dat wordt een zware bevalling dan. Zeker als je zo'n kleine ranke merrie hebt.
Ik zou niet meer dan 10 cm groter gaan en niet al te forse hengst nemen.

meer on topic: Dit zijn mooie kleuren
http://link.marktplaats.nl/511113303
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 25-01-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:29

kijk als er bij jouw in de buurd een hengsten stal is e kies daar de geschikte hengst voor jouw

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:37

@Akhal_Teke: vandaar ook mijn idee voor Palousa-Convenance, aangezien hij 1.65m is en verder wel voldoet aan TS haar eisen..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:43

Meissieline schreef:
@Akhal_Teke: vandaar ook mijn idee voor Palousa-Convenance, aangezien hij 1.65m is en verder wel voldoet aan TS haar eisen..

Ik heb gewoon een algemene opmerking geplaatst. Het was geen antwoord of reactie op jou, anders had ik je wel gequote net als nu.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:49

Haha nee zo bedoelde ik het ook niet ;)
Bedoelde het meer dat ik die gedachte deelde, dus vandaar ook dat ik een niet zo heel grote hengst had voor gesteld :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 22:50

mijn voorkeur gaat uit naar bont, valk, palomino of een andere aparte kleur.
ik vind appie's erg leuk. maar met een appie x appie ben ik toch bang voor een veulen met heel veel wit, wat ik toch liever niet hem.

ook heb ik een beetje mijn twijfels over zwart bont. omdat er met zwart x vos veel kans op bruin is. en ik vind bruin toch ook iets minder dan zwart of vos. misschien is het dan een idee om een vos bonte hengst te gebruiken?

met een hengst waar alle andere "eisen" goed zijn wil ik kwa kleur wel wat makkelijker zijn.
ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn merrie alleen wil dekken als ik een hengst voor haar kan vinden waar de kans heel groot aanwezig is om haar zelf te verbeteren. ik wil er ook goed over na denken om haar te laten dekken. en zeker niet laten dekken door de eerste de beste wat het makkelijkste is. :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:52

Akhal_Teke schreef:
Je moet wel rekening houden met het feit dat je merrie het er uit moet kunnen krijgen.
Ik zag hierboven een hengst aanbevolen worden van meer dan 1,70m en dan zou het ook nog een grove moeten zijn. Dat wordt een zware bevalling dan. Zeker als je zo'n kleine ranke merrie hebt.

meer on topic: Dit zijn mooie kleuren
http://link.marktplaats.nl/511113303

Is al langer gebleken dat grote hengsten en kleine merrie's geen probleem vormen aangezien het veulen zich aanpast aan de baarmoeder. Ook het feit dat deze merrie al een veulen heeft gehad maakt het denk ik makkelijker om toch een veulen van een grote hengst te krijgen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:55

De hengst Swiss Made?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 00:12

ik vind het een hele mooie hengst. maar ik vind hem aardig temperamentvol tonen. dat is niet wat ik zoek. mijn merrie heeft zelf al temperament voor 10 :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:25

nicole_hetty schreef:
koudbloed is niet een eis van mij maar wel een optie :)

Ik denk dat je met koudbloed de galop niet gaat verbeteren.
Wellicht is een quarter of paint wat voor je. Vaak hele coole karakters en ook in mooie kleurtjes.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:40

Akhal_Teke schreef:

Dit bericht mag door naar de fabeltjeskrant. Het veulen groeit naar gelang de merrie groot is en krijgt na de geboorte pas een groeistuip. Moeder natuur had daar al over nagedacht.

Als je graag meer manen en staart wilt dan kun je beter niet gaan voor een appaloosa. Die staan er om bekend dat ze niet zoveel haar hebben...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:37

mrie schreef:
Akhal_Teke schreef:

Dit bericht mag door naar de fabeltjeskrant. Het veulen groeit naar gelang de merrie groot is en krijgt na de geboorte pas een groeistuip. Moeder natuur had daar al over nagedacht.

Als je graag meer manen en staart wilt dan kun je beter niet gaan voor een appaloosa. Die staan er om bekend dat ze niet zoveel haar hebben...

Toch erg vreemd dan (<- sarcasme)dat ik al 2x heb meegemaakt dat een merrie gewoon niet normaal kon bevallen vanwege een te groot veulen door een te grote hengst.
Een was zelfs zo ingescheurd dat het niet meer op kon staan vanwege beschadigde zenuwen en spieren en moest worden afgemaakt.
Moeder natuur hoefde daar ook nooit over na te denken omdat paarden die uit hetzelfde gebied kwamen (in het wild) ook nooit veel verschilde qua maat. (Fjord, Ijslander, Haflinger, Arabier, Shet,enz) Het is "dankzij" de mens dat dit nu wel gebeurd.
Ik weet niet wie die onzin verspreid over dat het veulen zich zou aanpassen aan de ruimte in de baarmoeder, maar dat klopt natuurlijk voor geen meter. Volgens die theorie zie je een Shet kunstmatig kunnen insemineren met een trekpaard.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 09:38

dat de bevalling niet goed zou gaan ben ik niet zo bang voor. ze heeft eerder een veulen gehad.
en ik heb zelf eerder een merrie gehad van 1.44 en daar een hengst op gezet van 1.68.
de bevalling gaf geen enkel probleem.

wat vinden jullie van de hengst Cartano?
ik ben even in een hele andere richting aan het zoeken.
ik heb ooit 2 nakomelingen van deze hengst mogen rijden.
dit waren echt hele leuke paarden met een heel rustig karakter.
Laatst bijgewerkt door nicole_hetty op 26-01-12 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:40

Wat vind je van een Paint hengst?

Ik heb mijn Haflinger merrie door een Paint laten dekken (Cut a sugar Pep) en ben over dat resultaat erg te spreken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:44

Akhal_Teke: dat is wetenschappelijk onderzocht bij mijn weten :) Anders zouden ze bij de KWPN-ers ook geen hengsten van 1,75 op een merrie van 1,60 kunnen gebruiken. Dat gebeurt wel degelijk en vaak zonder problemen :)

@TS: waarom wil je fokken met een merrie zonder papier?