Welke hengsten? (Kwpn/Fries/Oldenburger)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Welke hengsten? (Kwpn/Fries/Oldenburger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:37

Ik was benieuwd wat jullie input is.
We hebben een aantal fokmerrie's en vroeg me af welke hengst jullie zouden kiesen en waarom deze hengst.

Nummer 1:
Passoa
Oldenburger dame van nu 10 jaar oud, is afgelopen jaar gedekt door Bacardi en word dit jaar ook weer onder de hengst gedaan.
Haar vader is Quamarin, en ze is dus dressuur gefokt, wat ze ook duidelijk laat zien.
Ze is echt een perfect paard kwa karakter, erg lief, rustig en braaf met opzadelen. En lekker actief met rijden.
Ik denk dressuur matig blijven fokken? (Liefst een ggk KWPN hengst, niet te duur max 600 euro (en natuurlijke dekking?))
Afbeelding

Passie
Dat is de dochter van passoa, ze is Oldenburger x Fries.
Dressuur matig erg netjes, kunnen we niet mee springen omdat ze als veulen dr beentje gebroken heeft gehad.
Zelfde karakter als passoa, maar iets stugger met rijden.
Hier mag alles op als er maar een leuk veulen uit komt.
Afbeelding

Ter info de hengst Bacardi:
http://i35.tinypic.com/34j2nnk.jpg
http://i43.tinypic.com/125p8vk.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-01-12 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast aan de regels van EHK

Nicole288

Re: Welke hengsten? (Kwpn/Fries/Oldenburger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:50

F-AM -> EHK

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:55

Als je niet te duur wilt, maar wel kwaliteit, kijk dan eens naar de Gelderse hengsten :) Zijn KWPN gekeurd, maar niet duur en sommigen dekken natuurlijk.

Je zou kunnen denken aan Wilson (v Koss), Alexandro P (v Koss) of bijvoorbeeld Chablis (v Upperville).

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:45

Bacardi ken ik wel mooie hengst van Chin Chin als we het hier over dezelfde hebben van hendi toch? :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:40

agerrits schreef:
Bacardi ken ik wel mooie hengst van Chin Chin als we het hier over dezelfde hebben van hendi toch? :D

Ja zeker!
We hebben al meerdere veulens van hem gehad, ze zijn zo mooi hoog op de benen en zooo super lief!!
Daarom als we geen andere kunnen vinden houden we het daarbij :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:40

Pletje123 schreef:
Als je niet te duur wilt, maar wel kwaliteit, kijk dan eens naar de Gelderse hengsten :) Zijn KWPN gekeurd, maar niet duur en sommigen dekken natuurlijk.

Je zou kunnen denken aan Wilson (v Koss), Alexandro P (v Koss) of bijvoorbeeld Chablis (v Upperville).

Gelderse types vinden we minder mooi, we willen gewone klassieke rijpaarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:45

Een Gelderse IS een klassiek rijpaard! Ik heb het niet over Tuigpaarden, maar Gelderse paarden. En een KWPN dressuurhengst voor 600 euro vind je niet zo gauw. Ja Riant (v Jazz), maar dat moet maar net passen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:46

Hier heb ik het over:

Wilson (v Koss) ggk KWPN dekhengst

allemaal Geldersen bij elkaar

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:08

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:20

Pletje, ik vind dat ze alsnog dat plattere kruis hebben, ik vind paarden juist mooi als ze mooie ronde billen hebben :j

nicky_rilana
Die is niet in NL te krijgen...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:21

ik ken wel een paard dat gedekt is door hem en dat staat in nederland, dus ik weet ook niet hoe dat zit

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:26

branka16 schreef:
Pletje, ik vind dat ze alsnog dat plattere kruis hebben, ik vind paarden juist mooi als ze mooie ronde billen hebben :j

nicky_rilana

Ze hebben een licht hellend kruis, maar dat komt de draagkracht ten goede :) Van het hellende kruis komt men af, je krijgt dan namelijk een korter kruis en dat is niet zo gunstig voor de beweging. Uiteindelijk draait het allemaal om functionaliteit.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:06

met Bacardi (VDL) kies je vooral voor het inbrengen van springbloed. Wil je meer het accent op dressuur leggen is een keuze voor een 'goede' bewegingsverever of een hengst die dit kan gaan meegeven aan het veulen een optie :D qua bloed inbreng is de chin chin zoon bacardi wel een goede keuze :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:38

Weet iemand trouwens waarom hij toen die tijd is afgekeurd? Ik weet om een schoonheids foutje maar wat dan??

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:42

ik neem aan dat je dan Bacardi bedoeld? Was van de lage weg VDL stud, hengst heeft een blessure opgelopen, bij zwaarbelasten komt dit weer naar boven, vandaar niet geschikt voor de sport, hij is daarom verkocht en niet op de hengstenkeuring gekomen. Hij moet wel gigantisch kunnen springen, hellaas dus niet de kans meer gekregen. Dat is wat ik zelf heb gehoord van de eigenaar.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:45

Oke, dan zal dit wel zo zijn :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:52

Pletje123 schreef:
branka16 schreef:

nicky_rilana

Ze hebben een licht hellend kruis, maar dat komt de draagkracht ten goede :) Van het hellende kruis komt men af, je krijgt dan namelijk een korter kruis en dat is niet zo gunstig voor de beweging. Uiteindelijk draait het allemaal om functionaliteit.

En als je kiest voor een KWPNrijpaard uit de modernere lichtingen zal je ook datzelfde licht hellende kruis aantreffen. Dit is wat met uitzondering van het Tuigpaard alle types als overeenkomst hebben: een licht hellend kruis.

Wat het kruis bij plat doet lijken is de hoge staart inplant bij Sommige Geldersen. Daardoor lijkt het kruis dus platter dan het daadwerkelijk is. Je moet dan ook nooit naar de bovenzijde van het kruis kijken maar naar de lijn die het heupbot en het zitbeenknobbel vormen.

Nu kan het zijn dat dat je een hoge staartdracht niets vindt....dan vallen veel Gelderse af.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:10

Nja ik denk, na alle PB's die ik kreeg over bacardi, dat we met hem blijven fokken.
Zo'n mooie hengst, maar heel erg jammer dat hij geen papier heeft.

Misschien voor Passoa toch een hengst die bij het Oldenburger goedgekeurd is.