een hengst voor mijn welsh cob merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love_juliet

een hengst voor mijn welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:38

Hallo,

Ik wil mijn welsh cob merrie van 13 laten dekken. Ze heeft nog nooit een veulen gehad, maar ik heb op internet gelezen dat dit nog wel kan. Klopt dit?

Zoja, het liefst wil ik een bonte hengst. Ras maakt mij niet uit, als hij maar een lief karakter heeft. Iemand suggesties?

Qua karakter is ze zelf heel eigenwijs, dominant en nukkig. Daarom zou ik er graag een lieve en sociale hengst opzetten

Groetjes
Laatst bijgewerkt door love_juliet op 01-12-11 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: een hengst voor mijn welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:39

Wat zijn de punten die je aan je merrie verbeterd wilt zien? En waarom perse een bonte hengst, en blijf je niet binnen het stamboek?

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:46

Bont spreekt mij zelf heel erg aan, of in ieder geval een apart kleurtje. Juist als ik er een ander, wat slanker ras op zet, krijg je een mooi tussen maatje.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:47

Wat je nog wel kan doen is er evt een Welsh part bred van maken.
Maar dit zou ik wel even goed informeren!
Wat voor papieren heeft je merrie? En Wat zijn de verbeter punten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:48

er zijn behoorlijk bonte welsh-cobs door het sabino gen, dan zou ik zo'n hengst gebruiken

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:52

rienne schreef:
Wat je nog wel kan doen is er evt een Welsh part bred van maken.
Maar dit zou ik wel even goed informeren!
Wat voor papieren heeft je merrie? En Wat zijn de verbeter punten?

mijn verbeter punten zijn:
-iets slanker
-socialer
-aanhankelijker

vader: Fronarth Telynor
moeder: Lintelo's poplin

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:29

Een apart kleurtje? Waarom dan geen Cob en dan een met een verdunningskleurtje zoals cremello of perlino? Heb je 100% kans op palomino of valk op een niet-zwarte merrie.

Kijk eens naar deze hengst:

http://perlinowelshcob.webs.com/

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:45

Inderdaad zou ik kijken naar Sublime ... zeer goede karakter en beweging. En met deze ggk en geregistreerde hengst krijgt je veulen volwaardig papieren en stamboek paspoort, wat altijd een meerwaarden is (zeker als je het ooit moet verkopen).
Wat bloedlijnen betreft (kon niet 123 die van de merrie vinden) hebt je met Sublime op de vader van je merrie een terugkoppeling op Nebo Black Magic, Cahn Dafydd, Mathrafal ... niet onbelangrijke hengsten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 02:19

maar ze krijgt geen bont, alleen een verblekings factor

roedie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:25

Hallo,

Naar mijn idee krijg je door een cremello of een pallomino geen bont nageslacht.
Ik heb zelf veel met cobs gewerkt, ben ook een aantal keren in engeland geweest. Er bestaan officieel geen bonte welsh cobs. Zo zijn er ook geen schimmel welsh cobs. Je kunt de schimmelkleur er infokken door te dekken met een welsh A of B. Hier moet je alleen mee oppassen omdat dan je maat er ook uit gaat.
Als je er goede papieren bij hebt dan zou ik niet zo snel denken aan een ander ras. Vind je dat niet erg, dan kun je kijken naar een tinkerhengst. Ook wel Irish cob genoemd. Je houd dan het cobtybe erin.

Rudi

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:31

Welsh x Tinker is leuk als je hem zelf wil houden. Voor de verkoop denk ik dan dat er niet veel mensen om staan te springen, omdat je kans hebt dat het eruit gaat zien als een neptinker met weinig sokken.

Ik zou ook een hengst van hetzelfde ras gebruiken als ik jou was.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:27

spatter schreef:
maar ze krijgt geen bont, alleen een verblekings factor

Inderdaad maar ze blijft wel binnen het ras en de kwaliteit.
En zoals hierboven al een paar keer is vermeld: binnen het Welsh zit geen bont ... dus als zij een bont veulen wilt uit haar stamboek Welsh Cob merrie dan moet zij gaan kruisen met een hengst van een andere ras. En dat zou dood jammer zijn;

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:03

maar als ze een hengst gebruikt met veel sabino of splash , krijg je toch een soort bonte cob

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:33

Nee je krijgt een Welsh met misschien grote witte aftekeningen: misschien veel wit op het gezicht, met misschien een vlekje op de buik, en met misschien hoog wit op de benen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:00

nou, dat misschien kan best meevallen, sommige hengsten staan er op bekend enorm veel wit door te geven
verder blijft fokken gokken, een lelijke bonte kun je ook krijgen

verder wil ze helemaal geen paard met verdunningsfactor dus het is leuk dat jullie dat melden maar als ik naar de winkel ga en vraag om een appel , wil ik geen peer in mijn handen geduwd krijgen onder het mom dat het ook fruit is

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:57

TS heeft gzegt dat zij "het [i]liefst wil ik een bonte hengst"[/i] dus dat laat ruimte open voor andere voorstellen. En aangezien het over een merrie gaat die toebehoort aan een ras waar geen bont aanwezig is, zijn er alternatieven aangeboden die misschien net zo leuk zijn.

Fokken is alleen gokken als je geen verstand van zaken hebt, en dit heeft ook betrekking op fokken met patronen en/of kleur. De enige 'gok' hier zou zijn als zij twee verschillende rassen gaat kruising ... het kan flink tegenvallen of goed meevallen ... maar is nooit aan te raden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:20

Het wemelt in Nederland van de papierloze bonte kruisingen, al dan niet goed gelukt. Wil je perse een bont papierloos veulen, koop er dan een en red hem van een ongewisse toekomst. Als het al niet lukt om tegenwoordig voor een veulen met papieren een goed baasje te vinden, wat denk je waar de papierloze kruisingen belanden?

Als je echt een veulen wilt fokken, zorg dan voor een veulen met een (goed) papier. Je kunt nog zo roepen dat het veulen voor jezelf is, jij kunt niet garanderen dat je de rest van je leven dat veulen aan kunt houden....