[H] Gelders type voor Sir Oldenburg x Ahoy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

[H] Gelders type voor Sir Oldenburg x Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:19

Ik denk er hard over om mijn merrie Esprit komend voorjaar te laten dekken.
Om tegen die tijd een goede beslissing te maken, ben ik op zoek naar goede ideeen voor een hengstkeuze.

De merrie is op de rontgenfoto gezet voor het nakomelingenonderzoek OCD, was correct. Ik zal haar ook laten prokken begin 2012.
Verder zal ik haar aanbieden voor stamboek opname in Didam (KWPN, richting Gelders paard).

De merrie meet op dit moment (ruim 2,5 jaar) 167 cm.
Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

Standfoto:
Afbeelding
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

Sprong:
Afbeelding

Mijn fokdoel is een paard dat voldoende in het Gelders type staat, makkelijk in karakter (wel werklust), allround inzetbaar en correcte bewegingen.

Met de Oldenburger rijpaard vader van Esprit moet ik o.a. een beetje opletten voor wat betreft Gelders type.
Het karakter van de merrie is zeer correct. Ze is mens- en paard gericht, braaf, maar wel wakker. De staart gaat gemakkelijk op de rug, maar het is geen paniekvogel. Veel verder dan wat gesnurk gaat het niet.
Halsvorm zou nog iets beter kunnen. Ze heeft op stand iets een onderhals. Rug zou wellicht iets gewelfder mogen, maar ook maar een fractie.

Het zou fijn zijn als jullie je suggestie voor een hengst ook onderbouwen.

NatasjavE

Re: [H] Gelders type voor Sir Oldenburg x Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:33

Vanwege de voldoende maat die Esprit meegeeft: Laurentz.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:47

Die staat voor mij nu ook boven aan het lijstje.
Hoewel mama Jorina dus niet zo groot is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:56

Daar blijf ik voorlopig ook nog bij, Laurentz. die krijgt niet de aandacht die hij verdient.
Wat is Esprit toch een lekker ding...................... <3
Wil je trouwens eventueel ook Koss bloed of wil je er vrij van blijven?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:58

Als het vrij kan, is dat leuk en heeft voorkeur. Uiteindelijk gaat het ook om een goed fokproduct, dus ik sluit het niet uit.
Als Zethar nou niet op wacht stond, was dat misschien ook nog wel een optie..

Met Jorina bij Chablis heb ik toch weer een Koss-vrij veulen.
En Esprit zelf dan dus uiteraard.

Ik moet nog eens even een recente standfoto maken eigenlijk.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:58

Ik sluit me eigenlijk toch wel aan bij de rest. Laurentz geeft zeker goede Gelderse nakomelingen, veelzijdig en een werkwillig karakter. Daarbij heeft Esprit de maat mee, dus ja ik zou het zeker doen.

Eventueel een andere optie zou ik Chablis vinden hoor. Nu ik meer van de hengst gezien heb zou dat ook een leuke combi kunnen zijn.

Maaarrrr, Laurentz nr 1 ! Ik zou het zeker doen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:34

Espritje <3 <3 Al die mooie foto's bij elkaar..

Ik ben het helemaal met een evt. keuze voor Laurentz. Ga eerst maar eens terug naar een Gelders degelijke basis. En als er 1 is die het Gelderse type kan verankeren, is hij het. Ook kwa afstamming. Zijn papa spreekt voor zich, en over zijn moeder denk ik altijd: je moet wel een goede merrie zijn, wil je 2 ggk hengsten krijgen. Ik denk dat Laurentz grootramige merries nodig heeft, en dat is Esprit. Als ze een hengst van hem krijgt, en als die mooi is (wat ik wel verwacht) moet je hem wel hengst houden he ;)

Nog een henst die ik qua type en pedigree interessant vind voor Esprit: Sirius. Denk dat hij net wat meer lengte meegeeft dan Laurentz, maar ik vraag me af of dat nodig is.

Wat is mis is het doel van het veulen. Verkoop, zelf houden, en dan rijden, of mennen, of alles? En wil je er ook weer mee fokken in het geval van een merrie?

Mocht je namelijk puur voor de verkoop een fijn gebruikspaard willen fokken, dan zou ik de Koss nazaten ook niet uitsluiten. Wilson geeft ook een mooi type bijvoorbeeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:39

Chablis zou opzich wel kunnen maar omdat Laurentz ook al wat ouder is en hij juist merries die ietsjes meer bloed hebben goed kan hebben. Kijk maar naar Tajirma das toch echt een super fokmerrie.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:43

Ik wil Chablis graag op Jorina gebruiken, maar denk dat hij voor Esprit misschien iets te luxe is.

Sirius zijn raporten wordt je niet heel vrolijk van. Tenminste dat meen ik me te herinneren.
Hij was wel ook het fokadvies van Mathilde. Ik geloof dat Laurentz me dan toch meer aanspreekt.

Haha, mijn doel met Gabbana was ook verkoop, maar daar is ook niks van terecht gekomen.
Als het een hengst is, gaat hij op keuring en dan verkocht. Die ga ik niet aanhouden.
Merrie ligt er een hoe en wat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:04

MariekeA schreef:
Als het een hengst is, gaat hij op keuring en dan verkocht. Die ga ik niet aanhouden.

Dat zei ik ook :o
...en nu heb ik een hengstje... :o

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 10:58

Klopt, maar ik heb al 3 merries staan en dan weet je van te voren dat je er niet nog een aantal bij kan hebben en dat het dus echt keuzes maken wordt!
Het is wel zo dat de Eifelopfok hier op goede afstand zit, dus mocht ik het als veulen niet weten, kan ik ze een tijdje aanhouden.

(edit 10 ongeveer :D) En bovendien is jouw hengst wel heel sexy en vol kwaliteit. Dat is ook nog wel even een belangrijk puntje..

Ik was trouwens in de war met de rapportage van Sirius. Heb hem nog even terug gezocht.
Het was papa Zichem die geen denderend verslag had.
En met Sirius is er weer veel aansluiting met L'Invasion.

ZIjn superbrave karakter is wel weer ene pluspunt, maar dat heeft Laurentz geloof ik ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:23

En toch was Zichem een zeer kwaliteitsvolle hengst. Dat raport komt denk ik ook door de tijdsgeest denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:59

Ik zou bij je merrie een beetje de hoek van het achterbeen in de gaten houden. Die neigt volgens mij (moeilijk te zien hier) wat naar recht. Omdat meerdere Gelderse hengsten wat naar een recht achterbeen neigen zie ik dat wel als belangrijk punt om de beweging te kunnen behouden.

Ik vind Laurentz ook wel een leuke keuze voor het mooie ronde achterwerk dat hij heeft en voor meer massa.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:45

Leuk, een hengst uit kiezen voor Esprit!

Mijn visie:

Denk aan de halsvorm. Je merrie heeft front, maar wel wat een verticaal aangezette hals die ze ook op die manier gebruikt. Ze zou meer welving mogen hebben en wat minder onderhals. Daarnaast lijkt het op de 1e foto wel alsof ze onderstandig en wat steil staat aan de voorkant. Ze heeft wel mooie lange en sterke koten. Haar bovenlijn is sterk en mooi aangesloten. Ze zou wel meer lengte in het lichaam mogen hebben.

Kortom: ga voor een hengst met een mooi front, genoeg lengte en een correcte beenstand. Dat lijken mij voor deze merrie de drie speerpunten.

Maar dan Gelders en het bestand is al niet zo groot. Ik vind het een lastige.. zou er zelf ook nog wel een rijpaardhengst met bloed en de bovengenoemde eigenschappen op durven zetten, maar dan heb je een papier met vanalles wat. Is eigenlijk alleen voor het type interessant :) Niet voor de fokkerij. Of je moet ook uitkijken naar een RP-hengst met Gelders bloed.

Vitens vind ik zelf trouwens nog steeds een kanshebber. Zit je wel met Koss-bloed :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:00

Onderstandig is ze niet, maar ik snap wel waarom je dat zou denken op die foto.
Ik zelf vind haar beenstanden juist zeer correct.

Halsvorm ben ik helemaal met je eens zoals in de OP staat.

Vitens staat voor mij ook op de short-list. Vind alleen dat achterbeen niks.
Maar met Laurentz ben ik nog steeds wat bang voor een Ukkie (Jorina is toch mar klein) en ook voor wat grofs.

Zou Vitens de halsvorm verbeteren?? Ik vind zijn veulens fantastisch, maar kan niet zeggen dat ik de hengst nou een speciaal goede hals vind hebben. Of zie ik dat verkeerd?? Heb het dier nog nooit echt van dichtbij gezien namelijk.

EDIT: Overigens allemaal bedankt voor het meedenken. Wordt zeer gewaardeerd!
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 13-11-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:01

Ik vind Vitens een erg mooie hals hebben. Je ziet het Zep-bloed er echt in terug.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:03

Hmmm, dan moet ik hem misschien toch nog eens nader bekijken. Kijken of ik hem ergens van wat dichterbij kan bekijken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:05

Bel even met Hofs, je bent meer dan welkom! :j Hebben wij toendertijd ook gedaan. Vitens heeft een hele mooie hals.

* zoekt even een foto*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:06

Vitens heeft bij Sizzle het front echt verbeterd, maar het achterbeen is ook bij hem eigenlijk wat te recht. Voor lengte is hij natuurlijk prima.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:10

De perfect zal er niet zijn (helaas), maar de vraag is natuurlijk welke het meest verbetert.

Ik zal ook eens kijken of ik een filmpje kan maken van mijn mutsie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:10

Ja! Gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

Dit was in 2009. Wij zijn toen bij Hofs op stal geweest op een doodnormale dinsdagmorgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:13

Afbeelding

Sizzele, Vitens heeft eerder een sterk gebogen achterbeen. Alles behalve recht.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:14

Hij heeft inderdaad een mooi bovenhals, maar lijkt op de eerste foto ook wel onderhals te hebben.
Wel mooie keeluitsnijding.
Deze hals geeft een heel ander beeld dan die van de foto's toen hij jong was.

Vind het achterbeen van Vitens trouwens helemaal niet zo recht. Lang, dat wel.

Eigenlijk zou je voor het mooie net een paar maanden verder moeten zijn. Kijken hoe ze er uit ziet als ze wat longeerwerk gedaan heeft.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:16

Goh, die foto's op latere leeftijd doen hem veel meer eer aan....

Misschien moet ik dan inderdaad een keer dat pokke eind naar Hofs weer rijden. Spontaan in de buurt ben ik daar namelijk nooit :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:16

MariekeA schreef:
Vind het achterbeen van Vitens trouwens helemaal niet zo recht. Lang, dat wel.

.

Vitens heeft idd een lang gebogen achterbeen.