Hengst voor KWPN ValeronxRiant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimmekuh

Hengst voor KWPN ValeronxRiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:56

Ik ben aan het orienteren voor een hengst voor mijn nu 3-jarige merrie, van de winter zal zei deelnemen aan de IBOP en zal zoals het er nu uitziet het jaar daarop gedekt worden (ligt eraan hoe de sport gaat).
verbeter punten (vind ik):
- de stap
- mag opwaartser gebouwt zijn
- mag wat groter/forser zijn merrie meet nu 1.65 (ik ben namelijk 1.81 :+ )
- het is nogal een nerveus typje

op mijn lijstje staat:
Uphill
Voice
Milky way GF (jaja, valt niet binnen het kwpn maar het is een droom van me om met een mooie palomino warmbloed in de ring te verschijnen)

hier wat foto's op stand.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

link naar pedigree:
http://horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=622135

Bedankt voor het meedenken!!

smeetjoew

Re: Hengst voor KWPN ValeronxRiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:07

We gaan niet op kleur fokken hoor, da's zonde :D
Uphill lijkt me geen gekke optie bij dit paard. Geeft volgens mij vrij stabiele karakters en over het algemeen mooi opwaarts gebouwd. Vind ze soms wat uitstraling missen en ik twijfel aan de langgelijndheid.
Denk dat Voice te weinig maat gaat geven en je merrie heeft ook niet heel veel hals en Voice heeft dat wel een beetje nodig. Ze mist net een beetje massa voor die hengst.

Ampere zou imo ook een mooie optie kunnen zijn. Vrij jonge hengst nog, maar van wat ik gezien heb zijn het allen paarden die opwaarts bewegen en mooie verbindingen. Helaas niet de grootste met z'n stokmaat van 1.67.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:24

merrie had een flinke hals maar heeft een tijd weinig gedaan en is weer flink gegroeit, ik denk dat die hals wel weer terug komt als de voorkant weer wat bijgegroeit is. Denk wel dat je gelijk hebt over de massa en het langelijnde bij de hengst Uphill ze is inderdaad wat aan de 'vierkante' kant.

Sijbrandij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:15

Ik vind het niet zonde om op kleur te fokken. Het is alleen wat je doel is fok je puur een veulen voor jezelf of een veulen voor de verkoop want dan kun je beter een commerciele hengst uitkiezen.
Dit jaar voor het eerst een palomino (v. Magic Memphis) gefokt uit mijn KWPN merrie en ik ben echt super trots! Afgelopen zaterdag had ze een 1ste premie op NRPS veulenkeuring. Ik had echt zoveel bekijks en
geinteresseerden en onbekenden die haar op de foto zetten. Ik weet bijna zeker dat iedereen mijn veulen heeft gezien die op het terrein aanwezig waren
Smaak kan natuurlijk altijd verschillen maar ik vind haar prachtig!
De kans op een palomino is echter geringer bij een donkerbruine merrie je hebt dan ook kans op valk of misschien smoky black, moet je even bekijken met de colour calculator.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:10

mee eens, smockey black zal het niet worden 50/50 kans op palomino of valk veulentje (als ik van de engst milky way gf uit ga).
zijn er nog mensen met interessante hengsten voor mijn merrie binnen het KWPN?

Sijbrandij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:12

Uphill vind ik idd ook top, maar heb je chagall al bekeken (wel inteelt op jazz)maar echt wel een fijne hengst. Ik wil je rubiquil ook nog even tippen want ik denk dat rubinsteinbloed goed doet in je foklijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:55

Ik dacht eerder aan Charmeur, deze merrie kan wel een 'buffel' gebruik, wat meer massa en maat.

Rubiquil zal zeker niet meer body en maat geven.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:36

s0173957 schreef:
Ik dacht eerder aan Charmeur, deze merrie kan wel een 'buffel' gebruik, wat meer massa en maat.

Rubiquil zal zeker niet meer body en maat geven.

leuke hengst zie ook hoop punten waarop hij mijn merrie kan verbeteren, maar is dat niet te snel terugfokken op jazz?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:56

Mooie aansprekende merrie! deze is nog niet uitgegroeid zo te zien dus ik verwacht dat ze nog wel wat hoger en breder gaat worden.Ik zou niet zo dichtbij terug fokken op Jazz..en persoonlijk zou ik ze ook niet opwaartser willen zien..dit is een mooi functioneel exterieur.Uphill gaat ze niet forser geven verwacht ik,een hengst die ze wel grootramig geeft met een goede stap is Florencio.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 00:11

Let bij de hengstenkeuze ook op de stokmaat.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:53

En let alsjeblieft ook op het karakter..

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:19

Wat dacht je van Tolando?

Deze gaat verbeteren op je stap, de opwaartsgebouwdheid, het forsere geven en is een Krack x Rubinstein en Rubinstein heeft uit de oma van je merrie een Grand Prix paard gegeven!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:21

Rivaldo schreef:
Wat dacht je van Tolando?

Deze gaat verbeteren op je stap, de opwaartsgebouwdheid, het forsere geven en is een Krack x Rubinstein en Rubinstein heeft uit de oma van je merrie een Grand Prix paard gegeven!

Tolando is geruind, misschien zit er nog diepvries, kwestie van vragen..

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:10

Volgens mij heeft van Uytert nog liggen..

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:43

Uytert heeft inderdaad nog liggen maar ik zie dat Tolando vrij kort is in het lichaam geeft hij dit ook aan zijn veulens door? Mijn merrie is namelijk ook niet een van de langst gelijnde.

Ik zat naar de hengst Future te kijken, lijkt mij ook geen verkeerd vaderdier voor mijn merrie?