Beetje laat, maar door omstandigheden hengstkeuze gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valencia2002

Beetje laat, maar door omstandigheden hengstkeuze gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 00:07

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik het zo kan en mag plaatsen

Door omstandigheden ben ik dit jaar erg laat.

Mijn vraag is: door welke hengst zouden jullie mijn Stravinsky x Record x Eclatant merrie laten dekken?
Zij is 1.65m, best een beetje zuur (een echte merrie), heeft voor ietwat een onderstand, is niet echt lang gelijnd, maar staat wel voldoende in het rechthoeksmodel aldus het KWPN. Helaas heb ik geen standfoto van haar.

Afbeelding

Haar hoofd is voldoende sprekend (links is de merrie, rechts haar dochter)
Afbeelding

Ik wil eigenlijk geen fenomenale dekgelden betalen, maar hier onder zien jullie haar 3-jarige dochter van Vivaldi.
Afbeelding

Zat zelf aan Westenwind, Charming mood, Chagall te denken. Iemand een ander idee of een motivatie waarom deze niet?

Graag geen discussie over vermeerderen of fokken. Ik doe dit nl met een erg duidelijk doel voor ogen. Alvast bedankt. :o

NatasjavE

Re: Beetje laat, maar door omstandigheden hengstkeuze gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:52

Volgens mij mag je het hele jaar door om een dekadvies vragen hoor...het kan tenslotte zijn dat je al aan het orienteren bent voor volgend jaar.

Ik weet niet wat je duidelijke doel is...maar het is misschien wel handig omdat met ons te delen..ook in verband met het advies. Maar uiteraard kan alleen jij daar over oordelen of dat iets bijdraagt.

Van deze hengsten zou ik gaan voor Charmingmood. Het mooie front en rechthoeksmodel zouden wel kunnen passen en de hengst heeft een mooie vrije bloedlijn en daar jouw merrie ook geen Jazz, Ferro of Flemming voert is dat wel zo handig voor de toekomst(mocht het een merrie zijn.)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:22

Dank je Natasja. Het doel is om een veulen te fokken voor eigen gebruik nu de merrie door een "ongeluk" geblesseerd is geraakt. DA is er al bij geweest en alles, dus dat zit wel snor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:58

Zo ben ik ook aan een veulen geraakt :D

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:35

Ik vond haar eerdere fokproduct ook niet geheel mislukt en ze is ook prok, dus dat durf ik wel een tweede keer aan, maar vind het dekgeld van inmiddels 1800 euro ex BTW gewoon erg hoog...

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:51

hoi valencia, ga er eens over na denken, ruime keuze voor je merrie vanwege haar bloedlijn.
vind je Vivaldi iig erug goed gelukt <3
ik persoonlijk vind westenwind en charmingmood niet geweldig, beide vind ik wat minder in de beweging.
charmingmood vind ik wel een mooi model hebben, en westenwind vind ik in alles wat gewoontjes.

mijn eerste ingeving was eigenlijk gelijk Rhodium, geeft mooi langgelijnde veulens en is sterk in de beweging, met een mooi voorbeen gebruik, alleen is deze hengst ook qua dekgeld ook behoorlijk.

zal dus nog even verder piekeren :D

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:39

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:56

Ik zou voor Charmeur gaan. In geen enkel opzicht gewoontjes. Net de PAVOcub gewonnen. Mooi front, zeer goede beweging en de eerste veulens lijken goed.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:02

Maar dekgeld ligt helaas ex btw ook boven de 1000 euro.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:05

Ja onder dat bedrag wordt het wat lastig

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:52

Er zijn best veel hengsten onder de 1000 euro ex btw te vinden. Overigens is mams prok en sport goed bevonden

Maar ja welke wordt geadviseerd? DA kwam met Breezer aan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:18

Als je naar Duitse hengsten zou willen kijken zit er best veel jong talent met betaalbare dekprijzen (lees: tussen 400 tot 700 a 800 euro). Maar ja, wil je dat of moet het een echte KWPN'er zijn?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:22

Valencia2002 schreef:
Hm, gewoontjes kan ik er niet op zetten, want dat wordt niets.

En Breezer dan?
http://www.watermolen.net/projectdetail ... fdsite.jpg
Edit: ze mist overigens wel het lange voorbeen

Hoi,

Breezer heeft nog niet veel nakomelingen, maar de veulens die er zijn, zijn erg groot. Hij zou wat toe kunnen voegen in het rechthoekmodel.
Ken het paard zelf, is een heel vriendelijk paard met mooie bewegingen. Kan er geen negatief woord over zeggen, heel gaaf paard.

Zou je wel voor een hengst gaan, zoals Breezer, die nog geen bewezen nakomelingen heeft?

Verder verdiep ik me niet zo in fokken, dus verder kan ik je niet helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:23

Ik zou niet voor een onbewezen hengst als Breezer gaan.Je Vivaldi zou iets mooier op de benen mogen staan en hals en rug zouden ook wat mooier kunnen.Ik zou wegblijven van Krack bloed op deze merrie.Heb je een goede standfoto?
De veulens van Charmeur lijken heel goed,en de hengst zelf is heel compleet en opwaarts gebouwd.Maar je merrie moet niet een lang en/of sabelbenig achterbeen hebben.

Florencio zelf zou ook goed kunnen passen,geeft mooie modellen door met goede beweging.En ik zou wegblijven van hengsten die zelf veel volbloed voeren in de bloedlijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:33

En Johnson zelf?
Wel bewezen en helemaal niet duur.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:47

@Adil: Ik wil er wel graag een KWPN papier bij, maar reg A kan ook. Alleen ben ik bang dat de Duitse hengsten op dit moment niet tot de mogelijkheden behoren.

@Danielle: Fijn dat je de hengst Breezer zelf kent, want er stond iets bij als dat hij snel afgeleid is. Wat bedoelen ze hiermee? Want er staat ook dat hij de ruiter een zeer goed gevoel geeft.

@Mandy: Dank je. Ben ook erg wijs met ze. De mams heb ik nu 8,5 jaar en het "ukje" is dus 3 jaar geleden bij ons geboren. Zij meet net als mams ook 1.66m volgens het KWPN, maar is een stuk groter als ze naast haar mams staat, maar ze zal nog wel groeien....

@Elisa: Tja, geen paard is perfect, maar mijn vivaldi heeft zichzelf wel bewezen, dus dat vind ik ok. En ach, ze staat maar bij mij op stal en gaat straks mee de sport in. Ik ben geen Anky en zal dat ook nooit worden, dus voor mij is ze goed genoeg, maar ik waardeer je kritieke punten. Dank hiervoor.

De merrie zelf is voor enigszins onderstandig (al valt het niet iedereen op), maar ze heeft verre van een lang voorbeen. Achter neigt ze meer naar een gebogen achterbeen dan naar een steile. Kan niet zo snel een standfoto vinden.

Ben het met je eens dat er niet heel veel volbloed meer bij moet. Florencio ben ik zelf niet zo gecharmeerd van. Meerdere nakomelingen gezien en enkele waren nogal traag in het achterbeen. Dan is het risico bij deze merrie opeens een stuk groter ben ik bang. Qua model kan hij wel veel verbeteren.

Qua onbewezen hengst kan ik zeggen dat ik daar niet zo bang voor ben. Heb nu nl zelf een Zurich ruin zelf gefokt uit de eerste jaargang en hij is klinisch en rontgenologisch goed en heb al een (voor mijn doen) fenomenaal bod. Alleen kan ik nog geen afscheid van hem nemen, dus hij gaat eerst mee op concours volgend jaar.

S0173: Johnson is ook nog een goede optie, maar ik zal moeten overleggen of dat tot de mogelijkheden behoort, dus zal dat maandag gelijk even doen.

Ok: voor nu staan dus Breezer en Johnson zelf op het lijstje. Zal morgen eens overleggen wat de mogelijkheden zijn. Nog andere opties?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:04

Ai, Johnson en Breezer lijken mij juist geen lengte te geven. Voor Johnson moet je echt een langgelijnde merrie hebben om er geen propje uit te fokken. Hij strooit ook erg met de maat. Tja, Breezer is een Johnson en verder hoor je weinig van 'm in de sport en fokkerij.

Wat vind je van Westpoint? Deze hengst geeft maat en formaat en van wat ik gezien heb ook erg goede karakters. Je merrie moet alleen een niet al te lang en sabelbening achterbeen hebben.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:10

smeetjoew schreef:
Ai, Johnson en Breezer lijken mij juist geen lengte te geven. Voor Johnson moet je echt een langgelijnde merrie hebben om er geen propje uit te fokken. Hij strooit ook erg met de maat. Tja, Breezer is een Johnson en verder hoor je weinig van 'm in de sport en fokkerij.

Wat vind je van Westpoint? Deze hengst geeft maat en formaat en van wat ik gezien heb ook erg goede karakters. Je merrie moet alleen een niet al te lang en sabelbening achterbeen hebben.

Weinig?
Zijn eerste veulen is pas een paar maand terug geboren.
Verder heeft hij de pavocup gelopen afgelopen week (8ste plaats), en de hengstencompetitie gewonnen begin dit jaar.
Hij was onder andere te zien in de brabanthallen, waar hij dagwinnaar werd.
http://www.youtube.com/watch?v=n2MGBgtp ... dded#at=22

De johnsons die ik ken, zijn absoluut geen propjes. :)

@TS: Dat afgeleide vond ik niet, je moest hem wel blijven uitdagen tijdens het rijden. Op vreemd terrein is hij wat meer afgeleid.
Het is een erg vrolijk paard maar verreweg de fijnste van stal.
Hij geeft je een onwijs vertrouwd gevoel, en dat de 8 jarige dochter er zo mee weg rijdt/loopt zegt genoeg.

Ik zeg niet dat je met hem moet fokken hoor, maar geef gewoon informatie.

Je kunt bijv. uitslagen vinden op http://www.stalribbels.nl
Zij brengt hem uit, en daar staat hij ook. Breezer is in eigendom van de watermolen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:13

smeetjoew schreef:

Ok, dat wist ik dus niet, omdat het KWPN het volgende zei over Johnson:
Paringsadvies
Johnson kan langgelijndheid, een opwaartse bouw en het gewenste voorbeengebruik voor een dressuurpaard toevoegen aan de fokkerij. De merries moeten een goede bewegingsvorm van het achterbeen hebben.

Westpoint vind ik ook een super hengst, maar ook hij zit boven de 1000 euro dekgeld op dit moment en dat heb ik er in deze tijden niet voor over. Ja, de intentie is dat het veulen blijft, maar je weet nooit hoe het leven loopt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:15

Valencia2002 schreef:
Ok, dat wist ik dus niet, omdat het KWPN het volgende zei over Johnson:
Paringsadvies
Johnson kan langgelijndheid, een opwaartse bouw en het gewenste voorbeengebruik voor een dressuurpaard toevoegen aan de fokkerij. De merries moeten een goede bewegingsvorm van het achterbeen hebben.

Westpoint vind ik ook een super hengst, maar ook hij zit boven de 1000 euro dekgeld op dit moment en dat heb ik er in deze tijden niet voor over. Ja, de intentie is dat het veulen blijft, maar je weet nooit hoe het leven loopt.

Dat soort paarden ben ik tot nu toe ook alleen nog maar tegen gekomen van Johnson.
Fijne draf, bergopwaarts, sterk achterbeen en fijne bewerkbare paarden. Soms wel wat moeite met de galop.
Dan praat ik over ong. 15/20 nakomelingen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:25

Ik zeg ook niet dat Johnson geen langgelijnde nakomelingen heeft gegeven, maar als je een merrie hebt die al niet zo langgelijnd is, dan zou ik niet voor Johnson kiezen. Puur omdat het qua maat nog wel zou kunnen, maar ze hebben gewoon weinig lengte. En dat is juist iets wat we graag willen zien in de dressuurpaardenfokkerij.
Buitendat zijn het fijne paarden hoor, prima karakters en kunnen goed schakelen. Ik heb dan geen Johnsons gezien die moeite hebben met de galop.
En ook niets ten nadele van de hengst zelf, want ik vind het een fenomenaal paard, echter moet je er wel een merrie voor hebben.

Niets ten nadele van het onderstaande paard, want hij kan echt super bewegen, maar dit soort modelletjes zie ik veel:
http://www.sporthorses.nl/files/images/ ... fbfe83.jpg

Maargoed, zo denkt iedereen er weer anders over.

Een andere hengst met maat en formaat, komt uit een topstam. En binnen het budget. Armani.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:43

Hm, dan zit ik tot nu toe op Breezer en Armani. Ben toch geswitcht, maar ik moet kijken en overleggen of de hengsten van Van Uytert ook tot de mogelijkheden behoren. Ik weet zeker dat die van De Watermolen nog wel beschikbaar is voor ons, want daar hebben we het al over gehad.

Hiernaast is Universeel ook beschikbaar, maar die past niet op mijn merrie en dan gaat het ook niet door.