Wie kan mij helpen zoek een geschikte hengst v mijn merrie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saartje1985

Wie kan mij helpen zoek een geschikte hengst v mijn merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:32

Mijn merrie is een hemmingway x Amethist. Vind het zeer moeilijk om een geschikte hengst te vinden. Mijn merrie is 1,67. Is een hele lieve merrie maar zit wel veel bloed in. Zoek een hengst die een rustiger karakter heeft, mijn voorkeur tot nu toe gaan naar: Uphill, Oscar of moorland bodyguard.

Ze heeft een goed voorbeen, achter zou ze wat sterker mogen zijn. Haar stap mag beter.

Maar heb geen idee of ze er bij passen?

http://www.mijnalbum.nl/Album=KW7PDQCC&F...

Ketaki

Re: Wie kan mij helpen zoek een geschikte hengst v mijn merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:51

op de eerste plaats staat dit topic verkeerd, en een vraag.

waarom zou je een dressuurhengst op een springgefokt paard zetten, dan kun je er toch beter een allrounder op zetten?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:47

F-AM --> EHK

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:09

Allereerst lijkt het op de foto een aansprekende merrie, maar van een rijfoto kan je zo niet alles zeggen!
Heb je geen goede standfoto of filmje van de merrie?
Is ze al op de keuring geweest?
:)

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 17:08

Heb geen stand foto. Heb eigelijk alleen maar foto's dat ik er op zit. Ze is naar de keuring geweest. Maar ze is helaas niet op genomen in het stamboek. Ze stapte helaas kort..van de stres. Dat was wel heel erg jammer. Dit paard is dressuurmatig beter dan dat je er mee gaat springen. Hou ook niet zo veel van springen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=XLSFTYNV&F...

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:52

Pfff... zelfs niet op genomen in het stamboek, dan heeft ze dr eigen idd slecht gepresenteerd!
Is ze verder wel gezond? (Röntgenologisch bedoel ik)
Want als ze én niet opgenomen is in het stamboek en ze zou Röntgenologisch niet gezond zijn, dan zou ik je afraden om met haar te fokken! :)

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:56

Nee sorry ze is geen keur of ster geworden dat bedoelde ik :-) Voor mij was dat een eerste keuring, snap er nog niet zo heel veel van. En was zwaar teleurgesteld. De jurry kwam naar me toe en zei dat het een mooie merrie was, en dat ik volgend jaar zeker weer moest proberen. Ze was met los lopen, was ze dicht geslagen en erg paniekerig. Buiten liet ze zich mooi zien. Ze is als 4 jarige Röntgenologisch/klinisch gekeurd.

horseforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:40

Heb je al eens naar Lord Leatherdale gekeken? (geeft ook een heel mooi voorbeen)
Apache heeft ook een heel sterk achterbeen! maar is wel vlug en sterk.
Negro geeft over het algemeen ook een goede beentechniek door, maar geeft ook niet altijd de meest makkelijke paarden.
en anders Wynton wellicht? alhoewel ik niet veel weet over zijn karakter en nakomelingen, lijkt wel een goede ruime techniek te hebben

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:54

hey!
een hemmie!
ik heb er ook 1, dit jaar laten dekken met Rousseau. Zie dat jouw merrie ook wel wat in de rug verbetert kan worden.....Verder lijkt ze best wel wat op mijn merrie. Zoek maar eens op hemmingway hier op bokt, dan kom je mijn merrie volgens mij wel tegen.
Apache kan waarschijnlijk ook wel passen, fokt erg mooi.
Ik heb voor Rousseau gekozen, mede vanwege het achterbeen (ferro). Mijn merrie heeft zelf al wel een goed achterbeen, maar ja, het blijft toch de motor dus daar wilde ik niet op inleveren. Mijn merrie heeft wel een hele goede stap.
Lord Leatherdale? dan ga je nog meer achteruit qua achterbeen.
Zelf heb ik zitten denken aan Johnson, alleen hoorde dat die niet altijd even gezond fokt. Dus ben achteraf wel blij dat ik niet voor die heb gekozen.
Volgend jaar kan ik je dus vertellen hoe Rousseau op mijn merrie heeft uitgepakt....
Anders kun je ook even op paardenfokken kijken, daar staat bij fokkerijtools, kun je een hengstencalculator gebruiken. Dan vul je in wat je zelf verbetert wilt hebben (en ik weet het, dat zegt echt niet alles), en dan geeft het systeem aan welke hengst bepaalde fokwaarden doorgeeft. Dit absoluut niet gebruiken als eindbeslissing, maar wie weet komt er een hengst naar boven waar je helemaal nog niet aan gedacht hebt.

Hoe is je merrie verder in de omgang?
en hoe is de galop en de draf etc.....

We hebben vrij weinig info om een echt advies te geven. (standfoto zou ook heel handig zijn)

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:17

Stand Foto's zijn het weekend gemaakt..word aangewerkt.. Oh wat leuk dat je ook een hemmie hebt. Het is een heel lief zacht aardig paard. Wel een gespannen paard, kijkt of zoekt soms dingen op. Maar wel een werkwillig paard. Haar draf scoord ze vaak een 7 op concours. Gallop ook. Mag meer kracht in zitten achter. Uitstrekken zie je vaak dat ze voor mooi weg komt en achter de kracht mist. Midden gallop is het zelfde verhaal. Ze word volgend jaar mei gedekt. Maar wil naar mijn idee wel een compleet hengst op zetten. Dus een hengst wat aan haar min punten voldoen.Klopt haar rug mag idd ook beter. Ze is vrij kort gebouwd waardoor het gauw een strak plaatje word. Ben wel heel erg benieuwd naar jou veulen..

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:49

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:44

Ketaki schreef:
op de eerste plaats staat dit topic verkeerd, en een vraag.

waarom zou je een dressuurhengst op een springgefokt paard zetten, dan kun je er toch beter een allrounder op zetten?

hemmingway geeft heel veel goede bewegers hoor dus zo gek is dit niet ;)
daarnaast kunnen de meesten erg goed galloperen wat je zeker wilt behouden!

dat gespannen herken ik wel in veel hemminway s, ook kort stappen en vaker kort in het lijf, waar die van jou niet heel kort is (wel is dit een aandachtspunt)
vind haar wel wat neerwaarts gebouwd, een hele hellende en korte croupe hebben en bol in het voorbeen.
dus zoek een hengst die zeker het type kan verbeteren!
ik ga even meedenken voor je

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:30

klopt rechts voor vind haar persoonlijk het meest bol in haar knie staan. Dat komt volgens mij door een schoonheids foutje. Vroeger heeft ze als enter in Dierenkliniek Utrecht gestaan. Door verwonding had ze een klein scheurtje aan haar bot. Na 4 maanden mocht ze mee naar huis, het bot maakte zich al weer aan. Oppereren was gelukkig niet nodig. En als 3 jarige heb ik haar volledig laten keuren. Dank je dat je mee denkt :-)
Maar als ze gespannen kan ze zich echt strak maken en kort lopen. Je voelt het dan ook na je rit, strak in de rug en lendelen. Moet echt 100 % een koele kikker op (nuchter) Hij mag wel wakker en karakter in zitten. Maar niet voor elke scheet zich strak maken wat mijn merrie vaak doet.. Vind ik echt een nadeel van mijn paard.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:31

Zo onder het zadel een leuke merrie om te zien!
Zo op stand zou ik in elk geval voor een hengst kiezen die langgelijnd en opwaarts nafokt. Ook wel met wat langer voorbeen erin.
Van Hemmingway heb ik ook wel eens goede dressuurpaarden gezien.
ik zou zeker nog een keer naar de keuring met de merrie gaan maar ook veel tijd besteden aan het voorbereiden daarvan.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:25

Is over de nakomelingen van Bretton Woods al wat bekend? Denk dat deze hengst ook wel bij mijn merrie kan passen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:21

Is nog niks over bekend,ik zou met een bewezen hengst fokken in eerste instantie met deze merrie.Je merrie kan wel een hengst gebruiken met een goed achterbeen en veel souplesse met een nuchter karakter.

Ik zie op dit moment veel goede en goed gebouwde nakomelingen van Florencio,met een aardig krachtig achterbeen gebruik.Ik weet alleen niet hoe het met het karakter en de souplesse zit maar dat is mischien wel de moeite waard om je in te verdiepen.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:30

Painted Black? Zou die bij mijn paard passen? Wel een prachtig beest om te zien. Weet iemand ook wat zijn dekgeld is?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:46

saartje1985 schreef:
Painted Black? Zou die bij mijn paard passen? Wel een prachtig beest om te zien. Weet iemand ook wat zijn dekgeld is?

painted black is verkocht naar een spaanse junioren amazone.
misschien dat je uytert een mailtje kunt sturen want daar stond/staat ie ter dekking :)

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:39

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:54

Welke hengsten word het meest mee gedekt en welke hengst staat bekend om goed achter been.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:12

Voor een topkarakter en beweging: Dreamcatcher.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:58

Hoe geeft hij zijn beweging door? Lijkt Dreamcatcher wat op uphill?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:03

Wij hebben zelf een dreamcatcher en we zijn daar erg tevreden over. Merrie met een topkarakter en super stappen, draven en galopperen. Ken nog twee Dreamcatchers, die zijn wel iets kleiner (weet ook niet uit wat voor moeder ze komen?) maar kunnen alletwee ook goed bewegen. Onze merrie is 1.71m en die andere twee rond de 1.65.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:19

Dreamcatcher lijkt niet op Uphill, geeft volgens mij ook niet het vergrotende door wat Uphill wel doet. Ik heb zelf een Dreamcatcher en het is echt een heerlijk welwillend en intelligent dier. Bij Dreamcatchers zie je wel vaak dat de stap en galop erg goed zijn en het achterbeen sterk is maar hij geeft nogal eens een stekerig voorbeen in draf.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:44

Toch zou ik ook je graag een zwarte nakommeling willen hebben. Al weet ik dat je daar helemaal geen vat op heb. Maar het zou wel mijn wens zijn. Vandaar dat ik aan het kijken was bij painted black maar daar las ik dat ie niet vergroot en dat de merrie een sterk achterbeen moet hebben. Moorland bodyguard ook een super mooi dier, daar lees ik trouwens maar weinig van?? Special D had ik ook in gedacht. Die is niet echt aan de maat en hoorde dat hij niet echt werkwillig was?? Mijn instucteur zei Scanic. Mooi dier helaas een vos. Ik zag bij zijn verichtingsonderzoek dat hij een 5,5 heeft voor stap? Mijn paard heeft al een mindere stap. Als hij het ook door geeft aan zijn veulens dan heb ik voor een dure hengst gekozen.

Tjaa vind het maar moeilijk. Ik wil eigelijk maar een keer fokken met mijn merrie. Dan mag er ook wel wat speciaals op.