Een E-pony fokken van onze D-pony Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dg01

Een E-pony fokken van onze D-pony Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:52

Wij zouden graag met onze D-pony van 1.42 een E-pony fokken,
waar onze dochter straks mee verder kan.
Aangezien onze pony zo braaf en gewoon super lief is, dit fokt
ze ook door naar haar veulens.
Maar wij hebben geen idee tot welk formaat hengst eigenlijk
zou passen.
Misschien hebben jullie een idee en ervaring hiermee, goed of
slecht want we willen graag alle voordelen of nadelen hiervan weten.
Dat we tot de 3e jaar moeten wachten weten we, maar dan kan
ze nu lekker haar gang gaan met haar.
We hopen wat te horen
Groetjes
Desire

Anoniem

Re: Een E-pony fokken van onze D-pony Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:01

Wat voor papier zit erachter?

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:04

De merrie heeft New Forest papier maar dat stamboek heeft geen
E pony hengsten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:06

Heb je een foto van de pony? Misschien een idee om er een nrps pony op te zetten.

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:59

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:04

Enkele jaren geleden hebben wij ook onze D-pony laten dekken door Junior STV.
Daar is een mooie grote E-pony uitgekomen met paardengangwerk.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:09

ik zou ook kiezen voor een (niet al te groot) paard, dan is de kans op een e-pony goed aanwezig

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:19

Maar als dat ook jou dochter is op de foto's, is zij nu al te groot voor de D-pony, en over 4 jaar is die pony pas 3 en is zij wss al toe aan de paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:22

Zarena schreef:
Maar als dat ook jou dochter is op de foto's, is zij nu al te groot voor de D-pony, en over 4 jaar is die pony pas 3 en is zij wss al toe aan de paarden...

Idd, Ik zou er zelf voor kiezen om gewoon nu opzoek te gaan naar een klein paard.. Daar zal ze veel beter mee uit de voeten kunnen als een E

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:25

Nee hoor ze is nu pas 11 en past nu eindelijk goed op de pony en kan der nog wel een jaar of 3 mee doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:22

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EYAP8XIH.jpg

Is dit je dochter? dan denk ik écht dat je of een hele grote E moet hebben. Of toch echt een klein paard. Ongeacht haar leeftijd.

Verder is het zadel te klein voor de ruiter op de foto ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:27

Anoniem schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EYAP8XIH.jpg

Is dit je dochter? dan denk ik écht dat je of een hele grote E moet hebben. Of toch echt een klein paard. Ongeacht haar leeftijd.

Verder is het zadel te klein voor de ruiter op de foto ;)

Mee eens! :o

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:29

je kan er rustig een paard op zette hoor op je merrie.
de veulen kan niet groter groeien zoals de baarmoeder is dus het groeit altijd uit buiten de buik van de merrie.
Er staat bij ons nu op stal ook een grote D heel mischien een kleine e maar echt zo pony die gedekt voor de hengst Bright Speed wat een paard is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:33

Je kunt er een grote E hengst opzetten maar dan nog loop je de kans op een D pony.
Wat je wel zou kunnen doen is regelmatig advertenties bekijken van paardgefokte E pony's die nu drie jaar zijn, kun je er zelf op gaan rijden tot je dochter er aan toe is of pas over twee jaar er eentje opzoeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:09

dg01 schreef:
Nee hoor ze is nu pas 11 en past nu eindelijk goed op de pony en kan der nog wel een jaar of 3 mee doen

Dan is ze 14 en heeft een ontiggelijke groeispurt achter de rug. Niet doen dus. Je weet sowieso niet of het gaat lukken (E uit D), bovendien zal ze sowieso ook daar te groot voor worden tegen die tijd (tenzij het een brede pony wordt, maar gezien de merrie en het type hengst wat er wrs op gaat lijkt mij dat onwaarschijnlijk). Bovendien heeft je dochter tegen die tijd zeer waarschijnlijk hele andere intresses dan een jonge onervaren stuiterbal in gaan rijden.

Ik dacht trouwens dat schimmels bij het NF niet voor kwamen :?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:12

Hoe weten jullie dat ze te groot wordt? Ik was tot mijn 11de ongeveer de grootste van de klas , ben niet groter geworden dan 1.58. Ik ben gewoon vanaf mijn 12/13de niets meer gegroeid in de lengte.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:16

@Kohtje hier ook! Alleen ik ben uiteindelijk 1,63 :+

paarden hengst er op zetten als je een E-pony wilt

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:21

BrightVjay schreef:
je kan er rustig een paard op zette hoor op je merrie.
de veulen kan niet groter groeien zoals de baarmoeder is dus het groeit altijd uit buiten de buik van de merrie.
Er staat bij ons nu op stal ook een grote D heel mischien een kleine e maar echt zo pony die gedekt voor de hengst Bright Speed wat een paard is

hier zou ik niet zo zeker van zijn!
het is een hele grote gok.
wij hebben paar jaar geleden een C pony laten dekken door een E pony.(ook niet beter wetend dan wat jij vermeld.)
maar toen het eenmaal zo ver was hadden we echt spijt, het veulen was veel te groot en kwam er echt haast niet af,
veel hulp voor de pony, en na 2 uur bloed zweet en ''tranen'' hadden we een gezond veulen en een merrie die 2 maand moest revalideren!
veulen groeide wel uit tot een mooie grote D pony.

fokken is gokken maar maak de gok niet groter dan het al is.

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:28

Nou ze net als ik alleen maar met paarden bezig vindt ze tot op de dag van vandaag nog steeds leuk,
ze heeft al jonge C pony's gereden die niets konden dus is ze ook al wat gewend.

Als ze blijft groeien volgens de planning dan komt ze uiteindelijk uit op ong 1.80 m maar ze staat nu
al een tijdje stil ergste groeispurten heeft ze al gehad.

PS
:) In het NF stamboek worden de bonte paarden niet in het officiele stamboek opgenomen,
schimmel wel.

De merrie die wij hebben heeft gewoon een super karakter en ze fokt dit ook door, vandaar dat we
liever van haar een veulen willen die we zelf helemaal kunnen opvoeden enzo.
We hebben een hengst gezien van rond de 1.68 m die haar bewegingen in ieder geval minder vlak
zullen maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:30

kohtje schreef:
Hoe weten jullie dat ze te groot wordt? Ik was tot mijn 11de ongeveer de grootste van de klas , ben niet groter geworden dan 1.58. Ik ben gewoon vanaf mijn 12/13de niets meer gegroeid in de lengte.

Omdat de meeste dat wel doen. Dat jij toevallig niet meer bent gegroeid betekent dat niet dat dat voor alles en iedereen geldt. Er is overigs wel een graadmeter voor. Dat is zelfs met de ogen vast te stellen. Overigs is dat wel iets dat je het best irl kun vast stellen :+

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:37

als je niet al te groote gok wilt waagen en je perse een e pony wil neem aan een grote e - klein paard
dan zou ik die gwn kopen als dat mogelijk is
of genoegen nemen met een grote d pony wat denk ik wel kan als je er een e/ pony op zet
en met een heel klein beetje geluk is het dan een kleine e pony !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:53

dg01 schreef:
Nou ze net als ik alleen maar met paarden bezig vindt ze tot op de dag van vandaag nog steeds leuk,
ze heeft al jonge C pony's gereden die niets konden dus is ze ook al wat gewend.

Als ze blijft groeien volgens de planning dan komt ze uiteindelijk uit op ong 1.80 m maar ze staat nu
al een tijdje stil ergste groeispurten heeft ze al gehad.

PS
:) In het NF stamboek worden de bonte paarden niet in het officiele stamboek opgenomen,
schimmel wel.

De merrie die wij hebben heeft gewoon een super karakter en ze fokt dit ook door, vandaar dat we
liever van haar een veulen willen die we zelf helemaal kunnen opvoeden enzo.
We hebben een hengst gezien van rond de 1.68 m die haar bewegingen in ieder geval minder vlak
zullen maken.

1.68m? pff dat word een zware bevalling voor de merrie.. Wat ik veel zie/lees is dat er vaak een max. verschil van 15-20 cm word gehanteerd. Tussen de merrie en de hengst.

Ik blijf er dus bij, dat een grote E fokken uit een D niet verantwoord is.. En dat je dus tegen die tijd beter een leuke E kan kopen. Genoeg andere paarden met een fijn karakter!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:59

Je krijgt zeker weten een E pony als je met Zodiak zou gaan dekken. Hij is Nrps goedgekeurd (Zion X Nabuur) Hij wordt veel bij pony's gebruikt en heeft zichzelf bewezen in de sport.Hij heeft ook vele goedgekeurde zonen en nakomelingen op het hoogste niveau. Ik ken de hengst zelf ook, hij heeft een top karakter! Ik heb veel E pony nakomelingen van hem gezien uit een D pony merrie. (hij wordt ook vaak gebruikt op C pony's om grote D pony's te maken) Als je de gegevens van de eigenaar wilt dan stuur me maar een PB'tje

[F-AM] NRPS hengst Zodiak weer in de fokkerij

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:20

Als de merrie al veulens gehad heeft, dan lijkt het me geen probleem om er een grotere hengst op te zetten.

Vorig jaar heeft er bij ons iemand een Welsh A merrie van 1m22 laten dekken door onze perlino Welsh cob hengst van 1m53 en alles (dekking, zwangerschap, bevalling, ...) is voorspoedig verlopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:29

silverbrumby schreef:
Je krijgt zeker weten een E pony als je met Zodiak zou gaan dekken

Zeker is het nooit... Ook van zodiak lopen er d-tjes rond!

Het is gewoon ook erg afhankelijk van wat de merrie fokt... Fokt ze klein, dan moet je een hengst kiezen die vooral ook maat doorgeeft! Maar als ze groot fokt zou je zelfs met een e hengst al voldoende maat hebben :)

Zelf zou ik er niet voor kiezen. Heb teveel voorbeelden gezien van mensen die voor dezelfde keus stonden en een veulen gefokt hebben die uiteindelijk toch te klein bleef. En dan is de teleurstelling alleen maar groter want dan loopt het diertje er al weer een aantal jaren en dan blijft is ie te klein...

Persoonlijk zou ik er als TS zijnde eerder voor kiezen om bijv. nu een paardenveulen aan te schaffen en die zelf op te voeden. Ookal is die dan niet van jullie eigen merrie je hebt wel een groot deel van zijn opvoeding in handen :)