Ik begrijp je redenen wel hoor en het is natuurlijk ook heel leuk om een veulen van je eigen merrie te hebben . Maar er is absoluut geen enkele garantie dat het veulen het karakter heeft van mams noch haar uiterlijk. En dat geldt ook voor het sterk zijn van je paard. Dát kan ze bijv. wel doorgeven ongeacht de vader. Misschien dat je dan eens kan kijken naar een Fjordenhengst met een wat langere, niet zo gedrongen, brede nek en een lichte halsuitsnijding. (daar komt het sterk zijn meestal vandaan) Ik ben zelf niet zo thuis in de Fjordenhengsten, maar binnen het lichtere (nieuwe) type moet er vast wel zo'n hengst te vinden zijn.
Ik weet niet wat je precies aan je schouders hebt, maar op jouw leeftijd is het niet echt normaal als je daar vaak (zonder duidelijke reden) last van heb. Misschien helpt een goede (regelmatige) massage wel. Afhankelijk van wat het is, dat kan ik zo niet beoordelen. Maar als je een keer bent gevallen oid kan het best een spierenkwestie zijn.
Een paard dat je zo 'koopt' kun je uitkiezen op de voor jouw belangrijke punten, dus kleur, hoogte, geslacht, karakter, uiterlijk enz. Een veulen komt er kant en klaar uit en daar heb je het maar mee te doen (en dan nog 3,5 jaar wachten voor je er wat mee kan doen en voor je weet hoe het precies uitgroeit.)
Ik hoop trouwens dat je met je 19de nog op school zit , ipv al (full)time aan het werk bent.