[H] Hengstenkeuze Metall x Darwin x Volckmar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frouk

[H] Hengstenkeuze Metall x Darwin x Volckmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:30

Wie wil met me meedenken over de hengstenkeuze voor mijn merrie. Ze is gefokt uit dezelfde moeder als Paddox. Haar volle zuster is de moeder van de ggk hengst
Het betreft een grootramige merrie welke op dit moment hoogdrachtig is van Carlton Hill. Eerder heeft ze veulens gehad van Trento B, Vivaldi (veulenveiling Maren Kessel) en 2x Tuschinski.
Reden dat ik dit jaar voor Carlton Hill heb gekozen is dat ik een hengst wilde vrij van Jazz, Krack C en Ferro bloed. Ook dit keur gaat mijn voorkeur hier naar uit maar evt. suggesties zijn welkom. De keuze voor Carlton Hill was tevens vanwege de gok om een jonge hengst te proberen.

Van de hengst zou ik graag zien dat deze de volgende eigenschappen zeker doorgeeft:
- lang voorbeen
- voldoende lengte in de rug/lendenen
- krachtige achterhand

Daarnaast wil ik graag een hengst die voldoende (vol)bloed doorgeeft.

Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=76350

Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet. Onderstaand enkele foto's van de merrie/veulens.

Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4CFFG3KC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BYDFAHVD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBMQQJ7P.jpg

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-05-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:34

Vergat de naam van de goedgekeurde zoon van haar volle zuster in te vullen; dit moet zijn Aquido.

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 09:09

Niemand die me kan adviseren??

Thora

Re: [H] Hengstenkeuze Metall x Darwin x Volckmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:30

Een goede (bijna GP) hengst, vrij van Jazz, Krack en Ferro, is Voice. Geeft voldoende bloed (zeker in het werk) en een sterk gebruik van de achterhand. Ik heb er nog geen met een kort voorbeen gezien en hij matcht goed met merries met Ferro (en Jazz) bloed (ik heb zelf een jeugdige voorl keur merrie van Voice uit een Ferro x Weyden merrie).
Houston zou ook nog een optie kunnen zijn en ook de Trakhener hengst Easy Game (v. Gribaldi) van Van Uytert past in het plaatje (maar is niet KWPN goedgekeurd).

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:26

Aan Voice heb ik eerder al wel gedacht maar in de rapportage van het KWPN staat dat merries wel een lang voorbeen moeten hebben. Ook de moeder van Voice zou een langer voorbeen mogen hebben. Vandaar dat ik dit eerder niet heb gedaan. Qua bloedvoering en achterbeengebruik is het absoluut een passende hengst.

Easy Game is inderdaad een optie, loopt momenteel ook erg goed. Daarnaast past Gribaldibloed ook wel bij mijn type merrie.
Zelf dacht ik ook nog aan Blue Hors Romanov of Hotline. Wat vind je daarvan??

Thora, in elk geval bedankt!

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:08

Mijn Voice merrie komt uit een Ferro merrie met een kort voorbeen, maar mijn merrie is mooi evenwichtig gebouwd. Datzelfde geldt voor Voice. Je zou eens wat nakomelingen kunnen bekijken. Op het kanaal van Emmy de Jeu op YouTube staan meerdere Voice nakomelingen en ook op de site van stal bria kun je een aantal bekijken.

Romanov heb ik een aantal weken geleden in Duitsland nog GP zien lopen. Fijn paard, super gefokt, maar ik heb niet het idee dat je daar wel het door jou gewenste lange voorbeen mee zult fokken.

Hotline is een aantal jaren geleden veel gebruikt, zal in type wel luxe meegeven, bloedvoering is ook mooi, over de beweging kan ik niet zoveel zeggen. Ik zie er verder weinig nakomelingen van. De recent aangewezen hengst van Hotline uit de moeder van UB40 was een grote jeugdige hengst die nog wat weinig kracht in beweging had.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:11

Romanov gaat sowieso een pak meer voorbeen geven dan Voice.
Langbenigheid krijg je niet via De Niro.

En Voice is ook pas de beweger geworden die hij nu is onder Gal...

Imo is Romanov samen met Don Schufro tegenwoordig de beste Duitse vererver.

J2L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:25

Wij hebben recent een merrieveulentje van Romanov (uit een Soprano * Davignon moeder). Is een absolute meevaller (een chique luxe hoofdje en hoogbenig) en Romanov heeft absoluut gezorgd voor een verlenging van het voorbeen. Ben dus wel fan van deze hengst.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:03

s0173957 schreef:
Romanov gaat sowieso een pak meer voorbeen geven dan Voice.
Langbenigheid krijg je niet via De Niro.

En Voice is ook pas de beweger geworden die hij nu is onder Gal...

Imo is Romanov samen met Don Schufro tegenwoordig de beste Duitse vererver.

Heb je Voice wel onder Imke zien lopen? Die zette er misschien minder druk op (hij was ook jonger), maar hij liep altijd met afdruk en veer door de baan, liep makkelijk zijn LT oefeningen en scoorde ook altijd goed. Edward heeft er vooral voor gezorgd dat hij meer aandacht kreeg! Het is altijd een fijn paard geweest met een super karakter.
Ik heb al meerdere Voice nakomelingen gezien en heb er geen een met een kort voorbeen gezien. Hij geeft misschien geen Jazz voorbeen, maar wel evenwichtige paarden!

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:06

Via het KWPN en een hengstenhouder kreeg ik vorig jaar het advies om Lord Leatherdale of zijn zoon Chippendale te gebruiken. Een andere passende optie was het gebruik van Gribaldi-bloed.
Hoe denken jullie hierover? En v.w.b. Gribaldi-bloed, welke zoon van Gribaldi is passend.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:51

Als je een goed voorbeen wilt moet je Totilas erop zetten haha ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:04

Denk ook dat Easy Game wel past.

Als Hotline je interesseert zou ik even een jaar afwachten en kijken of de hotline uit de moeder van ub40 de verrichting doorkomt.

Ik vind de lengte van de veulens wel meevallen, je zou dan Apache ook kunnen overwegen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:38

Of Hotline zelf è Rhea!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:13

s0173957 schreef:
Of Hotline zelf è Rhea!

zou toch eerder zijn zoon nemen, dan heb je die super moederlijn erbij ;) Papiertechnisch is dat ook interessanter. Reg A kost gewoon een hoop meer als je uiteindelijk naar de keuring etc wil.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:26

Adriaan van Os heeft dit jaar in het najaarsonderzoek een Hotline x Michelangelo uit
een heel mooi lijntje. Als die het gaat halen, gebruiken we hem volgend voorjaar zeker.
Wat een mooi hoogbenig en niet te vergeten eerlijk paard.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:27

dat is nou net die waar we het over hebben

goedemorgen :-)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:39

sorry :o
snap niet dat ik daar overheen gelezen heb.

overigens heb ik de moeder van de merrie van TS regelmatig IRL gezien
en kan ze denk voor de fok best wat bloed gebruiken.

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:37

Ik overweeg nu om Lord Leatherdale te gebruiken. Een hengst die absoluut bloed toevoegt maar ook de nodige lengte toevoegt en een goed krachtig achterbeengebruik. Zijn zoon Chippendale heeft een nog beter achterbeengebruik maar mist weer wat lengte, vandaar de keuze.

Ook gedacht aan Cover Story maar gezien zijn verrichting twijfel ik daar op dit moment nog te veel aan. Wel een bloedmooie hengst.

Het veulen van dit jaar is nog steeds niet geboren dus ik kan nog switchen. Alle suggesties zijn dan ook meer dan welkom!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:30

Lord Leatherdale geeft geen sterk achterbeen, dat moet van de merrie komen. Daarnaast krijgt hij ze niet altijd even gemakkelijk drachtig, dus goede afspraken maken. Verder vind ik het een heel interessante hengst.

De eerste veulens van Chippendale zijn geboren en getoond, weet niet of hij onvoldoende bloed geeft.

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:24

Lastig hoor om een juiste keuze te maken. Dat Lord Leatherdale ze niet altijd makkelijk drachtig krijgt is wel een groot nadeel omdat het al zo laat in het seizoen is. Geeft in elk geval stof tot nadenken. Toch Chippendale..??

Wat is jullie mening over het gebruik van Cover Story??

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:27

Lord Leatherdale brengt zeker geen sterk achterbeen mee. Slecht drachtig krijgen ben ik niet bekend mee. Hij geeft wel lengte in het lijf, niet zo zeer in de hals en geeft niet de allermooiste bovenlijnen. Willen nog wel eens een tikje week zijn. Maar dat dan weer liever dan een hele strakke rug in mijn ogen. Wel heel mooie types.

Cover story is zeker een heel interessante hengst. Maar ik durf hem niet te gebruiken op dit moment, hij moet zich eerst gaan bewijzen vind ik. En het is een luchtzuiger, ze zeggen niet erfelijk, ik geloof dat dat wel zo is. Verder op papier in mijn ogen wel heel interessant.

Cilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:15

Uphill dan?
Of Scandic? :o

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:25

Uphill heb ik zeker aan gedacht. Denk ook dat deze bijzonder goed past bij mijn merrie. Het houdt me tegen dat Uphill al zoveel merries krijgt ieder jaar. Vandaar dat ik dacht aan Cover Story.

Met Scandic zal ik haar wat strakke lendenpartij niet verbeteren. Is dan ookgeen optie.

Zenarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:22

Apache?

Frouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 09:21

Apache heb ik zeker over nagedacht. Een hengst die kan verbeteren èn bloed toevoegt maar dan zit ik weer met een hengst die niet vrij is van Jazz en Krack C bloed. Wat is wijsheid??