[H]Misschien laten dekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Predacha

[H]Misschien laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:21

Hoi allemaal

Ik heb een draver merrie haar naam Valentin's wish met een draver gefokt en heeft in het verleden op de baan gelopen

Haar moeder is Wishfull fortuna
en haar vader is Giant Chill

Nu gaan wij misschien verhuizen en krijg ik meer plek dus zit ik er aan te denken haar te laten dekken en het veulen daarna aan te houden

Nu ben ik iemand die meer recreatief rijdt dressuur matig soms een klein sprongetje en ga graag naar de bossen

Nu is mijn vraag wat het beste is om te doen

Graag zie ik bont of appaloosa maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat je dat er ook uit krijgt
ze is rond de 1.60 en wil dit dan ook het liefste aanhouden tot 1,70
Ze heeft wel wat witte haartjes op haar flank

kwa omgang is het een super merrie kwa rijden heeft ze veel pit en ben ik dus op zoek naar een hengst die kwa karakter ook zo super in de omgang is maar kwa rijden ook lekker relaxt

hier een foto van mijn merrie
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-05-11 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

NatasjavE

Re: Misschien laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:43

Tja, dit is weer zo'n gevalletje niet doen.

Je moet er altijd rekening meehouden dat je ooit tot verkoop over moet gaan(om wat voor rede dan ook.)
Natuurlijk is het leuk om een veulentje van je eigen merrie te kriijgen...super schattig.
Maar het gaat er bij fokken natuurlijk om dat je een paard probeert te fokken met een duurzaam exterieur, duurzame bewegingen en een goed karakter.

Een draver kruisen met een ander ras is om meerdere redenen niet een handige keuze. Qua exterieur, gangen en karakter heb je geen idee wat eruit gaat komen. Er is geen garantie dat het veulen wat uit je merrie komt qua karakter net zo fijn is als je merrie. Qua verkoop levert het echt niets op..

Beter is het als je toch meer ruimte krijgt om een mooie fokmerrie uit een goede merrielijn te kopen(kan je meteen een bonte kiezen) en daar mee te gaan fokken. Veel meer kans op een ged resultaat. en dan heb ik het er echt niet over dat je de ambitie moet hebben om toppers te fokken....beslist niet...

Mocht je dit advies in de wind slaan(en dat zal vast het geval zijn) kan ik je alleen maar aanraden om een hengst te kiezen met een zeer goede galop (zeer goed opgesprongen met veel souplesse) en een zeer goede hals en achterbeenstand. Anders gezegt...de hengst mag het in het exterieur en zijn gangen beslist niet laten zitten.
Moet het perse een bonte zijn dan zou ik James Bont kiezen. De galop ga je daar mee niet verbeteren maar het front wel en het karakter is goed.

Wil je echt fokken dan zou ik overigens contact opnemen met een goede draversstal en de merrie door een goede dravershengst laten dekken. Alleen dan fok je niet om een rijpaard te krijgen.

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:52

Reuze bedankt voor je informatie

enne hier kan ik echt wel wat mee en ga hier zeker nog wel goed over nadenken

Amalarab

Re: Misschien laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:53

Peru's Scen Tao is een prachtige hengst!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:05

Ik ben het eigelijk volledig met natasjavE eens.

Als je graag een paard of veulen er bij wilt zou ik er gewoon 1 kopen en niet zelf fokken.
Als je wel graag zelf wilt fokken zijn er andere en betere mogelijkheden. Door haar te laten dekken door een goede draver hengst. En niet zomaar een ander ras om de redenen dat NatasjavE al heeft genoemd. Alleen dan komt er natuurlijk niet echt een rijpaard uit wat jij graag wilt en zoekt in een paard. Of door anders een inderdaad een goede fokmerrie te kopen.

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 08:28

Ik ben op dit moment mijn eigen meer aan het verdiepen in de draver hengsten ;)
de keuze zal toch daar voor gaan mits ik haar laat dekken eerst het e.e.a. uitpluizen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:34

Ik ga met NatasjevE mee.
Een dekking is geen garantie voor een veulen, en een veulen moet ook nog maar heel blijven tot hij bereden kan worden. Merrie kan overlijden, veulen kan overlijden, beide kunnen overlijden. En dan sta jij daar met lege handen.
Als er wel een gezond veulen naast komt te staan heb je nog geen garantie voor maat, geslacht, kleur en karakter. En tel op wat de kosten zijn van de opfok van een jonkie (als je hem ergens in gaat scharen waar hij sociaal op kan groeien, en niet alleen met zijn moeder bij huis staat), en je komt op een bedrag waar je een leuke bonte driejarige kunt kopen. Ingereden en wel, met een leuk papier waar je zo op weg kunt rijden...

Diane65

Re: [H]Misschien laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:46

Mijn merries moederlijn heeft 6 generaties terug Franse dravers als voorouders. Daar zat wel een bedoeling achter. Daar is namelijk springbloed ingekruisd (om de nodige hardheid en uithoudingsvermogen toe te voegen) en daar is verder een springlijn op voortgebouwd. Dus het kan best, dravers gebruiken in combinatie met ander bloed, maar dan moet je wel een visie hebben op wat je er mee wilt en niet verwachten dat je in de eerste generatie al komt tot een product waar je echt iets mee kunt. Als je een leuk rijpaardveulen wilt, er staan er zat te koop (en zelfs bont etc). Als je perse wilt fokken, dan sluit ik me graag aan bij de anderen, ga dan voor een draverhengst (en verkoop het als er een geinteresserde vanuit de draverswereld voor is).
Verkijk je ook niet op de kosten! De veeartskosten zijn al gauw (bij 1e keer drachtig) een paar honderd euro, dan nog dekgeld, en bijkomende kosten van entingen, extra stalgeld en als je het veulen aanhoudt, opfokkosten.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:51

Ook met een dravershengst zou ik niet fokken.
Hier vlakbij is een draversstal, en elk jaar sturen ze een reeks 2-jarigen naar de slacht omdat ze niet snel genoeg lopen en voor de verkoop als rijpaard toch niets waard zijn.
Ik ga er nu even vanuit dat jouw merrie ook niet zo'n goede draver was, anders was ze geen rijpaard geworden, dus de kans dat je veulen een goede wordt is klein.

Een kruising met een rijpaard kan je doen, maar bedenk dat het paard later nauwelijks meer waard zal zijn dan de slachtprijs, en dus veel meer zal kosten dan hij ooit kan opbrengen...

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:42

Iphi schreef:
Hier vlakbij is een draversstal, en elk jaar sturen ze een reeks 2-jarigen naar de slacht omdat ze niet snel genoeg lopen en voor de verkoop als rijpaard toch niets waard zijn.
Ik ga er nu even vanuit dat jouw merrie ook niet zo'n goede draver was, anders was ze geen rijpaard geworden, dus de kans dat je veulen een goede wordt is klein.

Een kruising met een rijpaard kan je doen, maar bedenk dat het paard later nauwelijks meer waard zal zijn dan de slachtprijs, en dus veel meer zal kosten dan hij ooit kan opbrengen...

Het kan zo zijn dat Valentin's Wish niet snel genoeg was, maar ze is verder erg goed gefokt, prima moederlijn.
Valentine werd voor 2300 verkocht bij de Unitrot veiling, het ligt eraan het kan een reden hebben waarom ze niet goed gekoerst heeft.
Het kan ook zo zijn dat ze talentloos was, maar ze is wel mooi gefokt uit een bewezen merrie.
http://www.dutchtrotters.nl/Fokm_vd_mnd ... 0%2005.htm
http://www.dutchtrotters.nl/Fokm_vd_mnd ... 0%2045.htm

Maar wat wil je, wil je ermee koersen , verkopen, houden voor de lol...allemaal dingen waar je goed over na moet denken.
Als je gewoon wat wilt fokken, dan zou ik er geen draver opzetten, misschien een rustige quarter als ze al druk is.
Maar wat al gezegt word, als het niet goed gaat dan sta je met lege handen dat allemaal omdat het je zo leuk leek...

Maar ik vind niet dat de afstamming bagger is absoluut niet, van moederskant is er absoluut niks mis mee!
Maar zou er goed over nadenken!

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:10

Malkesta schreef:
Iphi schreef:

Het kan zo zijn dat Valentin's Wish niet snel genoeg was, maar ze is verder erg goed gefokt, prima moederlijn.
Valentine werd voor 2300 verkocht bij de Unitrot veiling, het ligt eraan het kan een reden hebben waarom ze niet goed gekoerst heeft.
Het kan ook zo zijn dat ze talentloos was, maar ze is wel mooi gefokt uit een bewezen merrie.
http://www.dutchtrotters.nl/Fokm_vd_mnd ... 0%2005.htm
http://www.dutchtrotters.nl/Fokm_vd_mnd ... 0%2045.htm

Maar wat wil je, wil je ermee koersen , verkopen, houden voor de lol...allemaal dingen waar je goed over na moet denken.
Als je gewoon wat wilt fokken, dan zou ik er geen draver opzetten, misschien een rustige quarter als ze al druk is.
Maar wat al gezegt word, als het niet goed gaat dan sta je met lege handen dat allemaal omdat het je zo leuk leek...

Maar ik vind niet dat de afstamming bagger is absoluut niet, van moederskant is er absoluut niks mis mee!
Maar zou er goed over nadenken!

dank je voor het meedenken en kijken
Valentijn's moederkant is indd intressant vanuit vaders kant volgens mij ook wel ( ben er nog steeds niet goed in thuis )
voor haar stamboom http://www.ndr.nl/zoeken_top.php?p=zoek ... =pstamboom
ze heeft volgens mij ook een aantal koersen gelopen en zal indd niet snel genoeg geweest zijn
http://www.ndr.nl/zoeken_top.php?p=zoek ... richtingen
haar record tijd is 1.20,6

De vraag is dan indd wat is het beste zou het een goede combi zijn om er een goede draver hengst op te zetten met goede prestaties
en dan kijken of er een veulen vanaf komt die straks kan gaan koersen ( ik zelf kan het niet dan zou ik een rijder moeten zoeken ) of eventueel weer voor de verkoop maar weet niet of ik dat persoonlijk zelf zou kunnen

Of indd kiezen om haar of door een draver of door een andere hengst te laten dekken voor eigen gebruik
Er komt zowiezo al een kleine pony ( a pony of shetlander bij ) als we dat huis voor elkaar kunnen krijgen zodat ze een maatje heeft als ze buiten staat
ze staat nu ook met twee andere paarden in de wei dus wil haar niet graag meer alleen zetten

in ieder geval al bedankt voor alle reacties

Yunomi

Re: [H]Misschien laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:27

Waarom niet een veulen aankopen? Of een ouder paard?

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:57

Yunomi schreef:

Ik snap best dat er vele zullen zijn die er op tegen zijn dat ik mijn paard wil laten dekken
Maar anders zou ik hier ook niet om advies vragen wat het beste is om te doen

Gezien ik hier meer informatie vraag wat te doen kwa lijnen en eventueel dekken
Zie ik het nut er niet van in om te gaan roepen om een ouder paard of een veulen te moeten gaan aanschaffen
Ik vraag om meer informatie en dit zou fijn zijn als het goed gemeend is dus echt mensen die meedenken

Als ik een veulen zou willen kopen of een ouder paard dan zou ik ook daar wel in een ander topic mijn vragen over stellen
maar gezien in dit topic niet de vraag staat wat kan ik beter doen een veulen kopen of een ouder paard
maar misschien laten dekken vraag ik juist om goede gegronde redenen waarom ik mijn merrie absoluut niet moet laten dekken
of misschien juist wel moet laten dekken

en dan eventueel meer informatie kwa lijnen zoals dat eerder gedaan is juist in lijn blijven en voor een draver gaan en zou ik het veulen bv aan willen houden dan bv voor een quarter gaan gezien haar pittige karakter

Gezien ik hier van twee mensen al een heel mooi antwoord heb gehad zie
@ malkesta en
@ natasjavE
zijn dit mensen die met een gegronde reden aangeven waarom eventueel wel of niet te doen en aan dit soort antwoorden heb ik iets en dit wordt dan ook meegenomen in de toekomst om het eventueel misschien wel of niet te doen

Het is maar een vraag en dit houdt niet in dat ik het wel of niet doe
ik overweeg het en hier wordt altijd over alles 10x nagedacht voordat ik iets doe

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:02

Diane65 schreef:
Mijn merries moederlijn heeft 6 generaties terug Franse dravers als voorouders. Daar zat wel een bedoeling achter. Daar is namelijk springbloed ingekruisd (om de nodige hardheid en uithoudingsvermogen toe te voegen) en daar is verder een springlijn op voortgebouwd. Dus het kan best, dravers gebruiken in combinatie met ander bloed, maar dan moet je wel een visie hebben op wat je er mee wilt en niet verwachten dat je in de eerste generatie al komt tot een product waar je echt iets mee kunt. Als je een leuk rijpaardveulen wilt, er staan er zat te koop (en zelfs bont etc). Als je perse wilt fokken, dan sluit ik me graag aan bij de anderen, ga dan voor een draverhengst (en verkoop het als er een geinteresserde vanuit de draverswereld voor is).
Verkijk je ook niet op de kosten! De veeartskosten zijn al gauw (bij 1e keer drachtig) een paar honderd euro, dan nog dekgeld, en bijkomende kosten van entingen, extra stalgeld en als je het veulen aanhoudt, opfokkosten.

thx voor je antwoord en ook dit zal zeer zeker meegenomen gaan worden voor eventueel de toekomst

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:58

Predacha schreef:
Yunomi schreef:

Ik snap best dat er vele zullen zijn die er op tegen zijn dat ik mijn paard wil laten dekken
Maar anders zou ik hier ook niet om advies vragen wat het beste is om te doen

Gezien ik hier meer informatie vraag wat te doen kwa lijnen en eventueel dekken
Zie ik het nut er niet van in om te gaan roepen om een ouder paard of een veulen te moeten gaan aanschaffen
Ik vraag om meer informatie en dit zou fijn zijn als het goed gemeend is dus echt mensen die meedenken

Als ik een veulen zou willen kopen of een ouder paard dan zou ik ook daar wel in een ander topic mijn vragen over stellen
maar gezien in dit topic niet de vraag staat wat kan ik beter doen een veulen kopen of een ouder paard
maar misschien laten dekken vraag ik juist om goede gegronde redenen waarom ik mijn merrie absoluut niet moet laten dekken
of misschien juist wel moet laten dekken

Mijn vraag was totaal niet aanvallend bedoeld, maar gewoon uit nieuwschierigheid.
Verder laat ik het hier bij, want je gaat er nogal fel tegen in dus begrijp dat dit gevoelig ligt ..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:03

Ik zou gewoon dekken! Galoubet was een superspringhengst en die had ook een dravermoeder! Zo zijn er nog wel meer paarden te vinden met draver voorouders.
Er zijn genoeg hengsten die gegarandeerd bont geven zoals Cesar en Bontfire. Je merrie is er mooi genoeg voor zo op de foto dus gewoon doen als je dat zelf leuk vindt. En uit ervaring weet ik dat een mooie bonte nog steeds beter verkoopt als een effen veulen van dezelfde kwaliteit :D