misterA schreef:Dan denk ik aan rust, dus absoluut geen Jazz-bloed.
Sterke bovenbouw-geen Flemmingh-bloed.
Beste ontwikkeling, dus dan ga ik richting Ferro, Contango.
Van de Ferro zonen valt Rhodium ook af vanwege het karakter,
blijft over Metall, en in wat mindere mate, Negro, deze fokt niet vergrotend maar bij een kleinere merrie zal dat wel meevallen.
De meest complete Ferro-zoon is Rousseau, vergroot, sterke bovenbouw en een voldoende karakter. Vergelijkbaar, kleinzoon Spcial D.
Contango bloed, Tango, ondanks dat het ook een Jazz zoon is geeft hij meer het karakter van zn gr.vader Contango door.
fokt groot en gemiddeld wat de bovenbouw betreft.
Als laatste, Uphill, maar die mist wel eens het laatste aan luxe.
Ik zou wel een bewezen hengst kiezen, van een jonge hengst is nauwelijks te voorspellen of hij de zwakkere punten van je merrie echt gaat verbeteren.
En dat is wel nodig.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Super dat er zo mee gedacht wordt!
Misschien een domme vraag.. Helaas ben ik geen ervaren persoon op het gebied van hengstenkeuze en het beoordelen van exterieur.. Ik geloof dat ik 2 dingen dan ook niet helemaal begrijp. Je hebt het over een sterke bovenbouw, bedoel je daarmee dat je op de foto kunt zien dat de bovenbouw van deze merrie niet sterk is?
Hetzelfde met de beste ontwikkeling, wat bedoel je hier precies mee?
Métall vind ik een geweldige hengst. Ik heb hem ook in gedachten voor de andere merrie (zie link in openingspost), maar heb me nog niet heel sterk in hem verdiept. Hoe zit het met zijn gangen? Kracht, ruimte en souplesse?
Special D is geweldig. Waarom zie je daar eigenlijk relatief gezien, zo weinig nakomelingen van? Enig idee?
Nogmaals bedankt, en mijn excuses voor het gebrek aan kennis van mijn kant.