[H][KWPN] Welke hengst voor Landeur x Sit this one out xx

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Beertje1983

[H][KWPN] Welke hengst voor Landeur x Sit this one out xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:47

Helaas heeft mijn merrie Ramona (roepnaam: Monatoetje :+ ) vorig jaar juli een klap op haar achterbeen gehad.
Dat heeft een flinke blessure opgeleverd die nog niet genezen is.
Om haar (en vooral mezelf) de tijd te geven toch volledig te herstellen, wil ik haar graag laten dekken dit jaar.
Ik heb daar 0,0 ervaring mee, dus graag jullie advies.

Monatoetje is van Landeur x Sit this one out xx
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=71423
Het is een zeer werkwillige merrie en met een goed achterbeen (soms wat hectisch)
Ze mist wat knie-actie en souplesse. Ze heeft wat moeite met verzamelen en zou wat meer body mogen hebben.

Ik wil een hengst met een goed karakter. Ze is nu zeer werkwillig, maar ben bang als daar nog een schepje bovenop komt, er niks meer mee te beginnen valt.

Ik heb op Horse-event een fokadvies gekregen. Er werd toen United aangeraden. Dat vind ik op papier prima passen, maar de korte hals vind ik een groot risico.
Momenteel staan op mijn lijstje Oscar en Westenwind.
Hier wat foto's. Ben erg benieuwd.

Afbeelding

http://www.amandafotografie.nl/Ramona/IMG_0058.JPG

Afbeelding

http://img12.imageshack.us/img12/3386/img0015ab.jpg

http://img52.imageshack.us/img52/928/img0053pq.jpg
Laatst bijgewerkt door petraaken op 04-03-11 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd + teveel aan foto's in link geplaatst.

Beertje1983

Re: [H][KWPN] Welke hengst voor Landeur x Sit this one out xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 09:33

Niemand een suggestie?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:45

ik heb vorig jaar oscar gebruikt op mijn Jazz. Het veulen is lang gelijnder dan haar moeder, absoluut een heel mooi exterieur. Moeders is ook erg hectisch in het achterbeen, veulen wat trager, maar niet te traag. Veulen heeft zeer veel zelfhouding en is elastischer dan moeder. Ik vind Oscar zelf niet zo bijzonder, maar moet zeggen dat het veulen uit mijn jazz bijzonder goed gelukt is. Moeders is denk ik 1.67, maar ik schat dat veulen ruim over de 1.75 gaat worden uiteindelijk {heb nog een halfzusje van d'r, een Rhodium, en die is 1.78m geworden. Die was ook zo groot als veulen}.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:47

Oscar is zelf heel week in de rug. Onze merrie is juist wat strak dus dat kon prima. Verder zou ik als ik jouw was, even de exterieur index van oscar bekijken. Het lijkt op de foto van jouw merrie, dat ze wat neigt naar platvoeten. Ik weet niet of oscar die neiging ook heeft om dat door te vererven. Is wel een aandachtspuntje.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:28

Thanks voor de info.
Foto vertekent, ze heeft zeker geen platvoeten.
Mag ik vragen wat er nog meer voor bloed achter jouw Jazz zit?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:26

Het veulen {jaarling inmiddels} is een Oscar x Jazz x Roemer x Doruto. Heel ander bloed dus als jouw merrie.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:46

Ik ga nog steeds voor Westenwind :)!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:45

Misschien dat Belissimo M ook wat is?
Helemaal Jazz vrij & ontzettend :~ <3 :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:03

Wil je bewezen bloed of mogen het ook jonge hengsten zijn? Blijf je bij KWPN of mag het ook duits zijn?

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:19

Jonge hengsten geen probleem, als ze maar voldoende body hebben.
Wel graag KWPN
Belissimo heb ik ook naar gekeken, maar daar was wat mee. Weet alleen niet meer wat. Kom ik nog op terug :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:54

Uhm als je echt voor body wil gaan Briar misschien? Is zweeds maar wel KWPN goedgekeurd. Briars hebben veel talent in de verzameling en zijn vaak wat zwaarder / grover.

Jonge hengsten misschien Amazing Star? Of Chippendale?

Wat hebben we nog meer... Ik ben altijd wel gecharmeerd van Oscar ook. Maar verder misschien Ronaldo? Scandic? Houston? Met deze laatste hengst heb je voor niet al te veel geld wel een Keur-hengst te pakken. Negro, Vivaldi (alhoewel je daar liever vrij van bent geloof ik he..)

Lastig in te schatten wat je echt wilt verbeteren. Daarnaast is een eerste veulen echt altijd gokken.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:10

Briar heb ik ook aan zitten denken. Zweeds maakt niet uit, als het maar KWPNproof is.

Ik wil graag wat meer body. Probleem is alleen dat Landeur nogal groot en grof fokt (bij de mijne dus niet, maar ok) en ik ben bang als ik er echt een grote grove hengst op zet er een tank uitkomt door dat Landeur-bloed.

Ik zou graag wat meer aanleg voor het dressuurwerk (tis natuurlijk eigenlijk een springpaard) willen, minder strak in de rug, makkelijker verzamelen en wat meer knie-actie.

Amazing Star en Chippendale ga ik eens even bekijken. Net als Ronaldo en Negro.

Scandic schijnt vaak niet zulke knappe paarden te geven. Vind ik wel een heel leuk paard.
Houston durf ik qua karakter geloof ik niet aan. Die zijn nogal lastig toch?
Vivaldi vind ik erg gaaf, maar Jazz nog wat te dichtbij.

Blijft altijd gokken inderdaad. Maar ik heb nog nooit ene veulentje gefokt, dus wat meningen vragen van mensen met wat meer ervaring leek me wel handig.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:31

Springgefokt is niks mis mee... Heeft ook voordelen.
Lastig is dat dan... Landeur kan dan idd nog wel stempel drukken op veulen. Dus dan wil je idd weer niet te grof.

Ik ken toch wel een aantal mooie Scandics. Maar smaken verschillen natuurlijk. Het zijn eerder de Briar nakomelingen die ik vaak niet zo knap vind ;).

Houston geeft vaak sterke karakters door. Maar wel weer paarden die als je ze met respect behandeld wel voor je door het vuur gaan.

Fokken = gokken daar heb je gelijk in. Maar erover nadenken is altijd leuk. Zo ben ik ook altijd kandidaten aan het zoeken voor Zouzel ;)