[H] hengst voor droomwals x stornello - merrie (KWPN)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amalie

[H] hengst voor droomwals x stornello - merrie (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:24

ik heb een kwpn merrie, droomwals x stornello.
droomwals een tuigpaardtype en stornello rijpaard.
Stornello ken ik niet echt, is al een redelijk oude hengst..
en droomwals al iets bekender, maar die dekt niet meer in nederland.
Mijn merrie heet amalia, en ze is nou 5 jaar oud. Ik wil er niet direct een hengst opgooien,
maar misschien iets voor over een paar jaar.
Dit is de link waar je haar stamboom kan zien: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=639258
Nou ben ik benieuwd wat voor een hengst hierbij zou passen,
ze is zelf meer rijpaardtype en zo staat ze ook ingeschreven.
ze is zelf heel rustig, en als ze je vertrouwd en kent, doet ze alles! En ze heeft een heel eigen uitstraling, foto is te zien op mijn profiel.
Nou mag er in het algemeen meer gang in zitten naar mijn eigen mening.
en omdat ze al best veel gelders type in haar stamboom heeft, dacht ik ook aan een gelderse hengst,
dat vind ik mooie types..
maaar,, is dat wel een goede kruising, of heb je daar niks aan? En wat kan er ipdaarvan beter op?
Wat denken jullie?

NatasjavE

Re: [H] hengst voor droomwals x stornello - merrie (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:02

Heb je een standfoto en plus en minpunten van de merrie en wat je wil verbeteren(behalve haar gang)

Een kruising tussen een Gelders Paard en een Rijpaard blijft KWPN. Het is dus wat jij wil. Ze heeft een Tuigpaard vader en de vader van de moeder is een Engelsvolbloed...dat is anzig al een niet gebruikelijke combinatie.

Foto's van een aantal Gelderse hengsten zie je in mijn profiel...kan je alvast kijken welke je aanspreekt.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:34

pluspunt vind ik dat ze een heel mooi edel hoofdje heeft. en een super mooie bles (moge ze die dan doorgeven ;p) Ze heeft een mooie sprong, en ze kan leuk strekken in draf.
minpuntjes dat ze erg klein is voor een paard, en zelfs voor haar afstamming.. dus er moet wel iets groots op.. en ik vind dat ze redelijk korte benen heeft. verder vind ik wel dat ze een redelijk nette bouw heeft.

Ik vind in jouw profiel Rubus B mooi, en Alexandro P!! super!

ik heb niet speciaal een standfoto eigenlijk,, de enige die in de buurt komt is wel een met haar zadel op,,
en dat is deze, (hopelijk doet de url het ;p)
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:32

Heeft ze een sterk en snel achterbeen dan zou ik voor Vitens gaan. dat is de grootste. de foto van Vitens geeft niet helemaal weer hoe hij er nu uitziet.
Anders Alexandro P...die zal de halsvorm waarschijnlijk wel verbeteren.

Rubus zal denk ik te beknoptblijven.

11 maart is er de geldere hengstenshow in Ermelo...daar kan je vitens, Rubus en Alexandro zelf zien.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:41

Ik zou bij Vitens (en andere hengsten) wel uitkijken dat het achterbeen niet te lang wordt.
Moeilijk te zien van deze standfoto aangezien ze in zand staat en de foto niet van recht opzij genomen is, maar het lijkt er op dat het voorbeen wel iets langer mag. Met name de pijp.

Off-topic. Je zadel ligt over het schouderblad heen en zou dus verder naar achteren moeten liggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:47

MariekeA schreef:
Ik zou bij Vitens (en andere hengsten) wel uitkijken dat het achterbeen niet te lang wordt.
Moeilijk te zien van deze standfoto aangezien ze in zand staat en de foto niet van recht opzij genomen is, maar het lijkt er op dat het voorbeen wel iets langer mag. Met name de pijp.

Off-topic. Je zadel ligt over het schouderblad heen en zou dus verder naar achteren moeten liggen.

Ja wel eens. Ik opperde hem eigenlijk alleen omdat hij zo'n beetje de grootste is.

zadel was mij ook opgevallen TS.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:30

hee oke bedankt,
jaa het zadel ligt sinds kort al naar achteren.. ik legde hem steeds dus verkeerd neer, maar dan zakte hij vanzelf al iets naar achteren. Toen heb ik veel opgestoken van osteopaten en zadelmakers die het afgelopen jaar rondom onze stal zijn geweest ;) maar nou ligt hij dus goed, en omdat het niet een super grote maat zadel is, ligt ie ook niet te ver naar de werfels achterop.

En ze mag van zichzelf van achter er wat meer onder, ik moet altijd wel goed blijven werken om het goed eronder te krijgen. Maar laatste tijd gaat het steeds beter al.
Maar nog betere of meer suggesties voor een leuke hengst hiervoor, het hoeft niet per se gelders, maar dat vind ik gewoon wel een mooie type. Maar misschien is het aangezien haar stamboom toch verstandiger om er een of ander rijpaardtyp op te gooien ofzo?

groetjes amalie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:40

Niet Gelders laat ik graag aan andere over.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:44

Met een Gelderse hengst sluit je wel mooi aan op Droomwals. Je fokt dan een wat stoerder paard, meer front, en dat is nooit verkeerd.

Als je er mee de sport in wilt zou ik aan een van de Koss nazaten denken. Alexandro bijvoorbeeld.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:34

Die Alexandro sprak me wel erg aan :D
Maar in de lijn van droomwals zit best wel veel gelders toch?
Maar aan de andere kant, omdat ze eigenlijk ook voor een groot deel engels volbloed is,
is het dan goed om er een rijpaard op te zetten, zoiets als een flemmingh of een jazz,
of is dat juist een mindere combinatie? Dan heb je nog steeds dat er dan bijvoorbeeld staat: Jazz x Droomwals om er even een voorbeeld van te geven.. en hebben mensen dan niet zo van,
jaa Jazz is wel een leuke rijpaardtype, maar die Droomwals is toch een tuigpaardtype.. en als ik dan een paard wil, doe dan maar helemaal rijpaardtype.. of is dat totaal niet zo?
Maar gelderse types vind ik zelf heel mooi, maar als je daarmee zou fokken, zou je miss echt een volle gelderse merrie moeten hebben toch?
Dus ik weet eigenlijk niet zo goed in welke richting ik moet zoeken naar een hengst..

Groetjes Amalie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:42

Als je voor de verkoop fokt wordt het lastig, daar valt gewoon op het moment weinig te verdienen, en al helemaal bij een merrie die een beetje tussen de fokrichtingen in valt.

Als je voor jezelf fokt, en je bent gek op Gelders, dan zou ik er een Gelderse hengst op zetten. Dat sluit inderdaad mooi aan bij Droomwals, en bij de Gelderse paarden lopen ook zat Droomwals merries.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:13

Oke, dat is idd dan wel mooi een gelderse.
Maar maakt het denk je verschil, met als je een gelderse erop gooit of een rijpaardtype..
Want bij beide krijg je een beetje het half-half..
Nou is de handel niet zo best op het moment,, dat weet ik.. maar ik ben nog niet van plan met haar te gaan fokken op het korte termijn, misschien over stuk of wat jaartjes..
Maar als je zou gaan voor de verkoop,, welke richting zou je dan op gaan?

Groetjes Amalie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:19

Voor de verkoop zou ik niet fokken met deze merrie. Het is een leuk dier hoor, maar qua afstamming niet ideaal, en de handel ligt gewoon op z'n reet. Je kan ook een goede Gelderse fokmerrie kopen voor nog geen 1000 euro, en die laten dekken.

Je kunt uit deze merrie geen Gelders veulen fokken, omdat die dan nog een teveel XX heeft.

Een rijpaard eruit fokken is ook niet ideaal, omdat ze liever geen tuigerbloed zien in de afstamming, dat verkoopt gewoon slechter.
Fokken voor de verkoop is gewoon geld toeleggen dus.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:34

oke, dat is op zich dan wel jammer.
Maar ik wil geen gelders paard kopen om er vervolgens mee te fokken ;p
ik wil amalia. :P Ze kan voor mij redelijk goed dressuur lopen, tenminste wat voor mij voldoet ;p
en springen heeft ze een hele mooie techniek, ik ben alleen zelf geen springheld (A)
Maar wel jammer dat fokken niet ooit eens een leuke inkomstenbron kan worden ;) tenminste,, geen beste ;p maar amalia blijft en is voor mij een heel leuk paardje :D

groetjes Amalie. ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:34

Ik ben het met GJ eens dat je voor de centen beter niet kan fokken met deze merrie.

Mocht je het toch willen doen, zou ik toch eerder voor een Gelderse hengst kiezen. Ik denk dat de kans dat je dat veulen verkocht krijgt groter is, dan met een rijpaard combinatie. Zeker als het karakter ook wat makkelijker is.
De nakomeling zou je dan misschien dispensatie voor kunnen aanvragen voor de Gelderse fokrichting.
Hoewel ik nog niet naar het percentage VB heb gekeken. En of je daar wat mee opschiet is ook de vraag.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 22:58

ik wou het iig al uitstellen met heel wat jaar,
maar bedankt voor de toelichtingen..
het xx percentage is eigenlijk wel te hoog dan denk ik, bij amalia al rond de 35%..
Maar er zijn geloof ik mensen die een vele ergere combinatie maken toch??
Ik ken iig al iemand die een kruising wil maken met een tuiger en een appeloossa.. :')
Dan is de combi die ik wil maken geloof ik nog niet eens héél vreemd ;o

groetjes amalie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:16

Ja het kan zat gekker, zeker weten.

Daarom, als je voor jezelf zou fokken, zou ik het ook helemaal geen gekke keuze vinden. Maar op dit moment verkoop je zo'n veulen gewoon slecht, er valt niets op te verdienen. Wie weet over een paar jaar wel, het zou best kunnen dat er steeds meer vraag komt naar brave rijpaarden.

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 23:28

wie weet idd, komt de handel er weer bovenop ;p
haha en misschien heb ik dan geld gespaard voor Alexandro P (tot nu toe mijn favo ;p)
maar nou weet ik iig een beetje in welke richting ik een beetje moet denken als ik iets tegenkom, of bedenk of wat dan ook maar. ;p

en de eerste tijd komt het er toch niet van, en ik wil nog niet dat ze een veulen krijgt,
wat ik vind dat de buik dan altijd zo groot wordt xD en nog wel meer dingen

bedankt voor de tips etc.
groetjes amalie.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:49

Fokker in de dop :P

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:50

Het is wel fijn hoor, dat de buik groot wordt :D :D :D

Amalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 23:52

maar ze is nou zo mooi dun O:)
dat wou ik nog even zo houden ;p