[H] Dekadvies voor Naturel x Ulex merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wertheim

[H] Dekadvies voor Naturel x Ulex merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:58

Graag zou ik jullie advies in willen roepen bij de keuze van een hengst voor mijn merrie Patricia. Haar vader is Naturel (vv Lucky Boy) en de vader van de moeder is Ulex; ze is dus overwegend Gelders. Qua merrielijn zit ze in de Rittastam (merrielijn 15, fokfamilie 98) en de Lady Reveilstam (merrielijn 27, fokfamilie 23).
Eventueel denk ik aan de Gelderse hengst Rubus B..........
Ik hoor graag van jullie!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-02-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:06

Afbeelding
Afbeelding

Dit is Patricia midden in de winter........

Ik heb me laten vertellen dat de combinatie van Naturel en Ulex-bloed erg zeldzaam is.
Weet iemand hier iets van?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:48

Ik kan me voorstellen dat in een tijd dat de hengsten nog natuurlijk dekte men een keuze maakte voor hengsten uit de regio. Of dat voor Naturel en Ulex opging..dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Zeker het bloed van Ulex word zeer gewaardeerd en heeft het zeker in de dressuurrichting goed gedaan.

Ik weet niet wat de verbeter punten zijn voor deze merrie en wat je zelf zou willen fokken maar ik zou Rubus niet doen. De foto's kunnen vertekenen maar ik vind haar wat kort in de rug lijken.
Ik denk bij het zien van deze foto's eerder aan Vitens (Gelderse hengst) Vitens geeft veel beweging en front en lengte in het lijf. Wil je iets klassieker dan kan je aan Elegant denken. Wil je een iets modernere Gelderse hengst zou Chablis ook een mooie optie kunnen zijn. Met de laatste 2 blijf je ook Koss vrij.

Is de merrie al Gelders geregistreerd?(hoeft niet hoor om een Gelders veulentje te fokken)

Wat zit er nog verder achter de Ulex merrie? Mooi bloed hoor.

Wertheim

Re: Dekadvies voor Naturel x Ulex merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 10:29

Hoi Natasja,
Leuk dat je reageert! Ik dacht aan Rubus vooral vanwege zijn brave karakter. Als ik naar Elegant kijk zie ik toch iets meer een type tuigpaard en Chablis is wat aan de kleine kant (ik ben zelf vrij lang). Vitens zou kunnen maar daar zit Koss bloed achter.
Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk om een paard Gelders te laten registreren?
Mijn merrie zit ongeveer op Z-niveau dressuur en heeft een prachtige uitgestrekte draf. Misschien zou de stap iets ruimer kunnen. Maar nogmaals, het karakter is voor mij ook erg belangrijk.......
En Alexandro P?

NatasjavE

Re: Dekadvies voor Naturel x Ulex merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:49

Voor Alexandro p gaat hetzelfde op als Rubus..die kan een merrie gebruiken die wat lengte in het lijf heeft. Nou vind ik dat bij de foto's voor jouw merrie lastig te beoordelen of zij juist langelijnt is of beknopt en dan moet jij natuurlijk nog bepalen wat je wil.
Maar Alexandro is echt een super mooie hengst die je zeker kan over wegen. Het is wel een Koss...maar super braaf. Die zie je knallen in de ring en als hij dan weer naast de ring staat staat hij doodrustig naast je.

Koss is zelf een druk baasje. maar het meeste over zijn karakter is zwaar overdreven. Vitens is heel braaf en ik denk dat dat ook voor zijn nakomelingen op gaat.

Chablis is nog jong...die groeit nog wat. Hij heeft voor een Gelderse een hele normale maat. Hij komt uit een stammetje met een werkelijk super werkbaar karakter. Heel erg wakker maar super braaf.

Elegant is echt Gelders hoor. Mijn eigen merrie is een Elegant..in mijn profiel zie je foto's.
Mijn merrie is een nichtje van Chablis. In kan haar echt een week laten staan (niet op stal uiteraard) en dan erop klimmen en gewoon braaf zijn...niks bokken of wat dan ook. Wel echt wakker en werkwillig zijn.

Om je merrie Gelders te registreren moet je even contact opnemen met Mathilde brouwer, regio inspecteur van het KWPN.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:29

En eventueel een niet-Gelderse hengst?
Ik heb je profiel bekeken, mooie foto's hoor! Woon je ook in de buurt van Utrecht? Ik toevallig ook......

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:47

Misschien een gekke vraag, maar wat is het voordeel als ik Patricia als gelders laat registreren?
Ik heb net geinformeerd bij het KWPN. Mijn merrie staat als rijpaard ingeschreven en zal bij een rijpaardenkeuring aangeboden moeten worden. Daar zal ik aan de inspecteurs moeten vragen of ze in aanmerking komt als gelders paard. Zo ja, dan verwijzen zij mij door naar Didam waar ze Gelders gekeurd wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:06

Nee hoor dat hoeft niet. Als jij zelf wil dat ze in aanmerking komt voor Gelderse registratie kan je ook aan de regio inspecteur vragen of ze in aanmerking kan komen voor de dispensatie regeling voor de bloedeis en direct naar Didam komen. Wie heb je gesproken bij het KWPN? Ik denk dan niet Mathilde Brouwer? Daar moet je namelijk zeer specifiek naar vragen. Of naar Marloes van der Velden. De rest kan je hier niet bij helpen.

Tja...wat het voordeel is...voor de Gelderse fokrichting kan dit mogelijk een interessante merrie zijn. Het Gelderse Paard is een bedreigt huisdierras en op die manier kan je een bijdrage leveren tot behoud van dit fijne veelzijdige rij en menpaard.
Voor het paard anzig veranderd er natuurlijk niet zo veel.

Als je liever geen Gelderse hengst kiest zal je iets preciezer je fokdoel en de plus en minpunten moeten omschrijven...er is zeker een passende rijpaard hengst te vinden hoor....maar het zijn er zo veel. :D

Waar woon je overigens in Utrecht?

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:34

Hoi, heb net nog even naar Mathilde gevraagd, maar die was er niet. Nu moet ik een mailtje sturen met Patries' levensnummer en dan kan Mathilde nagaan of ze eventueel in aanmerking komt voor het gelders paard. Maar de telefoniste zei dat er niet meer dan 12 % engels volbloed in mag zitten en volgens horsetelex is dat bij Patries meer dan 20%. Waarschijnlijk komt ze dan helemaal niet in aanmerking, maar haar veulen evt. wel als ik Patries dek met een 100% gelderse hengst......
Ik woon trouwens in Zeist, Patries staat in Leusden. Ik zag ook dat we ongeveer even oud zijn, toevallig he?

NatasjavE

Re: [H] Dekadvies voor Naturel x Ulex merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:38

Je moet dat natuurlijk alleen doen als je dat leuk vind he..

Waarom kom je 11 maart niet naar de Gelderse hengstenshow in Ermelo? Begint om 20:00 uur en is op het KNHS centrum de beek 125 in Ermelo.
Vitens, Alexandro en Rubus komen ook... kan je zelf vergelijken en informatie inwinnen over Gelderse Paarden.

Ik ben er ook....

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:04

Dat is een heel goed plan, het lijkt me erg leuk. Is de show voor iedereen toegankelijk?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:09

Ja hoor iedereen mag komen. 5 euro entree. Dat wel. Maar dan krijg je wel een programma boekje erbij waar je de hengsten nog eens in kan terug zoeken.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:12

Leuk, ik heb er nu al zin in!

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:23

Ik heb net via de mail contact gehad met Mathilde en Patricia kan in beginsel voorgedragen worden voor de Gelderse merrie keuring in Didam! Ze zat net op het randje qua engels volbloed percentage.....
Het lijkt me leuk om haar daar aan te bieden, mede gezien het feit dat er dan eventueel weer een "officieel" Gelders paard bij is. Ben jij wel eens met een paard naar zo'n keuring geweest? Zo ja, wat zijn je ervaringen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:34

Kom ik vanavond even op terug. Maar ja...mijn merrie is 2 jaar geleden op de stamboek keuring in Didam geweest. Maar die is ook volledig Gelders gefokt(met een Gelderse vader en moeder)

Leuk dat je dat gaat doen...super!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:21

alpenbloem schreef:
Ik heb net via de mail contact gehad met Mathilde en Patricia kan in beginsel voorgedragen worden voor de Gelderse merrie keuring in Didam! Ze zat net op het randje qua engels volbloed percentage.....
Het lijkt me leuk om haar daar aan te bieden, mede gezien het feit dat er dan eventueel weer een "officieel" Gelders paard bij is. Ben jij wel eens met een paard naar zo'n keuring geweest? Zo ja, wat zijn je ervaringen?

Het is de bedoeling dat het paard eerst op het straatje "gescoord"wordt. (het lineair scoren) ze gaan daar kijken naar het exterieur en de correctheid van bewegen en de beenstanden.
Daarna mag ze de kooi in voor het vrijbewegen en eventueel vrijspringen.

Dan krijgen ze merries punten voor exterieur en springen en bij voldoende punten worden ze opgenomen in het Stamboek Gelders type en kunnen bij voldoende punten ook nog een sterpredikaat krijgen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:33

Ik volg dit even. Vriendin van mij is ook op zoek naar een hengst. Bij deze merrie (springgefokt) zit ook Ulex ontzettend dicht bij :)

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:38

Wees welkom!