H]Engels volbloed X Andalusier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxLarella

H]Engels volbloed X Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:08

Heey medebokkers,

Ik vroeg me laatst af,
Ik heb een volbloedje en wil uiteindelijk een veulen van haar hebben.
Ik zat zelf te denken aan een dressuur paard, zoals vivaldi.
Maar ja nu ben ik bezig met het beleren voor de wagen, dus vind het ook wel leuk als het veulen wat meer front en nek zou krijgen.
Mijn paard is best smal gebouwd, dus echt een race model zeg maar.
Goede punten van mijn paard:
- Eerlijk.
- Goed voorwaarts.
- Beheerst het springen goed.
- In de omgang echt een schat.
- Pakt alles snel op.
- Goede sterke pezen.
- Goed gevoelig met het bit.
- Bokt nooit

Min punten van mijn paard:
- Snel zenuwachtig.
- Rem is vaak nergens te vinden.
- Eenmaal opgefokt, niet meer ontspannen te krijgen.
- Moeilijke rug.
- Vind dressuurmatig veel dingen moeilijk.
- Steigert gemeen.

Ik wil proberen een zwart veulen te krijgen.
Vader van mijn paard is Xxlearnbyheart.
Deze is donker bruin geloof ik.

Wat vinden jullie?
Foto's in profiel/foto's van vader kan ik eventueel toevoegen.
Tips voor eventuele andere rassen zijn altijd welkom
Laatst bijgewerkt door petraaken op 17-02-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd en verplaatst

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:20

Ik denk dat je beter een zwart veulen naar je zin kunt kopen.

Zo te horen heb je geen idee wat je wilt, wat er bij komt kijken en hoe fokkerij werkt.
Met zo'n kruising zou ik al nooit fokken. Ten tweede geef je al aan dat je merrie niet echt goed gebouwd is. Je wilt een zwarte, die kan dressuren maar ook voor de kar kan...

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:36

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat je beter een zwart veulen naar je zin kunt kopen.

Zo te horen heb je geen idee wat je wilt, wat er bij komt kijken en hoe fokkerij werkt.
Met zo'n kruising zou ik al nooit fokken. Ten tweede geef je al aan dat je merrie niet echt goed gebouwd is. Je wilt een zwarte, die kan dressuren maar ook voor de kar kan...

Het lijkt me een geweldig idee om een veulen te hebben van me eigen merrie.
Uiteraard binnen goede begeleiding.
En ik heb wel vaker de periodes mee gemaakt van inseminatie.
Het lijkt mij een leuk idee om vanaf het begin alles mee te maken, en te zien hoe mijn keus word.

Ik doe dit nogmaals niet alleen, de keuses en de hele procedure maak ik door samen met een vriendin.
Ik zal zorgen dat ik tegen de tijd het zover is een heel team achter me heb staan.

Johanna59

Re: Engels volbloed X Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:39

Je plus en min punten zijn wel erg tegenstrijdig.
Wat voor predikaten heeft je merrie? Is ze al eens röntgenologisch onderzocht?
Als ze zo'n moeilijk karakter heeft, waarom dan mee fokken?

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:51

Johanna59 schreef:
Je plus en min punten zijn wel erg tegenstrijdig.
Wat voor predikaten heeft je merrie? Is ze al eens röntgenologisch onderzocht?
Als ze zo'n moeilijk karakter heeft, waarom dan mee fokken?

niks is rontgenologisch onderzocht, altans bij mij nog niet.
Ze heeft opzich niet echt een moeilijk karakter, ze is pittig met rijden.
Verder omdat het gewoon een mooie, geweldige merrie is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:34

Als ik alle minpunten zo zien en wat je eruit wilt krijgen dan zeg ik (bijna) onmogelijk.

Denk dat het 1 grote teleurstelling voor je wordt en zou ook gaan kijken voor een leuk paardje die aan je eisen voldoen. En denk ook een stuk goedkoper met de huidge prijzen. Fokken is niet goedkoop.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 13:54

Wilawander schreef:
Als ik alle minpunten zo zien en wat je eruit wilt krijgen dan zeg ik (bijna) onmogelijk.

Denk dat het 1 grote teleurstelling voor je wordt en zou ook gaan kijken voor een leuk paardje die aan je eisen voldoen. En denk ook een stuk goedkoper met de huidge prijzen. Fokken is niet goedkoop.

Nee inderdaad..
en als je een veulen van een half jaar koopt, ben je ook bijna vanaf het begin erbij.
En weet je wel bijna gelijk wat je hebt.

Misschien is dat ook wel zo..
Prijzen voor het fokken zijn echt hoog.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:20

ga mee met de voorgaande mensen, misschien kan je wel een leuke fokmerrie kopen onder begeleiding? die een goede afstamming heeft en predikaten. daar berijk je echt een heel stuk meer mee dan met een "vuilnisbakkie" te fokken. als je ziet hoeveel goede! leuke veulens er nu voor heeel weinig op internet staan.. zou ik eerder een leuk veulen of goede merrie kopen waar je verder mee kan dan hierin investeren.. :)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:35

essiesilly schreef:
ga mee met de voorgaande mensen, misschien kan je wel een leuke fokmerrie kopen onder begeleiding? die een goede afstamming heeft en predikaten. daar berijk je echt een heel stuk meer mee dan met een "vuilnisbakkie" te fokken. als je ziet hoeveel goede! leuke veulens er nu voor heeel weinig op internet staan.. zou ik eerder een leuk veulen of goede merrie kopen waar je verder mee kan dan hierin investeren.. :)

Wel even voor de duidelijkheid..
Ik vind ''vuinisbakkie'' niet zo'n fijn woord, mijn paard heeft ook best mooie papieren.
Tja alleen geen painted black of jazz.
En ik vind het gewoon een leuke ervaring.. en het idee vond ik geweldig om dit met mijn eigen paard te doen..

Echter heeft mijn paard al eens een succesvolle nakomeling gekregen.
En nog maals.. zo slecht is mijn merrie nou ook weer niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:45

Die nakomeling die ze heeft gehad, watvoor vader had die en waar is hij succesvol in?

Wat je wilt lijkt me idd vrij onmogelijk, al was het alleen maar om de kleur; andalusiers zijn vrijwel altijd dominant schimmel dus een zwart veulen fokken met een andahengst is al bijna onmogelijk(tenzij je een zwarte dekhengst vind).
Maar dan wil je ook nog front en nek, wss zou je graag een anda qua uiterlijk willen?
Lijkt me nogal onrealistisch om te denken dat je dat uit een volbloed gaat fokken.

Denk dat je idd beter een zwart veulen met front kunt kopen, fokken is niet zo simpel als het lijkt.
Wil je echt graag een veulen van je merrie ga dan voor een realistischer beeld; gebruik een KWPN'er om een leuk sportpaard te fokken en laat de kleur maar even zitten, een goed paard heeft geen kleur en je kiest je hengst niet om de mogelijke kleurtjes die hij kan geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:00

Volgens je profiel is je volbloedje zo gefokt
Larella;
V. Learnbyheartxx
M. Arella vm. Theoloog.

Dus een volbloed uit een Tuiger, hetgeen al niet die rijtypische kwaliteiten oplevert wat je van een rijpaard zou willen. Vervolgens wil je er nog een totaal niet bij passende hengst op zetten omdat het je zo leuk lijkt om een veulentje te fokken.

Of het leven voor dat veulentje leuk wordt lijkt me belangrijker, dus begin goed en koop een rijpaardveulen, dan kan je kiezen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:06

ik wilde een klein zwart damespaardje fokken uit mijn merrie , op papier zou hij idd een mooi klein springpaardje moeten worden hier heb je hem Afbeelding
op 2, 5 jarige leeftijd wel te verstaan , ikzelf ben 1.80 dus reken maar uit.Ik wildr mee zeggen als je echt een paard met die uiterlijke kenmerken wilt kun je idd beter een kopen want garantie krijg je echt niet kijk maar naar de foto
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 15-02-11 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:08

voor jou paard zou ik voor een hengst kiezen die het pittige kan compenseren
jou merrie is erg heet/pittig
kijk dan in iedergeval voor een hengst die dus heel rustig en braaf is zowel met rijden als in omgang
de kleur word moeilijk want fokken is gokken
je zou wel een iets zwaarder gebouwde hengst kunnen kiezen die dat slanke van jou merrie dan weer wat opvult
en natuurlijk zijn er zat veulens te koop
maar een veulen uit je eigen merrie die als opvolger kan dienen is altijd leuk
er zijn zoveel mensen die een veulen fokken en dan vervolgens gelijk verkopen
tja fok dan niet want voor het geld hoef je het niet te doen tegenwoordig

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:11

Ik ben het eens met DDDMakkink, voor het geld hoef je het niet te doen. Wil je het veulen zelf houden, is dat natuurlijk niet erg, maar als je 1 van beiden zou moeten verkopen, zeg ik, niet doen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:22

sarabande schreef:
Larella;
V. Learnbyheartxx
M. Arella vm. Theoloog.

Dus een volbloed uit een Tuiger, hetgeen al niet die rijtypische kwaliteiten oplevert wat je van een rijpaard zou willen. Vervolgens wil je er nog een totaal niet bij passende hengst op zetten omdat het je zo leuk lijkt om een veulentje te fokken.

Of het leven voor dat veulentje leuk wordt lijkt me belangrijker, dus begin goed en koop een rijpaardveulen, dan kan je kiezen.

TS, ik begrijp uit deze post dat je dus helemaal geen Volbloed hebt? Deze moet namelijk 100% uit Volbloed bestaan en dat is de moeder van jouw paard dus niet?

Realiseer je wel dat fokken geen optel sommetje is van een hengst en een merrie samen voegen voor het perfecte veulentje. De vererving gaat veel verder terug. De moeder van jouw merrie (en uiteraard ook de moederlijnen van de hengst die je gaat kiezen) weegt net zo zwaar mee als je gaat fokken. Ook de grootouders van beide kanten spelen een rol.

Het is dus niet zomaar zo dat je wanneer je een brede, zwarte hengst met veel front op jouw merrie zet er een tussenmaatje uitkomt rollen. Misschien moet je je wat gaan verdiepen in erfelijkheidsleer en ook is het handig om wat meer over kleuren en de vererving daarvan te weten te komen. En dan nog, fokken blijft gokken!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:28

Graag wil ik het paard van mijn zus aanbevelen Cantaor WH.
Dit is een paard die de goede punten van jouw paard zal behouden (alleen op het springen weet ik het niet, dit heeft hij nog nooit gedaan)
Dit paard is ook eerlijk, voorwaarts, lief, slim, goed op de benen, gevoelig en betrouwbaar.
Verder is hij de rust zelve en juist absoluut niet zenuwachtig, zeer gehoorzaam (ja ook als hengst), makkelijk in de onstpanning, goed in de dressuur; kan heel goed strekken én makkelijk verzamelen en zal nooit iets gemeens naar een mens doen!

De hengst is APTO gekeurd en is 1ste in de beweging van zijn rubriek geworden op de keuring in 2009. Hij fokt alleen helaas geen zwart
Meer info: http://www.yeguadajuntamente.nl/
het dekgeld voor Cantaor is voor PRE merries €750,-, maar voor andere rassen/niet PRE is dit een stuk lager.
Mijn zus is overigens Cyrina hier op bokt.
Indien je een veulen van een APTO gekeurde hengst fokt kun je hier een Cruzado papier/certificaat bij aanvragen. Dit is het bewijs dat één van de ouders van het veulen een goedgekeurde PRE is en kun je in de toekomst ook meedoen aan barokke wedstrijden en dagen.
Cruzado's zijn, over het algemeen en afhankelijk van leeftijd/beweging en opleiding, goed te verkopen. Uiteraard niet zo goed als een volle PRE.

Ik begrijp heel goed dat je een veulentje uit je eigen merrie wilt hebben, maar houdt het realistisch en ga er niet vanuit dat ookal heeft de hengst de goede eigenschappen, het niet hoeft te betekenen dat deze ook allemaal in het veulen eruit komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:34

sarabande schreef:
Larella;
V. Learnbyheartxx
M. Arella vm. Theoloog.

Dan is het geen volbloed maar een halfbloed, en tuiger aan moeders kant?
Denk dat je beter een veulen kunt kopen, scheelt je véél tijd en risico en bovendien heb je véél meer waar voor je geld.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:39

er word gedaan alsof het paard totaal waardeloos is
tenminste zo komt het op mij over
ik heb wel vaker merries gezien waarvan ik dacht jeetje wie koopt dat paard nou
en die hadden dan ook een veulen waarvan je dacht :oo :oo :oo kotm dat uit die merrie??? dat kan niet
er kan best een leuk veulen uit komen alleen de kleur is niet te noemen en het geslacht ook niet
maar als de TS er een leuk paard aan over houd voor als de merrie er ooit niet meer is
snap ik het wel heb je altijd nog de zoon/dochter van je paard lopen die je jaren heb gehad en waar je een band mee had

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:44

Oké, dat houd ik in gedachte vast! Dank je wel voor je reactie retivi.

Ik vraaf dus eigenlijk een mening van wat ik het beste kan doen.
Oftewel mijn besluit staat alles behalve vast, betreft de hengst.

Met reacties over het feit dat ik geen veulen moet fokken heeft geen zin, ik vroeg naar een mening over welke hengst. En suggesties?

Verder zal ik even kijken met wie ze toen gekruist is..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:48

DDDMakkink schreef:
en die hadden dan ook een veulen waarvan je dacht :oo :oo :oo kotm dat uit die merrie??? dat kan niet
er kan best een leuk veulen uit komen alleen de kleur is niet te noemen en het geslacht ook niet
maar als de TS er een leuk paard aan over houd voor als de merrie er ooit niet meer is
snap ik het wel heb je altijd nog de zoon/dochter van je paard lopen die je jaren heb gehad en waar je een band mee had

Ik zou zeggen ga eens op de paardenmarkten kijken in het najaar. Fokken met dit soort merries en dan ook nog zulke kruisingen, kost alleen maar geld. De veulens verdwijnen enkele reis naar het zuiden en brengen nauwelijks wat op
Dierenleed dus en in plaats TS duidelijk te maken dat de kans op een onbruikbaar paard groter is dan op een leuk veulen blijf jij het propaganderen, waarom eigenlijk???

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:51

Alle duidelijkheid, moet een paard een 2e totilas zijn om geliefd te worden? Dacht het niet.
Ik wil dit veulen zelf houden...
Dus jou reactie is dus voor mijn doen off topic.. Totaal niet van toepassing..

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:58

sarabande schreef:
DDDMakkink schreef:

Ik zou zeggen ga eens op de paardenmarkten kijken in het najaar. Fokken met dit soort merries en dan ook nog zulke kruisingen, kost alleen maar geld. De veulens verdwijnen enkele reis naar het zuiden en brengen nauwelijks wat op
Dierenleed dus en in plaats TS duidelijk te maken dat de kans op een onbruikbaar paard groter is dan op een leuk veulen blijf jij het propaganderen, waarom eigenlijk???

Ik denk dat het er hier om gaat wat de TS met het veulen wil doen/bereiken en niet wat anderen graag zouden zien.
Niet iedereen hoeft een paard met een vol papier te hebben en als de TS gewoon een leuk (recreatief)rijdpaard voor zichzelf wil fokken kan dit mijn inziens best met deze merrie.
Ik heb de foto's bekeken en zo 'slecht' ziet de merrie er helemaal niet uit (ook niet qua bouw). Ik heb KWPN-ers met vol papier gezien die ik minder vond.
Ik vind het 'gemeen steigeren' dan veel kwalijker dan het niet hebben van een vol papier... Maar ook hier kan ik als buitenstaander geen objectief oordeel over vellen, omdat ik het niet gezien heb en o.a. niet weet hoe vaak en hoe hoog enz. het gebeurt.

Als ik dan tenslotte nog even voor mijzelf mag spreken; zelf zou ik een leuke (leuk bewegen en goed karakter) Cruzado echt wel willen hebben!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:05

TS: Waarom staat er in de titel dan Engels Volbloed x Andalusier?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:14

retivi schreef:
Als ik dan tenslotte nog even voor mijzelf mag spreken; zelf zou ik een leuke (leuk bewegen en goed karakter) Cruzado echt wel willen hebben!

Maar dat is niet aan de orde he, het gaat om een volbloed x tuigpaard en daar evt iets op, hetgeen geen enkele garantie is voor een leuk bewegend paard met een goed karakter
En dat je niets aan KWPN paarden (die er in vele soorten en maten zijn) vindt is ook niet aan de orde.
Ik vind niks aan Cruzado's, dat kan ieder zijn smaak, alleen ga ik dat niet verkondigen in de topics van barokke paarden, dat voegt niets toe en ik maak daar niemand blij mee.
Daar zou je ook eens aan moeten denken met zulke uitspraken.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:25

Suzanne F. schreef:
TS: Waarom staat er in de titel dan Engels Volbloed x Andalusier?

wat denk je dat de mensen gedacht hebben die haar gefokt hebben..
Goh laat ik even een lelijk paard op de wereld zetten?

Ik vind mijn paard totaal geen lelijk dier, vind haar zelfs een plaatje om te zien..
Voor mij hoeft ze geen grand prix niveau te worden.
Gewoon lekker rijden en genieten van je eigen veulen..
(overigens ging de titel om het idee, wat moet ik er volgends jou neer zetten, ''vuilnisbakkie'', lekker positief over me eigen paard)