[H] Hengstenkeuze voor mijn merrie ( krimh ox )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

[H] Hengstenkeuze voor mijn merrie ( krimh ox )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:56

Ik ben in bezit van een 9 jarige merrie van Krimx ox X Jumbo-jet ( concorde )
ze is 1,59 hoog, bruin van kleur en neigt naar iets overbouwd. Dit is niet het geval.
Ze staat iets frans.

+ punten:
- goede stap, zeer ruim
- werkwillig
- goede draf, zou meer gedragen mogen
- erg fijn karakter

verbeter punten:
- galop meer bergop
- romprichting meer opwaarts, nu iets neerwaarts
- meer grootte, ik wil absoluut niet kleiner
- zou meer lengte mogen in het lijf
- Lengte in het voorbeen zou een + punt zijn

Ik wil een hengst zonder fosfactor --> Kwpn of nrps maakt me niks uit. Andere stamboeken mag ook.

In de toekomst wil ik het met paard SGW gaan rijden, het moet dus een allrounder zijn.

Mijn keuze ligt momenteel bij:

- Van Gogh
- Ustinov

Afbeelding

Ik heb een stand foto ook, PUUR VOOR HAAR BOUW, ZE WAS HIER NET ZIEK GEWEEST DUS VEEL TE DUN
Afbeelding

http://94.100.123.8/981350001-981400000 ... 7i6_1.jpeg

Keuze graag onderbouwen met waarom, zodat ik er ook echt iets aan heb

liefs bonny
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-02-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

petraaken

Re: Hengstenkeuze voor mijn merrie ( krimh ox )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:06

Van wat ik gezien heb van de nakomelingen van Harley VDL zijn dat hoogbenige veulens met goede bewegingen. Of hij verder bij je merrie past heb ik wel geen idee. Foktechnisch lijkt het me wel een interessante hengst in combinatie met je merrie.

Bonny_CT

Re: Hengstenkeuze voor mijn merrie ( krimh ox )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:28

dank je wel voor je snelle reactie :)

chrisje_83

Re: [H] Hengstenkeuze voor mijn merrie ( krimh ox )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:03

Wat denk je van Quasimodo Z? Is NRPS ggk en aangezien ik verwacht dat je merrie ook NRPS geregistreerd is zou ik toch voor een NRPS hengst gaan. Dan krijg je gewoon een volledig stamboekpapier bij de nakomeling en kan deze eventueel ook alle predikaten behalen.
Maar om heel eerlijk een antwoord te geven, met een merrie die iets frans staat zou ik niet fokken :o Dit is een ongewenste beenstand bij ieder stamboek en het risico dat de merrie het doorgeeft aan het veulen is vrij groot.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:09

Het gaat puur om een veulen voor mij zelf chrisje.. ze maait iets en kan met dit ook gewoon opgenomen worden in het nrps.. Ze is al stamboekmerrie

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:10

goh als je al om een voorbeenstand niet moet fokken met een merrie dan kan je denk ik de meeste toppers al van de lijst schrappen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:11

Is ze stamboekmerrie met een eerste of tweede premie? Dus zou ze sterwaardig zijn of niet. Ben wel benieuwd naar een standfoto vanuit vooraanzicht waarop beide benen goed zichtbaar zijn.

Maar juist als ze al stamboekmerrie is zou ik voor een NRPS ggk hengst gaan, zoals ik al eerder zei krijgt je veulen dan een volledig papier. Of zou je een nakomeling van een ander europees stamboek (bijv. KWPN) ook bij het NRPS laten registreren?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:16

Ik moet zeggen dat de hengsten die genoemd zijn mij allemaal erg aanspreken..
Eerst maar eens de scan van de pees afwachten, als die heel erg tegenvalt wil ik haar dit jaar nog dekken

Ze is stamboek merrie met een 2e premie, ik ga dit jaar als alles weer goed is heen om haar ster te krijgen.

Dat ze wat frans staat zie je vooral omdat ze maait, van voor zie je het bijna niet, ze is een keer beoordeeld door cor loeffen en die heeft verteld dat ze zeker ster waardig was op dat moment, alleen voor het kwpn te klein.

Ook met een andere hengst wil ik het veulen evengoed bij het nrps laten registreren, ik kan niet anders omdat haar vader krimh ox is.

Een NRPS ggk hengst is wel fijner omdat het veulen dan volledig wordt opgenomen..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:22

Harley is ook NRPS gekeurd. (zelfs eerst bij het NRPS dan pas bij het KWPN).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:23

Ook met een erkende hengst van een ander Europees stamboek krijg je een volledig papier hoor. Maar dan wordt deze wel eerst in het Register A opgenomen, met 3 wordt ze dan, mits voldoende Arabisch bloed (minimaal 12,5%) voeren. Maar dat voldoende arabisch bloed is met een Krimh nakomeling geen probleem!

Mag ik vragen waarom je merrie dan een tweede premie gekregen heeft tijdens de stamboekopname? :o

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:36

ik liep in de plaatsings ronde steeds op een 2e plek met 1e premie. Toen moesten ze kiezen tussen de mijne en die op 3e plek liep met 2e premie voor de nationale keuring. Die ander is toen doorgegaan omdat die kwa bespiering iets verder was dan de mijne en daardoor meer kans had op nationale.. Ze had een uitstekend voor haar stap en goed voor de draf.

Vorig jaar opnieuw geweest en toen haar teruggetrokken, liep ze niet helemaal rad. Dit jaar wil ik weer maar momenteel staat ze met een dik been, sinds vanmorgen, pees aangetikt en is nu erop of eronder. Of het valt mee of niet, maar als het een jarenplan wordt wil ik haar dus eigenlijk laten dekken dit jaar..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:40

Dus ze heeft een tweede premie gehad omdat ze qua bespiering minder was dan de andere merrie en de jury dus dacht dat ze in Ermelo geen ster zou worden?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:57

ja daarom. Op beweging zou zij door zijn gegaan, maar ze zagen in de andere toch meer kans voor ermelo.. Ze heet 6 rondjes op 2e plek gelopen en laatste rondje teruggezet naar een 3e plek

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:18

Oké duidelijk.....

Blijf bij het advies voor de hengst Quasiomodo.