[H]Hengst voor Ferro x Chronos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

[H]Hengst voor Ferro x Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:01

Vanwege pure interesse naar de reacties.

Merrie heeft 3 hele sterke basisgangen, met een ijzersterk achterbeen.
Wil niet inleveren op het achterbeen of op het front.
Merrie zou wat meer lengte mogen hebben en het voorbeen mag wat ''grijpender''.

Afbeelding

Hele goede nakomeling van Oscar gehad. Overweeg om terug te dekken, maar er zijn natuurlijk meer hengsten.

V. Oscar

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-01-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:27

Ik heb heel goede nakomelingen van Johnson uit mn twee Ferro merries.
Met name Flemmingh-zoons en kleinzoons passen prima bij Ferro.
Het voegt souplesse, fijn karakter, voorbeen en schoudervrijheid toe en dat bij Ferro niet het sterkste punt.
Ook Zhivago, Vivaldi of de Flemmingh-zoons zouden heel goed kunnen passen.

Lilliputter

Re: [H]Hengst voor Ferro x Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:39

Dank MisterA! Het liefst heb ik een kwpn hengst met maar 1 van de FFJG. Heb inderdaad een paar fijne Johnson's x Ferro gezien. Die staat ook op het lijstje. Zo zou ik ook Lancet nog heel graag gebruiken, maar die zal te weinig schoudervrijheid hebben voor deze merrie ben ik bang.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:56

Lilliputter schreef:
Dank MisterA! Het liefst heb ik een kwpn hengst met maar 1 van de FFJG. Heb inderdaad een paar fijne Johnson's x Ferro gezien. Die staat ook op het lijstje. Zo zou ik ook Lancet nog heel graag gebruiken, maar die zal te weinig schoudervrijheid hebben voor deze merrie ben ik bang.

Van Lancet ben ik geen fan, heeft ondanks zn brede inzetbaarheid geen potten kunnen breken, vind het een wat gemaakt dress.paard en idd geen schoudervrijheid.
Brengt ook geen rust in de tent. Geld ook voor Olivi, maar met een lange adem en een goede training kan je een aparte fokken. Ik ben wel erg terughoudend met Pion-bloed.
United en Tango kunnen ook wel goed passen, zo te zien heeft je merrie een mooi hoofd en dat heb je bij United wel nodig .

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:00

Voor United is de merrie te kort ben ik bang. De merrie is vrij chique en heeft naar mijn idee bloed genoeg. De Chronos heeft ook al zo'n bloedgemaakt koppie. De merrie is op dit moment dragend van Tango trouwens.

Wil het liefst wel binnen het kwpn blijven.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:26

Ik zou denk ik voor Flemmingh zelf kiezen omdat jouw merrie al een goed achterbeen heeft en voldoende oprichting. Maar Flemmingh kan zeker schouder en knie toevoegen. En flemmingh x ferro's kunnen over het algemeen altijd lopen! Daarbij geeft flemmingh wat lengte in het lijf.

Wat zou jij van Apache vinden voor de Ferro?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:13

Apache op deze merrie wordt dekking zoeken denk ik ;) en daarmee zal je niet meer lengte fokken, wat ze toch wel nodig heeft.
Vind Flemmingh nog niet zon gek idee Rachel!
Ben benieuwd naar de Tango van dit jaar, denk dat dat ook geen verkeerde gaat zijn.

Als de Oscar zo goed bevalt, en terecht, waarom dan geen Uphill proberen?
Hoewel ik zoals je weet Furst Romancier voor deze geen verkeerde vind, jammer dat hij geen KWPN is.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:20

Dekking zoeken? Apache is helemaal geen stoute anders hoor. Voor meer voorbeen is het zeker een goede optie. Een van de meest getalenteerde hengsten op dit moment.
Uphill geeft wel front, maar qua lengte win je er weinig mee.
Hoe oud is de Oscar op de foto?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:39

Vooruit, laten we hem ril en heet noemen. Dan nog is deze merrie méér dan ril en heet genoeg.
Kwaliteit is 1 ding, rijdbaarheid is wel zo belangrijk.

Qua lengte zal je misschien niet winnen, maar verliezen ook niet. Aan front en voorbeen zal je zeker winnen denk ik zo.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:43

ben het zeker met DL eens wbt apache :o ben ook benieuwd naar dit veulen, zou zo op papier goed kunnen passen! ;)
jammer dat je niet naar duits wilt (aangezien je vast wel weet welke ik dan ga zeggen...) :o

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 09:46

Apache is een héél goed paard, maar voor deze merrie wordt dat iets teveel van het goede qua heetheid en hij zal de lengte ook niet gaan verbeteren.

Flemmingh zelf is DV en daar hebben we geen goede ervaringen mee, dus dat valt in principe af.
Duits bloed; dan zouden FR of Don Romantic zeker in aanmerking komen, maar we willen binnen het kwpn blijven.
Uphill valt voor mij af omdat hij ook de lengte niet zal verbeteren ben ik bang.
Tango zijn we ook heel benieuwd naar, maar 1x Tango is genoeg.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:11

De Oscar is 1,5 op de foto. Heb nog nooit zo'n paard meegemaakt! Kan héél goed bewegen en een karakter waar je u tegen zegt. Helemaal mijn type!

Maar terugdekken kan altijd nog. Het leuke van fokken is dat er meerdere hengsten zijn die zouden kunnen passen :j

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:29

Komt ze uit de moeder van IPS Bon Bravour ? (Wodette B)

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:55

Oke, ik zag Johnson op je lijstje staan, en die geeft ook vaak donderstenen.
En een Flemmingh-zoon? Westenwind? Of Krack natuurlijk?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:42

Klopt, deze merrie is een half zus van Bon Bravour :) uit dezelfde moeder dus.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:07

De merrie heeft veel kwaliteit, zou zomaar een hengstenmoeder kunnen zijn.
Jammer dat ze niet verder is gekomen dan voorl. keur, een goede aanlegtest zou heel positief zijn.

M'n eerste keus blijft Johnson!!!!
Maar als je eens wat anders wil?
Zelf heb ik regelmatig wel eens over de grens gekeken, en dan naar bijv. Hannover en Oldenburg.
Met wisselend succes, bijv. Lord Sinclair, Rohdiamant (pony's, dat paste niet op mijn merries), Fidermark en daar heb ik een paar prima merries van.
Nu in de opfok een 2-jarige Fidertanz, kan er nog weinig van zeggen maar lijkt niet verkeerd.
Van De Niro ook een aantal fijne sportpaarden gefokt.
Maar gem. genomen geven deze hengsten geen duidelijke verbetering/meerwaarde te zien t.o.v. KWPN-gekeurde hengsten.

Als je bij het KWPN blijft, L.Leatherdale, dat kan je merrie wel hebben, geeft fijne sportpaarden met een beste galop maar dat kan ook zijn omdat ze vooral uit een
Negro moeder komen.
Winningmood, jammer dat er afgelopen jaar nauwelijks nakomelingen meer op de keuringen zijn geweest maar dat had zo zn reden.
Zijn eerste jaargang zag er veelbelovend uit, dit jaar is Winningmood weer beschikbaar.
Van de C-tjes heb ik 3 opties, Charmeur en twee zoons van hierboven genoemde hengsten.
Van alle drie worden in mei de eerste veulens geboren,
Oscar past ook zoals je zelf al aangeeft.
Uphill en zoons zijn idd wat kort in de rug, wel merkwaardig omdat Oscar een wat weke rug en een goed rechthoekmodel vererft.
Verder schieten me geen opvallende ffj-vrije hengsten te binnen.

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:29

misterA schreef:
De merrie heeft veel kwaliteit, zou zomaar een hengstenmoeder kunnen zijn.

Helemaal eens met misterA en dan moeten we wat verder vooruitkijken naar 2014 als een eventuele 2½ jarige hengst uit deze merrie wordt aangeboden voor de 1e bezichtiging.

Afgezien van het feit of de HK.cie dan nog een zoon wil selecteren uit een rechtstreekse Ferro, blijft dit een schitterende merrie met een hoge erfelijke aanleg voor dressuur.
Ik schat dat ze bij de top 2% van Nederland zit.
Dus (ook in geval van een merrieveulen in 2012) zou ik de lijn zo interessant mogelijk houden. Dus geen Oscar (die heeft uit ca. 900 nakomelingen al 19 zonen op de keuring gehad, waarvan 1 goedgekeurd). Tegen die tijd zijn er al meer aangeboden en wellicht goedgekeurd en Oscar is in 2014 18 jaar.
De HK.cie zal eerder zoons selecteren van vaders, waarvan nog geen of weinig zonen zijn goedgekeurd. Ik zou kijken naar een jonge hengst en als je een klein beetje zekerheid wil dan kan dat een hengst zijn waarvan verleden jaar de eerste 3-jarigen op de keuring zijn geweest.
Dan is er tenminste al een beetje informatie over de vererving.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:43

Dank voor de gave complimenten! Daarom willen we niet zomaar een hengst op deze merrie zetten.

MisterA; Johnson staat op het lijstje, maar mijn voorkeur gaat er niet direct naar uit. Net wat je zegt; over de grens is het wat wisselend.
Donia; welke hengsten heb jij in gedachten?

De Chronos merrie zelf gaat bij Charmeur. We hebben er aan gedacht om de Ferro er ook bij te doen, maar om ze beiden bij dezelfde hengst te doen is misschien wat minder interessant dan bij verschillende hengsten. Florencio vergroot en verlengt niet (in principe), nu is dat bij Charmeur nog niet bekend, maar omdat de Ferro lengte nodig heeft weet ik niet of dat dan direct de beste keuze zou zijn. Al ben ik ontzettend fan van de hengst!

Het liefst gebruiken we een hengst waar we én zelf veel in zien, maar ook een hengst die er niet al tig op de keuring heeft gehad. Vrij lastig! Ook omdat we met het veulen liever niet 3 vd 4 FFJG's hebben.

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:04

Lilliputter schreef:
Donia; welke hengsten heb jij in gedachten?

Daar moet ik echten even induiken en dat kost een beetje tijd. Een weloverwogen hengstenkeuze is zeker voor zo'n mooie merrie belangrijk. Wordt aan gewerkt !!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:13

Dank voor het meedenken!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:47

Oke, er is weer nieuwe info. Leuk las je weet dat je hiermee een hele aparte kunt gaan fokken! Zou je dan wel durven gaan voor een hengst die dit jaar zijn eerste jaargang pas geeft?

Wat eigenlijk te denken van Voice?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 11:41

Voice spreekt mij niet zo aan, op deze merrie :) Ik durf best een hengst te gebruiken die zijn eerste jaargang nog moet geven, om diverse redenen.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:29

Als ze de halfzuster van Bravour is, gooi je er toch gewoon Painted Black op? Haha

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:04

Dat dacht ik ook, maar dan komt Ferro wel 2x heel kort bij elkaar

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 00:20

Plus dat Painted niet verlengt in de rug. Dat moet echt bij de merrie vandaan komen. De Chronos doet dit, maar de die is ook langer dan de Ferro. Dus die combinatie gaat hem niet worden :) volgens mij is PB diepvries en dat willen we niet.