[H][KWPN] Springhengst voor Bernstein (v. Ramiro) x Tapos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natalie1993

[H][KWPN] Springhengst voor Bernstein (v. Ramiro) x Tapos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:41

Hoi Bokkers,

Voor mijn merrie ben ik opzoek naar een springhengst. Ik wil er een (zo groot mogelijk) paard uit fokken waarmee de springsport in gegaan kan worden, maar moet ook een L proefje mee gereden kunnen worden. Ook een cross moet normaal doorgereden kunnen worden.

Het gaat om de volgende merrie:
    Geboortejaar: 1996
    Schofthoogte: 156,5 cm
    Ras: KWPN
    Niveau: M1 dressuur, M springen, B SGW
    Afstamming: Bernstein (v. Ramiro) x Tapos (v.Marco Polo)
    http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=195493

Kenmerken merrie:
    - Rustig karakter (amper onder de indruk)
    - Ruime gangen
    - Springt alles --> erg werkwillig en enthousiast
    - Gevoelige benen
    - Dressuurmatig niet heel sterk

Eisen hengst:
    - Grote maat
    - Goed beengebruik
    - Stevig/fors gebouwd
    - Compacte bouw (lange benen)
    - Springaanleg
    - Eerlijk karakter
    - Soepel in 't lichaam/bewegingen

De merrie heeft in het verleden al twee veulens gehad, echter heb ik alleen de afstamming van één van deze. Deze is ingereden met weinig problemen en laat zich momenteel zowel dressuurmatig als op gebied van springen goed zien.

De merrie geeft duidelijk aan veel enthousiaster te zijn voor het springen dan voor de dressuur. Ze is al 2.5 jaar in mijn bezit en er is in deze tijd vooral mee gesprongen en gecrosst, waarbij ze vrijwel altijd foutloos rondkomt. Een van de belangrijkste eisen is dat de nakomeling plezier heeft in het springen, net als de merrie. Voordat ze bij mij kwam heeft ze dressuur gelopen, echter zegt de vorige eigenaar dat ze met M2/Z oefeningen teveel moeite had en vervelend werd. Ook ik merk dat wanneer ze meerdere dagen achter elkaar dressuur loopt ze zich vervelend gaat gedragen.

Iemand die een hengst kent die voldoet aan m'n eisen en bij mijn merrie past?

Afbeelding
    © 2009 Fotonora.nl

Afbeelding
    © 2010 ElseHeunen.nl

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 83-550.jpg
    © 2010

Meer foto's van de merrie, zie profiel en:
    [RIJ-ITP] Onora @ KNHS intructieweek
    [EJL-ITP] Mijn pony Onora door het jaar 2010

:D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-01-11 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest als link

daandriaan

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Bernstein (v. Ramiro) x Tapos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:42

Hoe groot de hengst ook is of fokt die je kiest, je blijft altijd de kans houden dat er toch een E pony of klein paard van komt...
Ook plezier in het springen hebben is niet iets wat je er 100 % zeker in kan fokken, het wordt weer een individu op zich.
Wat bedoel je met gevoelige benen?
Je kan voor het dekgeld, de veearts- en opfokkosten een best springpaard kopen, dus ik vraag me af of je ook rekening houdt met het feit dat je na het uitgeven van al dat geld nog steeds een E pony kan krijgen?

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:52

Over Unaniem wil ik wel wat meer weten, ziet er leuk uit! :D

Janne, bedankt voor je reactie. Die kans zit er natuurlijk in, dat het een pony blijft. Dat is dan zo, zolang het een grote pony is (>1.50m) is het geen probleem. We doen het ook niet alleen om een springpaard te fokken, maar ook om een nakomeling te fokken uit deze merrie. Ze heeft een prachtig karakter en enorme wilskracht en dat willen we graag terugzien in een volgend paard.
Met gevoelige benen heb ik het over het snel(ler) vatten van problemen in de benen. Hoefzweer, kreupelheid en dergelijke. Daar is ze redelijk gevoelig voor en dan willen we er zoveel mogelijk uit fokken. :j

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:57

Misschien Zapatero, in 2010 een veulen van gehad en was een beer van een veulen.
Kunnen fijn lopen en springen over het algemeen. Alleen als je "veel" grover gaat fokken wordt het natuurlijk wel weer minder voor het samengesteld rijden.

En Canturano schijnt ook groot te fokken. Krijg je een chique veulen :P

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:08

[***] schreef:
Hoe groot de hengst ook is of fokt die je kiest, je blijft altijd de kans houden dat er toch een E pony of klein paard van komt...
Ook plezier in het springen hebben is niet iets wat je er 100 % zeker in kan fokken, het wordt weer een individu op zich.
Wat bedoel je met gevoelige benen?
Je kan voor het dekgeld, de veearts- en opfokkosten een best springpaard kopen, dus ik vraag me af of je ook rekening houdt met het feit dat je na het uitgeven van al dat geld nog steeds een E pony kan krijgen?

Op zich heb je daar wel gelijk in maar ze is paard gefokt en komt uit een erg mooi stammetje (veel int. springpaarden) Ik zou die gok wel nemen, maar inderdaad wel een hengst die in ieder geval vergroot.

@TS weet je hoe groot het veulen van haar nu is? Dan weet je in ieder geval iets meer...

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:26

Ik heb het aan de eigenaren gevraagd. Z'n afstamming staat in elk geval hier: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=195497.

Canturano vind ik persoonlijk wat te iel. Zapatero klinkt interessant, heb je een foto van dat veulen? Natuurlijk moet het een sportpaard blijven, maar het liefst wel wat compacter en steviger, heb ik voorkeur voor. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:38

Wat vind je van Carthino Z (Carthago x Amor x Nimmerdor)? Fokt mooie types, meer richting dressuurmodel maar een rasechte springer. ;) Mooi bloed en mooie maat (1.70).

Afbeelding

http://www.staldelangevos.nl/images/carthino_middel.jpg

Afbeelding

Paringsadvies KWPN: Carthino-Z kan maat, model en springkwaliteit en met name vermogen toevoegen bij merries die goed in het rechthoeksmodel staan.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:43

Die is ook gaaf Esmee! De kop staat me alleen niet echt aan, maar dat zegt ook weinig over een nakomeling.

muc schreef:
@TS weet je hoe groot het veulen van haar nu is? Dan weet je in ieder geval iets meer...
Het tweede veulen van de merrie is momenteel ongeveer 158 maar groeit nog door. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:46

Wat is er niet goed aan dit hoofd dan? :=

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:29

Natalie1993 schreef:
Die is ook gaaf Esmee! De kop staat me alleen niet echt aan, maar dat zegt ook weinig over een nakomeling.

Tja...
Kan je ook krijgen bij een veulen, een 'kop' die je niet aanstaat :(:)

Ik snap ook niet wat er mis is met het hoofd van Carthino. Vind het een fijne hengst uit een sterke moederlijn.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:32

Unaniem of Ultimo, geven naast goede springers ook goede bewegers en veel maat.
Wij hebben voor onze vrij klassieke merrie van 1,55m Tolan R gebruik, het veulen is erg chic en lijkt groot genoeg te worden. Foto's staan in mijn profiel.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:54

Unaniem staat zeker op m'n lijstje, vind dat zo'n gave hengst! :D Enige 'nadelige' wat ik daarin zie zou evt. het karakter zijn, dat de nakomeling nog wat kijkerig/schikkerig kan worden, maar aangezien de merrie extreem koel in het hoofd is valt dat mee denk ik.
Het probleem met Unaniem is de maat. Geeft z'n maat goed door las ik al, wat echt perfect is, maar hij is wel 1,71m en de merrie is 'maar' 156,5cm. En een relatief groot risico wil ik niet nemen, dat is het niet waard.

Evelien, jij hebt een veulen van Tolan R (1.74m) gefokt uit een merrie van 1,55m? Ging dat zonder problemen?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:00

Nee geen probleem, de merrie was ook nog eens 16 toen ze het veulen kreeg en het was ook haar eerste veulen. Nou is ze nog wel heel fit, laatst vroeg iemand of het een twee jarige was. :+ Deze merrie is net zoals die van jou paard gefokt.

Unaniem geeft meestal wel goede karakters, ondanks zijn vader Numero Uno. Ik wil hem waarschijnlijk voor een zeer kijkerige merrie van Lupicor gebruiken.

Ultimo schijnt een super goed karakter te hebben en dit ook door te geven. Daarnaast heeft hij een mooi model en kan super springen.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:54

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:25

Natalietje, Richard Kapteyn heeft Unaniem gereden en volgens mij ook een aantal nakomelingen. Wellicht dat je hem daarover kan contacten! Wat ik weet over Unaniem is dat het langgelijnd fokt, prima karakter wel enigszins bloederig.
Oh, en over bloedlijnen kan je ook contact opnemen met Wijnand van Stam (die ken je wel toch?). Die kan je daar ook álles over vertellen. Alhoewel hij waarschijnlijk met zijn nummer 1 Ginus aankomen! Maar hij weet er heel veel over.
Lauw van Vliet kan je ook bellen trouwens. Uberhaupt elke fokker haha. Het schijnt dat het KWPN ook fokadviezen geeft, misschien kan je daar wat informatie over vinden?

Nimmerdor fokt trouwens ook redelijk groot, en langgelijnd. En ag, ik zal toch altijd zeggen dat je met Goodtimes (die overigens een zoon is van Nimmerdor...) moet fokken omdat mijn mooie merrie'tje uit Goodtimes komt! :D Overigens fokt Goodtimes wel allround, en het is 'veilig' omdat het oud en bekend bloed is.
Oh, en blijf weg van Cantos! Hoe fantastische nakomelingen hij ook fokt, ze zijn bijna allemaal klein!! (Wel superspringers overigens...).

Een bekende nakomeling van Cantos is Cassantos, die fokt wel groter. En tja, ik ben persoonlijk helemaal weg van Cantos dus alles wat daar vandaan komt ben ik fan van!!
Laatst bijgewerkt door Kinee_ op 27-01-11 00:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:26

daandriaan schreef:
Als je echt geld wilt uit geven kan je ook nog altijd kijken voor Indoctro.
http://www.vdlstud.com/paard/3/1/13/spr ... doctro.htm, wij hebben hier zelf op stal ook een nakomeling gehad, prachtig veulen was dit!

Ik ga ook zeker naar deze hengst kijken als ik mijn merrie wil laten dekken, wat een paard is dit zeg :+:

Je kan ook kijken naar Douglas, is een groot paard (1,72)
http://www.vdlstud.com/paard/3/1/79/spr ... ouglas.htm

Zijn nakomelingen schijnen het ook erg goed te doen in de sport! :)

Indoctro geeft zéker mooie nakomelingen!!! Wel wat meer het bloederige type heb ik het idee, heb daar veel van gezien!! Maar Indoctro fokt op zich niet heel erg groot toch?

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:32

Oh, volgens mij fokt Nimmerdor niet meer... Te oud bloed!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 02:21

En is Contender wat? Fokt goed aan de maat, én is de vader van Cantos! Haha. Fokt opzich veelzijdig maar nadruk ligt toch op springen!
Het enige is dat Ramiro zijn Opa is zie ik nu, en da's natuurlijk inteelt...

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:25

indoctro is wel een vrij pittig beest.
en nimmerdor staat wel bekend om het springen maar ik heb gehoort dat nimmerdor zn nakomelingen beter uitkomen in de dressuur en niet in het springen..

ik denk dat solitair wel een goede hengst is
VOLTAIRE x LIBERO H x ULSTER x ABGAR XX
KWPN 99.01461, 1,71m, bruin, 1999

of

L'Esprit
LUPICOR x LANDGRAF I x CALVADOS I
KWPN 03.02660 (DE 404 040266003), 1.69m, bruin, 2003

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:50

Ik heb een merrie van 1.54,5 cm en volledig paard gefokt. Ik heb gekozen voor Advance.
Hij heeft maat, komt uit een grote moederlijn qua stokmaat (daar let ik zelf erg op). Hij kan ook goed bewegen. Is een Utrillo x Cavalier X Concorde. Zijn veulenrapport was ook heel goed.

Mijn merrie heeft al meerdere veulens gehad. Haar 1e was van cavalier 1.56/1.60m, 1x chico's boy 1.60m/1.65m.

Sam R fokt ook groot. Ik zou persoonlijk niet voor Indoctro gaan ivm de bloedbeestjes wat daar uit komt. Wel kwaliteit!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:53

Laatst bijgewerkt door Ketaki op 27-01-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:55

Zullen vast nog wel rietjes van zijn...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:30

Kinee_ schreef:
Oh, volgens mij fokt Nimmerdor niet meer... Te oud bloed!

Als een oude hengst beter fokt dan de jongere generatie...zit dat oude bloed niet in de weg hoor.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:42

Unaniem en Ultimo staan nog zeker op m'n lijstje. Unaniem wel voor Ultimo. :)
Indoctro vind ik niet echt is. Weet niet waarom, maar staat me niet echt aan. En geeft ook een raar gevoel dat ie ouder is dan ik ben, haha. :=
Die Douglas daarentegen kan wel springen zeg! :oo Ziet er wel uit als een heet beestje.

Kine, nogmaals super bedankt voor alle adressen en kennis, haha! Ik ga er zeker wat mee doen. :))
Bedankt Marissa & Caro, neem 't allemaal mee. :j