[EH] Kwpn merrie van Polansky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkay

[EH] Kwpn merrie van Polansky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:57

Hallo allemaal.

Ik was eigenlijk wel beniewd wat jullie van mijn merrie vinden.
Gegevens:

Unique Pleasure Stamboom :http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=166472
Ongeveer 1,64
9 jaar
Bruin

Ik heb haar nu een tijdje en ben toch wel sirieus van plan om er een veulentje uit te gaan fokken. Ik heb nog geen idee wanneer, ik heb zeker geen haast. Toch was ik erg benieuwt naar jullie mening. Van exterieur heb ik totaal geen verstand dus ook daar mag je zeker informatie over geven.
Als ik een veulentje fok dan wil ik hem waarschijnlijk zelf houden, wel moet hij wel een beetje intressant worden voor de handel.
Unique gebruik ik allround, ik moet zeggen dat het springen mij op dit moment meer aantrekt dan de dressuur, maar omdat Unique dressuur gefokt is neig ik toch naar de dressuur. Maar ik sta open voor dressuur en spring hengsten met een goede beweging.

Verbeter punten:
Unique is in haar stap erg kort. Draf daarintegen kan ze wel voldoende. De galop is niet heel erg ruim maar wel opwaarts.
Ik vind Unique aan de kleine kant, ik heb het liefste een veulen met iets meer maat.
Ook mag het achterbeen sterker. Unique is niet een van de makkelijkste met haar karakter, dus dat is misschien ook een verbeter puntje, maar is niet hoofdzakelijk.

foto's (stand foto's moet ik nog even zoeken maar komen eraan). (gelukkig is dit geen HAW :+ )

Niet echt een scherpe foto
http://lh5.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwyJfZzWvI/AAAAAAAABbc/a94HKLagOM8/s640/DSC00898.JPG

http://lh3.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwy4ByCDiI/AAAAAAAABb4/cFcwr1mPprw/s640/DSC00943.JPG

http://lh6.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwzTTC0bAI/AAAAAAAABcM/mHbZtSgVu-c/s640/DSC00960.JPG

http://lh3.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwzWv_wqXI/AAAAAAAABcQ/3kqeWTPCYYs/s640/DSC00961.JPG

http://lh3.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGw0vY_ttBI/AAAAAAAABdc/kbL6fe0D91w/s640/DSC01021.JPG

http://lh4.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGw1Ksd5lbI/AAAAAAAABdg/ceruapm0Py0/s640/DSC01022.JPG

http://lh6.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TAj7tedot7I/AAAAAAAAA3c/vClKZ_5oy0Q/s640/SDC11949.JPG

Ik zal morgen stand foto's maken. Nogmaals, ik heb hier totaal geen verstand van! Alle tips zijn welkom!
Als ik iets vergeten ben, meld het gerust. :D

Cryssie

Re: [EH] Kwpn merrie van Polansky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:07

Ik weet niet of je in het kwpn wilt blijven maar Kasparow (trakehnerhengst) is misschien wel een leuke hengst. Je komt alleen dan wel terug op Kostolany.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:22

Cryssie schreef:
Ik weet niet of je in het kwpn wilt blijven maar Kasparow (trakehnerhengst) is misschien wel een leuke hengst. Je komt alleen dan wel terug op Kostolany.

Kasparow is inderdaad een erg leuke hengst. Maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is, idd zit je met Kostolany en ik zou het liefste natuurlijk in het kwpn blijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:47

Stap en galop verbeter je door niet in de dressuurhoek te blijven hangen, maar een hengst te zoeken in de zgn. springrichting. Selecteer dan eentje die opvalt door prima bewegingskwaliteiten, zoals Vittorio, Van Gogh (zoals eigenlijk alle Numero Uno's)...

En kijk eens, dat past ook nog beter bij je gebruiksdoel :D

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:58

Dees schreef:
Stap en galop verbeter je door niet in de dressuurhoek te blijven hangen, maar een hengst te zoeken in de zgn. springrichting. Selecteer dan eentje die opvalt door prima bewegingskwaliteiten, zoals Vittorio, Van Gogh (zoals eigenlijk alle Numero Uno's)...

En kijk eens, dat past ook nog beter bij je gebruiksdoel :D

Daar zat ik idd ook al aan te denken maar ik ben bang dat als ik het veulen dan toch ooit zou willen verkopen het niet meer intressant is voor de handel. Of valt dit wel mee?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:51

Er zit meer muziek in leuk springende jonge paarden, dan er zit in normaal bewegende dressuurpaarden.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:04

Rhodium zou misschien goed kunnen passen. Het is een hengst met voldoende maat. Dat kan jou merrie denk ik ook wel gebruiken. Verder is hij langgelijnd. Het voorbeen van jouw merrie zou naar mijn idee wat langer kunnen. Maar dat hoeft weer niet perse gunstig te zijn voor het springen. Achter Rhodium zit Ferro en dat kan wel eens een heel veelzijdig paard geven.

Voor de handel zou ik geen veulen fokken. Daar lopen er genoeg van rond. En die worden momenteel al niet verkocht. Als je wilt fokken dan zou ik dat alleen doen als je het veulen wilt houden. Maar voordat je dat doet, moet je jezelf afvragen wat je eraan zou hebben. Want als je nu al veel plezier hebt in deze merrie dan zou ik me niet al te veel ' avontuur' op de hals halen. Fijn rijden is echt heel wat waard!

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 18:32

SantaCruz schreef:
Rhodium zou misschien goed kunnen passen. Het is een hengst met voldoende maat. Dat kan jou merrie denk ik ook wel gebruiken. Verder is hij langgelijnd. Het voorbeen van jouw merrie zou naar mijn idee wat langer kunnen. Maar dat hoeft weer niet perse gunstig te zijn voor het springen. Achter Rhodium zit Ferro en dat kan wel eens een heel veelzijdig paard geven.

Voor de handel zou ik geen veulen fokken. Daar lopen er genoeg van rond. En die worden momenteel al niet verkocht. Als je wilt fokken dan zou ik dat alleen doen als je het veulen wilt houden. Maar voordat je dat doet, moet je jezelf afvragen wat je eraan zou hebben. Want als je nu al veel plezier hebt in deze merrie dan zou ik me niet al te veel ' avontuur' op de hals halen. Fijn rijden is echt heel wat waard!

Rhodium is zeker intressant, had ik nog helemaal niet aan gedacht. Het veulen is in eerste instantie alleen voor mij, maar omdat je natuurlijk niet weet hoe alles loopt is het natuurlijk altijd leuk als het veulen intressant is voor de handel. Maar in principe is het gewoon voor eigen gebruik, en dan ben ik toch opzoek naar een veelzijdig paardje.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:17

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:53

Jou merrie is wat lang in het lijf (ferro ook) ik zou voor iets compacters gaan met lange benen. Wel heeft ze een super mooie hals (aanzet)
Leuk paard...

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:51

juut2011 schreef:
Jou merrie is wat lang in het lijf (ferro ook) ik zou voor iets compacters gaan met lange benen. Wel heeft ze een super mooie hals (aanzet)
Leuk paard...

Heb jij misschien een idee voor een compacte hengst met lange benen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:59

Ferro bloed vereft korte ruggen {Ferro zelf was ook kort},maar ook gaat Ferro bloed de stap niet verbeteren!

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:06

wat dacht je van lupicor? (kwpn spring)

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:09

minime111 schreef:

Kan je mij misschien uitleggen waarom je aan deze hengst dacht? Welke punten kan hij verbeteren?

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:43

nikky15 schreef:
minime111 schreef:

Kan je mij misschien uitleggen waarom je aan deze hengst dacht? Welke punten kan hij verbeteren?

ja dat kan ik!
komt ie:

ik heb het idee dat jouw paard wat meer achterbeen kan gebruiken. springpaarden hebben over het algemeen een goed achterbeen. daarbij redeneer ik uit de wetenschap dat wij thuis ook een 4 jarige lupicor lopen met prima achterbeen, zeer goede stap en galop. vooral de galop is belangrijk als je verder in de dressuur of springen wil komen.
tot slot is onze lupicor ongelovelijk koel in zn kop.. hij is nog hengst maar prima te hanteren tussen de merries.. een absolute pre.. en eerlijk gezegd weet ik niet of dit van de merrie af komt of van de lupicor.. maar sjah..
o, tot slot denk ik dat een beetje springbloed in de dressuur (als je daarin verder wil) niet verkeerd is.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:23

ja dat kan ik!
komt ie:

ik heb het idee dat jouw paard wat meer achterbeen kan gebruiken. springpaarden hebben over het algemeen een goed achterbeen. daarbij redeneer ik uit de wetenschap dat wij thuis ook een 4 jarige lupicor lopen met prima achterbeen, zeer goede stap en galop. vooral de galop is belangrijk als je verder in de dressuur of springen wil komen.
tot slot is onze lupicor ongelovelijk koel in zn kop.. hij is nog hengst maar prima te hanteren tussen de merries.. een absolute pre.. en eerlijk gezegd weet ik niet of dit van de merrie af komt of van de lupicor.. maar sjah..
o, tot slot denk ik dat een beetje springbloed in de dressuur (als je daarin verder wil) niet verkeerd is.[/quote]

Mmm, dit klinkt toch wel overtuigend, al is het wel zo dat ik zelf vrij wel niks weet over deze hengst. Heb jij misschien wat foto's van die 4 jarige? Dat zou ik erg fijn vinden!

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:50

nikky15 schreef:
ja dat kan ik!
komt ie:

o, tot slot denk ik dat een beetje springbloed in de dressuur (als je daarin verder wil) niet verkeerd is.

Mmm, dit klinkt toch wel overtuigend, al is het wel zo dat ik zelf vrij wel niks weet over deze hengst. Heb jij misschien wat foto's van die 4 jarige? Dat zou ik erg fijn vinden![/quote]

heb ik wel, stuur wel ff per pb :) morgen ofzo, staat bij mn vader op de camera :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:33

Lupicor´s kunnen over het algemeen ontzettend ruig springen maar of je de galop gaat verbeteren vraag ik me af. Wij hebben een Lupicor uit een Jetset moeder, ze kan ontzettend ruig springen maar heeft geen geweldige galop en ook geen krachtig achterbeen. Ik ken moeders en oma ook en die hebben dat beide wel.
Filmpje van mijn Lupicor merrie staat in mijn profiel.

En.... Lupicor is alleen diepvries aangezien hij er niet meer is.

Ultimo en Unaniem geven over het algemeen goede springpaarden met fijne bewegingen. Unaniem geeft ook maat.

Oja! Balou du Rouet geeft ook goede bewegers, goede springers, veel maat en wat minder rug. Zelf ben ik erg gecharmeerd van deze hengst.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:39

Ferro geeft inderdaad wel kortere ruggen door maar ik moet zeggen dat ik van Rhodium toch wel paarden heb gezien die daar vanaf wijken. maar goed als we meer springrichting moeten denken met goede gangen dan zou Niveau misschien ook een optie kunnen zijn. Daar heb ik ok verschillende van gezien die heel erg veelzijdig zijn. Vaak een goede galop en net wat extra knietje voor de dressuur. Heb zelf in het verleden ook een van die hengst gehad. Erg goed paard!!!

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:41

nikky15 schreef:
juut2011 schreef:
Leuk paard...

Heb jij misschien een idee voor een compacte hengst met lange benen?

Ga eens even meekijken voor je (en vragen aan mijn instructeur, hij heeft er echt verstand van)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:53

nikky15 schreef:
Hallo allemaal.

Ik was eigenlijk wel beniewd wat jullie van mijn merrie vinden.
Gegevens:

Unique Pleasure Stamboom :http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=166472
Ongeveer 1,64
9 jaar
Bruin

Ik heb haar nu een tijdje en ben toch wel sirieus van plan om er een veulentje uit te gaan fokken. Ik heb nog geen idee wanneer, ik heb zeker geen haast. Toch was ik erg benieuwt naar jullie mening. Van exterieur heb ik totaal geen verstand dus ook daar mag je zeker informatie over geven.
Als ik een veulentje fok dan wil ik hem waarschijnlijk zelf houden, wel moet hij wel een beetje intressant worden voor de handel.
Unique gebruik ik allround, ik moet zeggen dat het springen mij op dit moment meer aantrekt dan de dressuur, maar omdat Unique dressuur gefokt is neig ik toch naar de dressuur. Maar ik sta open voor dressuur en spring hengsten met een goede beweging.

Verbeter punten:
Unique is in haar stap erg kort. Draf daarintegen kan ze wel voldoende. De galop is niet heel erg ruim maar wel opwaarts.
Ik vind Unique aan de kleine kant, ik heb het liefste een veulen met iets meer maat.
Ook mag het achterbeen sterker. Unique is niet een van de makkelijkste met haar karakter, dus dat is misschien ook een verbeter puntje, maar is niet hoofdzakelijk.

foto's (stand foto's moet ik nog even zoeken maar komen eraan). (gelukkig is dit geen HAW :+ )

Niet echt een scherpe foto
http://lh5.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwyJfZzWvI/AAAAAAAABbc/a94HKLagOM8/s640/DSC00898.JPG

http://lh3.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwy4ByCDiI/AAAAAAAABb4/cFcwr1mPprw/s640/DSC00943.JPG

http://lh6.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwzTTC0bAI/AAAAAAAABcM/mHbZtSgVu-c/s640/DSC00960.JPG

http://lh3.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGwzWv_wqXI/AAAAAAAABcQ/3kqeWTPCYYs/s640/DSC00961.JPG

http://lh3.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGw0vY_ttBI/AAAAAAAABdc/kbL6fe0D91w/s640/DSC01021.JPG

http://lh4.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TGw1Ksd5lbI/AAAAAAAABdg/ceruapm0Py0/s640/DSC01022.JPG

http://lh6.ggpht.com/_ykVfffaC74g/TAj7tedot7I/AAAAAAAAA3c/vClKZ_5oy0Q/s640/SDC11949.JPG

Ik zal morgen stand foto's maken. Nogmaals, ik heb hier totaal geen verstand van! Alle tips zijn welkom!
Als ik iets vergeten ben, meld het gerust. :D
effe iets anders een hele stomme vraag welk merk zadel is het die je op dit paard heb ligge?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:01

Ik zou voor de handel zeker geen springbloed op dressuurbloed zetten. Wij hebben er ook 1 te koop. En daar is nu echt 0,0 markt voor. Dat is gewoon niet gewild. En bovendien zijn er genoeg dressuurhengsten die je stap en galop en maat kunnen verbeteren. Met name in de A- jaargang kun je gaan zoeken.

En lupicor zou ik niet doen als jou merrie niet de makkelijkste is. Dat zijn vaak geen makkelijke paarden en wij hadden 2 wat grovere types, Vind dat je merrie best wat meer bloed mag hebben.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:08

Klopt, onze Lupicor is ook alles behalve makkelijk! Zijn vaak nerveuse en kijkerige paarden.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:03

wauw, dan knijp ik in mijn handjes met de onze!! echt geweldig braaf paard.. laat zich totaal niet gek maken.. plastic zakken deren hem over t algemeen niets, en heb al wel s met zand staan gooien enzo onder t rijden :$ en na wat blazen wast al over :) hmm miss is lupicor dan nix..

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:05

o, volgens mij is t uberhaupt geen gunstige tijd om te fokken om te verkopen.. ook bij bijvoorbeeld jazz vandaan komen veel pittige paarden die niet geschikt zijn voor t doorsnee paardenvolk.. als je ziet hoeveel paarden hierdoor op de verkeerde plek belanden..