Welke hengst voor mijn merrie[H][NRPS]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wietske100

Welke hengst voor mijn merrie[H][NRPS]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 20:08

Hallo,
Ik zou graag een veulen uit mijn Merrie van 1.40 meter willen.(mijn vader niet maar ik zou toch infot willen)
Even wat info: ze is 14 jaar, en heeft 6 jaar geleden spat gehad. Haar afstammeling is onbekend.
Ze heeft aanleg om dik te worden.
Top karakter en fijn te rijden, loopt wel diep maar laat goed los.

Ik zou graag een groot veulen uit haar willen met een wat gestroomlijnder lichaam.
Ik ben benieuwd tot welke grootte je zou kunnen(kwa hengst, en hoe groot het veulen dan ong. word)
gaan en welke hengst raden jullie mij aan. en wat die dan kost.

hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes :)

NatasjavE

Re: Welke hengst voor mijn merrie[H][NRPS]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:53

Afstamming onbekend en spat...-->niet fokken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:03

Ik sluit me bij Natasja aan!

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:06

waarom bij afstamming onbekend niet fokken?
er zijn vele paarden onbekend die super goed lopen enz.

Of bedoelen jullie meer met dat er de kans bestaat op inteelt? wat trouwens wel erg klein zou zijn.

Is spat erfelijk? ik meende van niet :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:34

Voor eigen gebruik kan dit wel hoor, maar mocht je ooit moeten verkopen zullen mensen toch sneller voor een paard met volledig papier gaan!

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:39

Waarom bel je het NRPS niet op en vraagt daar om een fokadvies?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:46

Wanneer de afstamming onbekend is kunnen zij ook niet zo makkelijk een advies geven omdat je niet weet wat er achter zit.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:08

Misschien wel als je aangeeft wat je verbeterd wenst te zien. Een advies van iemand die er "verstand"van heeft is toch altijd beter lijkt mij. En er is toch altijd wel iets bekend van de afstamming.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:11

Montreux schreef:
Misschien wel als je aangeeft wat je verbeterd wenst te zien. Een advies van iemand die er "verstand"van heeft is toch altijd beter lijkt mij. En er is toch altijd wel iets bekend van de afstamming.

Met een paard wat spat heeft moet je niet fokken.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:45

Conclusie lijkt mij iets te voorbarig maar ben jij een dierenarts???? Kan uit eigen ervaring vertellen dat een fokadvies vragen aan het NRPS echt heel gedegen gaat en alle informatie die je hebt over de pony zul je moeten aangeven. Het leerstuk spat zal dus ook aan de orde komen. Uiteindelijk ligt de keuze dan bij jezelf maar als je bijvoorbeeld een negatief fokadvies zou krijgen dan lijkt mij dat genoeg zeggen. Maar er zal vast gevraagd worden wat het doel is van het fokprodukt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:14

Montreux schreef:
Conclusie lijkt mij iets te voorbarig maar ben jij een dierenarts???? .

He zeg doe me een lol...

Er staat dat die pony 6 jaar geleden spat heeft gehad. Das dus op vrij jonge leeftijd. Erfelijk en dus niet doen. Daar hoef je geen DA voor te zijn.

Om de diagnose spat te kunnen stellen moet je DA... dat ben ik inderdaad niet.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:38

NatasjavE schreef:
Er staat dat die pony 6 jaar geleden spat heeft gehad. Das dus op vrij jonge leeftijd. Erfelijk en dus niet doen. Daar hoef je geen DA voor te zijn.

Om de diagnose spat te kunnen stellen moet je DA... dat ben ik inderdaad niet.

Okee, ik wist niet precies dat het erfelijk was. Hij heeft er nooit weer last van gehad verder.
Zijn achterbenen zijn iets stijver doordat het kraakbeen daar een beetje weg is maar hij loopt er nooit
kreupel op.

Ik heb deze pony gewoon van ''kennisen'' gekocht, niet bepaald met een doel :)
maar het leek me wel leuk om een veulen erbij te hebben.
Dit mocht al niet van mijn vader maar ik wou toch advies want stel dat we het toch ooit wouden doen dan heb ik al info. Heb namelijk zelfs geen verstand van hengsten

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:42

Sorry?! Maar vind je oordeel nog steeds erg voorbarig en een beetje kort door de bocht zonder dat je meer informatie over het dier zelf hebt. Maar wie ben ik?

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:02

@montreux: welke hengst zou jij me aanraden dan :)?

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:22

@ Wietske: heb er helaas absoluut geen verstand van, daarom had ik zelf dus het NRPS gebeld. Heb ook een rijpaard dus aan het advies dat ik kreeg heb je dus niets. Gewoon even bellen en uitleggen wat je graag wilt fokken met welk doel en de vraag over spat zou ik dus ook even voorleggen. Denk dat je ook even de vorige eigenaar van je pony moet benaderen met de vraag waar de spat vandaan kwam. Misschien weet die ook wat meer over de afstamming van de pony. Heeft die de pony gefokt want dan wet die vast ook wie de ouders van de pony waren en zo niet dan kan die je misschien vertellen van wie de pony gekocht is. Kan me bijna niet voorstellen dat de ouders niet te achterhalen zijn.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:47

bedankt voor je antwoord :) vorige eigenaresse ken ik inderdaad wel , maar die heeft er geloof ik verder niet veel verstand van(zegt dat ze Z is geweest... is niet zo want heb het nagestrokken). Alles over de spat wat zei wist heeft ze me verteld(het was wel bij haar toen ze het had) , de eigenaresse Daaarvoor ken ik ook(woont hier in de straat) maar die weten verder ook niks.
En de mensen daarvoor hebben haar ingereden en mischien weten die dus meer maar zover ga ik maar niet.
Was gewoon nieuwsgierig welke leuke hengst er voor deze pony wel geschikt zou zijn.
Mocht het ''fokken'' er ooit nog van komen dan bel ik NRPS even.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:57

eh,,

Misschien heeft de vorige eigenaar??? wat verborgen?
Er wordt wel meer gefokt met onbekende ouders enzo hoor, het is wel een risico, maar ik zou hem dnk ik wel nemen..
Kleine kans op inteelt.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:29

Montreux schreef:
Conclusie lijkt mij iets te voorbarig maar ben jij een dierenarts???? Kan uit eigen ervaring vertellen dat een fokadvies vragen aan het NRPS echt heel gedegen gaat en alle informatie die je hebt over de pony zul je moeten aangeven. Het leerstuk spat zal dus ook aan de orde komen. Uiteindelijk ligt de keuze dan bij jezelf maar als je bijvoorbeeld een negatief fokadvies zou krijgen dan lijkt mij dat genoeg zeggen. Maar er zal vast gevraagd worden wat het doel is van het fokprodukt.

Als je zeker weet dat de mensen er verstand van hebben dan is dit denk ik ook de beste oplossing. De mensen laten je je denk ik dan kiezen uit wat hengsten.. Ik zou ook aan wat ervaren fokkers vragen.

Mooi paardj ehoor!(L)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:44

De vraag is of je moet fokken met deze merrie, maar daar ga ik me niet mee bemoeien, dat blijft je eigen keuze (en die van je ouders ;) ).
Je geeft aan in je beginpost dat je een veulen wilt fokken die groter en gestroomlijnder is. Wat is je verdere fokdoel? Wil je het veulen aanhouden voor jezelf? Welke richting wil je op (springen, dressuur, recreatie?). Hoeveel groter zou je het veulen willen (voor zover dit kan en ook uitkomt dan).
Wat meer informatie helpt ons om met je mee te kijken naar een passende hengst..